Skocz do zawartości

Silnik- szkiełkowanie ?


Spinifer
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

kiedys ktos mi probowal wcisnac ze nie powinno sie szkielkowac ani polerowac cylindrow i glowic w silnikach chlodzonych powietrzem, ze wzgledu na utrate zdolnosci oddawania ciepla... ale jakos nie wierzylem tej osobie :bigrazz:

 

Jest jakaś szansa że udało by się wyszkiełkować cały silnik bez wyciągania silnika z ramy? Czy nie ma takiej opcji?

 

 

no ja jakos sobie tego nie wyobrazam, chyba ze chcesz wyszkielkowac pol motocykla i 3/4 garazu przy tym...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bawienie się samemu w szkiełkowanie nie bardzo jest opłacalne ze względów finansowych . Szkło musisz kupić , a czy do jednego silnika się to opłaci ????? . Musisz to robić w jakieś kabinie żeby nie szukać granulatu po całym garażu . Następna sprawa to odpowiedni kompresor , pistolet i jeszcze jakieś drobnostki . Dla zobrazowania tego zabiegu wklejam fotkę.

 

 

SZKIEŁKOWANIE

 

 

 

www.zundapp.net.pl

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bawienie się samemu w szkiełkowanie nie bardzo jest opłacalne ze względów finansowych . Szkło musisz kupić , a czy do jednego silnika się to opłaci ????? . Musisz to robić w jakieś kabinie żeby nie szukać granulatu po całym garażu . Następna sprawa to odpowiedni kompresor , pistolet i jeszcze jakieś drobnostki . Dla zobrazowania tego zabiegu wklejam fotkę.

SZKIEŁKOWANIE

www.zundapp.net.pl

 

Oki, oki :icon_mrgreen:

 

No to już wiem, że na jeden silnik i własne potrzeby to raczej wątpliwy interes. O ile jeszcze dobry kompresor by się przydał i z zamiarem kupna takiego noszę się już od dłuższego czasu to zdjęcie zundapp600 wyjaśnia wszystko :flesje: Kompresor, pistolet i granulat to nie wszystko...

 

Czyli muszę rozejrzeć się za zakładem w mojej okolicy.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zapraszam do szkiełkowania do Żnina. warunek - wszystko rozebrane w mak i dobrze poczyszczone, odtłuszczone. dla tak przygotowanych elementów - atrakcyjne ceny. 607-103-383

 

co do dobrego kompresora - ja używam z airpressu, daje 12 bar i 320 l/min. Butla bodajże 30l Daje radę, jeszcze jest zapas mocy.

kiedyś próbowałem starym kompresorem dającym 5 bar, wydajności nie znałem, butla 50l, ale była za słaba.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

kiedys ktos mi probowal wcisnac ze nie powinno sie szkielkowac ani polerowac cylindrow i glowic w silnikach chlodzonych powietrzem, ze wzgledu na utrate zdolnosci oddawania ciepla... ale jakos nie wierzylem tej osobie :wink:

no ja jakos sobie tego nie wyobrazam, chyba ze chcesz wyszkielkowac pol motocykla i 3/4 garazu przy tym...

 

Słyszałem i czytałem że, tak właśnie jest, czyli powiercznia wypolerowna na błysk będzie gorzej odprowadzać ciepło niż lekko porowata, o ile gorzej nie wiem, może jest to znikoma różnica.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgadza się, zwiększa się wówczas powierzchnia wymiany ciepła i chłodzenie jest efektywniejsze - to tak jakby dodać więcej żeberek :wink:

Szkiełkowanie daje piękny rezultat i części po takiej obróbce są łatwe w utrzymaniu, jak ktoś pisał wyżej - benzynka i po problemie.

Można jeszcze silnik wyprać w pralce frani ;) (na stronie junaka pomorskiego wyczytałem taki sposób - tylko trzeba go rozebrać :crossy: )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

:icon_razz:

Zgadza się, zwiększa się wówczas powierzchnia wymiany ciepła i chłodzenie jest efektywniejsze - to tak jakby dodać więcej żeberek :)

Szkiełkowanie daje piękny rezultat i części po takiej obróbce są łatwe w utrzymaniu, jak ktoś pisał wyżej - benzynka i po problemie.

