Gienek Opublikowano 17 Marca 2008 Udostępnij Opublikowano 17 Marca 2008 Czy gaszenie motoru chłodzonego cieczą przy pracującym wentylatorze chłodnicy "konkretnie" zagrzanego niesie za sobą jakieś nadwyrężenia dla układu chłodzącego? Bo ktoś mi mówił, że powinno się motor zostawić włączony dopóki wentylator nie zbije temperatury i sam się nie wyłączy, bo jak nie to coś tam się psuje. Noi pytanie jeżeli coś tam się psuje - to konkretnie co /i czy w ogóle się psuje/ ?Pozdrawiam wszystkich forumowiczów. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Arkadiusxmoto Opublikowano 17 Marca 2008 Udostępnij Opublikowano 17 Marca 2008 Nic nie moze sie popsuc ... wytworcy zdaja sobie sprawe z tego , ze nie wszyscy interesuja sie mechanika i dlatego wentylator podlaczony jest obwoden niezaleznym od "stacyjki" i pracuje do chwili obnizenia temperatury , na jaka ustawiony jest czujnik temperatury cieczy chlodzacej :bigrazz: co innego ze lepiej dla ukladu smarowania , zeby moto pochodzilo troche na wolnych obrotach . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Meniu Opublikowano 17 Marca 2008 Udostępnij Opublikowano 17 Marca 2008 no tak samo jest w autach wyłączysz zapłon a tam szumi wentylator przez jakiś czas Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
bartek gawlik Opublikowano 17 Marca 2008 Udostępnij Opublikowano 17 Marca 2008 Nic nie moze sie popsuc ... wytworcy zdaja sobie sprawe z tego , ze nie wszyscy interesuja sie mechanika i dlatego wentylator podlaczony jest obwoden niezaleznym od "stacyjki" i pracuje do chwili obnizenia temperatury , na jaka ustawiony jest czujnik temperatury cieczy chlodzacej :bigrazz: co innego ze lepiej dla ukladu smarowania , zeby moto pochodzilo troche na wolnych obrotach .Po pierwsze nie jest tak we wszystkich motocyklach, w niektórych dmuchawa wyłącza się po wyłączeniu silnika. Po drugie jak wylączysz silnik to nie pracuje pompa wody... więc obieg cieczy chłodzącej jest trochę utrudniony (tak mi się przynajmniej wydaje, poprawcie jeżeli się mylę)pozdroo Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gienek Opublikowano 17 Marca 2008 Autor Udostępnij Opublikowano 17 Marca 2008 Pompa chłodziwa nie pracuje oczywiście. :) :) :) W bladym 1000rr po przekręceniu kluczyka gaśnie wentylator niezależnie od temp. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Młody Opublikowano 17 Marca 2008 Udostępnij Opublikowano 17 Marca 2008 Dokładnie-tak samo jest w GSX-R750 K7. Silnik byl cholernie zagrzany i po przekreceniu kluczyka wentylator gaśnie. Więc chyba nie dzieje się krzywda, ale dla świetego spokoju mozna chwilke odczekać na wolnych obrotach. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
finalcell Opublikowano 18 Marca 2008 Udostępnij Opublikowano 18 Marca 2008 przecież silnik nie pracuje więc sie nie grzeje, to w jakim celu miał by pracować wentylator, poprostu długo będzie stygł Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
JanuszK30 Opublikowano 18 Marca 2008 Udostępnij Opublikowano 18 Marca 2008 przecież silnik nie pracuje więc sie nie grzeje, to w jakim celu miał by pracować wentylator, poprostu długo będzie stygł to nie tak... temeratura cieczy chlodzacej podnosi sie bezposrednio po wylaczeniu silnika, poprzez kontakt unieruchomionej cieczy (brak pracy pompy) z sciankami cylindra i glowicy. Jezeli wentylator schlodzi ciecz w obrebie chlodnicy doprowadzi to do duzej roznicy temperatur cieczy pomiedzy chlodnica i silnikiem i niejako wymusi grawitacyjny obieg, badz co badz wolny ale skuteczny dla obnizenia tej niebezpiecznej temperatury. Jezeli konstruktor przewidzial, ze wentylator ma pracowac np. kawasaki zx9r to ma pracowac jesli nie kawasaki np. suzuki gsxr750 to nje... pozdrawiam Cytuj Mechanika Motocyklowa Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Sabcio Opublikowano 18 Marca 2008 Udostępnij Opublikowano 18 Marca 2008 (edytowane) Wtrącę swoje kilka groszy.Jeździłem różnymi autami i różnie była wykonana instalacja elektryczna układu