Lucass Opublikowano 21 Grudnia 2005 Udostępnij Opublikowano 21 Grudnia 2005 Witam, pewnie już było ale z tą wyszukiwarką można się pochlastać i nic nie znalazłem, a zależy mi na czasie. Otóż rozbierałem pewnie części silnika (xl 500R, singiel 4 zawory regulowane śrubkami luzy 0,1/0,05mm) w celu uszczelnienia (min głowica, pokrywa klawiatury) i chciałbym teraz sprawdzić dla pewności luzy zaworowe. Mam 2 konkretne pytania - w którym momencie należy regulowac zawory, czy musi być to koniecznie punkt zapłonu, i jak rozpoznać kiedy tłok znajduje się w zapłonie? W miejsce regulacji zaworów wydech. wchodzą mi szczelinomierze 0,1 (w tym momencie już nie czuję luzów) 0,15 oraz ciężej 0,2 jak mam rozpoznać kiedy szczelinomież wchodzi w przerwę do regulacji z dobrym oporem? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
c00l Opublikowano 21 Grudnia 2005 Udostępnij Opublikowano 21 Grudnia 2005 wiem ze w samochodach musisz ustawic na wachaniu 4 to piewszy ustawiasz o ile dobrze pamietam ale jak w moto to nieiwem Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
motórzystka Opublikowano 21 Grudnia 2005 Udostępnij Opublikowano 21 Grudnia 2005 Z motorków mam tylko 2T ale coś napisze z doświadczenia w samochodach. Z ta regulacja szczelinomierzem to jest tak, że jak silnik juz trochę przeżył to wybijają się koniki i bywa tak, że zawór na oko wyraźnie klepie a szczelinomierz nie wchodzi i wtedy powinno się najpierw przed regulacją przypilować na równo końcówkę dźwigni albo doświadczeni mechanicy robią to na czuja.A jak juz ustawiasz szczelinomierzem to ma wchodzic z lekkim oporem. Nie trzeba regulować dokładnie w punkcie zapłonu, zawór musi być zamknięty, musisz wykręcic świece i ustawić tłok w ZZ, są dwie możliwości, albo masz oba zawory otwarte, wtedy nie wyczujesz luzu na zaworach i wtedy robisz obrót o 360 stopni i masz zaplon, albo od razu trafisz na punkt zapłonu. Jak ustawiasz w punkcie zapłonu to wtedy masz pewność, że zawory są zamknięte i chyba wtedy jest najlepiej ustawiać. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ural_zgora Opublikowano 21 Grudnia 2005 Udostępnij Opublikowano 21 Grudnia 2005 pwoeiem ci ze muszisz ustawic na wachaniach krzywki ale neiwiem jak jest w motorach w kturym moecienie mąć chlopakowi :!: On ma singla, a na wachania zaworow mozna ustawiac silniki ktore maja co najmniej dwa cylindry. czy musi być to koniecznie punkt zapłonu, i jak rozpoznać kiedy tłok znajduje się w zapłonie? Tak to jest najlepszy moment - tlok na gorze i zawory zamkniete - wtedy reguluj. Mozesz wsadzic cos przez otwor swiecy, jezeli nie ma znakow, i patrzec kiedy bedzie najwyzszy punkt. To chyba nic trudnego. A jezeli chodzi o opor szczelinomierza to jest to trudne do opisania. Szczelinomierz powinien wchodzic z niewielkim oporem (jak wsadzisz szczelinomierz i zlapiesz za dzwigienke klawiatury i poruszasz to nie powinno byc luzu miedzy dzwigienka, szczelinomierzem i zaworem) [ Dopisane: 21-12-2005, 20:54 ] Nie trzeba regulować dokładnie w punkcie zapłonu, zawór musi być zamknięty, musisz wykręcic świece i ustawić tłok w ZZ, są dwie możliwości, albo masz oba zawory otwarte, wtedy nie wyczujesz luzu na zaworach i wtedy robisz obrót o 360 stopni i masz zaplon, albo od razu trafisz na punkt zapłonu. Jak ustawiasz w punkcie zapłonu to wtedy masz pewność, że zawory są zamknięte i chyba wtedy jest najlepiej ustawiać.Ja kiedys ustawilem (raz jedyny i ostatni) zawory u siebie w uralu tak wlasnie jak pisze Motorzystka tzn tlok byl ustawiony w ten sposob ze jeden zawor byl zamkniety (byl luz na dzwigience) a drugi otwarty. Wyregulowalem tak wszystkie zawory, po czym okazalo sie ze w punkcie zaplonu zawory nie maja odpowiedniego luzu i sa podparte (oczywiscie nie wszystkie). I wiecej tak nie ustawiam w zadnym, silniku. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Lucass Opublikowano 21 Grudnia 2005 Autor Udostępnij Opublikowano 21 Grudnia 2005 Dzięki Ural za jakąś konkretną wypowiedź mam jeszcze takie pytanie, bo znalazłem punkt zapłonu (wystarczyło zdjąć taki koreczek pod któym było widać kiedy zgrywaja sie kreski na kole zapłonowym) i wrescie mogłem w miare dokładnie to ustawić. I tak na wydech (0,1mm) listek 0,1 wchodzi gładko ale moge przy użyciu nieco siły doprowadzić do takiego miękiego stukania słyszalnego praktycznie tylko w idealnej ciszy, zjawisko to ustępuje zupełnie przy listku 0,15. Moje pytanie brzmi czy mogę uznać, że jeśli luz będzie wynosić w przybliżeniu 0,13..0,15 zamiast 0,1 to coś się stanie jest to jeszcze dopuszczalne? Dla przykładu w minimalnie wyżej kręcącej się DR 350 dla wydechu podaje sie nie dokładną wartość a zakres 0,17-0,22 więc może takie minimalne odchyły są do przyjęcia? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
c00l Opublikowano 21 Grudnia 2005 Udostępnij Opublikowano 21 Grudnia 2005 nie mąć chlopakowi :!: On ma singla, a na wachania zaworow mozna ustawiac silniki ktore maja co najmniej dwa cylindry a to sory niewiedzialem muj blad Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Adam M. Opublikowano 22 Grudnia 2005 Udostępnij Opublikowano 22 Grudnia 2005 Za duze luzy nie spowoduja niczego zlego, po prostu silnik bedzie glosniejszy.Dlaczego nie chcesz go ustawic na 0.1 ? Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
KML Opublikowano 22 Grudnia 2005 Udostępnij Opublikowano 22 Grudnia 2005 Lukas tu pisałem o regulacji w XL:http://www.forum.motocyklistow.pl/viewtopi...pic.php?t=23234 Gdzieś opisywałem to dokładniej, ale te wskazówki powinny Ci wystarczyć.Dla dopełnienia GMP będziesz miał wtedy gdy na znakach będzie literka "T".Szczelinomież powinien przesówać się z lekkim oporem, dobrej zabawy. Na stronie pojawi się niedługo opis jak to zrobić, narazie nie mam czasu aby poprawić błądy i dopracować to, ale już podsyłam Ci wersję prototypową na maila. Czołem !!! :) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Pawel Opublikowano 22 Grudnia 2005 Udostępnij Opublikowano 22 Grudnia 2005 Moje pytanie brzmi czy mogę uznać' date=' że jeśli luz będzie wynosić w przybliżeniu 0,13..0,15 zamiast 0,1 to coś się stanie jest to jeszcze dopuszczalne? Dla przykładu w minimalnie wyżej kręcącej się DR 350 dla wydechu podaje sie nie dokładną wartość a zakres 0,17-0,22[/quote'] Ustaw tak jak zaleca producent. Jak wchodzi listek 0,15 to jest to więcej niż zalecane 0,1. Wniosek prosty - ustaw zawór tak jak trzeba, nie ma sensu zostawiać tego tak jak jest. Inna sprawa - to że w DR zalecają ileś nie ma najmniejszego znaczenia. Pawel PS. Bez obrazy - zastanawiam się dlaczego ludzie, który sami mówią, ze nie mają zabyt dużego doświadczenia nie posiadają podstawowego narzędzia - SERWISÓWKI. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Lucass Opublikowano 22 Grudnia 2005 Autor Udostępnij Opublikowano 22 Grudnia 2005 PS. Bez obrazy - zastanawiam się dlaczego ludzie, który sami mówią, ze nie mają zabyt dużego doświadczenia nie posiadają podstawowego narzędzia - SERWISÓWKI. Mam serwisówkę (z http://www.hondaxl.it/manuali.htm), ale tam pisze po angielsku, pozatym jest jakaś chyba niekompletna, bo regulacji zaworów nie ma tam opisanej, tak jak i sciągania silnika i paru innych rzeczy. Niewiecie z kąd ściągnąć kompletną serwisówkę? P.S. Dzięki KML za materiały, już się przydają. [ Dopisane: 22-12-2005, 15:29 ]A i jeszcze jedno, jeżeli jakimś cudem przedobrzę z regulacją - zrobie zbyt małe luzy - jak to będzie się objawiać podczas jazdy?? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Pawel Opublikowano 22 Grudnia 2005 Udostępnij Opublikowano 22 Grudnia 2005 Dziwne jak szukałeś. http://www.hondaxl.it/download/Manuali/16_...400R_XL500R.pdf Tutaj na stronie 22-26 pokazane jest ustawienie wału na znaku T, a ponizej znaczki na kole rozrządu. Na stronie 14 masz to samo, w innym kontekście, ale znaczek T w okienku jest widoczny jak byk. Pójdźmy dalej : http://www.hondaxl.it/download/Libretti/XL...anutenzione.pdf Po Włosku, Tego języka w przeciwieństwie do Angielskiego nie znam. Mamy równe szanse :-) - tylko obrazki i skojarzenia. http://www.hondaxl.it/download/Libretti/XL...anutenzione.pdf Strona 34 - jak byk : Regolazione gioco valvoe. Na zdrowy rozum chodzi o zawory - na rysunkach masz ustawienie punktu T, oraz nawet pokazanie pomiaru - jak stosować blaszkę szczelinimierza. A na koniec to samo tylko po francusku odnośnie XL600 (też nie znam tego języka, tylko obrazki) http://www.hondaxl.it/download/Libretti/XL...anutenzione.pdf Patrz strona 73 i 74. Wszystko pochodzi z linka, który mi podałeś i który, założę się, dokładnie przeanalizowałeś. Mam rację ? Czy zmarnowałem godzinę czasu na udowadnianie że tego nie zrobiłeś ?? :-). Pozdro, Paweł [ Dopisane: Czwartek Grudzień 22, 2005 3:46 pm ]jakimś cudem przedobrzę z regulacją - zrobie zbyt małe luzy Po to masz szczelinomierz, by nie "przedobrzyć" :-). Objawy - słabnięcie motocykla jak się bardzo rozgrzeje, nierówna praca. Efekt końcowy po pewnym czasie - wypalenie zaworów i konieczność ich wymiany. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
DOMINIK200HP Opublikowano 22 Grudnia 2005 Udostępnij Opublikowano 22 Grudnia 2005 Właśnie Paweł skoro jesteś to proszę coś mi wyjaśnij 8) Mimo, że już kilkakrotnie ustawiałem luzy zaworowe w różnych motocyklach i nie uważam tej czynności za specjalnie trudną, to mam wątpliwość, jak korzystając ze szczelinomierza powinno się dokładnie odczytywać luz zaworowy :?: Nigdy nie było to dla mnie specjalnym problemem, bo większość producentów motocykli dopuszcza dośc spory przedział między maks. a min. prawidłowym luzem zaworowym, więc ustawianie z dokładnością do 0,01mm nie jest konieczne. Ale... jak dokładnie zmierzyć luz?? Wszyscy mówią, że luz jest prawidłowy, gdy listek szczelinomierza o prawidłowej grubości wchodzi z małym oporem. Czy mógłbyś to opisać nieco dokładniej?? Czy np. przy luzie zaworowym 0,12mm listek 0,15 ma w ogóle prawo wejść? Czy może wejdzie, ale z bardzo dużym oporem? w ogóle jaki najgróbszy listek przy luzie właśnie np. 0,12 ma prawo wejsć? Albo, czy opor przy w właściwym listku będzie powodował jego zginanie podczas wsuwania, czy taki listek jest już nieco większy niż rzeczywisty luz zaworowy?? Czy jeśli wsunie się listek np. 0,01mm mniejszy niż rzeczywisty luz zaworowy to będzie czuć wyraźny luz?? Z góry dzięki za odpowiedź, o ile da sie na te pytania jednoznacznie za pośrednictwem forum odpowiedziec :) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Pawel Opublikowano 22 Grudnia 2005 Udostępnij Opublikowano 22 Grudnia 2005 Czy np. przy luzie zaworowym 0' date='12mm listek 0,15 ma w ogóle prawo wejść? [/quote'] Nie ma prawa wejść. W każdym razie listka nie można wpychac na siłę !Ma być wyczuwalny opór i tarcie na listku, ale większy rozmiar nie powienien wchodzić, a mniejszy o kaliber luźno. Tak właśnie sprawdzam poprawność regulacji. Ważne jest posiadanie dokładnego szczelinomierza, cechowanego co 0,02 - 0,03 mm. Po pewnym czasie nabiera się doświadczenia i wyczucia :-). Pawel Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.