Skocz do zawartości

Zużycie opony na torze - co jest nie tak?


filipr
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Ja u siebie miałem 1.55 chyba na ciepło na d211 i również wyszarpało, z łańcuchem też spróbuję, tylko to już musi być nowa opona, bo ta zapewne już nie "wróci" to okrągłego stanu... Theo czyli podnieść tył i żeby jeszcze było 15mm luzu?

 

 

Chyba chodzi o to żeby sprężyna była maksymalnie ściśnięta. Posadź ze dwóch cięższych kolegów i wtedy reguluj.

Why... So... Serious

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Za duze cisnienie.

Na zdjeciu widac ze opona dotyka asfalt tylko tym paskiem gdzie jest zniszczona ,wskutek czego karkas nie osiaga odpowiedniej temperatury, guma w tym miejscu sie przegrzewa i dlatego wyrywa takie kawalki .

JAk jest zimny asfaltt trzeba dac troszke mniej cisnienia zeby opona wieksza powietrzchnia dotykala asfalu w skutek czega karkas opony i guma osiaga odpowienia temperature pracy .

Jesli jest za male cisnienie slad na oponie jest szeroki i guma walkuje sie ,slady sa lukiem w kierunku srodka opony .poprostu sie slizga na skutek przegrzania gumy w miejscy styku asfaltu.

Generalnie temat ciezki bo na zuzycie opony oprocz zlego cisnienia moze wpywac wiele czynnikow i maja z tym klopot nawet szybcy zawodnicy a my amatorzy to juz kompletnie.

Prawda jest taka ze jesli mamy nawet dobre cisnienie dobrze sie obchodzimy z gazem to winny moze byc zawieszenie ,za miekkie ,za twarde ,oryginalne amortyzatory szybko sie przegrzewaja na torze i traca swoje wlasciwosci tlumiace ,dlatego motocykl np. super prowadzi sie rano a w miare uplywu dnia jest coraz gorzej.Riozne warunki pogodowe ,temperatura powietrza ,asfaltu i w zwiazku z tym zle dobrana mieszanka.(ale to juz raczej u szybszych :) )

Dlatego jak spece mowia inwestycja szczegolnie w tylny amortyzator powoduje ze zawias pracuje caly czas stabilnie bez wzgledu na temperature jaka osiaga podczas swojej pracy co odbija sie na prawidlowym zuzyciu tylnej opony .

 

Przy czasach rzedu 1:50 moim skromnym zdaniem prawidlowo ustawiony SAG motocykla oraz pilnowanie cisnienia oraz delikatna obsluga gazu w znacznym stopniu ograniczy takie wypadki.

Ja od zawsze stosuje naciag lancucha w 3,5 cm i nigdy nie mialem problemu .

Ja Sherman napisal trzeba starac sie odkrecac gaz plynie juz od srodka zakretu wtedy opona nie jest tak mocno obciazona na juz odprostowanym motocyklu co przy duzych mocach dzisiejszych motocykli powoduje ze nawet najlepsza opona najlepiej usatwiona nie da rady sie nie zniszczyc.

 

Ustawic odpowiedno SAG, stosowac koce ,ustawic cisnienie ,pojechac pare okrozen ,zjechac zobaczyc jak wyglada opona ,jesli cos nie gra zmnejszyc lub zwiekszyc cisnienie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie

Zatem tak. Wczoraj byłem na SD i załatwiłem drugą taką oponę.

1-sesja ciśnienie ok 1,9 na ciepło. Sesja dość długa bo wczoraj był open track. Po zjechaniu cienka kreseczka, ale wręcz linia. Stwierdziłem, że coś zaczyna się dziać, więc obniżę ciśnienie do 1,7.

2-sesja ciśnienie ok 1,65-1,7 na ciepło. Też dłuższa sesja, ale po zjeździe porażka - zżarło oponę ale szerszym paskiem niż ostatnio. No to podniosłem znowu ciśnienie

3-sesja - ciśnienie ok 1,8-1,9 na ciepło. Równiez dłuższa sesja - pasek się zwężył trochę,

4 - sesja - już nie zmieniałem ciśnienia i sesja krótka

Po wszystkim efekt prawie taki sam jak na pierwszym foto.

Generalnie mocne zużycie zauważyłem po 2giej sesji, gdy obniżyłem ciśnienie.

Sądzę jednak, że to coś nie tak z moją techniką jazdy i coś jeszcze znalazłem. Sfotografuję i pokażę - nie sądzę żeby to była przyczyna, ale spytać Was zawsze warto.

Poza tym dostałem bardzo ciekawą odpowiedź z Pirelli, którą też w wolnej chwili zamieszczę.

