Skocz do zawartości

COUNTERSTEERING


Janusz
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

  • 2 tygodnie później...
dzisiaj próbowałem

TO DZIAŁA

 

Potwierdzam, źćwiczyłem ostatnio pilnnie. Jeszcze muszę o tym myśleć, a chodzi o to, by to był odruch. Ale już mnie to uratowało przed paroma wystającymi studzienkami, które potrafią się pojawić nagle (szczególnie w nocy).

 

Pozdrawiam, Paweł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Anonymous

a ja w niedziele przecwiczylem na zakretach w zupelnej swiadomosci ze ciagne kierownice w zupelnie innym kierunku i powiem wam ze pomaga to w zlozeniu sie a co za tym idzie w pokonaniu zakretu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rzeczywiście działa.

Dobrze, że Janusz zwrócił nam na to uwagę. Mając świadomość, jak powodujemy pochylenie motocykla, można jeździć bezbieczniej.

 

Jeżeli ktoś jeszcze nie załapał, to proponuję w czasie jazdy lekuchno pociągnąć za kierownicę w jedną stronę. Tylko przyłożyć odrobinkę większą siłę do jednej z manetek. Jeżeli leciutko pociągniemy prawą do siebie, motocykl momentalnie pochyli się w lewo.

 

Prośba do Janusza:

Czy to, jak jeżdżą żużlowcy i "lodowcy" ma jakiś związek z tym zjawiskiem (countersteering), czy zaczynamy nowy temat?

 

Pozdrówka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Musze sam sprobowac ale mam pytanko przy jakiej predkosci i na jak ostrym łuku najlepiej to ćwiczyć. ; Przekonuje mnie i kojarze teorie z "próbą rowerową" ale na moto przy wiekszej predkosci jakos nie widze tego. Czyli jeszcze raz od czego zaczac ćwiczenie by nie wyglebic sie od razu ;) Pozdrówka

VIT66 z VFR

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Musze sam sprobowac ale mam pytanko przy jakiej predkosci i na jak ostrym łuku najlepiej to ćwiczyć

Vit, ja spróbowałem przy około 100 kmh na prostej pustej drodze, początkowo lekko, następne zakręty mocniej. Stosunkowo łatwo to wyczuć, gorzej z podświadomym stosowaniem. Zresztą może w koncu w weekend spróbujemy ;) na razie łapię się na tym, że jak widzę przeszkodę i chcę szybko pochylić moto, to przez pięć minut myślę w którą stronę kierownicę ciągnąć :?

SPOKOJNIE, POZWÓLMY DZIAŁAĆ NATURZE...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie jeśli chodzi o pchanie, łatwiej to przełamać, bo tak jak byś pchał tę stronę moto w kierunku drogi, ale lepiej ćwiczyć i jeszcze raz ćwiczyć nie pchanie i ciągnięcie (bo w czasie jazdy nie ma czasu na zastanowienie) to musi być podświadoma reakcja, po prostu robisz "coś" z kierownicą i nie zastanawiasz się czy ciągniesz czy pchasz.

 

A zapomniełem dodać, dawno minie tu nie było i cieszę się, że w końcu ludzie się przekonują do countersteering, bo jak pamiętam kiedyś było bardzo gorąco w temacie... ;)

 

Pozdrawiam,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Anonymous

ja to wytlumacze tak: sprobuj sie przechylic w lewo na motocylku i nie podeprzec sie o kierownice lewa reka pchajac ja a prawa ciagnac, to jest naturalny odruch, a ze skrecajac w lewo trzeba lekko polozyc motocykl na lewo, wiec trzeba przeniesc srodek ciezkosci w lewo. mozna probowac inaczej, sprobuje to nastepnym razem i opisze efekty. Jak kiedys czytalem gdzies (niepamietam, ale w czasopismie motocyklowym), na motocyklu nie skreca sie kierownica a balansem ciala i nachyleniem motocykla. podobnie jest na rowerze i motorowerze, tylko nie kazdy zdaje sobie z tego sprawe, moze sie myle, jezeli tak to poprawcie mnie.

ps. mialem na mysli wieksze predkosci niz 30 km/h

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Redwater,

przytoczony niedawno artykuł pana Code'a mówi o tym, że właśnie balansem ciała nic nie zyskasz, trzeba użyć kierownicy. Użyć countersteering'u. Przeczytaj jeszcze raz. Warto.

 

Pozdrówka.

 

A dlaczego było gorąco w temacie? Dlatego, że była zima, lód, śnieg, mróz i syf. Każdy by chciał popróbować, ale nie było jak. Na sucho trochę ciężko było sobie wyobrazić na czym opisywane zjawisko polega. Dociekliwość uczniów + niecierpliwość wykładowcy = gorąco :lol: . Dobrze, że już wszystko sie wyjaśnia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

A dlaczego było gorąco w temacie? Dlatego, że była zima, lód, śnieg, mróz i syf. Każdy by chciał popróbować, ale nie było jak. Na sucho trochę ciężko było sobie wyobrazić na czym opisywane zjawisko polega. Dociekliwość uczniów + niecierpliwość wykładowcy = gorąco :lol: . Dobrze, że już wszystko sie wyjaśnia.

 

Witam,

można zobaczyć że duskusja zaczęła się na początku października i do lodu, śniegu, itd. było jeszcze daleko, chyba że większość naszych szacownych kolegów zakopuje swoje rumaki we wrześniu i czeka do wiosny.

Myślę, że prawda leży jak zwykle po środku trochę odporności niektórych na wiedzę, zadufania w swoje umiejętności i z drugiej strony, niezbyt pedagogiczne podejście mentora.

Ale już dla większości zrobiło się ciepło i można spokojnie trenować i na pewno wyjdzie to wszystkim na zdrowie. ;)

 

Pozdrowienia,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Redwater,

przytoczony niedawno artykuł pana Code'a mówi o tym, że właśnie balansem ciała nic nie zyskasz, trzeba użyć kierownicy. Użyć countersteering'u. Przeczytaj jeszcze raz. Warto.

 

Countersteering to nic innego jak wytrącanie układu ze stanu równowagi, jaki daje moment żyroskopowy kół. Leciutkie pochnięcie kierownicy w stronę przeciwną do kierunku jazdy powoduje, że siła odśrodkowa zaczyna pochylać motocykl tę stronę w którą skręcamy. Potem już tylko zostaje złożyć odpowiednio sprzęta w łuku. To

jak silnie wykonujemy ten manewr zależy od właściwości jezdnych motocykla.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...