Skocz do zawartości

CBR600F4I Skraca czy wydłuża luzy zaworowe


pit
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Nie mów hop..... nic o mnie nie wiesz, a myślisz, że wiesz...... ja twoich zdolności jeździeckich nie będę oceniał dopóki cię nie zobaczę na moto. Choć dużo i z sensem piszesz.

Ja Cię przepraszam, ale napisałeś kilka tez, które nie pokrywają się praktyką warsztatową.

Pytanie zadane przez autora wątku nie jest bezsensowne, trzeba jedynie uświadomić go o braku reguły określającej generalnie zachowywanie się luzów zaworowych. Zawory - jak wyżej wspomniano - potrafią rozjechać sie w górę i dół w jednym silniku, mogą się poskracać wszystkie luzy lub rozjechać do niemożebnego klekotu.

Pozdrawiam :)

kulikowisko.pl www.facebook.com/KULIKOWISKO

Uwaga!!! Nowa lokalizacja kursów prawa jazdy:

  • teoria: Mokotów-Służew
  • praktyka: Ursus
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Braku reguły... hmmm, chyba właśnie dlatego od czegos trzeba wyjść, i stąd moje odwołania do TEORII silnika. A tam jest jak wiemy. Zgadzam się że "reguły" nie ma (bo to zależy od x czynników) ale ZASADA mówi że mają się skracać. I o to mi z kolei chodziło.

Tak więc TEORETYCZNIE w każdym silniku POWINNY się poskracać, ale teoretycznie to ja pownienenem miec 25 lat i być synem milionera.... :wink:

Jaka jest praktyka to chyba wszyscy wiemy.

 

Szacun... :flesje: :crossy:

Dezinformacja i fake newsy opierają się na tendencyjności w naszym myśleniu. Nie lubimy otrzymywać informacji, które są sprzeczne z tym, jak postrzegamy świat. Wolimy wiadomości, które potwierdzają nasze przekonania. Problem w tym, że wobec takich przekazów jesteśmy mniej krytyczni, więc jeśli dezinformacja będzie zgodna z tym, w co i tak już wierzymy, łatwiej będzie się nam na nią nabrać. Pamiętajmy, dezinformacja ma na celu radykalizację naszego światopoglądu, a nie jego zmianę.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No kolego Buber najpierw obstawałes przy jednym a teraz jednak odwracasz kota ogonem i w końcu wychodzi na nasze - czyli, ze luzy celują i w góre i dół :)

 

Bo gdyby nikt nie podjał tematu to kolega zadający pytanie wywnioskowałby z twojego postu tylko jedno... Luzy mają się zaciesniać i tyle, bo tak pisze w Wikipedi :notworthy:

W teori jest inaczej a w praktyce inaczej....

 

Nie lepiej było napisać chłopakowi jaka jest prawda? A nie prawić mu teorię, która ni jak ma sie do rzeczywistości: ,,w idealnych warunkach, przy tepmperaturze pokojowej, wilgotności powietrza... nic nie powinno sie regulować - najlepiej wystawić motocykl przed zaplaniem na słonko niech sie nagrzeje bo zimny rozruch tez mu szkodzi" :biggrin:

Albo pisanie, ze luz sie zwiększa tylko przez nieprawidłową eksploatację silnika... Możesz sobie dbac jak chcesz i olej wymieniac co 2 dzień a luzy i tak rozejdą sie tak jak chcą :biggrin:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A co ci chodzi? Ja dalej twierdzę, że jeżeli luzy się NIE zacieśniają, to coś jest nie tak z motocyklem. Nie odwracam kota ogonem, tylko po raz enty staram się wam przekazać jak powinno być. Jeżeli po wrzuceniu jedynki moto pojedzie ci do tyłu, to wzruszysz ramionami i powiesz, "ten typ tak ma"? Czy weźmiesz się za sprawdzenie co poszło nie tak?

 

Tutaj jest bardzo podobnie. LUZY MAJĄ SIĘ ZACIEŚNIAĆ bo tak przewiduje konstrukcja silnika (a nie że tak pisze wikipedii, tam jest to tylko wytłumaczone dla tych co tego nie mogą inaczej zrozumieć). Udowodnij że ma być inaczej.

EOT.

