samolot Opublikowano 8 Listopada 2006 Udostępnij Opublikowano 8 Listopada 2006 Konstrukcja hamowi jest prosta jak budowa cepa :wink:1.Masz rolke na ktorej stawiasz motocykl 2. Wrzucasz najwyzdzy bieg i napedzasz ta rolke od tylnego kola ( gaz do oporu)3. Rolka toczy sie z okreslonym oporem ( jest hamowana przez urzadzenie ) wiec rozpedzac sie bedzie najszybciej wtedy gdy bedziesz mial najwiekszy moment obrotowy.Gdy nie ma oporow powietrza PRZYSPIESZENIE NA KAZDYM BIEGU JEST NAJWIEKSZE W OKOLICACH NAJWIEKSZEGO MOMENTU OBROTOWEGO z tym ze wystepuja jescze opory toczenia4. Gdy zaplon zostaje odciety naciskasz spszego i czekasz az tylne kolo sie zatrzyma ( liczane so opory w przeniesieniu napedu)5. Na monitorze rysyje sie wykres momentu obrotowego (czyli przyspieszenia ), nastepnie mocy silnika a poziej mocy na kolach Jak zrobic amatorska hamownie?- trzeba miec rolke obracana ze scisle okreslonym oporem- aparat fotograficzny ktory robi zdjecia np co 0,2 sekundy1. Rozpedzamy motocykl na rolce a aparat robi zdjecia dla obrotomierza co 2 dziesiate sekundy2. Tam gdzie w okresie 0,2 obroty wzrosna najbardzie tam bedzie najwiekszy moment obrotowy. Trzeba obrac jakis przelicznik i w ten sosob mozna wyznaczyc krzywa momentu obrotowego. Chyba ze nie zalezy nam na wartosciach tylko na ksztalcie tej lini to wtedy nie trzeba przelicznika3 Na podstawie wykresu momentu korzystajac ze wzoru robimy wykres mocy Sposob amatorskiej hamowni prostacki, niedokladny ale zbyszek pytal to mu wytlumaczylem najprosciej jak tylko umialem :bigrazz: Cytuj Komar 2320 > WSK 125 > CBR 600F2 > CBR F4I SPORT > Kymco Active > YBR 125 > CBR 600RR PC 40 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
adi-049 Opublikowano 8 Listopada 2006 Udostępnij Opublikowano 8 Listopada 2006 A nie jest przypadkiem tak ze EGR zostal stworzony tylko dla ekologii ? :icon_rolleyes: Tak , ale EGR spełnia teraz wiele funkji (ciężarówki są trochę w tyle z techniką). To prawda ,że jego znaczenie zaczeło się w silikach z obiegiem diesla ale np w benzynie z bespośrednim wtryskiem benzyny (mitsubiszi GDI i renault IDE) ma najważniejsze znaczenie na pracy silnika i jego osiągów nie tylko ekologia (stare założenia). w renault wprowadza do cylindrów 75% spalin do komory aby min nie spowodowało spalania stukowego , ograniczało komorę , wypełniało miejsce na spalanie mieszanki,powoduje lepsze wymieszanie itp , itd,na końcu ekologia. Założenia: większa moc , przy mniejszym zużyciu paliwa -- to pierwsze tak , drugie NIE dlatego wyszli z tych silników. Co do EGR-ureguluje on składem mieszanki tak aby zachować (oprócz sond lambda) stiechometryczny skład.i tu dochodzi elektronika z oprogramowaniem jak i co z czym połączyć aby jak najlepiej silnik funkcjonował wg norm i siatki pracy (założenia) Adi-049 Tak poza tym to teraz EGR w dieslach common rail przysparza wiele problemów i defektów związanych z naszym paliwem i ma za zadanie TYLKO pomagać pracy silnika , natomiast ekologią zajmują się systemy z filtrem cząstek stałych a to już jest inny temat jeszcze bardziej skąplikowany Adi-049 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Piotrusgsx Opublikowano 8 Listopada 2006 Udostępnij Opublikowano 8 Listopada 2006 Kusi mnie jeszcze sam intercooler, jakieś sugestie co do tego??Intercooler bez turbo? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Pawel Opublikowano 8 Listopada 2006 Udostępnij Opublikowano 8 Listopada 2006 Intercooler bez turbo? Kiedyś nawet był taki temat na forum, też Zbyszka. To tak jak chłodzenie wody z kranu wodą z kranu (tego samego). O oporach przepływu nie wspominam. Pawel Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Zbyszekm Opublikowano 8 Listopada 2006 Autor Udostępnij Opublikowano 8 Listopada 2006 (edytowane) samolot z całym szacunkiem ale lejesz wode...nic, samo omijanie tematu typowy offtopic. ja pytałem jak wyrównać moment wytworzony na kole a nie jak zamocować aparat na obrotomierzu, no litości!!więc proszę cie uprzejmie, NIE PISZ WIĘCEJ W TYM TEMACIE!! ponawiam swoją prośbe do PIPCYK'a rozwiniesz temat hamowni?? ps. temat turbo i intercooler uważam za zamknięty, miałem takie dziwne wrażenie jakbym gdzieś już to widział (odnośnie intercooler'a) przepraszam za swoje gapiostwo :icon_biggrin: Edytowane 8 Listopada 2006 przez Zbyszekm Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ural_zgora Opublikowano 8 Listopada 2006 Udostępnij Opublikowano 8 Listopada 2006 (edytowane) Tak , ale EGR spełnia teraz wiele funkji (ciężarówki są trochę w tyle z techniką). Mysle ze bylbys wielce zaskoczony co do tego "zacofania technicznego" ciezarowek. :D Wiesz ile