Limo Opublikowano 21 Grudnia 2006 Udostępnij Opublikowano 21 Grudnia 2006 Czy moglby mi ktos powiedziec jak sprawdzic czy aku jeszcze nadaje sie do uzytku czy raczej na smieci. Chodzi o to ze moj aku juz od dwoch miesiecy nie byl doladowywany. Ojciec o nim zapomnial :/. Oczywiscie zostal wyjety z moto i trzymany w domu w cieple, ale nie byl ladowany. Jak bede w domu w swieta to go naladuje ale jak sprawdzic czy jest jeszcze sprawny, bo nie planuje go wkladac do moto i probowac odpalac. Musi byc inny sposob... Cytuj Why... So... Serious Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Adam M. Opublikowano 21 Grudnia 2006 Udostępnij Opublikowano 21 Grudnia 2006 (edytowane) Najlatwiej aerometrem, a jak nie masz to naladuj i podlacz mala zarowke na 10 min po czym ponownie sprawdz napiecie. Jak bedzie gwaltowny spadek do ponizej 12V tzn ze nie trzyma i do smieci.Jednak nie wierze ze 2 miechy stania w cieple cokolwiek mu zrobily. Adam M. Edytowane 21 Grudnia 2006 przez Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Limo Opublikowano 21 Grudnia 2006 Udostępnij Opublikowano 21 Grudnia 2006 Miejmy nadzieje :cool:. Dzieki Adam Cytuj Why... So... Serious Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
przemek3578 Opublikowano 22 Grudnia 2006 Udostępnij Opublikowano 22 Grudnia 2006 Głowa do góry będzie dobrze... a właściwie powinno być - tak jak wyżej napisał Adam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Piotrek Opublikowano 24 Grudnia 2006 Udostępnij Opublikowano 24 Grudnia 2006 Witam, mam takie pytanko, co powiecie o aku firmy landport?Mam taki w swojej cebuli (teraz w domu). Był on jak kupiłem moto, jego data produkcji to koncowka 2000 r. Spisuje się idealnie. Ile mo jeszcze posłuży, zakłądająć, ze będe o niego dobrze dbał? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Piotrusgsx Opublikowano 24 Grudnia 2006 Udostępnij Opublikowano 24 Grudnia 2006 Witam, mam takie pytanko, co powiecie o aku firmy landport?Mam taki w swojej cebuli (teraz w domu). Był on jak kupiłem moto, jego data produkcji to koncowka 2000 r. Spisuje się idealnie. Ile mo jeszcze posłuży, zakłądająć, ze będe o niego dobrze dbał? Szklaną kulę zostawiłem w pracy ale mogę powróżyć z herbaty, chcesz ? :) Nikt Ci na to pytanie nie odpowie (nawet najstarsi górale) - po prostu dbaj o niego tak jak trzeba a sam dowiesz się kiedy padnie ;) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Limo Opublikowano 25 Grudnia 2006 Udostępnij Opublikowano 25 Grudnia 2006 (edytowane) Witam ponownie :)Na poczatek Wesolych Swiat wszystkim ;) Przyjrzalem sie dzisiaj blizej swojemu aku. Na szczescie okazalo sie ze to Yuasa, kupiona 3 lata temu, wiec jeszcze w miare mloda, co pozwala miec nadzieje ze jednak te 2 miesiace bez ladowania nie wykonczyly go. Jutro albo pojutrze sprobuje go naladowac za pomoca prostownika samochodowego, i tu pytanie jak zrobic to bezpiecznie. Niestety nie udalo mi sie znalezc informacji na samym akumulatorze jaka ma pojemnosc, no chyba ze jest to na naklejce z ostrzezeniami naklejonej z tylu. W jej gornym prawym rogu jest napisane AH10 ale nie wiem czy to jest to. Moze podam numer katalogowy to komus cos to powie. Jest to Yuasa YTX9-BS (bezobslugowy). Natomiast z przodu sa podane metody ladowania. Standard to ladowanie pradem 0.9A przez 5-10 godzin, a Quick to ladowanie pradem 4A przez 1 godzine. Czy opcja standard, czyli 0.9A x 5-10h oznacza ze moj aku ma pojemnosc 9Ah i czy podczas ladowania powinienem podlaczyc zarowke 12V10W? A moje drugie pytanie to w jaki sposob podlacza sie taka zarowke w ten szereg? Niestety ostatnia lekcje fizyki mialem jakies 6 lat temu, wiec gdyby ktos mogl mi to wytlumaczyc lopatologicznie, jak 4-letniemu dziecku to bylbym bardzo zobowiazany :) Edytowane 25 Grudnia 2006 przez Lime82 Cytuj Why... So... Serious Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Breżniew