bozi do tego nie mieszaj. Wszak motocykle powstały dużo później, więc żadne bozie nie mają tu nic do roboty 😉
Aa, czyli zdycha Ci silnik bo przeciążony i chcesz redukować. To dalej nie rozumiem za bardzo po co wkręcać go wyżej. Sprzęgło, wrzuć, i jedziesz dalej.
Swoją drogą, taka sytuacja (silnik zdychający aż tak żeby zmienić bieg) słabo świadczy o kierowcy. Powinieneś znać swoje moto na tyle żeby widzieć czy da radę czy nie, a jeżeli masz wątpliwości, to zrzucaj wcześniej.
Tyle że - cała ta kwestia jest bardzo mocno teoretyczna. Jak zaczniesz jeździć to zobaczysz że to jest naturalne. Tzn, zmiana biegów. W moto o wiele lepiej "czujesz" obroty niż w samochodzie - wyje, wibruje, i tak dalej 😄 więc zawsze wiesz co i jak.
Także ten.. lepiej wsiadaj na moto i nie przeteoretyzuj się. A jak chcesz jakieś "teorii" poczytać, to szukaj tych tyułów:
https://bukrower.pl/kategoria-produktu/motocykle/
zwłaszcza "motocyklista doskonały" jest bardzo dobrą książką. I ten pan - David L. Hough - bardzo mądrze pisze. Jak to przeczytasz to da Ci O WIELE więcej niż (na tym etapie) siedzenie tu na forum 😉