Skocz do zawartości

Janusz

Forumowicze
  • Postów

    366
  • Rejestracja

  • Ostatnia wizyta

Osobiste

  • Płeć
    Mężczyzna

Informacje profilowe

  • Skąd
    Podkrakowska Wioska

Osiągnięcia Janusz

ZARAŻONY MOTOCYKLAMI - cezeciarz agroturysta

ZARAŻONY MOTOCYKLAMI - cezeciarz agroturysta (17/46)

0

Reputacja

  1. Ciesze sie ze zajrzalem do waszego forum poniewaz ten link ktory znalazles, nowak, jest prawdziwa perelka. Dziekuje ci. Poniewaz jestesmy w "moim" temacie wiec czuje sie w obowiazku skomentowac, chociaz krotko. Nie znam autora tego tekstu ale jedno jest pewne: facet wie o czym pisze. Szkoda tylko ze nie po polsku poniewaz znajomosc angielskiego na szkolnym poziomie nie wystarczy aby to prawidlowo zrozumiec. POWINIEN KTOS ZADAC SOBIE TRUD I PRZETLUMACZYC w poprawny sposob i zamiescic na tym forum. Jest to prawdziwe kompendium wiedzy ktora jest niezbedna dla kazdego aby mogl zaczac nazywac siebie poczatkujacym motocyklista z prawdziwego zdarzenia. Bez picu i wszystko dokladnie tak jak jest. A przeciez jest to tylko tekst dla nowicjuszy jazdy sportowej wreczany im przez instruktora na poczatku szkolenia na torze VIR w Alton, Virginia, USA. Ja mam dla swoich uczniow podobny tekst ale bylby on nieprzydatny tutaj poniewaz ja szkole zaawansowanych zawodnikow. Kazdemu radze to sobie wydrukowac i codziennie czytac i trenowac w praktyce az do zrozumienia. Zacofany poziom motocyklizmu w Polsce przesunal by sie gwaltownie do przodu. Jesli ktos zada sobie trud przetlumaczenia ja moge chetnie pomoc w razie trudnosci jak rowniez podejme sie korekty tlumaczenia gdyz nalezy zachowac precyzje i nie pozwolic na falszywe zrozumienie. Twoj komentarz to prawdziwa tragedia UFI. Tym ktorzy maja jako takie zaufanie do mojej wiedzy serdecznie radze zignorowac "krytyke" kolegi UFI. A ty UFI zrob sobie i innym przysluge i nie wypisuj andronow w "moim" temacie jesli nie masz o czyms pojecia. Zasmiecasz podworko.
  2. Az przyjemnie zobaczyc nie tylko jednego ale az dwoch uczestnikow (oczywiscie mowie o Leszek Karlik i hubert afri) mowiacych do sensu w temacie techniki jazdy, szczegolnie po dwoch stronach wypelnionych jak nie kompletnymi bzdurami to przynajmniej litania niedomowien i nieprecyzyjnych wypowiedzi swiadczaca o braku zrozumienia, prostego skadinad, tematu. Jesli ktos jest zaskoczony zaciesniajacym sie zakretem, odruchowo zwolni gaz lub nawet przyhamuje (sic) i wyjdzie z tego, to niechybnie swiadczy to tylko o tym, ze przejezdzal ten zakret desperacko wolniej niz to jest mozliwe w wykonaniu dobrze wyszkolonego motocyklisty. Kazde obcinanie gazu w zakrecie pogarsza tylko sytuacje; gdy natomiast jedziemy szybko to jest to po prostu mogila, jak to juz pisalem na tym forum wiele lat temu i co kazdemu serdecznie radze wbic sobie do glowy. Fakt ze pozal sie Boze instruktor z Niemiec chwali sie tym jak to on przyhamowal w zakrecie i wyszedl obronna reka jest wrecz zenujacy.
