Skocz do zawartości

Jak dobrze regulować zawory.


Lucass
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam, pewnie już było ale z tą wyszukiwarką można się pochlastać i nic nie znalazłem, a zależy mi na czasie. Otóż rozbierałem pewnie części silnika (xl 500R, singiel 4 zawory regulowane śrubkami luzy 0,1/0,05mm) w celu uszczelnienia (min głowica, pokrywa klawiatury) i chciałbym teraz sprawdzić dla pewności luzy zaworowe. Mam 2 konkretne pytania - w którym momencie należy regulowac zawory, czy musi być to koniecznie punkt zapłonu, i jak rozpoznać kiedy tłok znajduje się w zapłonie?

 

 

W miejsce regulacji zaworów wydech. wchodzą mi szczelinomierze 0,1 (w tym momencie już nie czuję luzów) 0,15 oraz ciężej 0,2 jak mam rozpoznać kiedy szczelinomież wchodzi w przerwę do regulacji z dobrym oporem?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z motorków mam tylko 2T ale coś napisze z doświadczenia w samochodach. Z ta regulacja szczelinomierzem to jest tak, że jak silnik juz trochę przeżył to wybijają się koniki i bywa tak, że zawór na oko wyraźnie klepie a szczelinomierz nie wchodzi i wtedy powinno się najpierw przed regulacją przypilować na równo końcówkę dźwigni albo doświadczeni mechanicy robią to na czuja.

A jak juz ustawiasz szczelinomierzem to ma wchodzic z lekkim oporem. Nie trzeba regulować dokładnie w punkcie zapłonu, zawór musi być zamknięty, musisz wykręcic świece i ustawić tłok w ZZ, są dwie możliwości, albo masz oba zawory otwarte, wtedy nie wyczujesz luzu na zaworach i wtedy robisz obrót o 360 stopni i masz zaplon, albo od razu trafisz na punkt zapłonu. Jak ustawiasz w punkcie zapłonu to wtedy masz pewność, że zawory są zamknięte i chyba wtedy jest najlepiej ustawiać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

pwoeiem ci ze muszisz ustawic na wachaniach krzywki ale neiwiem jak jest w motorach w kturym moecie

nie mąć chlopakowi :!: On ma singla, a na wachania zaworow mozna ustawiac silniki ktore maja co najmniej dwa cylindry.

czy musi być to koniecznie punkt zapłonu, i jak rozpoznać kiedy tłok znajduje się w zapłonie?

Tak to jest najlepszy moment - tlok na gorze i zawory zamkniete - wtedy reguluj. Mozesz wsadzic cos przez otwor swiecy, jezeli nie ma znakow, i patrzec kiedy bedzie najwyzszy punkt. To chyba nic trudnego. A jezeli chodzi o opor szczelinomierza to jest to trudne do opisania. Szczelinomierz powinien wchodzic z niewielkim oporem (jak wsadzisz szczelinomierz i zlapiesz za dzwigienke klawiatury i poruszasz to nie powinno byc luzu miedzy dzwigienka, szczelinomierzem i zaworem)

 

[ Dopisane: 21-12-2005, 20:54 ]

Nie trzeba regulować dokładnie w punkcie zapłonu, zawór musi być zamknięty, musisz wykręcic świece i ustawić tłok w ZZ, są dwie możliwości, albo masz oba zawory otwarte, wtedy nie wyczujesz luzu na zaworach i wtedy robisz obrót o 360 stopni i masz zaplon, albo od razu trafisz na punkt zapłonu. Jak ustawiasz w punkcie zapłonu to wtedy masz pewność, że zawory są zamknięte i chyba wtedy jest najlepiej ustawiać.

