Skocz do zawartości

Teoretyzowanie nt rozrzadu i zaplonu


thefex
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

jak wiadomo, silniku 4-suwowym caly cykl sklada sie z 2 obrotow walu. sa wiec 2 górne marwe punkty polozenia tloka na caly cykl.

w motocyklach, ktore maja mozliwosc zblokowania walu (tak jak moj LC4), mozna wiec zablokowac ten wal w niejako 2 roznych cyklach suwowych -> w GMP miedzy ssaniem a wydechem oraz w GMP miedzy wydechem a ssaniem.

zgadza sie?

 

teraz pytanie:

kiedy pojawia sie iskra na swiecy? w kazdym polozeniu GMP, a wiec 2x w ciagu cyklu?

a moze tylko raz, a konkretnie w fazie kompresji (po tym jak pracowaly zawory ssace, a nie ruszyly sie zawory wydechowe)?

 

logiczne wydawaloby sie, ze iskra powinna nastapic tylko i wylacznie w GMP w trakcie kompresji, by podpalic sprezona mieszanke.

ale czy iskra pojawia drugi raz w momencie, gdy wypuszczane sa spaliny przez zawory wydechowe? przeciez jej pojawienie sie nie spowodowaloby podpalenie niczego (bo czego? spalin?), a rozwiazanie takie wydaje sie byc prostsze konstrukcyjnie.

 

pytam o to, bo nie wiem na jakiej zasadzie to dziala..

a mam problem, bo ustawiam rozrzad w KTMie i mam zdjeta pokrywe zaworowa, walek rozrzadu i nie wiem czy zblokowalem wal w odpowiedniej fazie cyklu..

chodzi mi o to, zebym po ustawieniu rozrzadu (po znakach, prawidlowo) nie mial takiej sytuacji, ze iskra pojawi mi sie w momencie wydechu, a w trakcie sprezania jej nie bedzie..

 

jak to z tym jest?

jezeli iskra w calym cyklu pojawia sie tylko raz, to jak ustawic odpowiednio wal?

KTM LC4 400 SC '95

Honda CB 1100 Bol D'or '83

DKW KM 200 '35

www.bikepics,com/members/thefex/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no dobra a wystarczy wsadzic cos w otwor po swiecy i juz bedzxiesz wiedzia w jakim polozeniu jest wal,patrzysz na krzywki walka rozrzadu i juz wszystko wiesz hmmmm................

 

przeciez zablokowac wal moge tylko i wylacznie w gornym martwym punkcie, czyli GMP

innej mozliwosci nie ma, to tak jest skonstruowany mechanizm blokowania walu..

jednak caly cykl pracy silnika 4T sklada sie z nastepujacych faz:

 

wytlumacze to najprosciej jak sie da:

-zaczynamy od fazy ssania, czyli tlok idzie z góry na dół (wał obaca sie o 180 stopni)

-faza kompresji -tlok idzie do góry (nastepne 180*)

w sumie wał zrobil 1 pełny obrót

-iskra!

-faza pracy -rozprezone gazy pchaja tlok w dol, do dolnego martwego punktu (obrot walu o 180*)

-wydech - tlok idac z dolu do gory wypycha spaliny z cylindra (obrot o 180*)

- czy teraz tez pojawia sie iskra ??

wał zrobił drugi pełny obrót

 

koniec cyklu

 

 

ponawiam pytanie:

czy iskra pojawia sie 1 czy 2x w ciagu cyklu. jezezli 1x, to co zrobic zeby ustawic zaplon (a w zasadzie przestawic caly rozrzad o 1 obrót wału) pod koniec fazy kompresji?

Edytowane przez thefex

KTM LC4 400 SC '95

Honda CB 1100 Bol D'or '83

DKW KM 200 '35

www.bikepics,com/members/thefex/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czolem!

 

W malaczu tez chyba daje iskre przy kazdym obrocie. Ale to kwestia pewnie rozwiazania zastosowanego w danym pojezdzie.

 

Co do pytania, to jak juz ktos wczesniej zauwazyl, mozna odroznic faze pracy od ssania tym, ze przy fazie pracy (czyli jak mamy iskre) oba zawory maja byc zamkniete.

Wsadzasz cos w otwor po swiecy. Krecisz walem. Tlok idzie w gore. Jesli otwarty jest zawor wydechowy, a przy GMP nastepuje "mijanka" (zamyka sie zawor wydechowy, a otwiera ssacy) to to nie ta faza ktorej szukasz :icon_mrgreen:. Przy nastepnym ruchu tloka w gore oba zawory beda zamkniete i wtedy ma byc iskra.

 

Pozdro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

chodzi o to ze mam zdjeta pokrywe zaworowa, a wczesniej wszystko poprzestawialem w wyniku niezbyt logicznych dzialan i dlatego mam teraz takie oto jajo...

 

wiem ze moge to sprawdzic skladajac wszystko do kupy i odpalajac sprzeta.. bo jak nie zagada, to znaczy ze iskre mam w trakcie wydechu..

 

po co jednak robic 2x ta sama robote?

KTM LC4 400 SC '95

Honda CB 1100 Bol D'or '83

DKW KM 200 '35

www.bikepics,com/members/thefex/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem, jak masz impulsator bezpośrednio na wale, to za każdym jednym obrotem daje on sygnał do modułu. Żeby moduł mógł sobie raz "dać" iskrę co drugi sygnał, to chyba musiałby mieć jakąś pamięć. A po odjęciu napięcia z modułu i ponownym włączeniu zapłonu musiałby znowu jakoś wiedzieć na czym skończył sterowanie i czy podać sygnał na cewkę czy nie.

 

A nie mógłbyś np. sprawdzić tego tak: świecę do fajki i dobrze umocować do masy, i kopniakiem powoli obracać wałem i lookniesz czy iskra jest za każdym obrotem czy nie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Iskra w LC4, i w kupie innych moto, czy samochodów jest w każdym GMP, czyli dwa razy na cykl.

W starszych konstrukcjach, z aparatem zapłonowym, czy iskrownikiem pędzonym od wałka rozrządu faktycznie było tylko pod koniec suwu sprężania.

Pzdr.

Edytowane przez jarek s
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po roku 1980 już prawie wszystkie silniki motocyklowe mają impulsator zamontowany w okolicy wału korbowego a nadajnik impulsów bezpośrednio na wale korbowym czyli reasumując za każdym razem jak tłok zbliża się do GMP na świecy pojawia się iskra. To rozwiązanie pojawiło się dużo wcześniej w motocyklowych silnikach wyścigowych ponieważ sprawiały mechanikom sporo problemów podczas pierwszego uruchomienia zimnego silnika. Świeca zapłonowa bardzo często się zalewała (polerowane kanały, zawory i długie czasy otwarcia zaworów oraz zimne ścianki kanałów dolotowych powodujące szybkie skraplanie się paliwa) i uniemożliwiała prawidłową pracę. Ktoś wpadł na genialny pomysł aby inicjować iskrę po każdym obrocie wału i będzie się wtedy szybciej oczyszczała z nadmiaru paliwa na elektrodach.

Człowiek mądrzeje z wiekiem i zwykle jest to wieko od trumny

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...