Łukasz Z Opublikowano 8 Maja 2007 Udostępnij Opublikowano 8 Maja 2007 Zadaje sobie jednak pytanie poco produkować oleje mineralne / semi-syntetyczne jak najlepiej lać syntetyki :) - niektóre oleje mineralne są praktycznie w tej samej cenie co syntetyki.. Które są w tej samej cenie? Dobre syntetyki sa dwa razy droższe.A co do marek olei to najlepszy jest Motul. Wystarczy poczytać fora o profesjonalnym tuningu silników tam wszyscy polecają Motula. A ci ludzie mają doświadczenie bo niszczą wiele silników rocznie, przy próbach wyciśnięcia kilku dodatkowych koników. Dodatkowym plusem tej marki oleju jest to że nie rozlewają tego w Polsce. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mati27d Opublikowano 8 Maja 2007 Udostępnij Opublikowano 8 Maja 2007 Otoz glowna roznica miedzy olejami syntetycznymi semi i mineralnymi jest taka ze oleje syntetyczne maja o wiele wiekszy wskaznik lepkosci od mineralnych czyli odpornosc na zmiane lepkosci w roznych temperaturach, o wiele nizsza temperature krzepniecia i plyniecia czyli poprostu w oleju syntetycznym masz o wiele stabilniejsze warunki pracy dla silnika i mozliwosci wykorzystywania go w 100% w bardzo ciezkich warunkach bez obrawy zerwania filmu olejowego ale o tym by mozna duzo pisac Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
HawK Opublikowano 8 Maja 2007 Udostępnij Opublikowano 8 Maja 2007 Które są w tej samej cenie? Dobre syntetyki sa dwa razy droższe. Co do ceny: dobre oleje mineralne jak zalecany do mojego Castrol 20W40 kosztuje 30 PLN za 1L , Castrol syntetyczny 10W40 to wydatek o 4 PLN większy za litr więc różnica nikła Interesują mnie zalecenia producentów - czemu nie zalecają do wszystkich silników olejów syntetycznych ? mati27d: oczywiście zgadzam sie w zupełności.. tylko gdzie tu sens jeśli chodzi o zalecenia producentów - jeśli syntetyki są the best to poco komu oleje mineralne i semi :icon_biggrin: Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mati27d Opublikowano 8 Maja 2007 Udostępnij Opublikowano 8 Maja 2007 Z jednej strony napewno koszty wyprodukowania oleju napewno mineral bedzie tanszy chociaz te 10zl na litrze z drugiej strony niektore silniki nie potrzebuja olei o tak wysokich parametrach wystrcza w zupelnosci oleje semi lub mineralne chociazby olej mineralny jest uzywany w fazie docierania silnika ze wzgledu na wysoka ilosc dodatkow przeciwzatarciowych oraz stosunkowo mniejszy wskaznik zuzycia w sotsunku do olei syntetycznych w twoim motocyklu producent zaleca olej mineralny widocznie spelnia wszystkie zadane mu wymagania lecz jak nalejesz syntetyczny napewno mu nie zaszkodzi no chyba ze sa jakies przeciwskazania przez producenta . Silnik w mojej kawie to konstrukcja z lat 80 przypuszczam ze najtanszy olej mineralny markowej firmy jest o wiele lepszy od najllepszego oleju uzywanego w tamtych latach ale i tak leje w tej chwili syntetyczny chocby dlatego ze czuje sie z tym lepeij ;) dla ciekawosci jest to mobil 5w50 samochodowy wybrany nie pod wzgledem ceny a okreslonych wlasciwosci fizykochemicznych z posrod wszystkich olei motocyklowych oraz niektorych samochodowych bo nie wszystkie sie nadaja do motocykla Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Lukass Opublikowano 8 Maja 2007 Udostępnij Opublikowano 8 Maja 2007 Mati, ale do Twojego moto fabryka nie zaleca takiego oleju, tylko 10W40 półsyntetyk :) Ja zalałem swoją Kawe też tym samym, przestrzegam raczej zaleceń producenta motocykla, choć drobne odstępstwa od normy.. czemu nie? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