  3. Jak to: nie ma? a Tomek Kulik??? Przeciez juz prawie dwa lata minelo od kiedy dowiedzial sie dlaczego motocykl skreca wiec jest w pelni kwalifikowanym instruktorem. Nie wspominajac juz o jego nowatorskiej technice redukcji biegow i hamowania silnikiem zamiast hamulcem. Zorba, robisz bardzo madrze zapisujac sie na kursy jazdy ulicznej; poziom szkolenia stoi na bardzo wysokim poziomie w Wlk.Brytanii. Namawiam cie przy okazji zebys zmienil swoja motywacje i traktowal nauke nie jako sposob na uzyskanie znizki ubezpieczenia ale jako najlepsza metode obnizenia szansy utraty zycia lub zdrowia. Najlepsza natychmiastowa korzyscia z zawodowego instruktazu na dobrym poziomie jest to ze im wiecej umiesz tym wieksza masz satysfakcje z jazdy a polepszac swoje umiejetnosci mozna praktycznie bez konca. Pod zadnym natomiast pozorem NIE REZYGNUJ Z MOZLIWOSCI JAZDY NA TORZE szczegolnie w UK. Jest to jedyny sposob zeby w kontrolowanych warunkach eksplorowac maksimum swoich mozliwosci na motocyklu a bez tego wrecz niemozliwe jest w pelni bezpiecznie jezdzic na ulicy. Tu nie chodzi o kolano na asfalcie, mozesz byc tego pewny. Nie zaluj pieniedzy na tor!
  4. Chetnie udziele pomocy zagubionej kobiecie nie potrafiacej znalezc prostej i rzetelnej informacji: http://www.timeshighereducation.co.uk/hybr...e=1&navcode=105 Jest to jedna z najbardziej uznanych w swiecie obiektywnych list 200 najlepszych uczelni. Warto ta strone przestudiowac. Wyniki byly kalkulowane na podstawie 5-ciu skal o roznych stopniach waznosci (weighting): Najwazniejsze kryterium byly wyniki ankiet w srodowiskach naukowych calego swiata (wlacznie z Polska, Zosiu) ktore byly odpowiedzialne za 50% koncowej oceny. Nastepnym kryterium byl wplyw badan naukowych danej uczelni na rozwoj Nauki Swiata. Mierzono tu stosunek cytowanych publikacji na wydzial (faculty). 20% calkowitej oceny. Ilosc studentow na wydzial - 20% Udzial miedzynarodowej wspolpracy miedzy wydzialami (5% wagi) i ilosci zagranicznych studentow (5% wagi) Czy to cie zadowala Zosiu? jesli nie to przeczytaj dokladnie cytowana 6 paragrafow powyzej strone, zastanow sie i przemysl co chcesz sie jeszcze zapytac, i dopiero wtedy zabierz glos. Jesli chodzi o twoj drugi paragraf to jestem zaintrygowany w najwyzszym stopniu. Tak, bardzo chcialbym zebys podala jakies wiarygodne zrodla lub, jak mowisz, publikacje na ten temat. mnie sie nie udalo ich odszukac.
  5. O, te bary z kiszkami na Podlasiu....!! Niewatpliwe marzenie swiatowych globtrotterow i koneserow haute cuisine. A to wklej chociaz jeden wykazujacy wyzszosc polskich instytucji naukowych nad kanadyjskimi czy chociaz amerykanskimi. Udawadniaja one ze tobie i wielu innym fakty nie sa w stanie stanac na przeszkodzie wyrazaniu bzdurnych lub obrazliwych opinii.
