Skocz do zawartości

Własne przemyślenia dot. turbo w 2t.


gandziorz
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Inspiracją do napisania tego posta były liczne tematy na forach dyskusyjnych gdzie użytkownicy pytali o turbosprężarkę w skuterze itp. Niegdyś sam miałem taki pomysł, lecz po przeczytaniu kilku ebooków i rozmów z fachowcami zrozumiałem jak bardzo byłem w błędzie.

 

Pierwszym problemem jakim byśmy się napotkali przy montażu turbo jest pojemność, gdyż 50’tka wydaje stosunkowo zbyt małą ilość spalin potrzebną do „rozruszania” łopatek. Rozwiązaniem mogłoby być zastosowanie małej turbinki lecz znalezienie jej na pewno graniczy się z cudem (mówie o używanych, nowe można nabyć na ebayu). Ich wydajność też jest w pewien sposób ograniczona.

Drugim problemem jest sama istota budowy silnika dwusuwowego. Jest on smarowany za pomocą benzyny z olejem. Turbo potrzebuje smarowania i nie jesteśmy w stanie go zapewnić w standardowym silniku 2t. Owszem dałoby się ten problem rozwiązać za pomocą zbiorniczka i pompy która tłoczyła by olej w obiegu. Tutaj rodzi się kolejny problem gdyż pompa musi być napędzana np. za pomocą silniczka elektrycznego. Jak wiadomo 1kW = 1,36KM, więc do tego co moglibyśmy uzyskać za pomocą turbo trzeba by było uwzględnić straty wynikające z zasilaniem właśnie takiej pompki. Jeżeli jesteśmy przy budowie silnika 2t warto by poruszyć sprawę tłumika. Gdyż tłumik odgrywa bardzo ważną rolę w 2t, pozwala on „zwrócić” mieszankę powrotem do komory cylindrycznej. Dzieje się tak że spaliny są wypychane przez świeżą mieszankę,.

Trzecim problemem jest zasilanie. Silnik 2t jest zasilany w większości przypadków za pomocą gaźnika. Załóżmy że cudem potrafiliśmy wprowadzić w ruch łopatki i ciśnienie które generuje jest wtłaczane poprzez gaźnik. Powstaje w tym momencie bardzo zubożała mieszanka, która mogłaby doprowadzić do uszkodzenia tłoka, czy słabego smarowania np. łożysk wału. Można by to w pewien sposób skorygować za pomocą zmiany kolejności czyli filtr -> gaźnik -> turbo. Jednak cały czas powstaje problem „dawkowania”. W samochodach czy motorach z turbo gdzie większość posiada wtrysk jest to kwestia mapowania wtrysku na danych obrotach. Pozwala to na całym paśmie obrotów uzyskać idealne proporcje paliwa do powietrza.

Czwartym problemem jaki bym uwzględnił jest intercooler. Turbo pozwoli nam na wtłoczenie większej ilości powietrza, ale jeżeli będzie ono rozgrzane to pomimo że jest go więcej, jego kaloryczność jest mniejsza. Dzieje się tak ponieważ ciepłe powietrze zwiększa swą pojemność. Dlatego musielibyśmy wstawić tutaj intercooler co pogarsza sprawę. Zamontować go byłoby stosunkowo łatwo ale zwiększy to koszt, i komplikuje np. wygodne jego umiejscowienie aby nie było go specjalnie widać.

 

Teraz dochodzą inne rzeczy takie jak znalezienie odpowiedniej turbosprężarki (takiej mini) do naszego moto, rozwiązanie problemu dawkowania, intercooler i wytrzymałość seryjnego silnika itp.

Prawdopodobnie taniej wyjdzie zrobienie prawka na kat. A i kupienie 125 która nie będzie miała problemu np. z turbodziurą.

 

Osobiście robiłem kiedyś obliczenia pod pseudo turbo z wiatraczków od kompa i ich moc jest za mała żeby dało się coś odczuć, a strata w postaci prądu które potrzebują przerosła kilkukrotnie ich wydajność.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Twój post dokładnie opisuje problemy w 2T. Również nie jestem przekonany co do skuteczności takiego rozwiązania, choć natrafiłem na dwa filmiki (Vespa Turbo oraz silnik AM6 z turbo) z których można wywnioskować, że silniki bardzo słabo się wkręcają na obroty.

Wg. mnie najlepszym rozwiązaniem byłoby wykorzystanie silnika z wtryskiem bezpośrednim (DiTech), jednakże tutaj też pojawiają się problemy. Konstrukcja wydechu w skuterze (pierwszy lejek zakończony katalizatorem) powoduje uzyskanie podciśnienia w skrzyni korbowej - silnik zaciąga więcej powietrza lecz nie poprawia ciśnienia sprężania. Poprawa też byłaby niewielka.

Najmniejszy silnik z doładowaniem - to silnik Peugeota Jetforce 125 Kompresor...

lubisztosuko.gif7,352 osób lubi to.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bo zamiast Turbo wypadałoby pomyśleć o kontrukcjach dających doładowanie ze źródła innego niż spaliny, np. wspomniany kompresor który ma napęd mechaniczny i tutaj rozruszanie tego to już kwestia wpięcia się w łańcuch napędowy czy coś. Są też wspomniane elektryczne pompy powietrza ale one są pomyślane pod pojazdy gdzie mocy i prądu nie brakuje.

 

Wiatraczki od kompa to już w ogóle bez sedesu bo przecież piecyk ma stałe zasilanie to poborem prądu nikt się nie martwił przy projektowaniu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Owszem widziałem te wszystkie filmiki AM6 turbo, mz 301 turbo, simson turbo itp. W każdym razie nie zauważyłem "znaczącego" wzrostu mocy, silniki zbytnio mocno się nie wkręcały.