Opublikowano 25 Grudnia 2006 Udostępnij Opublikowano 25 Grudnia 2006 Podłącz żarówke w szereg ,to znaczy minus prostownika do minusu akumulatora , natomiast plus prostownika do zarowki i od zarówki do + aku. Żarowkę daj 12V10W . Czas ładowania jeśli aku jest całkowicie rozładowane to ok 10-12H .Będzie to widac po jasności swiecenia tej żarówki. Jesli bedzie sie tylko lekko zarzyc to juz sie naładował. Jeśli masz woltomierz to po naładowaniu zmierz napiecie aku po kilku minutach od odłączeniu akumulatora. Jesli masz aerometr to zmierz gęstość elektrolitu. Powinna być po naładowaniu 1,28g/cm3. Rozładowany mocno aku ma 1,15g/cm. Sprawdż poziom elektrolitu przed ładowaniem ,jesli jest za niski to dolej wody destylowanej. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Piotrek Opublikowano 26 Grudnia 2006 Udostępnij Opublikowano 26 Grudnia 2006 Szklaną kulę zostawiłem w pracy ale mogę powróżyć z herbaty, chcesz ? ;) Nikt Ci na to pytanie nie odpowie (nawet najstarsi górale) - po prostu dbaj o niego tak jak trzeba a sam dowiesz się kiedy padnie :buttrock: Heh :-) Możesz powróżyć. Ale chodzi mi też o samą markę aqu. Jaka to półka niska, średnia?Innymi słowy, czy nie był kupiony np w biedronce :) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
AdamOSA Opublikowano 27 Grudnia 2006 Udostępnij Opublikowano 27 Grudnia 2006 TAK ładować ! Jak ktoś wspomniał powyżej aku rozładowany ulega zasiarczeniu .Nie przekraczać napięcia na na aku 14-15v (kwasowe , żelowe ..)Proces ładowania jest procesem chemicznym w samym aku i dłuższe ładowanie mniejszym prądem zwiększa skuteczność,trwałość ładowania . Nie przekraczać 1/10 pojemności aku czyli mam aku 12Ah ładuje prądem max.1,2ANie da rady wyliczyć mocy żarówki połaczonej szeregowo ! jest to dobry sposób na obniżenie prądu ładowania . ( Dlaczego może być za duży ) - duża liczba prostowników nie posiada stabilizacji napięcia szczególnie starsze , przeznaczone są do aku samochodowych . Gdy podłączamy je pobór prądu na tyle jest duży że napięcie siada do odpowiedniej granicy potrzebnej do ładowania . Ponieważ musimy podładować aku motocyklowe o mniejszej pojemności musimy jakoś obniżyć to napięcie i wtedy przydaje się żarówka .Żarówkę dobieramy mierząc prąd ładowania i napięcie na aku . Im większa moc żarówki tym większy prąd i napięcie na aku . Można stosować od mniejszej mocy do większej dbając o to żeby nie przekroczyć napiecia . Dlaczego napięcie jest takie ważne ?Po piersze wyższe napięcie na zaciskach powoduje zwiększony pobór prądu , a większy prąd powoduje po dojściu do granicy naładowania wydzielanie gazów i co najważniejsze grzanie się aku . Następuje odparowanie płynów ustrojowych aku (jednym ze składników które uciekają podczas parowania jest woda). W wypadku aku obsługowych pozostaje nam dolanie destylatki do ustalonego poziomu . Gdy mamy aku (bezobsługowe ) sytuacja się komplikuje . Technologicznie rozwiązano sprawę parowania w banalny sposób , wydłużono trasę z cel aku do wylotu stosując fikuśne i zawiłe kanaliki . Co się dzieje w takim aku ?Zanim para zdąży wyjść przez te kanały następuje skroplenie i powrót cieczy zpowrotem do cel aku . Większość aku bezobsługowych posiada tzw. magiczne oczko , element który pokazuje gęstość elektrolitu czyli naładowanie aku , 3 rodzaje wskazań aku naładowane , rozładowane i "serwis" Ten magiczny "serwis" daje nam przyzwolenie ( tylko aku kwasowe ) na dostanie się do cel i otwarcie tego magicznego "nie otwierać" . Uzupełniamy aku wodą destylowaną , zamykamy a nieraz sklejamy spowrotem wieczko i jeżeli aku nie wyzioneło ducha w 100% to ładujemy go i cieszymy się dalszą eksploatacją . Rzecz wazna , albo jedna z ważniejszych aku uzupełniemy tylko wodą destylowaną !! Mowa oczywiście o akumulatorach kwasowych i już użytkowanych . Mam nadzieje że tymi wypocinami przybliżyłem troszkę temat . OSA Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Pipcyk Opublikowano 28 Grudnia 2006 Udostępnij Opublikowano 28 Grudnia 2006 ., podaję jeszcze radę dla najbardziej wybrednych użytkowników motocykli (lub innych) Ładowarkę pulsar I lub pulsar II szeroko znaną w kręgach modelarskich.