Skocz do zawartości

Kto kupował moto z salonu??


Rekomendowane odpowiedzi

Szukam kawasaki kxf 250 i ostatnio bylem w salonie w koszalinie i powiedziano mi ze gwarancja jest ale do pierwszego odpalenia , pozniej przepada bo to jest cross....;/ czy to prawda?? jak to jest z tymi gwarancjami na nowe motocykle??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To prawda, że gwarancja trwa krótko. Kumpel kupił nowego KTMa 250exc 2007 i po mieisiącu padło silnik. W serwisie powiedzieli że nie ma gwarancji, bo była tylko 14dni z tego względu że to motocykl wyczynowy. Ale w rezulatacie po 4 miesiącach wymienili mu silnik i nie płacił za niego. Nawet mieli problem z takim nowym silnikiem. Tylko tak naprawdę nigdy bym nie kupił u nas nowego motocykla.

 

Pozdro

urban

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

przeciez na wyczynowe powinna byc tym bardziej gwarancja bo w koncu placisz za ta jakosc wykonania niemale pieniadze. skoro nie ma gwarancji to nie wiem dlaczego mial bym kupowac w salonie a nie uzywke w dobrym stanie. dziwne to wszystko

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Administrator

Nie pamiętam jak jest z Kawasaki. Natomiast przykładowo jeśli kupujesz KTM z serii EXC i zakładasz mu kit racingowy, który nota bene jest w zestawie gdy kupujesz moto, to automatycznie tracisz gwarancję. Dziwne to trochę - jakby producent zachęcał do zakładania kitu i pozbawiania się gwarancji...

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

przeciez na wyczynowe powinna byc tym bardziej gwarancja bo w koncu placisz za ta jakosc wykonania niemale pieniadze. skoro nie ma gwarancji to nie wiem dlaczego mial bym kupowac w salonie a nie uzywke w dobrym stanie. dziwne to wszystko

 

Dobrym powodem jest to, że jeśli awaria okaże sie wadą konstrukcyjną to salon chyba ma obowiązek naprawić to bezkosztowo. Jeśli kupisz używkę od kogoś to raczej nie daje żadnych praw do roszczeń, tym bardziej że nie można tego uznać jako wady ukrytej. Za używką przemawia jedynie cena, no chyba że kupujesz od dobregno znajomka i widziałeś wszystkie jazdy i remonty przeprowadzane w sprzęcie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy każdym demontażu blokady traci się gwarancję, chyba że ludzie z salonu są ok i załatwią sprawę bez tego. Mi się w DT udało nie stracić gwarancji przy zdejmowaniu blokad.

 

Teraz to już nawet nie wiem czy gwarancja nie wygasła :icon_biggrin:

 

W wyczynach okres jest krótki, bo serwisy są częste i producentowi nie opłacałoby się w ramach gwarancji wymienianie elementów zużytych podczas "normalnej" eksploatacji wyczynowego motocykla. Ale z tym "pierwszym odpaleniem" to już chyba przesada...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

oprócz gwarancji jest jeszcze "rękojmia", czyli sprzedawca (nie producent) odpowiada za sprzedany towar.

 

Rękojmia i gwarancja

 

Jeśli konsument zakupił towar wadliwy lub zakupiony towar podczas użytkowania takim się okaże, może skorzystać z ustanowionych instrumentów ochronnych: rękojmi za wady fizyczne i prawne oraz gwarancji jakości.

Od lewej: Iwona Siwik-Choroba i Alina Janik

 

Rękojmia za wady fizyczne i prawne, to odpowiedzialność sprzedawcy względem kupującego, która wynika z ustawy (kodeksu cywilnego art. 556 - 576), a nie z umowy stron i dotyczy zarówno rzeczy nowych, jak i używanych. Odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu rękojmi za wady sprzedanej rzeczy, nie zależy od winy sprzedawcy, gdyż oparta jest na zasadzie ryzyka i ma charakter absolutny. Sprzedawca nie może się z niej zwolnić, nie może jej ograniczyć lub wyłączyć, gdyż w umowach z udziałem konsumentów (osób fizycznych) takie działanie jest niedopuszczalne.

 

Nie każde uszkodzenie powstałe po zakupie towaru można reklamować. Reklamacja jest uzasadniona jeśli dotyczy wady w rozumieniu przepisów, głównie k.c., a takimi są:

 

- wady zmniejszające wartość rzeczy np. przez niższą od ustalonej w umowie jakość,

 

- wady zmniejszające użyteczność rzeczy, np. lodówka odbiega od norm technicznych ustalonych dla tego rodzaju sprzętu,

 

- gdy rzecz nie ma właściwości, o których istnieniu zapewniał sprzedawca,

 

- gdy rzecz wydano w stanie niezupełnym, niekompletnym np. brak instrukcji w języku polskim dotyczącej sposobu korzystania z rzeczy.

 

Sprzedawca ponosi więc odpowiedzialność z tytułu rękojmi, gdy rzecz przez niego sprzedana dotknięta jest ww. wadą, a w chwili zawarcia umowy konsument o niej nie wiedział.

 

Rękojmia trwa 1 rok od daty wydania rzeczy kupującemu (trzy lata dla budynków), a wszelkie oświadczenia sprzedawcy dotyczące krótszego okresu rękojmi nie mają żadnych skutków prawnych.