  6. Kula w plot Klaudiusz. Celem mojego postu bylo nie tyle testowanie umiejetnosci rozwiazywania sztuczek umyslowych forumowiczow (mozesz mi wierzyc ze potrafie to tez dobrze zrobic) ale raczej danie okazji do refleksji tym zakompleksionym forumowiczom ktorzy pluja na Zachod http://forum.motocyklistow.pl/MUSZE-WAS-ZD...WAC-t88736.html a szczegolnie US. A jesli chodzi o "Wiesz Janusz, Intelektualnie POLSKA 200 a za "wielką wodą" może z max. 25" to twoja wypowiedz jest po prostu takze zenujaca, chyba ze znajdziesz na tej liscie chociaz jedna polska insytucje naukowa: These are the Schools featured in the 2006 international rankings marked ## below. (NB. Here, and in the Super Rankings, joint programs of two or more Schools are listed in addition to the programs of the individual Schools. They are identified with a '/' between School names. Often these collaborations are to provide only an Executive program. In this case these programs appear in only one of the rankings used to provide our composite score. If they are ranked highly they can therefore appear above Individual Schools which have been consistently well placed in more rankings) Univs of Alberta & Calgary,Arizona- Eller,Ashridge,Aston,Athabasca,Audencia,Aus Grad Sch of Mgt,Babson-Olin,Bath,Baylor,Birmingham,Bocconi,Boston College,Boston U,Brandeis,Bradford,Bradford/Nimbas,Brigham Young-Marriott,British Columbia-Sauder,Cambridge-Judge, Cape Town,Carnegie Mellon-Tepper,Case Western-Weatherhead,CEIBS,Chicago,Univ of Chile/Tulane,Chinese U of Hong Kong,City-Cass,Coll of William and Mary,Columbia,Columbia/London Business School,Concordia-Molson,Copenhagen,COPEAD,Cornell-Johnson,Cranfield,Curtin,Dartmouth-Tuck,Dublin-Smurfit,Duke-Fuqua,Durham,EADA,E M Lyon,Edinburgh,Emory-Goizueta,Erasmus Rotterdam,ESADE,ESCP EAP,ESSEC/Mannheim,Florida Intl-Chapman,Florida-Warrington,Fundaceo Inst de Administraceo,Georgetown-McDonough,Georgia State-Robinson,Georgia-Terry,Georgia Inst of Tech,Glasgow,Harvard,HEC Montreal,HEC Paris,Henley,Hong Kong U,Hong Kong U of Sci and Tech,Houston-Bauer,Hult,IESE,IIM Ahmedebad,Illinois at Urbana Champaign,IMD,Imperial-Tanaka,INCAE,Indiana-Kelley,INSEAD,Instituto Empresa,Int U of Japan,Iowa-Tippie,IMPADE,Lancaster,Leeds,London Bus School,MacQuarie,Manchester,Maryland-Smith,Melbourne,U of Michigan-Ross,Michigan State-Broad,Minnesota-Carson,MIT-Sloan,Monaco,Monash,Monterrey Inst -Fisher,Monterrey Tech EGADE,N Carolina-Kenan Flagler,Nanyang Tech U,Nat Univ of Singapore,New York-Stern,Newcastle upon Tyne,Northeastern,Northwestern-Kellogg,Northwestern Kellogg/Hong Kong U of Sci and Tech,Northwestern Kellogg/WHU Otto Beisheim,Notre Dame-Mendoza,Nottingham,Nyenrode,Ohio State-Fisher,Otago,Oxford-Said,Penn State-Smeale,Penn-Wharton,Pepperdine-Graziadio,Pittsburg-Katz,Purdue-Krannert,Purdue/Tias/CEU/Gisma,Queen's,Rice-Jones,Rochester-Simon,S Calif-Marshall,SMU-Cox,South Carolina-Moore,St Gallen,Stanford,Stockholm Sch of Econ,Strathclyde,Temple-Fox,Tennessee at Knoxville,Texas at Dallas,Texas at Austin-McCombs,Texas A and M-Mays,Thunderbird-Gavin,Toronto-Rotman,Trinity Dublin,TRIUM: HEC/LSE/Stern,Tulane-Freeman,U C Berkeley-Haas,U C Irvine-Merage,U C Davis,UCLA-Anderson,Univ of Washington,Utah-Eccles,Vanderbilt-Owen,Villanova,Virginia-Darden,Vlerick Leuven Gent,Wake Forest-Babcock,Warwick,Washington-Olin,Western Ontario-Ivey,Coll of William and Mary,Wisconsin Madison,Yale,York-Schulich, Drugim, wazniejszym celem Konkursu byla proba podzielenia sie z bratnia dusza z kraju mojej mlodosci, chocby w minimalym stopniu, tym ogromnym zasobem nie majacych rownych sobie na Swiecie dziewiczych terenow Zachodniej Kanady ktorymi los pozwala mi zachwycac sie na codzien.
