Skocz do zawartości

Bezpieczne gaszenie motoru przy pracującym wentylatorze chłodnicy /chłodzenie cieczą/


Gienek
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Czy gaszenie motoru chłodzonego cieczą przy pracującym wentylatorze chłodnicy "konkretnie" zagrzanego niesie za sobą jakieś nadwyrężenia dla układu chłodzącego? Bo ktoś mi mówił, że powinno się motor zostawić włączony dopóki wentylator nie zbije temperatury i sam się nie wyłączy, bo jak nie to coś tam się psuje.

Noi pytanie jeżeli coś tam się psuje - to konkretnie co /i czy w ogóle się psuje/ ?

Pozdrawiam wszystkich forumowiczów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nic nie moze sie popsuc ... wytworcy zdaja sobie sprawe z tego , ze nie wszyscy interesuja sie mechanika i dlatego wentylator podlaczony jest obwoden niezaleznym od "stacyjki" i pracuje do chwili obnizenia temperatury , na jaka ustawiony jest czujnik temperatury cieczy chlodzacej :bigrazz: co innego ze lepiej dla ukladu smarowania , zeby moto pochodzilo troche na wolnych obrotach .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nic nie moze sie popsuc ... wytworcy zdaja sobie sprawe z tego , ze nie wszyscy interesuja sie mechanika i dlatego wentylator podlaczony jest obwoden niezaleznym od "stacyjki" i pracuje do chwili obnizenia temperatury , na jaka ustawiony jest czujnik temperatury cieczy chlodzacej :bigrazz: co innego ze lepiej dla ukladu smarowania , zeby moto pochodzilo troche na wolnych obrotach .

Po pierwsze nie jest tak we wszystkich motocyklach, w niektórych dmuchawa wyłącza się po wyłączeniu silnika.

Po drugie jak wylączysz silnik to nie pracuje pompa wody... więc obieg cieczy chłodzącej jest trochę utrudniony (tak mi się przynajmniej wydaje, poprawcie jeżeli się mylę)

pozdroo

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie-tak samo jest w GSX-R750 K7. Silnik byl cholernie zagrzany i po przekreceniu kluczyka wentylator gaśnie. Więc chyba nie dzieje się krzywda, ale dla świetego spokoju mozna chwilke odczekać na wolnych obrotach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

przecież silnik nie pracuje więc sie nie grzeje, to w jakim celu miał by pracować wentylator, poprostu długo będzie stygł

 

to nie tak... temeratura cieczy chlodzacej podnosi sie bezposrednio po wylaczeniu silnika, poprzez kontakt unieruchomionej cieczy (brak pracy pompy) z sciankami cylindra i glowicy. Jezeli wentylator schlodzi ciecz w obrebie chlodnicy doprowadzi to do duzej roznicy temperatur cieczy pomiedzy chlodnica i silnikiem i niejako wymusi grawitacyjny obieg, badz co badz wolny ale skuteczny dla obnizenia tej niebezpiecznej temperatury. Jezeli konstruktor przewidzial, ze wentylator ma pracowac np. kawasaki zx9r to ma pracowac jesli nie kawasaki np. suzuki gsxr750 to nje...

 

pozdrawiam

Mechanika Motocyklowa

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wtrącę swoje kilka groszy.

Jeździłem różnymi autami i różnie była wykonana instalacja elektryczna układu chłodzenia.

We włoskich autach (czytaj: Fiat) po wyłączeniu zapłonu wentylator jeszcze przez jakiś czas chodził, do momentu dostania sygnału od termostatu zamontowanego na chłodnicy. W Oplach oraz w Japończykach (Nissan) w momencie wyłączenia zapłonu wyłąnczane są wszystkie układy, włącznie z układem chłodzenia. Jako moto od niedawna ekspluatuję Hondę GL-1200 z chłodzeniem cieczą. Po wyłączeniu zapłonu wentylator staje.

Następna sprawa.

Odpowiednia (dopuszczalna) temperatura pracy silnika chłodzonego cieczą to w granicach 85 do 110 stC. Wentylator startuje przy temperaturze około 95 - 98 stC i stara się schłodzić ciecz w układzie do tej temperatury. Tak więc nie ma większego znaczenia czy zapłon wyłącza czy też nie wyłącza wentylatora bo i tak temperatura końcowa do której maksymalnie wentylator może schłodzić to około 95stC.

 

Kolejna sprawa to sprawny układ chłodzenia.

W czasie normalnej jazdy poza miastem nawet w największe upały wentylator podczas jazdy się nie załączał. W ruchu miejskim jeżeli układ chłodzenia (włącznie z termostatem) jest sprawny to temperatura cieczy nigdy nie powinna wzrosnąć powyżej około 115 stC, a wentylator powinien pracować sobie cyklicznie, to znaczy załączać się i po schłodzeniu wyłączać się. Jeżeli pracyje cały czas to coś jest nie tak.

 

Jako ciekawostkę dodam, że w Astrze III nie ma nawet wskaźnika temperatury silnika. Widocznie niepotrzebna.

 

Reasumując ten wywód.

Nie ma najmniejszego znaczenia co się dzieje z wentylatorem podczas wyłączenia zapłony. Ważne jest aby w ruchu miejskim, podczas parady w upał, wentylator dawał sobie radę i schładzał silnik.

Edytowane przez Sabcio
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pompa chłodziwa nie pracuje oczywiście. :D :icon_razz: :icon_razz:

W bladym 1000rr po przekręceniu kluczyka gaśnie wentylator niezależnie od temp.

 

noo dokłądnie. Juz mysłame ze u mnie cos nie teges , bo mi tez gaśnie jak przekrece kluczyk.

 

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po ostrzejszej jeździe , zawsze zalecane jest przed zgaszeniem pozwolić silnikowi odsapnąć na wolnych obrotach dopiero zgasić. Co do aut szczególnie wymagane jest to w silnikach turbodoładowanych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po ostrzejszej jeździe , zawsze zalecane jest przed zgaszeniem pozwolić silnikowi odsapnąć na wolnych obrotach dopiero zgasić. Co do aut szczególnie wymagane jest to w silnikach turbodoładowanych.

 

Nie zgodzę się.

Silnik na wolnych obrotach powoli miesza wodę, a jak pojazd stoi to nie ma przepływu powietrza przez chłodnicę za wyjątkiem tego co zrobi wiatraczek.

 

Silniki turbodoładowane powinny być tak chłodzone ze względu na to, że turbina jest smarowana z silnika i nie jest niczym chłodzona oprócz spalin i przewodności cieplnej obudowy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...