Edytowane przez Buber

Dezinformacja i fake newsy opierają się na tendencyjności w naszym myśleniu. Nie lubimy otrzymywać informacji, które są sprzeczne z tym, jak postrzegamy świat. Wolimy wiadomości, które potwierdzają nasze przekonania. Problem w tym, że wobec takich przekazów jesteśmy mniej krytyczni, więc jeśli dezinformacja będzie zgodna z tym, w co i tak już wierzymy, łatwiej będzie się nam na nią nabrać. Pamiętajmy, dezinformacja ma na celu radykalizację naszego światopoglądu, a nie jego zmianę.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgadzam sie, tutaj akurat luzy beda sie zmniejszaly. Mam jeszcze takie pytanie poniewaz podczas pracy silnik sie rozgrzewa i takie elemnty jak sam zawor i gniazda zaworowe pod duza temp dochodzi to rozszerzalnosci cieplnej. Jakie jest wasze doswiadczenie w tej dziedzinie. Jak ustawiamy luzy zaworowe to pomimo tego i luzz bedzie sie zmniejszal z przejchanymi kolimetrami to podczas pracy luzz rosnie na skutek rosrzelanosci materialu. Pytanie takie??, Jezeli mamy przedzial 0,10-0,15mm to radzicie celowac tak gdzies na 0,12mm przy regulacji??

 

sam przerabiałem dopiero co u siebie sprawe zaworów więc mogę krwią podpisać, że ogólna tendencja jest taka, że się luz zmniejsza bo z czasem zawór osiada głębiej w gnieździe choć w praktyce całkiem często się zdarza, że może się zwiększyć poprzez najczęściej wyklepanie płytki, dużo rzadziej wytarcie wałka, jeśli moto nie jest katowane i przy ostatniej regulacji płytki były wymieniane, a nie szlifowane (w szlifowanych powstają mikrorysy, które z czasem potrafią się delikatnie uklepać) to większość szczelin powiina się zmniejszać, na pojedyńczych zaworach możesz mieć przypadek zwiększającego się luzu.

 

odnośnie rozszeżalności cieplnej to właśnie ten luz jest po to, że wszystko się rozciąga pod wzrostem temperatuty, inaczej zawory były by ustawione na styk blisko zerowej szczeliny, a owa wskazana szczelina przez producenta uwzględnia rozszeżalność ,materiału, dlatego inne masz tolerancje na zaworach dolotowych a inne na wydechowych (bo panują trochę inne temperatury pracy tych elementów) i dlatego szczeliny mierzy się na zimnym sillniku

 

jak masz przedział 0,10 do 0,15 to ustaw na 0,125 chyba, że wrzucasz nowe płytki, a nie szlifowane to wygodniej będzie 0,13

Edytowane przez kazan
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jak masz przedział 0,10 do 0,15 to ustaw na 0,125 chyba, że wrzucasz nowe płytki, a nie szlifowane to wygodniej będzie 0,13

 

a jak mam przedzial 0,11-0,15 i luz na 0,10-0,11, zas plytki maja skok co 0,05 to co ustawic :icon_twisted: zmieniac teraz tak zeby miec luz w granicach 0,15-0,16 czy tez zostawic na sezon :biggrin:

 

jesli zas chodzi o tendencje, sam kiedys zastanawialem sie nad ta kwestia na przykladzie Yamahy XJ600S. po rozbebraniu silnika okazalo sie, ze luzy na zaworach ssacych pozaciesnialy sie, zas dwa na wydechowych pouciekaly w gore i rozluznily sie. jeden bardzo znacznie, bo az o okolo 0,25mm...

nie szukalbym tutaj zadnej reguly.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a jak mam przedzial 0,11-0,15 i luz na 0,10-0,11, zas plytki maja skok co 0,05 to co ustawic :notworthy: zmieniac teraz tak zeby miec luz w granicach 0,15-0,16 czy tez zostawic na sezon :buttrock:

 

jesli zas chodzi o tendencje, sam kiedys zastanawialem sie nad ta kwestia na przykladzie Yamahy XJ600S. po rozbebraniu silnika okazalo sie, ze luzy na zaworach ssacych pozaciesnialy sie, zas dwa na wydechowych pouciekaly w gore i rozluznily sie. jeden bardzo znacznie, bo az o okolo 0,25mm...

nie szukalbym tutaj zadnej reguly.

