Skocz do zawartości

Podstawy które musisz umieć ! Zbiór wiedzy.


Pawel
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

3 godziny temu, Tommo napisał:

Ta sama prędkość w łuku. A wystarczy pochylić motocykl i tak jak na obrazku widać zmienia się rozkład wektorów sił działających na motocykl. Również siły odśrodkowej. Nie wiem co tu jeszcze więcej tłumaczyć?

a7cf0c061884d05818aa07946792c80f.png

Oczy bolom. Przecież tu chodzi o moment obrotowy, który wyrzuca na zewnątrz przy złożeniu (zielona strzałka). Nasz kolega z Niemiec też ma widzę swoją  fizykę, w której wzajemnie ortogonalne składowe się znoszą. Gratuluję... IG Nobla.

  • Lubię to! 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Andrzej JK napisał:

Nasz kolega z Niemiec też ma widzę swoją  fizykę, w której wzajemnie ortogonalne składowe się znoszą. Gratuluję... IG Nobla.

Moze przeczytaj dokladnie co napisalem, potem rusz glowa. A jakjuz bedziesz mialtroche czasu to mozesz sprobowac mi wytlumaczyc, dlaczego przy malej predkosci i duzym promieniu nie zlozysz sie mocno motocyklem.

A to, ze sie znosza to wie kazde dziecko.

 

🙂

Edytowane przez ks-rider
  • Lubię to! 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z ciekawości zadałem pytanie AI/SI, poniżej odpowiedź (wzory przepisałem, bo niestety wyświetlały się krzaczki):

Cytat

Obliczenie nacisku koła motocykla na asfalt podczas jazdy w zakręcie jest złożonym zadaniem, ponieważ zależy od wielu czynników, takich jak masa motocykla, prędkość, promień zakrętu, geometria zawieszenia, siły tarcia i inne. W praktyce, profesjonalne analizy te wykonują inżynierowie z wykorzystaniem skomplikowanych modeli symulacyjnych.

Jeśli jednak chcesz uzyskać prosty sposób na obliczenie przybliżonego nacisku, można to zrobić w następujący sposób:

Wyjściowy nacisk (gdy motocykl jest w pozycji pionowej) wynosi Fg = m × g, gdzie m to masa motocykla, a g to przyspieszenie ziemskie (w przybliżeniu 9,81 m/s^2).

Siła odśrodkowa działająca na motocykl w zakręcie wynosi Fc = (m × v2) / r, gdzie v to prędkość motocykla, a r to promień zakrętu.

W zależności od pochylenia motocykla w zakręcie, część tej siły odśrodkowej może być równoważona przez składową pionową nacisku koła. Zakładając, że cała siła odśrodkowa jest równoważona przez składową pionową nacisku (w rzeczywistości to zależy od wielu czynników), całkowity nacisk Ft wynosi:

Ft = Fg + Fc

Kilka dodatkowych informacji:

Cytat

Siła odśrodkowa jest jednym z kluczowych czynników wpływających na motocykl podczas jazdy w zakręcie. Oto, jak siła odśrodkowa wpływa na motocykl podczas jazdy w zakręcie:

  1. Pochylenie motocykla: Aby pokonać zakręt, motocykl musi się pochylić. Im większa prędkość i mniejszy promień zakrętu (czyli ostrzejszy zakręt), tym większa siła odśrodkowa. Aby zrównoważyć tę siłę, motocykl musi być bardziej pochylony.

  2. Nacisk na opony: Siła odśrodkowa działa na środek masy motocykla, skłaniając go do wyjścia z zakrętu. Aby temu przeciwdziałać, kierowca musi pochylić motocykl w stronę wewnętrzną zakrętu. W rezultacie składowa pionowa siły odśrodkowej (spowodowana pochyleniem) i siła grawitacji sumują się, zwiększając efektywny nacisk na oponę wewnętrzną zakrętu.

  3. Tarcie boczne: Aby motocykl nie wypadł z zakrętu, potrzebne jest wystarczające tarcie boczne między oponą a nawierzchnią. Siła odśrodkowa zwiększa potrzebne tarcie boczne, ponieważ próbuje wypchnąć motocykl na zewnątrz zakrętu.

I jeszcze jedno:

Cytat

Gdy motocykl jest pochylony, składniki sił działają w inny sposób. Gdy motocykl jest pochylony, siła odśrodkowa i grawitacja mają składniki, które współdziałają w kierunku pionowym (do ziemi).

Wyobraź sobie motocykl jadący w zakręcie. Siła grawitacji działa w dół, w kierunku środka Ziemi. Jednocześnie siła odśrodkowa działa poziomo, na zewnątrz zakrętu. Gdy motocykl jest pochylony, możemy rozłożyć siłę odśrodkową na dwie składowe: jedna w kierunku pionowym (do ziemi) i druga w kierunku poziomym (na zewnątrz zakrętu). Składowa pionowa siły odśrodkowej sumuje się z siłą grawitacji, zwiększając efektywny nacisk na oponę.

Ostatecznie gdy motocykl jest pochylony w zakręcie, składowa pionowa siły odśrodkowej zwiększa nacisk opony na asfalt. To jest kluczowy czynnik umożliwiający motocyklowi jazdę w zakręcie bez wypadnięcia z trajektorii, mimo że siła odśrodkowa "próbowałaby" wypchnąć motocykl na zewnątrz zakrętu.

 

Edytowane przez Damian85
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...