Skocz do zawartości

"Kuba, Fidel i Junaki"


Paolo350
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć!

Ale gdzie dokładnie jest ten artykuł Kamracie?

Bez obrazy, ale tym stwierdzeniem Kamrat jakby przesunął tor tej rozmowy z rzeczowej na bajkopisarstwo, a nie o to tu przecież chodzi. :biggrin:

 

 

Artykuł z "czyms podobnym" jest w dziale "Galeria" - bodajże trzeci od góry;

 

Co do bajkopisarstwa to nie niałem zamiaru przenosić rozmowy w "te sfery" - bo faktycznie nie o to chodzi;

Na tym zdjęciu ze strony "Junaka Pomorskiego" jest bodajże Triumph - i ten motocykl również braliśmy pod uwagę podczas poszukiwań "protoplasty" Junaka - nadwozie jest po części podobne. W późniejszych czasach powstał przecież prototyp M-13 (z usprawnionym silnikiem) - łudząco podobny do tego Triumpha.

Jednak silnik M-10 wcale nie przypomina jednostki napędowej stosowanej w "tym angliku" - więc zaczeliśmy się rozglądać dalej. Przypadkiem trafiłem wtedy na zdjęcie motocykla (chyba BSA - jak znajdę to zdjęcie to podeślę) wyposażonego w podobny silnik; Na tej podstawie wusnuliśmy stwierdzenie, od którego zaczeliśmy tą właśnie dyskusję dotyczącą "korzeni" Junaka;

Mam prośbę do "Pustynnego" - jeśli możesz to podeślij jakieś zdjęcia motocykli, na które natrafiliście z Kierownikiem Sekcji Prób i Badań SFM - bo szczerze mówiąc sam chciałbym zobaczyć "od czego się to wszystko zaczęło".

Pzdr.

 

Ps;

Znalazłem gdzieś nagramą audycje z Programu Pierwszego Polskiego Radia pt. "Tamci wspaniali chłopcy na swych warczących maszynach" ( :flesje: ) Tytuł brzmi dość fajnie - a cała audycja poświęcona jest SFM (30 minut) - jeśli ktoś chce posłuchać to wyślę na pocztę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Znalazłem gdzieś nagramą audycje z Programu Pierwszego Polskiego Radia pt. "Tamci wspaniali chłopcy na swych warczących maszynach" ( :icon_mrgreen: ) Tytuł brzmi dość fajnie - a cała audycja poświęcona jest SFM (30 minut) - jeśli ktoś chce posłuchać to wyślę na pocztę.

A ma ktoś może odcinek "Legendy PRL-u" który leciał kiedyś na TVN Turbo poświęcony Junakowi??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na temat junaka i rozwiazan jakie kto w nich zastosowal mozna by bylo powieść napisac i to skladającą sie z 10 tomów. a tak powaznie to zaj....y sprzet mialem kiedys junaka jezdzilem nim jeden sezon bez zadne wiekszej awarji zroblem nim w sezonie 7 tys i niebyly to wcale krótkie trasy m innymi szklarska poreba, karpacz w dwie osoby (jakies 140 kg) bez zadnych problemów niemoge nic zlego powiedziec na ten motocykl. ( dodam jeszcze ze to byl mój pierwszy motocykl czterosówowy który rozebralem w drobny mak i zlorzylem samodzielnie) w przyszlosci jak bede mial sianko to napewno kupie sobie jeszcze junaka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak sie zlozylo, ze 2 dni temu mialem okazje na wlasne oczy zobaczyc droge rozwojowa konstrukcji glowic, na przykladzie mojej wlasnej glowicy z motocykla BSA, ktora jak wyzej pisalem przechodzila delikatny zabieg wyrownywania kanalow ssacych i o kilka lat pozniejsza glowice silnika Norton Commando, w ktorej nic prostowac, ani wyrownywac nie bylo trzeba, ale przechodzila wymiane zaworow na takie same jak moje - Black Diamonds z nierdzewnej stali, koncowki zakonczone stellitem, trzonki powleczone czarna powloka nitrogenowa ulatwiajaca wspolprace z prowadnicami.

Ksztalt komory spalania mojej glowicy odpowiada mniej wiecej glowicy Junaka - jest bardzo gleboka i wymaga tloka ze sporym garbem zeby uzyskac wyzszy stopien sprezania. Odwrotnie z glowica Nortona, pozniejsza o kilka lat konstrukcja zaowocowala o wiele plytsza i mniejsza komora spalania, ktora na plaskich tlokach osiaga stopien sprezania 9 : 1 i przy tym sprezaniu nie ma sklonnosci do spalania stukowego tak czestych w silniku BSA. Srednia moc wyciagana z mojego silnika to jakies 45KM, moc silnika Nortona jest 10 KM wyzsza przy pojemnosci wiekszej tylko o 100 ccm.

Dlatego miedzy innymi uwazam ze przy dodatkowych trudnosciach z ksztaltem kanalu ssacego, odbudowanie silnika junakowskiego, ktory potrafi dac te fabryczne 19KM zapisane w serwisowce bedzie prawdziwym osiagnieciem.

 

Adam M.

Edytowane przez Adam M.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 11 lat później...

O, znowu dawno mnie nie było, a przywiodły mnie tu Google ;) Dorzucę do starego tematu, bo jest powód, może nie wszystkim jeszcze znany: w 10 lat po wyprawach Atamana na Kubę te same rejony wizytowali kolejni junakowi koledzy, tyle że na Junakach!
Relacje, oprócz niektórych mediów, (które jak zwykle coś tam pomieszały;) można przeczytać wprost u źródła: http://www.otostrona.pl/piotrc/index.php?p=1_215_Kuba-17

Nawiązując zaś do przeczytanych tu rozważań "O Obrotach" muszę stwierdzić, że owszem, prawdą jest, że "pufanie" na niskich obrotach jest dla Junaka wręcz zabójcze, nie jest natomiast prawdą, jakoby "kręcenie wysoko" było korzystne, w jakikolwiek sposób. Najzdrowsze jest trzymanie się na dłuższych odcinkach blisko obrotów maksymalnego momentu, odchodzenie w którąkolwiek stronę powoduje drastyczny wzrost zużycia i awaryjności.

Wynika to z różnych przyczyn ale najbardziej z samego charakteru 4 suwowego singla i konstrukcji tego konkretnego silnika, m.in. faktu, że taki silnik może być względnie optymalnie zrównoważony tylko dla jakiegoś zakresu obrotów, powyżej i poniżej którego skutki zaczynają wywierać coraz gorszy wpływ na współpracę mechanizmów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...