 

 

0,10 to za ciasno już nie zostawiał bym tego tak, z kolei plus 0,05 to dużo, albo poszlifuj płytki o 0,02 do 0,03 albo poszukaj płytek z dokłądnością do 0,005 bo są takie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

0,10 to za ciasno już nie zostawiał bym tego tak, z kolei plus 0,05 to dużo, albo poszlifuj płytki o 0,02 do 0,03 albo poszukaj płytek z dokłądnością do 0,005 bo są takie

 

szlifowanie nie przekonuje mnie... pozniej przy ewentualnej odsprzedazy jak ktos zechce ustawiac zawory to tylko bedzie mial problem z doborem plytki nei majac mikromiekrza...

zas plytki o dokladnosci 0,005 gdzie moge nabyc... bo nie widzialem w zadnej ofercie takich plytek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

0,10 to za ciasno już nie zostawiał bym tego tak, z kolei plus 0,05 to dużo, albo poszlifuj płytki o 0,02 do 0,03 albo poszukaj płytek z dokłądnością do 0,005 bo są takie

zgadzam sie, jezeli chodzi o płytki i ich szlifowanie to z tego co zdazyłem sie na wykladach to moze nie chodzi o małe ryski tylko o to ze ze podszac elemntow szlifwanych dochodzi do microprzypalen materialu. W zwiazku z tym taki material moze przenosic mniejsze obciazenia termiczne i mechaniczne gdyz taki matrail ma ubytki od strony elastycznosci(czyli zamist odkszatlcac sie elastycznie na malych wartosci to odkszatalca sie plastycznie, czyli poprostu sie uklepuje) I dlatego plytka szlifowana moze nie miec takiej odpornosci na zmeczenie, ale co wazne to jezeli mamy szklanki (gdy plytki sa na wierzchu) to aby strone ktora szlifowalismy umieslismy od strony szklanki nie krzywki.

Jezeli chodzi o watrosci luzow w gore czy w doł, to wysnulem wlasna teorie na ten temat. Jezeli jest ktos kto moglby uswiadomic ze jest zla to bede wdizeczny.

A wiec sytuacja wyglada tak ze zwiekszanie lub zmniejszanie luzow w duzym stopniu jest zlaezne od budowy rozrzadu naszego silnika. W ukladzie tam gdzie za otwiranie zaworow odpowiada krzywka i szklanka w besposrednim kontakcie luz powienien sie zaciesniac na skutek wbijania grzybka zaworowego w ganizdo zaworowe. Krzwyka jak i sama plytka/szklanka sa wykonane z bardzo wytrzymalej stali, potem naweglane i hartowane dlatego ich odpornosc na sieranie jest bardzo duza( dodatko w tym ukladzie mamy bardzo dobre smarowanie)

Natomist w innych ukladach gdzie mamy sterowanie zaworami poprzez systemu dzwigenek, popyachczy itd

luzy zawyczaj beda sie zwiekszaly na skutek zwiekszenie sie luzow pomiedzy elementami wspopracujacymi.

Po pierwsze tych elementow jest o wiele wiecej niz kontakt bezposredni krzwka-szklanka, dlatego luzy rosna oraz wytrzymalasc z punktu kostrukcyjnego jest o wiele mniejsza (powierzcnia szklanki i krzywki, a powierzchnia laski popychaczy, dzwigienek wałkow itd) a do tego te elementy sa sarowane i chlodzoen w mniejszym stoponiu juz typowy DOHC.

Moze jestem w bledzie ale tak sadze, pozdro~~

 

szlifowanie nie przekonuje mnie... pozniej przy ewentualnej odsprzedazy jak ktos zechce ustawiac zawory to tylko bedzie mial problem z doborem plytki nei majac mikromiekrza...

zas plytki o dokladnosci 0,005 gdzie moge nabyc... bo nie widzialem w zadnej ofercie takich plytek.

jak ktos nie ma sruby mikrometrycznej w warsztacie to niech sle lepiej nie bierze za regulowanie luzow, a szlifowanie to normalna czesc servisowa, czasem plytki potrafia kosztowac 40zl a np w R1 gdize jest 20 wentyli wyobraz sobie kupowac plytki za 800zl??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jak ktos nie ma sruby mikrometrycznej w warsztacie to niech sle lepiej nie bierze za regulowanie luzow, a szlifowanie to normalna czesc servisowa, czasem plytki potrafia kosztowac 40zl a np w R1 gdize jest 20 wentyli wyobraz sobie kupowac plytki za 800zl??

 

mikrometr mam, ale nie o to tu chodzi :biggrin:

szlifowanie to raczej polska rzemieslnicza metoda serwisowania, tylko po to zeby koszty zbic, a nie zrobic jak nalezy - mnie nie przekonuje, ale moze nie byc innego wyjscia...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

szlifowanie nie przekonuje mnie... pozniej przy ewentualnej odsprzedazy jak ktos zechce ustawiac zawory to tylko bedzie mial problem z doborem plytki nei majac mikromiekrza...

zas plytki o dokladnosci 0,005 gdzie moge nabyc... bo nie widzialem w zadnej ofercie takich plytek.