Ja kiedys ustawilem (raz jedyny i ostatni) zawory u siebie w uralu tak wlasnie jak pisze Motorzystka tzn tlok byl ustawiony w ten sposob ze jeden zawor byl zamkniety (byl luz na dzwigience) a drugi otwarty. Wyregulowalem tak wszystkie zawory, po czym okazalo sie ze w punkcie zaplonu zawory nie maja odpowiedniego luzu i sa podparte (oczywiscie nie wszystkie). I wiecej tak nie ustawiam w zadnym, silniku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Ural za jakąś konkretną wypowiedź mam jeszcze takie pytanie, bo znalazłem punkt zapłonu (wystarczyło zdjąć taki koreczek pod któym było widać kiedy zgrywaja sie kreski na kole zapłonowym) i wrescie mogłem w miare dokładnie to ustawić. I tak na wydech (0,1mm) listek 0,1 wchodzi gładko ale moge przy użyciu nieco siły doprowadzić do takiego miękiego stukania słyszalnego praktycznie tylko w idealnej ciszy, zjawisko to ustępuje zupełnie przy listku 0,15. Moje pytanie brzmi czy mogę uznać, że jeśli luz będzie wynosić w przybliżeniu 0,13..0,15 zamiast 0,1 to coś się stanie jest to jeszcze dopuszczalne? Dla przykładu w minimalnie wyżej kręcącej się DR 350 dla wydechu podaje sie nie dokładną wartość a zakres 0,17-0,22 więc może takie minimalne odchyły są do przyjęcia?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Lukas tu pisałem o regulacji w XL:

http://www.forum.motocyklistow.pl/viewtopi...pic.php?t=23234

 

Gdzieś opisywałem to dokładniej, ale te wskazówki powinny Ci wystarczyć.

Dla dopełnienia GMP będziesz miał wtedy gdy na znakach będzie literka "T".

Szczelinomież powinien przesówać się z lekkim oporem, dobrej zabawy.

 

Na stronie pojawi się niedługo opis jak to zrobić, narazie nie mam czasu aby poprawić błądy i dopracować to, ale już podsyłam Ci wersję prototypową na maila.

 

Czołem !!! :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moje pytanie brzmi czy mogę uznać' date=' że jeśli luz będzie wynosić w przybliżeniu 0,13..0,15 zamiast 0,1 to coś się stanie jest to jeszcze dopuszczalne? Dla przykładu w minimalnie wyżej kręcącej się DR 350 dla wydechu podaje sie nie dokładną wartość a zakres 0,17-0,22[/quote']

 

Ustaw tak jak zaleca producent. Jak wchodzi listek 0,15 to jest to więcej niż zalecane 0,1. Wniosek prosty - ustaw zawór tak jak trzeba, nie ma sensu zostawiać tego tak jak jest. Inna sprawa - to że w DR zalecają ileś nie ma najmniejszego znaczenia.

 

Pawel

 

PS. Bez obrazy - zastanawiam się dlaczego ludzie, który sami mówią, ze nie mają zabyt dużego doświadczenia nie posiadają podstawowego narzędzia - SERWISÓWKI.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

PS. Bez obrazy - zastanawiam się dlaczego ludzie, który sami mówią, ze nie mają zabyt dużego doświadczenia nie posiadają podstawowego narzędzia - SERWISÓWKI.

 

Mam serwisówkę (z http://www.hondaxl.it/manuali.htm), ale tam pisze po angielsku, pozatym jest jakaś chyba niekompletna, bo regulacji zaworów nie ma tam opisanej, tak jak i sciągania silnika i paru innych rzeczy. Niewiecie z kąd ściągnąć kompletną serwisówkę?

 

P.S. Dzięki KML za materiały, już się przydają.

 

[ Dopisane: 22-12-2005, 15:29 ]

A i jeszcze jedno, jeżeli jakimś cudem przedobrzę z regulacją - zrobie zbyt małe luzy - jak to będzie się objawiać podczas jazdy??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziwne jak szukałeś.

 

http://www.hondaxl.it/download/Manuali/16_...400R_XL500R.pdf

 

Tutaj na stronie 22-26 pokazane jest ustawienie wału na znaku T, a ponizej znaczki na kole rozrządu.