Można jeszcze silnik wyprać w pralce frani :) (na stronie junaka pomorskiego wyczytałem taki sposób - tylko trzeba go rozebrać :) )

Myslę, że argumenty w rodzaju:"powierzchnia gładka oddaje gorzej ciepło a porowata lepiej" z technicznego punktu widzenia, w przypadku silników motocykli nie ma absolutnie żadnego znaczenia :buttrock: . Nawet jeśli tak jest to różnice będą niemierzalnie małe a co za tym idzie zupełnie pomijalne :notworthy: . Jedynym sensownym kryterium może być estetyka, a ta jest w swerze "oka" i pozostaje poza sferą "szkiełka".

Nasuwa mi se jeszcze jedno porównanie "lotnicze", że tak powiem, w kwesti stygniecia powierzchni gładkich i chropowatych. Otóż można założyć, że przepływ strugi powietrza wokół powierzchni polerowanej ma charakter zbliżony do laminarnego, podobnie jak w skrzydłach samolotów. W związku z tym powietrze lepiej przylega do metalu i przez to lepiej odbiera ciepło :icon_mrgreen: Przy chropowatej strukturze struga odrywa się i gożej chłodzi. Ale oczywiście są to dywagacje takie same jak udowadnianie, że święta Bożego Narodzenia są ważniejsze niż Wielkanoc lub na odwrót. :icon_twisted:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

:biggrin:

Myslę, że argumenty w rodzaju:"powierzchnia gładka oddaje gorzej ciepło a porowata lepiej" z technicznego punktu widzenia, w przypadku silników motocykli nie ma absolutnie żadnego znaczenia :evil: . Nawet jeśli tak jest to różnice będą niemierzalnie małe a co za tym idzie zupełnie pomijalne ;) . Jedynym sensownym kryterium może być estetyka, a ta jest w swerze "oka" i pozostaje poza sferą "szkiełka".

Nasuwa mi se jeszcze jedno porównanie "lotnicze", że tak powiem, w kwesti stygniecia powierzchni gładkich i chropowatych. Otóż można założyć, że przepływ strugi powietrza wokół powierzchni polerowanej ma charakter zbliżony do laminarnego, podobnie jak w skrzydłach samolotów. W związku z tym powietrze lepiej przylega do metalu i przez to lepiej odbiera ciepło ;) Przy chropowatej strukturze struga odrywa się i gożej chłodzi. Ale oczywiście są to dywagacje takie same jak udowadnianie, że święta Bożego Narodzenia są ważniejsze niż Wielkanoc lub na odwrót. :icon_question:

 

Nie zgadzam się, przepływ turbulentny stwarza lepsze warunki wymiany ciepła.

Nie mam teraz pod ręką literatury fachowej z wymiany ciepła ale poniżej zamieszczam fragment o chłodzeniu żeber radiatora procesora w komputerze z pisma "CHIP".

 

"Przepływ laminarny występuje przy małych prędkościach powietrza. Jeżeli przepływ jest bardzo mały to wokół radiatora powstaje mała warstwa ciepłego powietrza, która zachowuje się jak izolator i nie dopuszcza do wymiany ciepła. Przepływ burzliwy występuje przy silnym przepływie powietrza. Charakteryzuje się powstawaniem wirów które wzmagają wymianę ciepła z radiatora"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie zgadzam się, przepływ turbulentny stwarza lepsze warunki wymiany ciepła.

Nie mam teraz pod ręką literatury fachowej z wymiany ciepła ale poniżej zamieszczam fragment o chłodzeniu żeber radiatora procesora w komputerze z pisma "CHIP".

