Skocz do zawartości

Łożysko czy panewka?


 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

czeee

 

To zależy od warunków ekspolatacji , np przy pracy ciaglej i dobrym smarowaniu cisnieniowym panewka jest teoretycznie wieczna . Jak zwykle są plusy dodatnie i plusy ujemne :icon_mrgreen: i nie bardzo mozna wskazac bezwzglednie lepsze rozwiazanie .

 

 

pozdrawiam herflik

 

 

ps. panewka to też łożysko :bigrazz:

Edytowane przez herflik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Łożyska toczne są mniej wymagające jeśli chodzi o smarowanie, ale jeśli chodzi o wytrzymałość w odpowiednich warunkach, spełnionych przez konstruktorów silnika - zdecydowanie łożysko ślizgowe jest trwalsze. Popatrz zresztą na większość silników... Z zasady wykorzystuje się panewki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zdaje się że Ural ma łożyska. I ma lepszą opinię niż Dniepr na panewkach :icon_mrgreen:. ale chyba reszta swiata już dawno przesiadła się na panewki. Wystarczy spojrzeć co jest stosowane w najnowszych sportowych motocyklach (z obrotami silnika około 14 tys).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Lozyskowanie slizgowe ma taka zalete ze zajmuje stosunkowo malo miejsca, ciezar niewielki, oraz w porownaniu z lozyskiem o takim samym rozmiarze moze przenosic duzo wieksze obciazenia. Jednak aby takie lozysko dlugo pracowalo musi miec caly czas doprowadzany pod cisnieniem olej, ktory to oddziela dwa obracajace sie elementy i to wlasnie w nim nastepuje tarcie. Gdy cisnienie oleju spadnie, a lozysko mamy mocno obciazone wowczas bardzo szybko zuzywaja sie powierzchnie- traca wymagana chropowatosc,ksztalt oraz wymiary a to ze wzgledu ze material panewki jest stosunkowo miekki.

Lozyska toczne tez moga pracowac wiecznie jednak musza byc duzo wieksze od panewek, a co za tym idzie ciezar oraz gabaryty silnika wzrastaja. Sa silniki (nie motocyklowe) w ktorych to wlasnie panewki korbowodowe "wysiadaja" a lozyska toczne (rolkowe) na podporach walu maja wieczysta gwarancje. Sa to jednak specjalne lozyska, w specjalnych koszykach, kosztuja tyle ze glowa boli, a srednice maja okolo 4 razy wieksza od srednicy panewek korbowodowych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teoretycznie panewka.

Praktycznie waly na lozyskach tocznych wytrzymuja wiecej i dluzej.

Mysle tu przede wszystkim o japonii, czyli dobrze zrobionym wale na lozyskach tocznych, a nie np o Junaku.

Ta praktyka wbrew pozorom dalej nie kloci sie z teoria, bo silniki starej japonii z walami na lozyskach tocznych byly obliczone z poteznym zapasem wytrzymalosci.

Dla przykladu silnik mojego GSa z 84 / 86r wytwarzal fabrycznie okolo 110 KM, a w przerobkach do drag racing wytrzymuje podwyzszenie mocy do 400 KM. Zaden silnik na panewkach z tego okresu ( i duzo pozniej ) czegos takiego by nie przetrzymal.

Teraz podobno silnik Busy jest dobrym obiektem przerobek.

 

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tak jak to poprzednicy napisali; panewka, ale pod warunkiem, ze bedzie miala bardzo dobre smarowanie. z racji tego nie stosuje sie jej w 2T, bo tam przeciez nie ma takiego smarowania.

popatrz nawet na przyklady z zycia wziete;

powiedzmy sobie NSR 125 po pewnym(duzym) przebiegu bedzi ewymagala nowego lozyska na wale- stare sie zuzyje i w ogole.

w jakimkolwiek 4T niesadze, zeby to to mialo miejsce...

 

pzdr:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to dlaczego we wszystkich singlach kiedys i obecnie stosuje sie lozysko toczne ?? a moze dlatego ze w razie awari panewki latwiej wymienic i ogolnie sa tansze w produkcji ??

KomaRR -->Simson S51-->2 x ETZ 250 i 251--->KLR 650 A1--> XR 600R - 94--->Obecnie VFR 800 Fi -98 oraz KTM LC4 620 GS - 98 na FCR 41

 

http://www.bikepics.com/members/rysiek24/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wlasciwie nigdy sie nad tym nie zastanawialem ( nie lubie specjalnie singli i zwiazanych z nimi wibracji i nigdy singlem nie jezdzilem ).

Koszt naprawy panewki jest na pewno nizszy od naprawy walu z lozyskiem tocznym ( rozbierany wal ).

Jednak to prawda, ze wiekszosc silngli ma silnik z sucha miska olejowa i wal na lozysku tocznym. W starych 2 cylindrowych anglikach ( Norton Commando ) ludzie zmieniaja korbowody lozyskowane na panewkach na lozyska toczne, ale wynika to raczej z niewydolnosci ukladow smarowania tych motocykli niz z przewagi lozyska tocznego nad panewka.

 

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

w singlu wystepuja wibracje, jak i duze sily jednostkowe, ktore nie daja sie calkowicie wyrownowazyc, nawet za pomoca montowania wałkow wyrównoważających,w przypadku panewek mogly by one powodowac przerywanie filmu olejowego, mysle, ze wlasnie dlatego stosuja lozyska toczne.

Edytowane przez Louis3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...