jednostek sterujacych porafia miec wypasione trucki ? Obecnie ciezarowki sa bardzo "inteligentne" i bez komputera raczej nie ma czego szukac. W najnowszych modelach praktycznie wszystko reguluje sie podlaczajac laptop (zawieszenie, hamulce, uklad paliwowy, uklad powietrzny, predkosci,... , (mozna by wymieniac bez konca), nawet w niektorych jest cos takiego jak wprowadzanie wlasnej krzywej momentu silnika, ktora to funkcja mozna nieco zmodyfikowac charakterystyke - nie mylic z zadnym chip-tuningiem.) Jednym slowem konczy sie regulowanie "srubkami".W ciezarowkach pomalu EGR jest wypierany przez SCR (do katalizatora jest wtryskiwany mocznik, na niektorych stacjach benzynowych wystepuje pod nazwa "adblue"). Samochod z SCR`em spelnia juz norme Euro5. To tyle spamu. Jak zrownowazyc moment na kole ? Hamulec wodny, hamulec hydrauliczny (taka sama zasada dzialania jak wodnego, tylko medium inne, w ciezarowkach wystepuje pod nazwa "retarder"), hamulec elektryczny - hamowanie przeciwpradem. Edytowane 8 Listopada 2006 przez ural_zgora Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Zbyszekm Opublikowano 8 Listopada 2006 Autor Udostępnij Opublikowano 8 Listopada 2006 Hamulec wodny, hamulec hydrauliczny (taka sama zasada dzialania jak wodnego, tylko medium inne, w ciezarowkach wystepuje pod nazwa "retarder"), hamulec elektryczny - hamowanie przeciwpradem. czyli ten hamulec hydrauliczny to w dużym uproszczeniu np. pompa tłocząca jakąś ciecz a jej oś napędowa zamocowana bezpośrednio do bębna hamowni?? hamulec elektryczny....hmm niemam pojęcia jak to może działac, nieważne zostawmy go.wracając do hamulca wodnego, jak można zliczyć przyrost momentu?? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ural_zgora Opublikowano 8 Listopada 2006 Udostępnij Opublikowano 8 Listopada 2006 hamulec hydrauliczny to inaczej sprzeglo hydrokinetyczne z jedna czescia nieruchoma np turbina - naped na pompe. Nie jest to zadna typowa pompa tylko "dwie tarczki z lopatkami naprzeciw siebie, pomiedzy olej, a calosc jest zamknieta w obudowie" - moment hamowania reguluje sie poziomem oleju w tym sprzegle ("tarczki mocno zanurzone - wieksze hamowanie"). Moment z fizyki to jest sila * ramie. Najczesciej wlasnie tak sie mierzy moment w tych hamowaniach - masz ramie, a sile mozna mierzyc za pomoca np wagi, jakiegos silomierza, badz tez posrednio mierzac naciski powierzchniowe (czujnik przetwarzajacy nacisk na okreslona wartosc napiecia - trzeba sobie to wszystko tylko odpowiednio wyskalowac). Badz tez moze w hamowaniu przeciwpradem miezac wartosc pradu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
DOMINIK200HP Opublikowano 11 Listopada 2006 Udostępnij Opublikowano 11 Listopada 2006 rozpoczełem temat czysto teoretyczny (jak narazie) i miałem nadzieję na czystą krytykę bez finansowych kalkulacji. sam potrafię przeliczyć i napewno sam dojde do wniosku czy mi się to opłaca czy nie!! kolego DOMINIK200HP napisałem że taką sprężarkę napędzałbym paskem klinowym lub czymś podobnym więc wg ciebie nie bedzie "mechaniczna"?? zdaję sobie sprawę że nie bedzie to typowy kompresor a tylko jego namiastka. ale nie ma o co śię spierać. ja się niedokładnie wyraziłem ty za szybko się uniosłeś.pozdrawiam kolego pipcyk czy możesz bardziej rozwinąć temat hamowni?? zamieniam się w słuch ok. ok. więc mówię, że znaleźć kompresor do motocykla jest trudno i jest się raczej skazanym na nowy, bardzo drogi produkt. kompresory mają swoje zalety - mniej problemów ze strojeniem niż w przypadku turbo, liniowe przyrosty mocy i doładowanie od niskich obrotów. no ale cena, mało miesca w moto na montaż, tendencje do przegrzewania i ich delikatna konstrukcja(mogą się przegrzewać i nie radzić sobie na wysokich obrotach). Napędzanie turbiny paskiem to porażka - potrzebne byłyby ogromne przełożenia, ogrom miejsca, a efektem byłaby marna wydajność. Turbo(napędzane ofc gazami wydechowymi, jak pan bóg przykazał) wydaje się najlepszym rozwiązaniem, przy małym doładowaniu i konkretnym silniku(GSXR 1100, FZR 1000, ZZR 1100) można pokusić się o dodatkowe 50km bez większych zmian w silniku(koniecznie sprzęgło) przy stosunkowo niewielkich kosztach rzędu 4-5 tyś pln. Za 10 tyś za części korzystając z doświadczenia innych można zbudować fajny motocykl turbo:) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
M a D a F a K a Opublikowano 12 Listopada 2006 Udostępnij Opublikowano 12 Listopada 2006 Njlepszą bazą pod turbo to stare poczciwe GS na łożyskach tocznych, bez zmian w trzewiach można pokusić się o dodanie w okolicach 0,8 bara i to już jest HIGHWAY TO HELL :D Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.