chłodzenia.We włoskich autach (czytaj: Fiat) po wyłączeniu zapłonu wentylator jeszcze przez jakiś czas chodził, do momentu dostania sygnału od termostatu zamontowanego na chłodnicy. W Oplach oraz w Japończykach (Nissan) w momencie wyłączenia zapłonu wyłąnczane są wszystkie układy, włącznie z układem chłodzenia. Jako moto od niedawna ekspluatuję Hondę GL-1200 z chłodzeniem cieczą. Po wyłączeniu zapłonu wentylator staje.Następna sprawa.Odpowiednia (dopuszczalna) temperatura pracy silnika chłodzonego cieczą to w granicach 85 do 110 stC. Wentylator startuje przy temperaturze około 95 - 98 stC i stara się schłodzić ciecz w układzie do tej temperatury. Tak więc nie ma większego znaczenia czy zapłon wyłącza czy też nie wyłącza wentylatora bo i tak temperatura końcowa do której maksymalnie wentylator może schłodzić to około 95stC. Kolejna sprawa to sprawny układ chłodzenia.W czasie normalnej jazdy poza miastem nawet w największe upały wentylator podczas jazdy się nie załączał. W ruchu miejskim jeżeli układ chłodzenia (włącznie z termostatem) jest sprawny to temperatura cieczy nigdy nie powinna wzrosnąć powyżej około 115 stC, a wentylator powinien pracować sobie cyklicznie, to znaczy załączać się i po schłodzeniu wyłączać się. Jeżeli pracyje cały czas to coś jest nie tak. Jako ciekawostkę dodam, że w Astrze III nie ma nawet wskaźnika temperatury silnika. Widocznie niepotrzebna. Reasumując ten wywód.Nie ma najmniejszego znaczenia co się dzieje z wentylatorem podczas wyłączenia zapłony. Ważne jest aby w ruchu miejskim, podczas parady w upał, wentylator dawał sobie radę i schładzał silnik. Edytowane 18 Marca 2008 przez Sabcio Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
MYCIOR Opublikowano 18 Marca 2008 Udostępnij Opublikowano 18 Marca 2008 Pompa chłodziwa nie pracuje oczywiście. :D :icon_razz: :icon_razz: W bladym 1000rr po przekręceniu kluczyka gaśnie wentylator niezależnie od temp. noo dokłądnie. Juz mysłame ze u mnie cos nie teges , bo mi tez gaśnie jak przekrece kluczyk. pzdr Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
qReK Opublikowano 19 Marca 2008 Udostępnij Opublikowano 19 Marca 2008 Po ostrzejszej jeździe , zawsze zalecane jest przed zgaszeniem pozwolić silnikowi odsapnąć na wolnych obrotach dopiero zgasić. Co do aut szczególnie wymagane jest to w silnikach turbodoładowanych. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
krzysiek8104 Opublikowano 19 Marca 2008 Udostępnij Opublikowano 19 Marca 2008 Zawsze można gasić silnik zostawiając załączoną stacyjkę :notworthy: Przepływ cieczy przy niepracującej pompie jest utrudniony, ale jest. Ten kto słyszał o konwekcji ten wie o co chodzi Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
zwirson Opublikowano 19 Marca 2008 Udostępnij Opublikowano 19 Marca 2008 Silnik mozna wyłączyc, a wentylator i tak bedzie chodził, jezeli zostawimy właczony zapłon - tak jest w CB500 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
cyborg78 Opublikowano 19 Marca 2008 Udostępnij Opublikowano 19 Marca 2008 w Astrze III nie ma nawet wskaźnika temperatury silnika. Widocznie niepotrzebna.Opel to kiepska marka wiec nie ma na wyposazeniu takiego "luksusu":notworthy: W Niemczech jezdzic oplem to troszke obciach:) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Grubas Opublikowano 20 Marca 2008 Udostępnij Opublikowano 20 Marca 2008 Po ostrzejszej jeździe , zawsze zalecane jest przed zgaszeniem pozwolić silnikowi odsapnąć na wolnych obrotach dopiero zgasić. Co do aut szczególnie wymagane jest to w silnikach turbodoładowanych. Nie zgodzę się. Silnik na wolnych obrotach powoli miesza wodę, a jak pojazd stoi to nie ma przepływu powietrza przez chłodnicę za wyjątkiem tego co zrobi wiatraczek. Silniki turbodoładowane powinny być tak chłodzone ze względu na to, że turbina jest smarowana z silnika i nie jest niczym chłodzona oprócz spalin i przewodności cieplnej obudowy. Cytuj BMW F650 STSzyby samochodoweprogramy księgowe Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.