wueska Opublikowano 9 Maja 2007 Udostępnij Opublikowano 9 Maja 2007 jak rozpoznać jakosc oleju? patrzac tylko na etykiete? Dobry olej ma mały rozrzut temperatur;] wiec niebedzie oznaczony 5W60! a raczej 5W30 Współczynik W interesuje nas w zimie, liczba mówi nam o temnperaturze letniej;] 30 wystarcza na styk;] proponował bym zalewanie 40. Co do firm testowałem w samochodach rózne oleje... najlepiej wypadał Shel i Castrol. Na Lotosie silnik sie szybko nagrzewał ale utrzymanie temperatury tez było problemem;] Oleje motocyklowe to oleje samochodowe + dodatki takie jak w olejach stosowanych do skrzyń automatycznych(poprawienie pracy sprzegła). Dla naszego klimatu zaleca sie olej wielosezonowy 10W40. Jednak nalezy pamietać o zalecaniach producenta Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mati27d Opublikowano 9 Maja 2007 Udostępnij Opublikowano 9 Maja 2007 klasyfikacja wg SAE nie oznacza zazwyczaj przyjmowanej przez wielu ludzi gestosci oleju 5w50 od 10w40 rozni sie wieksza rozpietoscia temperaturowa producent zaleca 10w40 a 5w50 zapewnia w 100% rozpietosc temperatur co 10w40 a nawet z zapsaem wiec nie widze przeciwskazan zeby uzywac takiego oleju w serwisowce co mam do motoru nie ma zadnych przeciwskazan co do olei syntetycznych jedynie musi spelniac lub przewyzszac klase jakosciowa SE . Wskaznikiem czy olej jest gesty czy rzadki mowi lepkosc kinematyczna w 100 i 40 stopniach glownie tym parametrem kierowalem sie w wyborze oleju jak i rowniez wskaznikiem lepkosci. Podsumowujac olej Mobil 1 5w50 spelnia wymagania jakie producent narzucil mojemu silnikowi z duzym zapasem oleje o malej tolerancji temperatur sa zazwyczaj to oleje paliwooszczedne o obnizonej lepkosci kinematycznej co powoduje slizganie sprzegla . Najmniejsza tolerancje maja oleje mineralne a najwieksze syntetyczne wyjatek oleje paliwooszczedne np wlasnie 5w50 . Oleje syntetyczne sa bardziej stabilne w roznych warukach pracy dla tego zapewniaja wieksza rozpietosc temperatur pomylka olej paliwoosczedny 5w30 , 0w30 :) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
shadok Opublikowano 9 Maja 2007 Udostępnij Opublikowano 9 Maja 2007 klasyfikacja wg SAE /.../ Co do klasy lepkości zgadzam się w zupełności, trzeba jednak pamiętać o tym, że w motocyklach starszych (powiedzmy do lat 90) stosowanie olei o wysokich specyfikacjach (SJ, SL) jest niewskazane. Ma to m.in. związek z zawartością fosforu jako dodatku niewskazanego do używania w przypadku wyposażenia ukladu wydechowego w (ogólnie) katalizator. Jeśli ma się zatem coś katalizującego za cylindrem powinno się używać olei o specyfikacji od SJ w górę, zaś w przypadku motocykli starszych maks. do SH, najlepiej SG. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
MarianKa Opublikowano 9 Maja 2007 Udostępnij Opublikowano 9 Maja 2007 No, no! Ale się podniósł poziom dyskusji olejowych! mati27d, a czemuż to wcześniej Cię nie widywałem w tematach olejowych?Chyba moge już umierać. :icon_mrgreen: , znalazłem nastepcę.Szacun! Cytuj Nie ma co płakać nad rozlanym szambem. Wsiąknie i smród minie [michoa] Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Adam M. Opublikowano 10 Maja 2007 Udostępnij Opublikowano 10 Maja 2007 Eee, Mati juz od dawna nas wspomagal - po prostu nie czytales zbyt dokladnie, bo zaraz sie bardzo denerwowales :) i dlatego go nie pamietasz.To co Szadok napisal tez jest prawda - w ciagu ostatnich 2 - 3 lat zawartosc zwiazkow fosforu, ktore dodatnio oddzialywuja na wspolprace kol zebatych z walkami, walkow rozrzadu z popychaczami o przylgniach