 

Pozdr.

F.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak też zrobię. Kupię na próbę inne gumy i zobaczę co jest grane, ale to już w przyszłym sezonie. Póki co udało mi się trochę poprawić czasy i nawet pomimo kolejnej zjechanej opony jestem zadowolony :)

Odnośnie złej techniki, to mam na myśli to o czym m.in. pisał Sherman - czyli zbyt późne i zbyt agresywne odkręcanie manety na wyjściu. Co prawda to 600 a nie litr, ale też może się przyczyniać do takiego zużycia.

 

Pozdr.

F.



Pirelli pewnie odpisalo ze sp sie nie grzeje kocami

Theodor, nie tylko. Za godzinkę jak się ogarnę z robotą, to poszukam tego maila i wkleję :)

 

Pozdr.

F.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja wiem ze mozna oszalec ale jak mowie sprawa jest skomplikowana :)

Waznych jest pare rzeczy .

Najwazniejsza to dobry cośnieniomierz ,te za kilkanascie zl moga byc ...malo dokladne :). W razie watpliwosci warto np.porownac z innym ,powiedzmy lepszej klasy wtedy bedziemy pewnosc. Nie mowie zeby odrazu kupowac mega drogi ale spojrzcie jakich uzywaja zawodnicy ,tam nie ma nikt takich zabawkowych :) chociaz sam kiedys taki mialem :) jesli naprawde chcemy sie bawic w jezdzenie proponuje kupic porzadny .

Cisnienie mierzymy zawsze natychmiast po zjechaniu z toru ! Najlepiej jak mamy kogos w depo ,zjezdzamy ,mierzymy ,korygujemy i lecimy dalej . Nawet jesli bedziemy jechali jedno okrazenie zjazdowe do depo w tempie spacerowym wynik bedzie niewiarygodny poniewaz opona juz schlodzona.

 

Podajesz cisnienie 1,8 -1.9 ale to jest juz duza roznica wiec albo 1,8 albo 1,9 generalnie w zaleznosci od sladow regulujemy o 0.05 wiec jesli miales za duze cosnienie i z 1,9 zrobiles 1,7 moglo byc za malo .

 

Jak rano jezdziemy jest 15 st. ,asfalt zimny wiec cisnienie na goracych oponach po zjezdzie z toru bedzie sie roznic od tego ktore bedziemy miec jesli w ciagu dnia zrobi sie 20 st.C i wyjdzie slonce i ogrzeje asfalt do 30st.C

 

Jak napisales wazne jak odkrecasz manetke czy plynnie od srodka zakretu czy dajesz w palnik na juz bedziej odprostowanym moto to tez mozxe byc przyczyna

 

Nie mowie ze wiem wszystko bo sam czasami kombinuje ale zawsze to chociaz cos :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nieśmiertelny.

To już jest 3ci manometr jaki kupiłem, w tym dwa są no powiedzmy z przyzwoitej półki i na pewno nie po kilkanaście złotych :) . Mimo wszystko są między nimi rozbieżności. Dokładność pomiaru - mam na myśli to, że powiedzmy inne trochę ciśnienie było zmierzone zaraz po zjechaniu z nitki a inne po tym jak stał w kocach przez 40 minut. Ale bez przesady, powiedzmy że 0,1bar błędu nie może mieć wpływu na takie niszczenie opony...

Zaraz wrzucam tą korespondencję z Pirelli.

 

Pozdr.

F.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wklejam zgodnie z obietnicą :)
1. Mój mail do nich:
Czy macie Państwo pojęcie skąd może pochodzić aż tak duże zużycie opony na wąskim pasku? Opona z ciśnieniem około 1,6-1,65bar na zimno, 1,8-1,85 bar na ciepło. Proszę zerknąć na link, bo nie mam jak Państwu przesłać załącznika.
http://pokazywarka.pl/f525uv/