  7. Oglaszam konkurs dla wszystkich forumowiczow. Kto pierwszy odpowie na proste pytanie ten wygra nagrode. NAGRODA: Dziesiec dni pobytu w Brytyjskiej Kolumbii w Kanadzie latem 2008 dla jednej osoby w wieku powyzej 21 lat. Pobyt w Vancouver skad nastapi 6-8 dniowa wycieczka po najpiekniejszych drogach BC w towarzystwie doswiadczonego motocyklisty/przewodnika . Motocykl dowolnego typu zapewniony plus benzyna, noclegi i wyzywienie. Wszystkie inne wydatki na koszt odwiedzajacego. Wymagane: Motocyklowe prawo jazdy miedzynarodowe, wazna wiza, ubezpieczenie medyczne, dojazd do i z Vancouver, Kanada. Ubranie, buty, helm etc. we wlasnym zakresie. A teraz pytanie: Oto wybrane kraje z listy obejmujacej prawie 180 krajow swiata. Jaka to lista i kto ja oglosil? To wszystko. Kanada 253 Polska 197 Szwajcaria 273 Ghana 207 Luksemburg253 Wegry 190 Holandia 250 Iran 200 Malta 250 Madagaskar193 USA 247 Rosja 143 I jeszcze ostatnia uwaga formalna: Ja jestem ostatecznym i jedynym arbitrem kto wygral. Oglaszam ten konkurs w dobrej wierze i zapewniam ze zrobie wszystko zeby to byly niezapomniane wakacje dla zwyciezcy ale rezerwuje sobie prawo do arbitralnej decyzji we wszystkich aspektach nie omowionych powyzej. Pozdrowienia dla wszystkich forumowiczow dobrej woli, Janusz.
  8. Ciekawa ta dyskusja o wyzszosci Swiat Bozego Narodzenia nad swietami Wielkiejnocy. Rossi hamuje wszystkimi czterema palcami i nie przeszkodzilo mu to w wielokrotnym zdobyciu mistrzostwa swiata. Stoner hamuje dwoma i w tych mistrzostwach prowadzi jak na razie. Znam takich co hamuja jednym i robia to lepiej niz ktokolwiek na tym forum. Nie jest takie wazne czym sie hamuje; wazne jest jak. I to byloby na tyle. konikkonik; Co to jest "wyniesienie"?