 

Na stronie 14 masz to samo, w innym kontekście, ale znaczek T w okienku jest widoczny jak byk.

 

Pójdźmy dalej :

 

http://www.hondaxl.it/download/Libretti/XL...anutenzione.pdf

 

Po Włosku, Tego języka w przeciwieństwie do Angielskiego nie znam. Mamy równe szanse :-) - tylko obrazki i skojarzenia.

 

http://www.hondaxl.it/download/Libretti/XL...anutenzione.pdf

 

Strona 34 - jak byk : Regolazione gioco valvoe. Na zdrowy rozum chodzi o zawory - na rysunkach masz ustawienie punktu T, oraz nawet pokazanie pomiaru - jak stosować blaszkę szczelinimierza.

 

A na koniec to samo tylko po francusku odnośnie XL600 (też nie znam tego języka, tylko obrazki)

 

http://www.hondaxl.it/download/Libretti/XL...anutenzione.pdf

 

Patrz strona 73 i 74.

 

Wszystko pochodzi z linka, który mi podałeś i który, założę się, dokładnie przeanalizowałeś. Mam rację ? Czy zmarnowałem godzinę czasu na udowadnianie że tego nie zrobiłeś ?? :-).

 

Pozdro, Paweł

 

[ Dopisane: Czwartek Grudzień 22, 2005 3:46 pm ]

jakimś cudem przedobrzę z regulacją - zrobie zbyt małe luzy

 

Po to masz szczelinomierz, by nie "przedobrzyć" :-). Objawy - słabnięcie motocykla jak się bardzo rozgrzeje, nierówna praca. Efekt końcowy po pewnym czasie - wypalenie zaworów i konieczność ich wymiany.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie Paweł skoro jesteś to proszę coś mi wyjaśnij 8)

 

Mimo, że już kilkakrotnie ustawiałem luzy zaworowe w różnych motocyklach i nie uważam tej czynności za specjalnie trudną, to mam wątpliwość, jak korzystając ze szczelinomierza powinno się dokładnie odczytywać luz zaworowy :?:

 

Nigdy nie było to dla mnie specjalnym problemem, bo większość producentów motocykli dopuszcza dośc spory przedział między maks. a min. prawidłowym luzem zaworowym, więc ustawianie z dokładnością do 0,01mm nie jest konieczne.

 

Ale... jak dokładnie zmierzyć luz?? Wszyscy mówią, że luz jest prawidłowy, gdy listek szczelinomierza o prawidłowej grubości wchodzi z małym oporem. Czy mógłbyś to opisać nieco dokładniej?? Czy np. przy luzie zaworowym 0,12mm listek 0,15 ma w ogóle prawo wejść? Czy może wejdzie, ale z bardzo dużym oporem? w ogóle jaki najgróbszy listek przy luzie właśnie np. 0,12 ma prawo wejsć? Albo, czy opor przy w właściwym listku będzie powodował jego zginanie podczas wsuwania, czy taki listek jest już nieco większy niż rzeczywisty luz zaworowy?? Czy jeśli wsunie się listek np. 0,01mm mniejszy niż rzeczywisty luz zaworowy to będzie czuć wyraźny luz??

 

Z góry dzięki za odpowiedź, o ile da sie na te pytania jednoznacznie za pośrednictwem forum odpowiedziec :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy np. przy luzie zaworowym 0' date='12mm listek 0,15 ma w ogóle prawo wejść? [/quote']

 

Nie ma prawa wejść. W każdym razie listka nie można wpychac na siłę !

Ma być wyczuwalny opór i tarcie na listku, ale większy rozmiar nie powienien wchodzić, a mniejszy o kaliber luźno. Tak właśnie sprawdzam poprawność regulacji. Ważne jest posiadanie dokładnego szczelinomierza, cechowanego co 0,02 - 0,03 mm. Po pewnym czasie nabiera się doświadczenia i wyczucia :-).

 

Pawel

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...