Greedo Opublikowano 1 Maja 2006 Udostępnij Opublikowano 1 Maja 2006 (edytowane) Ktory wał (podparty lozyskami czy panewkami) jest wytrzymalszy? Edytowane 1 Maja 2006 przez Greedo Cytuj Suzuki GSR 750, GS 400, GSX 750 S Katana, GS 850 G, DR 600 S Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
herflik Opublikowano 1 Maja 2006 Udostępnij Opublikowano 1 Maja 2006 (edytowane) czeee To zależy od warunków ekspolatacji , np przy pracy ciaglej i dobrym smarowaniu cisnieniowym panewka jest teoretycznie wieczna . Jak zwykle są plusy dodatnie i plusy ujemne :icon_mrgreen: i nie bardzo mozna wskazac bezwzglednie lepsze rozwiazanie . pozdrawiam herflik ps. panewka to też łożysko :bigrazz: Edytowane 1 Maja 2006 przez herflik Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
roger Opublikowano 1 Maja 2006 Udostępnij Opublikowano 1 Maja 2006 Łożyska toczne są mniej wymagające jeśli chodzi o smarowanie, ale jeśli chodzi o wytrzymałość w odpowiednich warunkach, spełnionych przez konstruktorów silnika - zdecydowanie łożysko ślizgowe jest trwalsze. Popatrz zresztą na większość silników... Z zasady wykorzystuje się panewki. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
bodek_o Opublikowano 1 Maja 2006 Udostępnij Opublikowano 1 Maja 2006 Panewka ! Był wyczerpujący artykuł na ten temat w Świecie Motocykli. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Pompka Opublikowano 1 Maja 2006 Udostępnij Opublikowano 1 Maja 2006 Zdaje się że Ural ma łożyska. I ma lepszą opinię niż Dniepr na panewkach :icon_mrgreen:. ale chyba reszta swiata już dawno przesiadła się na panewki. Wystarczy spojrzeć co jest stosowane w najnowszych sportowych motocyklach (z obrotami silnika około 14 tys). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
pit_1 Opublikowano 1 Maja 2006 Udostępnij Opublikowano 1 Maja 2006 panewka przy zastosowaniu smarowania cisnieniowego ....tarcia nie powinna miec wcale...a lożysko wiadomo jak to z nimi...troszku sie wycierają ... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ural_zgora Opublikowano 1 Maja 2006 Udostępnij Opublikowano 1 Maja 2006 Lozyskowanie slizgowe ma taka zalete ze zajmuje stosunkowo malo miejsca, ciezar niewielki, oraz w porownaniu z lozyskiem o takim samym rozmiarze moze przenosic duzo wieksze obciazenia. Jednak aby takie lozysko dlugo pracowalo musi miec caly czas doprowadzany pod cisnieniem olej, ktory to oddziela dwa obracajace sie elementy i to wlasnie w nim nastepuje tarcie. Gdy cisnienie oleju spadnie, a lozysko mamy mocno obciazone wowczas bardzo szybko zuzywaja sie powierzchnie- traca wymagana chropowatosc,ksztalt oraz wymiary a to ze wzgledu ze material panewki jest stosunkowo miekki. Lozyska toczne tez moga pracowac wiecznie jednak musza byc duzo wieksze od panewek, a co za tym idzie ciezar oraz gabaryty silnika wzrastaja. Sa silniki (nie motocyklowe) w ktorych to wlasnie panewki korbowodowe "wysiadaja" a lozyska toczne (rolkowe) na podporach walu maja wieczysta gwarancje. Sa to jednak specjalne lozyska, w specjalnych koszykach, kosztuja tyle ze glowa boli, a srednice maja okolo 4 razy wieksza od srednicy panewek korbowodowych. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Adam M. Opublikowano 1 Maja 2006 Udostępnij Opublikowano 1 Maja 2006 Teoretycznie panewka.Praktycznie waly na lozyskach tocznych wytrzymuja wiecej i dluzej.Mysle tu przede wszystkim o japonii, czyli dobrze zrobionym wale na lozyskach tocznych, a nie np o Junaku.Ta praktyka wbrew pozorom dalej nie kloci sie z teoria, bo silniki starej japonii z walami na lozyskach tocznych byly obliczone z poteznym zapasem wytrzymalosci.Dla przykladu silnik mojego GSa z 84 / 86r wytwarzal fabrycznie okolo 110 KM, a w przerobkach do drag racing wytrzymuje podwyzszenie mocy do 400 KM. Zaden silnik na panewkach z tego okresu ( i duzo pozniej ) czegos takiego by nie przetrzymal.Teraz podobno silnik Busy jest dobrym obiektem przerobek. Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
magneto Opublikowano 2 Maja 2006 Udostępnij Opublikowano 2 Maja 2006 tak jak to poprzednicy napisali; panewka, ale pod warunkiem, ze bedzie miala bardzo dobre smarowanie. z racji tego nie stosuje sie jej w 2T, bo tam przeciez nie ma takiego smarowania. popatrz nawet na przyklady z zycia wziete;powiedzmy sobie NSR 125 po pewnym(duzym) przebiegu bedzi ewymagala nowego lozyska na wale- stare sie zuzyje i w ogole.w jakimkolwiek 4T niesadze, zeby to to mialo miejsce... pzdr:) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Nitomen Opublikowano 2 Maja 2006 Udostępnij Opublikowano 2 Maja 2006 to dlaczego we wszystkich singlach kiedys i obecnie stosuje sie lozysko toczne ?? a moze dlatego ze w razie awari panewki latwiej wymienic i ogolnie sa tansze w produkcji ?? Cytuj KomaRR -->Simson S51-->2 x ETZ 250 i 251--->KLR 650 A1--> XR 600R - 94--->Obecnie VFR 800 Fi -98 oraz KTM LC4 620 GS - 98 na FCR 41 http://www.bikepics.com/members/rysiek24/ Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Adam M. Opublikowano 2 Maja 2006 Udostępnij Opublikowano 2 Maja 2006 Wlasciwie nigdy sie nad tym nie zastanawialem ( nie lubie specjalnie singli i zwiazanych z nimi wibracji i nigdy singlem nie jezdzilem ).Koszt naprawy panewki jest na pewno nizszy od naprawy walu z lozyskiem tocznym ( rozbierany wal ).Jednak to prawda, ze wiekszosc silngli ma silnik z sucha miska olejowa i wal na lozysku tocznym. W starych 2 cylindrowych anglikach ( Norton Commando ) ludzie zmieniaja korbowody lozyskowane na panewkach na lozyska toczne, ale wynika to raczej z niewydolnosci ukladow smarowania tych motocykli niz z przewagi lozyska tocznego nad panewka. Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Louis3 Opublikowano 2 Maja 2006 Udostępnij Opublikowano 2 Maja 2006 (edytowane) w singlu wystepuja wibracje, jak i duze sily jednostkowe, ktore nie daja sie calkowicie wyrownowazyc, nawet za pomoca montowania wałkow wyrównoważających,w przypadku panewek mogly by one powodowac przerywanie filmu olejowego, mysle, ze wlasnie dlatego stosuja lozyska toczne. Edytowane 2 Maja 2006 przez Louis3 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.