  9. hikor, hikor, hikor.... Po tylu dyskusjach dalbym sobie leb uciac ze rozumiesz fizyczna geneze przeciwskretu. Szczegolnie ze wyjasnilem ja BARDZO DOKLADNIE w roku 2002 na tym forum. Malo tego: od paru lat to wyjasnienie jest, czarno na bialym, w przyklejonym temacie na poczatku strony pod tytulem "Podstawy które musisz umieć ! Zbiór wiedzy." Wystarczy kliknac. Ale nawet to ci ulatwie i skopiuje swoje wlasne wyjasnienie SPRZED 5 LAT. Radze ci to uwaznie przeczytac dowolna ilosc razy az nastapi pelne zrozumienie: "Tak wiec zreasumujmy rozpatrujac dla odmiany dynamiczna geometrie motocykla: Chcesz zakrecic w prawo. Skrecasz wiec przednie kolo w lewo i przez to przesuwa sie ono minimalnie w lewo pod toba. Poniewaz kolo jest w tym momencie lekko z lewej pod pedzacym motocyklem wiec cala reszta motocykla razem z toba pada (przechyla sie wiec) w prawo. (Slynna zasada zachowania pedu sformulowana jako pierwsza zasada dynamiki Newtona w XVII wieku! - Dopisane dla dociekliwych May 15/2007) Ale teraz ty, podswiadomie i odruchowo, przekrecasz kierownice z powrotem w prawo aby zapobiec calkowitemu upadkowi. I teraz, znow odruchowo, balansujesz trzema czynnikami: - kat przechylu - predkosc jazdy - promien zakretu po ktorym sie poruszasz Wiekszy przechyl/mniejszy przechyl, wieksza predkosc/mniejsza predkosc, ciasniejszy luk zakretu/lagodniejszy luk zakretu. Jasne? Wszystko polega na wywazeniu teraz. Podobnie jak w zeglarstwie, lotnictwie, na nartach i we wszystkich innych sportach gdzie balans jest podstawa i cala sztuka. Inaczej jak w samochodach, helikopterach, szachach i wszystkich innych nieeleganckich i silowych sportach. " NO I WSZYSTKO JASNE! Kto jeszcze tego nie rozumie? Dla uzupelnienia jeszcze podam ze, tak jak wiele lat temu pisalem tez na tym forum, element precesji zyroskopowej rowniez odgrywa tu pewna role. Jest ona wprost proporcjonalna do szybkosci wirowania kol (czyli predkosci motocykla), zawsze troche pomaga i jest mniej istotna niz prosta sila odsrodkowa dzialajaca na srodek ciezkosci motocykla razem z jezdzcem, jak to wyjasnione powyzej. Do konikkonik'a: Ciezkiej roli sie podejmujesz brachu. Nie zazdroszcze ci.
  10. Teoria Wzglednosci Einstein'a, Teoria Ewolucji Darwina, Teoria Heliocentryczna Kopernika, Anti-squat Theory itd, itd. To ze cos jest nazwane teoria nie oznacza ze nie jest to ogolnie uznane za prawdziwe w Nauce. Nie, Adam, gdybys sobie zadal trud i przeczytal (bo nie czytales calosci, przyznaj sie) wszystkie teksty to bys zauwazyl ze nikt nie zaprzecza oczywistym faktom geometrii motocykla czy roweru, a wiec temu wszystkiemu, calkowicie wszystkiemu co pisalem w tym temacie. Jak pisalem przedtem, chain pull effect, pole of moments i wszystkie wektory i katy o ktorych pisalem sa niezaprzeczalnymi fizycznymi i geometrycznymi wartosciami szeroko nauczanymi na wszystkich uniwersytetach swiata. Nie ma na swiecie fachowcow ktorzy by temu zaprzeczali Adam. Ladnie to zabrzmialo co napisales ale z prawda niestety niewiele ma wspolnego. Rozczarowales mnie Adam. Jesli chodzi natomiast o twoja opinie na temat mojego charakteru to jest ona twoja opinia i jako taka jest subiektywna, dla mnie bez konkretnych zarzutow obojetna i nie podlega dyskusji. W kazdym razie jestem ci za nia wdzieczny.
  11. Powinno dzialac. Przy okazji bedziecie mieli mozliwosc podpatrzenia jak wygladaja dyskusje na poziomie. Nie ma sie co dziwic ze traktuje moj pobyt tutaj jako niewdzieczna harowke sprowokowana niepotrzebnym sentymentem. Odczuwam ulge podobna do tej jaka odczuwalem opuszczajac Polske na dobre w maju 1980. I jaka odczuwam pod koniec kazdej tam wizyty.
