Skocz do zawartości

utwardzanie zawieszenia


tiger666
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

"Napięcie sprężyny jest takie samo, bez względu na wartość napięcia wstępnego sprężyny"

 

Theodor, coś Ci tutaj chyba nie wyszło

 

No i wydaje mi się, że wkręcając regulator podnosimy motocykl, ale na sprężynie właśnie. Sprężyna mocniej dostaje to i mocniej oddaje (czyli bardziej podnosi tą masę). Trochę fizyki, ale dla zwykłego plebsu ;) .

 

Ta powszechna opinia jest stąd, że to właśnie się odczuwa, po takich zmianach. Czy ja wiem, czy to takie rażące, jeśli tak sobie gadają ludzie którzy jeżdżą?

Edytowane przez Sikor

Sikor#44 Moto Training

https://www.facebook.com/Sikor44/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

bo "napięcie wstępne" to kalka z preload, oznacza zmianę napięcia wstępnego sprężyny przy całkowicie rozsuniętym zawieszeniu.

Nie ma to jednak znaczenia dla sprężyny obciążonej masą motocykla i z nieograniczonym skokiem przez koniec ruchu zawieszenia. Inaczej mówiąc napięcie wstępne ma znaczenie dla wysokości motocykla a nie dla sztywności sprężyny.

http://ducatisti.pl/ PORTAL POŚWIĘCONY MARCE DUCATI
http://motomaniax.pl/ jedyny 100% serwis ducati w warszawie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aż zajrzałem do swojej serwisówki i tam też jest wszystko od damping force przez shock absorber hardeness, road conditions, load po driving speed ale słowem nie wspominają o wysokości. Z resztą nawet bez serwisówki, producenci mają w zwyczaju dopisywać do wysokości siedziska przedział jeśli da się to regulować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Eleganco. Poczytałem trochę i wiem, że się nie znam. Fajna sprawa, bo nie będę się odzywał w towarzystwie co pozwoli mi uniknąć kompromitacji.

Do tej pory myślałem, że jadąc w 2 osoby zwiększam napięcie wstępne, żeby właśnie utwardzić zawieszenie. Dziękować Bogu że nie mam więcej śrub regulacyjnych.

"Leję na fałki i śmierdzące cwajtakty"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli motocykl zostaje obciążony nagle drugą osobą to statycznie zaczyna być znacznie nizej, a wiec i zaczynamy wykorzystywać znacząco mniejszy użyteczny skok zawieszenia, a więc i łatwiej o np. dobicie zawieszenia.

Jeśli wkręcając te regulatory podniesiemy motocykla do stanu jak przy jednej osobie, to jadąc w dwie będziemy wykorzystywać tyle samo skoku co przy jednej.

 

Ale to wszystko ma związek z wysokością i skokiem zawieszenia a nie twardością.

http://ducatisti.pl/ PORTAL POŚWIĘCONY MARCE DUCATI
http://motomaniax.pl/ jedyny 100% serwis ducati w warszawie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Eleganco. Poczytałem trochę i wiem, że się nie znam. Fajna sprawa, bo nie będę się odzywał w towarzystwie co pozwoli mi uniknąć kompromitacji.

Do tej pory myślałem, że jadąc w 2 osoby zwiększam napięcie wstępne, żeby właśnie utwardzić zawieszenie. Dziękować Bogu że nie mam więcej śrub regulacyjnych.

 

 

 

Spoko Koroviov, teraz już wiesz że to nic nie zmienia ;)

Why... So... Serious

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Ale to wszystko ma związek z wysokością i skokiem zawieszenia a nie twardością.

Faktycznie. Teraz to widzę. Błądziłem. Mimo wszystko słusznie zrobiłem wrzucając pod korki podkładki co zwiększyło napięcie wstępne, bo dzięki temu mam większy prześwit.

"Leję na fałki i śmierdzące cwajtakty"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Theodor... a czy nie wpadłeś na to, dlaczego "podnosisz" zawieszenie i jaki jest tego końcowy efekt? Np. taki, że sprężyna mocniej dociśnięta, żeby docisnąć o kolejny centymetr trzeba użyć większej siły...? Sprężyna z tego co pamiętam, działa tak, że im bardziej chcesz ją ścisnąć, tym większą potrzebujesz siłę...? i działa to nie przy motocyklu który stoi, ale jak hamujesz, skręcasz i takie tam...

Mózg elektroniczny będzie za nas tak myślał, jak krzesło elektryczne za nas umiera... (S.J. Lec)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak ktoś szuka odpowiedzi na tego typu kwestie to polecam stronę użytkownika Qunio http://www.sportjazda.pl/ , a także wszystkie inne strony, artykuły, filmy które Tomek tam linkuje.

Sikor#44 Moto Training

https://www.facebook.com/Sikor44/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Theodor... a czy nie wpadłeś na to, dlaczego "podnosisz" zawieszenie i jaki jest tego końcowy efekt? Np. taki, że sprężyna mocniej dociśnięta, żeby docisnąć o kolejny centymetr trzeba użyć większej siły...? Sprężyna z tego co pamiętam, działa tak, że im bardziej chcesz ją ścisnąć, tym większą potrzebujesz siłę...? i działa to nie przy motocyklu który stoi, ale jak hamujesz, skręcasz i takie tam...

Ja nie wpadam, ja zdobywam wiedzę.

 

Jeśli motocykl statycznie jest nisko to oczywiście wykorzystywany jest mniejszy zakres pracy zawieszenia, więc i sprężyna ugnie się jedynie w określonym zakresie.

Jeśli motocykl podniesiemy to wykorzystamy większy zakres skoku, co za tym idzie sprężyna będzie miała okazję pracować w większych ugięciach, a więc z prostej zależności N/mm przyjmie większe obciążenie zanim zostanie wykorzystany pełny skok zawieszenia.

 

Ale nadal nie ma to nic wspólnego z twardością zawieszenia czy samej sprężyny. Po prostu ustalamy wyjściowe położenie zawieszenia w zakresie jego skoku.

http://ducatisti.pl/ PORTAL POŚWIĘCONY MARCE DUCATI
http://motomaniax.pl/ jedyny 100% serwis ducati w warszawie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...