 

Kompresor załatwił by tutaj sprawę ale jednak wydajność kompresorów kierowana zazwyczaj na "dół", a turbo na "górę" chodzi oczywiście o obroty.

Sam fakt kompresor obciążył by trochę silnik i koło się zamyka.

 

Problemy które opisałem są tylko niektórymi, a jest ich więcej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

porządnie zaprojektowany układ wydechowy da ci więcej mocy z mniejszym nakładem finansowym

Oj kolego czy ja gdzieś napisałem że planuję wstawiać turbo.

 

Tutaj poruszyłem tylko temat turbiny w 2t.

 

AM6 z turbo

http://img84.imageshack.us/img84/8062/buddfab4uo3.jpg

 

MZ 301 (mi to wygląda na 251) z turbo

http://video.google.pl/videoplay?docid=252...CIpKw2QK437jUDQ

 

A tu galeria do simka z turbo

http://simson-umbau.de/?site=galerie&serienid=3361

 

Naprawdę nie wiem ile to daje, ale z filmików wywnioskowałem że nic albo prawie nic.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nieznajomość zasady pracy silnika 2T prowadzi do tak wynaturzonych pomysłów.

Taki pomysł przypomina mi zamiary pewnego ekologa który zaproponował aby w celu obniżenia emisji spalin w piasty kół przednich samochodu tylnonapędowego zamontować generatory prądu i uzyskany w ten sposób prąd wykorzystać do napędu samochodu w celu obniżenia zużycia benzyny.

Człowiek mądrzeje z wiekiem i zwykle jest to wieko od trumny

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...w piasty kół przednich samochodu tylnonapędowego zamontować generatory prądu i uzyskany w ten sposób prąd wykorzystać do napędu samochodu w celu obniżenia zużycia benzyny.

 

heheheheee dobre, uśmiałem się. To zaś przypomina pomysł bodajże z książki Verne'a mówiący o wykorzystaniu pola magnetycznego do napędu balonów....

 

a wracając do tematu - jakiekolwiek uturbianie silników 2t jest kompletną fantastyką. Byle jakie pogmeranie z wydechem i kątami otwierania i zamykania okien

przyniesie lepsze wyniki niż wstawianie wiatraczków w układ wydechowy :D

 

ps. Panie Piotrze, a co pan sądzi n/t "Turbinki Kowalskiego"?

 

ps2. patrzcie, jakie cudo po Allegro krąży http://www.allegro.pl/item492071751_nitro_...tz_251_250.html

Edytowane przez saska251

Tchórze zostali w domu, słabi zginęli po drodze, przetrwali emzeciarze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

heheheheee dobre, uśmiałem się. To zaś przypomina pomysł bodajże z książki Verne'a mówiący o wykorzystaniu pola magnetycznego do napędu balonów....

 

a wracając do tematu - jakiekolwiek uturbianie silników 2t jest kompletną fantastyką. Byle jakie pogmeranie z wydechem i kątami otwierania i zamykania okien

przyniesie lepsze wyniki niż wstawianie wiatraczków w układ wydechowy :D

 

ps. Panie Piotrze, a co pan sądzi n/t "Turbinki Kowalskiego"?

 

ps2. patrzcie, jakie cudo po Allegro krąży http://www.allegro.pl/item492071751_nitro_...tz_251_250.html

Oryginalna turbinka Kowalskiego autentycznie zmniejszała zużycie paliwa i poprawiała dynamikę silnika ale tylko w trakcie przyspieszania i należało stosować bardzo płynne operowanie pedałem gazu zwłaszcza przy obniżaniu obrotów. Sprawdziła się świetnie po zastosowaniu przez nas gaźnika od CB400N ale to już historia.

Człowiek mądrzeje z wiekiem i zwykle jest to wieko od trumny

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Te paliwo do tego pseudo nitro dziwnie mi przypomina paliwo do spalinówek zabawek RC.

Ma on większego "kopa" ale nie testowałem, więc nie wiem ile więcej. Zbyt duża obawa zatarcia silnika.

 

Zgadza się wpisałem w google "paliwo do rc" i co?

Pierwszy link:

http://www.rcwroblik.pl/x_C_Dz__PDNAZ2_pal...__PZTA_034.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nom to jest paliwo modelarskie. To paliwo ma w sobie nitro. Nitro jest bardzo latwopalne (wybychowe) te paliwa maja okolo 16-30% nitro. Ale mozna kupic zwykle nitro 100%. to by dalo leprze efekty. Ale silnik by dlugo nie pochodzil. A uwierzycie ze te modelarskie silniczki osiagaja do 48 000 obrotuw na minute i maja po 5-8 koni mocy!! przy pojemnosci 5-10 ccm.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może palnę głupotę ale nie zastanawiałem się nad tym.

Ale siedząc na fizyce na lekcji o elektrostatyce pomyślałem sobie tak.

Poprzez tarcie o laskę ebonitową (każdy to chyba miał na fizyce) materiał się naelektryzuje czyli będzie posiadał ładunek. I teraz tak przecież tak samo jest z gazami myślę to o mieszance paliwowo powietrznej.

Niektóre króćce są przecież zrobione z gumy.

Jak myślicie czy taka zjonizowana mieszanka a niezjonizowana ma wpływ na proces spalania ??

Może to głupie no ale :D

Edytowane przez mahermnih1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Takie rzeczy ponoć dzieją się pod wpływem silnego pola magnetycznego - inaczej mówiąc po zastosowaniu magnetyzera. Większa moc, mniejsze zużycie paliwa itp. Piszę "ponoć", gdyż w takie rzeczy nie wierzę.

Paliwo modelarskie to inna bajka, najprostsze silniczki są silnikami o zapłonie samoczynnym.

lubisztosuko.gif7,352 osób lubi to.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...