 

 

sorki przedadziłem, mały błąd można dostać płytki o dokładności 0,025, ale takie myślę by wystarczyły, z tego co wiem to honda sprzedaje właśnie takie płytki, ale czy napewno i czy są jakieś zamienniki to sam będę się przekonywał na dniach prawdopodobnie bo nie wszystkie udało mi się pozamieniać miejscami i papre trzeba dokupić, a 0,05 to jest za dużo, w szlifowanie też nie wierzę więc musi istnieć jakaś inna opcja

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

sorki przedadziłem, mały błąd można dostać płytki o dokładności 0,025, ale takie myślę by wystarczyły, z tego co wiem to honda sprzedaje właśnie takie płytki, ale czy napewno i czy są jakieś zamienniki to sam będę się przekonywał na dniach prawdopodobnie bo nie wszystkie udało mi się pozamieniać miejscami i papre trzeba dokupić, a 0,05 to jest za dużo, w szlifowanie też nie wierzę więc musi istnieć jakaś inna opcja

 

hmm, do tego dochodzi srednica plytki, ciezko bedzie dobrac chyba z taka dokladnoscia i szerokoscia.

albo szlifowanie (do ktorego przekonany nie jestem i wolalbym tego nie robic), albo po sezonie kolejna regulacja...

Ciekaw jestem opinii Piotra Dudka...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A co ci chodzi? Ja dalej twierdzę, że jeżeli luzy się NIE zacieśniają, to coś jest nie tak z motocyklem. Nie odwracam kota ogonem, tylko po raz enty staram się wam przekazać jak powinno być. Jeżeli po wrzuceniu jedynki moto pojedzie ci do tyłu, to wzruszysz ramionami i powiesz, "ten typ tak ma"? Czy weźmiesz się za sprawdzenie co poszło nie tak?

 

Tutaj jest bardzo podobnie. LUZY MAJĄ SIĘ ZACIEŚNIAĆ bo tak przewiduje konstrukcja silnika (a nie że tak pisze wikipedii, tam jest to tylko wytłumaczone dla tych co tego nie mogą inaczej zrozumieć). Udowodnij że ma być inaczej.

EOT.

 

Czyli u mnie musze rozbierac silnik w drobny mak i szukac przyczyny bo 2 zawory na 16-scie swoje luzy zwiekszyło :bigrazz:

 

Kolega tez ostatnio robił pomiary w Busie i tez jeden zawór sie rozjechał w góre a drugi w dół - czyl jego silnik tez już kaput... :bigrazz:

 

Musisz sobie zdawać sprawę z tego, że jesli producent przewiduje regulację zaworów to jednak nie jest to takie idealne i niezniszcalne i części się zużywają... Wiec nie pisz, ze jeśli mi sie wydłużają luzy to coś jest nie tak z silnikiem i trzeba szukać przyczyny. Kwestia jest tu tylko taka - poddaje się słabszy element i tyle. W dwóch zaworach wyklepały sie płytki i i luz powędrował w górę, a w kolejenych dwóch zawór wyklepał sobie troszkę gniazdo zaworowe i luz poleciał w dół i cała tego filozofia. Na pozstałych zaworach moge twierdzic, ze jedno z drugim się równoważy i tyle...

 

Odpalanie silnika w temperaturach bliskich zeru, czy też po całej zimie nie jest niczym dobrym dla niego wiec dlatego dzieją sie takie rzeczy a nie inne.

 

Jesli zrobiłbyś ankiete na forum ile osobom luz sie zwiększył podczas pomiaru - to okazałoby się, że większość silników trzeba rozbierac w mak i szukac przyczyny dlaczego tak sie stało... :) Bo to przecież nie zgodne z teorią...

 

A pewne jest jedno - nic nie jest wieczne :flesje: Prędzej czy później i tak się wszystko wyklepie :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No halo! Nie róbta wody z mózgu człowiekowi. Założenie i zasada techniczna (i praktyka) są takie że luzy się zmniejszają i inaczej byc nie może. Oczywiście indywidualne przypadki mogą byc bardzo różne, ale (o ile dobrze zrozumiałem post) pytanie nie o to było.

Jeżeli wszystkie elementy są oryginalne i w miarę nowe (a taka cebra to ma ile lat? 5?7?) to luzy mogą się tylko zmniejszać.

 

Gówno prawda ... Ile CBR zrobiłeś? Ja widze braki zarówno w teorii jak i w praktyce. Dalej mi sie nie chce komentować, ale muszę reagować jak czytam takie brednie. Wiele modeli Hondy ma tak, że luzy zaworowe się zwiększają i jest to NORMA a nie jakiś przypadek szczególny czy inwazja kosmitów. Buber pogrążasz sie tylko brnąc z tymi teoriami.

 

Pozdrawiam

Edytowane przez Pawel
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...