  12. Tu masz cala strone na temat PoM. Masz czytania na miesiac roznych dyskusji, niektore z moim udzialem przynosza najwiecej sensu. Naucz sie korzystac z komputera Sherlock'u za dyche. http://www.google.com/search?hl=en&q=%22po...G=Google+Search Ja i wielu innych inzynierow, szczegolnie z Wloch, nazywa ten punkt Pole of Moments PoM. Uznany autorytet brytyjski AustralijczykTony Foale (ktory nota bene teraz mieszka na rencie w Hiszpanii i, pisze to tutaj niewatpliwie z narazeniem sie na nieustajace posmiewisko :icon_twisted: , jest moim przyjacielem i dawnym uczniem) ukul wlasny termin Instant Center of Forces ICF ktory to termin jest mniej elegancki ale bardziej opisowy. http://www.tonyfoale.com/ Jestes typowym przedstawicielem tych ktorych definiuje jako glupcow, poniewaz: TWOIM CELEM NIE JEST ABY SIE CZEGOS NAUCZYC. TWOIM CELEM JEST WYKAZANIE ZE JA NIE MAM RACJI. Prawie wszystkie albo i wszystkie twoje posty nawiazujace do moich od poczatku twojej tu 'kariery" wyraznie o tym swiadcza, tak jak i ten tutaj. Wszystko co potrzeba zeby sie przekonac to uzyc funkcji "szukaj'. Mam dla ciebie informacje; daj sobie spokoj poniewaz nigdy ci sie to nie uda madralo. Ciesze sie ze nie bede sie musial z wami wiecej szarpac. PS. A tutaj na termat "chain pull effect": http://www.google.com/search?hl=en&q=%22ch...G=Google+Search
  13. Dziekuje hikor serdecznie. Twoje zyczenia spoznione bynajmniej nie sa poniewaz korzystajac z dobrodziejstw astronomii ja trwam jeszcze w dniu 21 Listopada, a godzina jest zaledwie 4.25 ;) . No i udalo mi sie zakonczyc moja kariere na tym forum milym akcentem :wink: .
  14. Boli mnie tylko to ze olales dobre wychowanie a nie to ze opublikowales moj tekst. Przeciez to chyba jasne dla kazdego. Ja sam publikuje swoje teksty do dzis na tym forum. Twoja powyzsza wypowiedz swiadczy nieomylnie o jednej z dwoch rzeczy: 1.- Nie rozumiesz prostego tekstu pisanego i w takim razie nie wiadomo co robisz na jakimkolwiek forum, 2. - Jestes zwyklym hipokryta nie umiejacym przyznac sie do prostego bledu i przejsc nad tym do porzadku dziennego. Powazny blad charakteru i tyle.
  15. Jak juz wiele razy pisalem wszystko co powinienes zrobic to uzyc guzika "szukaj". Na ten temat pisalem juz obszernie i naprawde mozna to znalezc. Milej lektury. W tym przypadku jeszcze raz ulatwie ci i innym zadanie i zacytuje sam siebie sprzed paru lat: Cytat(Janusz) Dobra, postaram sie to wytlumaczyc. Trudnosc jest taka ze nie jestem pewny jak angielskie fachowe terminy przetlumaczyc na polskie. Kilka fachowych slow musze niestety uzyc. Trudnosc ta jest tym wieksza ze zauwazylem iz uzywacie angielskich slow czasem w innym znaczeniu niz maja te slowa po angielsku. Naprzyklad shimmy ktore w tym znaczeniu w jakim je stosujecie po angielsku by bylo wobble or weave albo w slangu tankslapper albo headshake ale nigdy shimmy ktore w odniesieniu do motocykli nikt nie uzywa. Bede wiec te slowa ktorych nie jestem calkiem pewien jak powinny byc po polsku uzywal po angielsku. Jesli ktos umie je przetlumaczyc poprawnie na polski to bylbym wdzieczny. OK, przejdzmy do rzeczy. Motocykl ma dwa rodzaje dynamicznej niestabilnosci oba powiazane z oscylacja kol. Wyobrazmu sobie oba kola jako kazde z nich zawieszone na wspolnym zawiasie ktorym jest steering head (glowka kierownicza?). Przednie kolo ma bardzo krotki caster ktory jest rowny dlugosci jego trail jesli go przeliczymy na miare liniowa