 

"Przepływ laminarny występuje przy małych prędkościach powietrza. Jeżeli przepływ jest bardzo mały to wokół radiatora powstaje mała warstwa ciepłego powietrza, która zachowuje się jak izolator i nie dopuszcza do wymiany ciepła. Przepływ burzliwy występuje przy silnym przepływie powietrza. Charakteryzuje się powstawaniem wirów które wzmagają wymianę ciepła z radiatora"

 

Ale w silniku motocyklowym nie wystepuje "mała prędkośc przepływu powietrza", bo jak stoi lub porusza się z niewielką prędkością to silnik się i tak gotuje, bez znaczenia jaka jest gładkość powierzchni karterów. A jak pisałem uważam, że rozpatrywanie wpływu gładkości karterów na spadek ich temperatury jest pomijalnie mały. Liczy się ogólna powierzchnia odprowadzająca ciepło a nie jej struktura.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tez tak mi sie wydaje, ze w silniku motocyklowym, gdzie jest duza powierzchnia a chropowatosc jest znikoma, jej calkowity brak wiele nie zmienia, nalezy tez podkreslic ze szkielkowanie nie likwiduje zupelnie tej chropowatosci, czasami wrecz przeciwnie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nasuwa mi se jeszcze jedno porównanie "lotnicze", że tak powiem, w kwesti stygniecia powierzchni gładkich i chropowatych. Otóż można założyć, że przepływ strugi powietrza wokół powierzchni polerowanej ma charakter zbliżony do laminarnego, podobnie jak w skrzydłach samolotów. W związku z tym powietrze lepiej przylega do metalu i przez to lepiej odbiera ciepło :) Przy chropowatej strukturze struga odrywa się i gożej chłodzi. Ale oczywiście są to dywagacje takie same jak udowadnianie, że święta Bożego Narodzenia są ważniejsze niż Wielkanoc lub na odwrót. :)

 

"Przepływ laminarny występuje przy małych prędkościach powietrza. Jeżeli przepływ jest bardzo mały to wokół radiatora powstaje mała warstwa ciepłego powietrza, która zachowuje się jak izolator i nie dopuszcza do wymiany ciepła. Przepływ burzliwy występuje przy silnym przepływie powietrza. Charakteryzuje się powstawaniem wirów które wzmagają wymianę ciepła z radiatora",

 

Chodzi mi o błąd rzeczowy jaki powstał w tym temacie.

Dodam jeszcze, że wymiana ciepła składa się nie tylko z przejmowania i przewodzenia, ale i z promieniowania cieplnego. Poniżej podaję stronę z tabelą współczynnika promieniowania, dodam, że im bliższy on wartości 1 tym ciało lepiej oddaje ciepło.

 

http://www.engineeringtoolbox.com/emissivi...ents-d_447.html

 

Proszę zwrócić uwagę na współczynnik dla:

- Aluminum Highly Polished 0.039 - 0.057

 

i dla:

Aluminum Rough 0.07

 

Nie biorę tu pod uwagę materiału nazwanego: Alloy 24ST Polished (0.9), bo poprostu nie wiem co to jest.

Edytowane przez gobert
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dodam jeszcze, że wymiana ciepła składa się nie tylko z przejmowania i przewodzenia, ale i z promieniowania cieplnego. Poniżej podaję stronę z tabelą współczynnika promieniowania, dodam, że im bliższy on wartości 1 tym ciało lepiej oddaje ciepło.

 

[Proszę zwrócić uwagę na współczynnik dla:

- Aluminum Highly Polished 0.039 - 0.057

i dla:

Aluminum Rough 0.07

 

Dalej uważam,że ta dyskusja zmierza w ślepym kierunku. Przyjmując, że dla aluminium chropowatego współczynnik wynosi 0,07 a dla polerowanego 0,039-0,057 to przy ogrzaniu o 100 stopni celsjusza, pierwsze będzie po jakim czasie (takim samym dla obu rodzajów powierzchni) chłodniejsze o 3.1 - 1,3 stopnia. Z technicznego punktu widzenia dla silnika spalinowego są to wartości KOMPLETNIE NIEISTOTNE!!!!!. Może dla procesora PC-ta tak, bo tam i 1 stopień za dużo może spowodować jego awarię.

Polerowanie można rozpatrywać tylko w kontekście estetycznym. Sam nigdy nie poleruję karterów, bo uważam, że nie poprawia się fabryki i poza tym lubię strukturę powierzchni form odzwierciedloną na odlewach.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...