 

Aby nie utracić uprawnień z tytułu rękojmi, konsument musi zawiadomić sprzedawcę o wadzie w ciągu 1 miesiąca od daty jej wykrycia.

 

Z tytułu rękojmi konsumentowi przysługuje:

 

- odstąpienie od umowy, czyli zwrot pieniędzy za zwrotem wadliwej rzeczy ale - nie można od umowy odstąpić, jeśli sprzedawca niezwłocznie rzecz wymieni na inną, wolną od wad, albo wadę usunie. Odstąpienie od umowy jest możliwe dopiero wówczas, gdy rzecz już raz wymieniono lub naprawiono;

 

- obniżenie ceny;

 

- wymiana rzeczy wadliwej na inną, bez wad (tylko w przypadku rzeczy oznaczonych co do gatunku - takimi są rzeczy produkowane masowo, seryjnie, które można zastąpić inną, np. obuwie, odzież, sprzęt gospodarstwa domowego, meble);

 

- usunięcie wad (tylko przy rzeczach oznaczonych co do tożsamości - takimi są rzeczy wykonane na indywidualne zamówienie, niepowtarzalne, niezamienne, np. płaszcz uszyty na miarę).

 

Sprzedawca ma obowiązek przyjąć i rozpatrzyć reklamację. Odpowiedzialnym wobec konsumenta jest sprzedawca, a nie producent, hurtownik, importer lub dealer. Sprzedawca nie może do nich odsyłać konsumenta, sam musi przyjąć reklamację.

 

Reklamację można składać ustnie (telefonicznie lub osobiście) albo pisemnie. Najlepszą ze względów dowodowych jest forma pisemna. Protokół reklamacyjny należy sporządzić w dwóch egzemplarzach jeden dla sprzedawcy, drugi dla konsumenta.

 

Sprzedawca winien rozpatrzyć reklamację niezwłocznie. Generalnie, jeśli strony nie postanowiły inaczej, ma na to nie więcej niż 14 dni kalendarzowych od dnia dostarczenia towaru lub dokonania oględzin. W razie konieczności wydania opinii, lub badania w miejscu używania towaru, reklamację należy załatwić w terminie niezbędnym do przeprowadzenia tych czynności, najpóźniej w ciągu 21 dni kalendarzowych.

 

Szczegółowo o sposobie załatwienia reklamacji mówi rozporządzenie Rady Ministrów z 25 czerwca 2002 roku, w sprawie szczegółowych warunków zawierania i wykonywania umów sprzedaży między przedsiębiorcami a konsumentami, obowiązujące od 1 lipca 2002 roku.

 

Drugi instrument prawny chroniący konsumenta to gwarancja jakości. Jest to pisemne zobowiązanie gwaranta do bezpłatnego usunięcia wad lub wymiany towaru na niewadliwy. Gwarantem może być zarówno producent, hurtownik, importer, dealer, jak i sprzedawca. Udzielenie gwarancji jest nieobowiązkowe. Gwarancja jakości chroni konsumenta tylko wtedy, gdy gwarant tej ochrony udzielił. Szczegółowo sposób załatwiania reklamacji oraz przysługujące uprawnienia określa karta gwarancyjna. Jeśli karta nie określa innego terminu, gwarancja trwa 1 rok.

 

Od 1996 roku konsument ma prawo wyboru między realizacją uprawnień z rękojmi i gwarancji. Z uprawnień tych można korzystać jednocześnie, ale nie łącznie, np. jeśli konsument naprawia telewizor w ramach gwarancji, to w stosunku do tej samej wady nie będzie mógł korzystać z rękojmi, ale do każdej innej wady tak.

 

Not. M. P.

 

Różnice pomiędzy rękojmią i gwarancją:

 

Rękojmia: powstaje: - z mocy prawa, odpowiada: - sprzedawca, czas trwania: - 1 rok lub 3 lata, uprawnienia konsumenta: odstąpienie od umowy (z zastrzeżeniem art. 560 i 561 k.c.)

- obniżenie ceny

- wymiana

- usunięcie wad,

 

Gwarancja: powstaje - dobrowolna, powstaje po wydaniu dokumentu gwarancyjnego, odpowiada: - gwarant (m.in. producent, hurtownik, dealer, sprzedawca), czas trwania: - określony w karcie gwarancyjnej lub 1 rok, uprawnienia konsumenta: - określone w karcie gwarancyjnej

lub

- usunięcie wad ewentualnie wymiana.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszystko fajnie tylko że rozporządzeni min Millera zdaje sie z 2002 roku troszke zmieniło. Aktualne nie ma czegoś takiego jak rękojmia. Jest gwarancja i niezgodność towaru (usługi) z umową. ale najlepiej o szczegóły zapytaj w federacji konsumentów tam będa mieli aktualne informacje.

pozdrawiam

Edytowane przez moonraker
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tzw. konsumenta, czyli w skrócie osobę fizyczną obowiązują przepisy zawarte w ustawie z dnia 27 lipca 2002 r o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego.

 

Gwarancja w Polsce nie jest obowiazkowa, może być ale równie dobrze może nie być. Obowiązkowa (z tytułu powyższej ustawy) jest za to odpowiedzialność SPRZEDAWCY trwająca 2 lata.

 

PS

Rękojmia istnieje nadal tylko nie dotyczy obrotu konsumenckiego.

Edytowane przez pepe
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...