a tylny jest bardzo dlugi i mozemy go okreslic jako rozstaw kol. Niestabilnosc przedniego kola nazywa sie wobble a niestabilnosc tylnego weave. Obydwie te niestabilnosci odczuwa sie jako drgania w kierownicy ale przy zupelnie innej predkosci i o calkiem roznej czestotliwosci. Zaczne od weave czyli tylne kolo. Jest to czesciej spotykane i wystapi w kazdym motocyklu jesli bedziesz odpowiednio szybko jechal. Jest to powolna oscylacja o czestotliwosci 0.2 przy mniejszej do 3-4 cykli na sekunde przy wiekszych predkosciach.Naturalne tlumienie tej oscylacji zmniejsza sie w miare przyspiesznia a powieksza sie w miare zmniejszania predkosci. Weave rzadko zdarza sie w czasie wyscigu a czesciej na ulicy (szosie) poniewaz jest ona wynikiem jakiejs nieprawidlowosci, np przeladowanie motocykla, gietka rama albo napinanie miesni a szczegolnie miesni rak na kierownicy. Szybkosc musi byc duza, przy odpowiednio wywazonym i skonstruowanym motocyklu moze byc nawet wieksza niz maksymalna szybkosc danego motocykla i jesli jej celowo nie wprowadzisz to w takim razie wogole nie wystapi. Weave mozna sztucznie sprowokowac uderzajac lekko trzymana kierownice w jedna raczke; przy dobrze wywazonym pojezdzie w ten sposob wprowadzona oscylacja zaginie szybko i samoczynnie. Jesli spotykasz sie z weave to przesun sie do przodu jak najbardziej i nie przyspieszaj ale raczej zwalniaj. Powinienes sprawdzic glowke kierownicy czy jest luz, zamocowanie swingarm (tylnego wahacza?), zgieta rama lub widelec, zuzyte amortyzatory, lozyska kol etc., etc. Steering damper (amortyzator skretu) absolutnie nie pomaga ani nie zapobiega weave! Druga jest dynamiczna niestabilnosc przedniego kola a dokladniej kierownicy i widelca razem z przednim kolem czyli wobble. Wy to wszystko, jak juz mowilem, nazywacie shimmy. Brak odpowiedniej terminologii utrudnia albo uniemozliwia zrozumienie. Jest to bardzo szybka oscylacja przodu o czestotliwosci 4 hz przy ciezkim motocyklu do 9 hz w przypadku lekkiej maszyny. Gdy szybkosc motoru wynosi od 40 do 80 km/h wobble jest bardzo slabo tlumione i moze sie stac niestabilne.Zastosowanie amortyzatora skretu w tym przypadku moze poprawic stabilnosc. Szczegolnie przydatny jest regulowany amortyzator taki jaki mam np. w moim Guzzi V11Sport. Niestabilnosc motocykla moze sie stac tak gwaltowna ze przeksztalca sie w smiertelny tankslapper ktory wystepuje gwaltownie, jest przerazajacy pierwszy raz (obsrane gacie murowane) i nie wiem czy ktorys z was kiedykolwiek sie z tym spotkal. Ja mialem gwaltowny tankslapper na Suzi TL1000S i nikomu tego nie zycze. Kirownica lata od jednego konca na drugi, bezwladnosc cylinderkow hamulcowych moze je wepchnac gleboko w zaciski i pozniej jesli jeszcze utrzymales sie na motocyklu musisz pompowac hamulec zeby zadzialal. W czasie tej przyjemnosci jedyne co mozesz zrobic to starasz sie nie spasc; kontrola gazu ani hamulca jest niemozliwa. Sportowe motory latwiej wpadaja w wobble and weave poniewaz ich geometria jest skonstruowana bardiej na szybkie sterowanie niz na jazde po prostej i sa mniej stabilne niz trudno skrecajace motocykle turystyczne albo krazowniki. No to tyle. Cytat(Janusz) Zakladam ze nie jest to nastepna nieudana proba ironii albo przekomarzania i ze rzeczywiscie dalej nie mozesz zrozumiec jaki jest sens tej dyskusji. Wobec tego, dla tych wszystkich ktorzy maja trudnosci w zrozumieniu tego co czytaja powtorze raz jeszcze to co juz