2. Pierwsza odpowiedź z Pirelli
Witam , kilka pytań dotyczących podnoszonego problemu.\
Piszesz o oponie Diablo Supercorsa V2 SP ? Tak jeśli tak to jest to opona drogowa o składzie mieszanki uniwersalnej bez przeznaczenia do jazdy wyścigoweh na tor
zdjęcie pokazuje że opona jest niedogrzana i ciśnienie także zostało błednie dobrane co do warunków. Ile okrazen toru zostało przejechanych?
Pozdrawiam
3. Moja odpowiedź na ich odpowiedź.
Witam
Zdaję sobie sprawę, że jest to SP V2, a nie SC1 czy SC2, jednakże moje umiejętności (kręcone czasy) nie wymagają aż takich opon. Przedtem używałem Supercorsy BSB i kręcąc podobne czasy i mając podobne ciśnienia nie miałem takich problemów. Przejechanych zostało około 60-80 okrążeń na Poznaniu.
W broszurach pirelli jest podawane ciśnienie na tzw. track day dla supercorsy SP, nigdzie jednak nie znalazłem informacji o zalecanym ciśnieniu dla SP V2.
Jakie w takim razie powinienem ustawić ciśnienie powiedzmy na taką temperaturę powietrza jak dzisiaj (około 12-14 stopni), zakładając że opony mam w kocach grzewczych?
4. Druga odpowiedź Pirelli

Witam, ponownie pozostane przy swoim stanowisku że opona Diablo Supercorsa SP ma przeznaczenie drogowe a nie na tor. nie wiem w jakich " broszurkach pirelli " i przez kogo wydanych miałes kolego informacje o zastosowaniu tej opony na torze. cisnienie rekomendowane jest zalezne takze od motocykla , model pojemność ,rocznik. koce grzewcze? po co , to nawet wiecej niż niewskazane dla opon drogowych jesli juz w ramach kręconych czasów i oszczędności chcesz uzytkowac na torze oponę drogowa to kup Diablo Rosso Corsa która poradzi sbie ze specyfiką asfaltu na torze i dynamice jazdy ze zdjęc wyglada że opona miała nieprawidłowo niskie cisnienie podnoszenie umiejetności jazdy torowej wymaga oprócz pasji ,zaangazowania takze prawidłowo dobranego sprzetu jadąc na kołach na tor i " bawiąc się na track day " dokonaj zakupu czegos co pozwoli ci podejść do tego profesjonalniej zmiana ulicznej opony na torową to micro koszt a pozostała część to juz zalety uzyj Diablo Superbike PRO - opona typu slick , opona bedąca pierwszym krokiem do profesjonalnego slicka,opona która uczy , wiele wybacza ,ma w sobie profesjonalny klej i nawet jak wystygnie to jest gotowa do wielokrotnego uzycia kilka nastepnych razy koszt duzo nizszy od drogowej czy profesjonalnego slicka i zywotnośc 100-150 kółek poznania poczytaj o nie na scigaczu z tegorocznych testów powodzenia]

 

pozdr.

F.



Aaaa i dodam jeszcze, że wysłałem do nich maila (nie skopiował się) dość nieprzyjemnego żeby nie robili ze mnie idioty, bo na stronie Pirelli jest wyraźnie napisane, że ta opona jest przeznaczona na tor i wkleiłem cytat z tej stronki: http://www.pirelli.com/tyre/pl/pl/motorcycle/sheet/diablo_supercorsa_sp.html?url=%3Fsubtype%3Droad o treści: Opona przeniesiona bezpośrednio z wyścigów na drogi publiczne, odpowiednia do jazdy wyczynowej na torze oraz na autostradach, z topową prędkością większą niż 270 km/h

 

Pozdr.

F.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dobre :)

Ej bez jaj, to ja nic nie wiem o pirelli, nigdy nie miałem, a i tak to więcej niż ten gościu :)

Rosso Corsa jest niżej jeżeli chodzi o track day'e, jest też tańsza.

 

No i widzisz Filip zamiast kupując drogie supercorsy trzeba było kupić tańsze Rosso Corsa. Zresztą dziwny sposób na oszczędzanie znalazłeś :)

I nie wyrzucaj kocy, ja wezme :)

 

Ja to dalej obstawiam, że opona drogowa tak wyglądać nie powinna, prędzej to wadliwa opona aniżeli wszystko inne.

Strony internetowe i aplikacje www: www.seeyou.net.pl

Automatyzacja produkcji, kartoniarki

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Filip, opony z dzisiaj oczywiście.

Generalnie, na moje oko jest to cały czas niedogrzana opona. Obniżenie ciśnienia prawidłowo powiększyło powierzchnię styku i zwiększyło tarcie, ale to wciąż za mało ciepła bieżnika. Albo te SP V2 jakieś do dupy albo muszą mieć dużo wyższą temperaturę asfaltu (nie powinno tak być przy tej mieszance) albo jedziesz cały czas na neutralnym (lub wręcz degresywnym) gazie i na wyjściu odwijasz, w co wątpię :) .

Dziwny strasznie temat z tą oponą choć nie ukrywam ze chetnie bym przepalil to moto na kilku kółkach i zerknął co sie dzieje z oponami

Sikor#44 Moto Training

https://www.facebook.com/Sikor44/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...