Ładowarka ta ładuje praktycznie wszystkie znane typy akumulatorów poczynając od Ni-Cd ,Ni-Mh, Li Poly i inne także ołowiowe.Opcjonalnie należy dobrać prąd ładowania , a ładowarka sama go skoryguje w trakcie ładowania akumulatora.Wszystko można śledzić na ekranie swojego komputera ponieważ ładowarka posiada złącze typu RS.Na ekranie wyświetlane sa wszystkie ważna parametry: ile zostało „ wpakowane do ogniwa „przyrost napięcia, temperatura ogniwa ( mierzona specjalnym dodatkowym czujnikiem ) prąd ładowania , i napięcie.Ponadto posiada mnóstwo innych przydatnych opcji między innymi testowanie ,czy regenerowanie zużytych cel.Niestety cena nie jest zachęcająca, ale jako efekt uboczny innego hobby bardzo przydaje się w warsztacie motocyklowym Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
pyzdra1 Opublikowano 28 Grudnia 2006 Udostępnij Opublikowano 28 Grudnia 2006 Warto kupić taką ładowarke? http://moto.allegro.pl/item151673115_prost..._12v_3_6_a.html zastanawiam sie nad jej kupnem Cytuj :crossy:https://www.bikepics.com/pictures/2720853/ Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Limo Opublikowano 29 Grudnia 2006 Udostępnij Opublikowano 29 Grudnia 2006 No i kuzwa musialem wczesniej wrocic do warszawy i nie zdazylem naladowac tego aku :). Ojciec obiecal ze w weekend sie tym zajmie ale boje sie ze wszystko spieprzy, pomimo dobrych chęci. Jego prostownik ma minimalny prad ladowania 2A, a to za duzo bo w moim przypadku powinno byc 0.9A. A jak mowilem ojcu o podlaczaniu zarowki to patrzyl sie jak na debila :icon_arrow:. I teraz pytanie czy mozna zastosowac taki patent zeby ladowac aku tym pradem 2A przez powiedzmy pol godziny, potem zrobic 10 minut przerwy, i tak dalej az do pelnego naladowania? Zakladajac ze po dwoch miesiacach aku jest w pelni rozladowane to powinno sie ladowac okolo 4.5-5 godzin (nie liczac tych przerw oczywiscie). OSA, napisales ze nigdy nie wolno przekraczac 1/10 pojemnosci aku podczas ladowania. A przeciez jest opcja Quick, czyli ladowanie pradem 4A przez 1 godzine. Czyli producent chyba dopuszcza taka mozliwosc. Pyzdra, w tytule tej aukcji jest napisane 3.6A, a w opisie juz nic na ten temat. Musisz sie dowiedziec czy ten prostownik ma mozliwosc regulacji, bo jesli nie, i jesli 3.6A jest jedyną opcją, to to chyba nie bedzie dobry wybor. Musisz szukac takich prostownikow ktore maja mozliwosc ladowania pradem 0.9-1.2A, w zaleznosci od pojemnosci aku. Cytuj Why... So... Serious Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Piotrek Opublikowano 29 Grudnia 2006 Udostępnij Opublikowano 29 Grudnia 2006 siemka, dzisiaj podpiełem moje aku z zarówką 10W. ładuje się ok, bo żaróka świeci coraz słabiej.Teraz pytanko, czy to normalne, ze słyszę bulgotanie w aqu? Bo łądowałem już kilka razy samochodówke, ale w garażu i zamontowane i nic takiego nia zauważyłem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Breżniew Opublikowano 29 Grudnia 2006 Udostępnij Opublikowano 29 Grudnia 2006 siemka, dzisiaj podpiełem moje aku z zarówką 10W. ładuje się ok, bo żaróka świeci coraz słabiej.Teraz pytanko, czy to normalne, ze słyszę bulgotanie w aqu? Bo łądowałem już kilka razy samochodówke, ale w garażu i zamontowane i nic takiego nia zauważyłem. Gazowanie przy ładowaniu to normalne zjawisko. Jeśli mocno gazuje ,a zarowka ledwo sie zarzy to aku jest juz naładowane. Zmierz teraz napięcie na aku po chwili od odłączenia i obciazeniu zarówka 55W lub odpal w moto. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.