pisalem przedtem dwa razy plus dawalem dodatkowe przyklady gdzie poprzez analogie z bolem brzucha inteligentna osoba jest w stanie wyciagnac wnioski samemu: Umiejetnosc rozpoznania trzech odrebnych przyczyn podobnego w efekcie zjawiska ma podstawowe i decydujace znaczenie gdyz tylko i wylacznie w ten sposob bedziemy w stanie zaradzic i zapobiec jego zgubnym skutkom. Czy to jest zrozumiale? I tak naprzyklad w przypadku oscylacji przodu ( w skrocie wobble) amortyzator skretu jest bardzo przydatny, podczas oscylacji tylu natomiast jest wrecz szkodliwy. Nasza reakcja powinna byc inna w przypadku wobble niz weave. Headshake i tankslapper to sa lagodna i gwaltowna forma tego samego zjawiska - oscylacji przodu. Tez to bylo wyjasniane. Shimmy jest cakiem jeszcze innym, tez przeze mnie omawianym, zjawiskiem. Glownym jego powodem jest niewywazenie kola albo luzne lozysko. w czasie jazdy gdy napotykasz shimmy nic nie jestes w stanie zaradzic. A teraz czasopisma. Niemieckie. Odpowiedz jest dla mnie prosta: nie czytam po niemiecku to nie wiem. Natomiast wszystkie publikacje US, Canada, UK, Brazylia, Hiszpania, Wlochy, Japonia, Australia, Nowa Zelandia, Argentyna doskonale potrafia rozroznic te trzy zjawiska. CZYZBY DLATEGO WYMIENIONE KRAJE ODNOSZA SUKCESY W SPORCIE A SZWABY NIE? Ciekawe.Tak wiec jesli zadrzy ci nastepnym raze kierownica to powinienes odruchowo wiedziec, poniewaz myslales o tym przedtem wiele razy i eksperymentowales nawet, co to jest: wobble czy weave. I tylko wtedy bedziesz mogl odpowiednio zareagowac, zwolnic albo przyspieszyc, przesunac sie do przodu albo do tylu. Wszystko inne to smoke and mirrors. Inertial and modal properties of racing motorcycles V. Cossalter, A. Doria, L. Mito ABSTRACT The dynamic behavior of a racing motorcycle depends on the inertial characteristics of the vehicle, which is considered as a rigid body, and on the power-train characteristics. In particular, the center of mass position and moments of inertia around the roll and yaw axes give information about handling characteristics. The modes of vibration of the vehicle in motion (capsize, weave and wobble), which determine motorcycle stability, depend on rigid body properties and tire characteristics, but can also be influenced by mass and flexibility distributions. The inertial properties of super sport motorcycles were identified using a special inertia tester machine that made it possible to measure the inertia moments around different axes without moving the vehicle. The results regarding the moments of inertia around the roll, pitch and yaw axes and roll/yaw products of inertia are showed here. The structural modes of vibration, natural frequencies and damping ratios of the motorcycle were identified, because they highlight the influence of mass and flexibility distributions on dynamic behavior. The modal analysis was carried out using the impulsive technique on the whole vehicle. The structural modes identified in static conditions are here compared with the motorcycle?s modes of vibration that take place in motion. Results are then discussed in terms of stability and handling Abstract z wykladu jednego z najwiekszych autorytetow swiatowych w dynamice motocykli, prof.Vittorio Cossalter'a na ktory bylem zaproszony w Grudniu 2002 w czasie Konferencji Inzynierow Motosport'u w Indiana, IND, SAE Paper Number 02MSEC-14.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...