plaskich jest stale ograniczana.Zwiazki te wplywaja ujemnie na dzialanie katalizatorow i dlatego sie to dzieje.Tak ze nie bede juz nikogo namawial na jezdzenie na samochodowym oleju ( chociaz sam dalej jezdze na samochodowym syntetyku Mobil 1 ), no i tez cieszy mnie ze mlode kadry rosna i przejmuja paleczke walczac z rozpowszechnianiem powszechnie powielanych bzdur :) Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mati27d Opublikowano 10 Maja 2007 Udostępnij Opublikowano 10 Maja 2007 a tak jakos w ostatnim czasie zglebiam wiedze o olejach na studiach mam fajny przedmiot gdzie badam wlasciwosci oleii na roznych testerach (węzeł tarcia w postaci aparatu czterokulowego, rozkład ciśnienia hydrodynamicznego ) badamy wszystkie oleje ktore sa dostepne w sklepach oraz preparaty eksploatacyje typu MOTOR-LIFE , R-2000 wyniki sa dosc ciekawe Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Groszek Opublikowano 10 Maja 2007 Udostępnij Opublikowano 10 Maja 2007 opowiadaj opowiadaj :) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Lukass Opublikowano 10 Maja 2007 Udostępnij Opublikowano 10 Maja 2007 Tribologia i tribotechnika.... przeklęty przedmiot.. 6 razy podchodziłem i w końcu zaliczyłem :/ Własnie, jak wypadły testy tych motodoktorów i motolajfów? Opisz, będziemy wyciągać wnioski. A nastepnie stosować/niestosować do różnych sprzętów. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
zbyhu Opublikowano 10 Maja 2007 Udostępnij Opublikowano 10 Maja 2007 Czolem! Dobra, skoro widze tu fachowe wypowiedzi, to zapytam wprost.Jaki olej, ze wszystkich dostepnych na rynku polecacie do silnika TDM 850, zracego Motula 5100 15W50 w ilosciach 15W50? Wrotce mam "termin" wymiany oleju, wiec sie zastanawiam, czy nie sprobowac czegos innego, aby sproboredukowac konsumpcje...Zalezy mi doscy na wypowiedzi kolegi mati27d :banghead:. Pozdro PSmati - a ceramizer testowaliscie? Bo mi w Polonezie jezdzi :bigrazz:. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
HawK Opublikowano 10 Maja 2007 Udostępnij Opublikowano 10 Maja 2007 mati27d jak już pisał jeździ na samochodowym mobilu 1 5W 50 - nie ukrywam że łamię się nad tym czy w 100% zaufać tym referencjom - z resztą Adam M. również śmiga na tym oleju. Dane które są interesujące to przede wszystkim lepkość kinematyczna: Dla samochodowego Mobilu 1 5W 50:[cSt] w 40ºC 104.9[cSt] w 100ºC 17.5Wskaźnik lepkości, [-], 184 LINK Opinii na temat stosowania oleju samochodowego w motocyklu jest naprawdę wiele (nie tylko na tym forum) dlatego jestem ciekaw czy nie lepiej jednak zastosować syntetyka z Mobil'a przeznaczonego do motocykli czyli Mobil 1 Racing 4T 15W-50 lepkość w przypadku tego oleju jest następująca:[cSt] w 40ºC 152[cSt] w 100ºC 20.7Wskaźnik lepkości, [-], 159LINK Oczywiście olej motocyklowy jest droższy w porównaniu do samochodowego ale czy te kilka złotych jest warte wątpliwości :bigrazz: Wskaźnik lepkości mineralnego oleum który zalecany jest do mojego motocykla Castrol Super GP 20W40 [cSt] w 40ºC 125,7[cSt] w 100ºC 13,6Wskaźnik lepkości, [-], 135 Na tej oliwie silnik upijał się olejem aż za bardzo.. - było to wręcz nieprzyzwoite :banghead: Teraz śmigam na półsyntetyku Shell VSX 4 15W50[cSt] w 40ºC 115,0[cSt] w 100ºC 19,5Wskaźnik lepkości, [-], 157 Wskaźnik lepkości Shella jest o wiele lepszy w stosunku do Castrola - w moim przypadku konsumpcja oleju zmalała ale zastanawiam się czy konsumpcja uległa by kolejnej poprawie przy zmianie na jakiegoś z wyżej wymienionych olejów Mobila. Pozdr, Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.