Skocz do zawartości

Zagadka na którą znam odpowiedz a 90%ludzi udziela blednych


samolot
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

3. Przyspieszenie jest wprost proporcjonalne do do siły je powodującej (momentu obrotowego

Może się myle, bo dosyc dawno chodziłem do szkoły, ale od kiedy moment decyduje o przyspieszeniu? Tak w ogóle to po co silniki wyścigowe rozwijają kosmiczne obroty kosztem momentu tylko moc jest ważna dla przyspieszenia, moment jest kwestią przełożeń. Mocy nie da się zmienić przełożeniami ma wartość stałą (pomijając straty) i na silniku i na kole.

tak jak już poprzednio napisałem zagadka samolota jest czysto teoretyczna i wtedy ma sens.

A wszyscy pieniacze to są ci którzy na lekcji fizyki w szkole woleli dłubać w nosie tudzeż innych otworach. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3. Przyspieszenie jest wprost proporcjonalne do do siły je powodującej (momentu obrotowego

Może się myle' date=' bo dosyc dawno chodziłem do szkoły, ale od kiedy moment decyduje o przyspieszeniu? Tak w ogóle to po co silniki wyścigowe rozwijają kosmiczne obroty kosztem momentu tylko moc jest ważna dla przyspieszenia, moment jest kwestią przełożeń. Mocy nie da się zmienić przełożeniami ma wartość stałą (pomijając straty) i na silniku i na kole.

tak jak już poprzednio napisałem zagadka samolota jest czysto teoretyczna i wtedy ma sens.

A wszyscy pieniacze to są ci którzy na lekcji fizyki w szkole woleli dłubać w nosie tudzeż innych otworach. :)[/quote']

 

Bo a=F/m , a F=M/r

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nic nie qmasz :lol: Napisałem wszystko co trzeba - te wzory dokładnie pokazują w jaki sposób moment wiąze sie z przyspieszeniem. Moze i dłubałem w nosie na fizyce, ale Ty najwyraźniej na matematyce też - podczas nauki przekształcania wzorów :) Dodatkowo zatrzymałeś w Fizyce na poziomie szk. podstawowej, gdzie przyspieszenie występuje tylko jako m/s2 i siła jako N.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może się myle' date=' bo dosyc dawno chodziłem do szkoły, ale od kiedy moment decyduje o przyspieszeniu? Tak w ogóle to po co silniki wyścigowe rozwijają kosmiczne obroty kosztem momentu tylko moc jest ważna dla przyspieszenia, moment jest kwestią przełożeń. Mocy nie da się zmienić przełożeniami ma wartość stałą (pomijając straty) i na silniku i na kole.[/quote']

 

Moc jest iloczynem momentu obrotowego i obrotów. Właśnie dlatego maszyny wyścigowe kręcą się w niebiosa po to żeby ten mnożnik był jak największy.Innym przykładem są tutaj nowoczesne diesle(powiedzmy o pojemności do 2l) które przy obrotach rzędu 2000 dysponują często momentem przekraczającym 300Nm.Właśnie dlatego benzyniaki nie mają szans jeśli chodzi o dynamikę bo po prostu przy podobnych obrotach osiągają o wiele niższą moc.Wybaczcie że znowu podam przykład samochodowy ale 2 takie same auta(Golf IV GTI) jeden z silnikiem 1.9 TDI PD (150 koni 320NM) drugi z jakże znanym i lubianym 1.8T (150koni 215NM) podczas sprintu do "setki" pomimo różnicy 100Nm osiągają praktycznie te same czasy! Elastyczność jak już wspomniałem to inna bajka ale jeśli chodzi o wyścigi typu ćwierć mili to czynnikiem determinującym czas jest moc maksymalna.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jaco zgadzam sie z 3 (przyspieszenie jest proporcjonalne do omentu na tylnym kole!!)twoimi punktami :) Natomiast jesli chodzi o przebieg momentu w calum zakresie to podczas wyscigu on nas nie interesuje, bo korzystamy z gornego i bardzo waskiego zakresu obrotow np 10- 13 tysiecy obrotow. Wiec co jest ponizej to nas nieinteresuje (no chyba ze w codziennej eksploatacji). A co do doboru przelozej to chodzilo mi o "zwyczajny dobor" to jest gdzie 5 i 6 jest nadbiegiem. Zawsze przy takim doborze jest tak ze dazy sie do tego aby motocykl jechal jak najszybciej. Natomiast 1 bieg dobiera sie tak aby kolo nie buksowalo na sychyma aswalcie, a jednoczesnie zeby jedynka byla jak najsilniejsza. Reszte biegow to jest 2,3,4,5 wyznzacza sie "uniesczajac je "miedzy 1 i 6. Wiecej przelozen niz 6 i mniej niz 6 raczej sie nie produkuje. Awful zapewniam cie ze przy identycznej budowie i aerodynamice na kazym dystansie powyzej 300m motocykle te bede jechac leb w leb. Zajac: moc niezaleznie od przelozenia bedzie miala wartosc stala to sie zgadzam. Ale zmieniajac przelozenia na krotsze mozemy zmieniac moment obrotowy na kolach czyli przyspieszenie. Oczywiscie to by bylo zbyt piekne- czesto nie mozna skrocic zbytnio przelozen ze wzgledu na mniejsza predkosc maksymalna a takze na zjawisko buksowania kol przy ruszaniu. Takze kazdy bseryjny motocykl o tej samej mocy i masie beda jechaly rownoczesnie, chyba ze w jednym z nich zmieni sie zebatki tak aby uzyskac lepsze przyspieszenie (skrocic przelozenia) to wtedy co innego. ale wtedy z kolei predkosc spadnie.... ;)

 

[ Dopisane: 23-12-2005, 12:38 ]

redline !!! brawo chlopie>> kumasz baze>> za dobra odpowiedz masz u mnie browara ;)

Komar 2320 > WSK 125 > CBR 600F2 > CBR F4I SPORT > Kymco Active > YBR 125 > CBR 600RR PC 40

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3. Przyspieszenie jest wprost proporcjonalne do do siły je powodującej (momentu obrotowego

Może się myle' date=' bo dosyc dawno chodziłem do szkoły, ale od kiedy moment decyduje o przyspieszeniu? Tak w ogóle to po co silniki wyścigowe rozwijają kosmiczne obroty kosztem momentu tylko moc jest ważna dla przyspieszenia, moment jest kwestią przełożeń. Mocy nie da się zmienić przełożeniami ma wartość stałą (pomijając straty) i na silniku i na kole.

tak jak już poprzednio napisałem zagadka samolota jest czysto teoretyczna i wtedy ma sens.

A wszyscy pieniacze to są ci którzy na lekcji fizyki w szkole woleli dłubać w nosie tudzeż innych otworach. :)[/quote']

Bzdura totalna. Bo moc jest tylko pochodna momentu obrotowego !

A dlaczego pomimo niskiego momentu obrotowego silniki wyczynowe maja duza moc? Bo moc=moment obrotowy*predkosc katowa. A predkosc katowa jest pochodna obrotow, i rowna sie 2 pi*ilosc obrotow. Dlatego tez silniki wyscigowe charakteryzuja sie wysoka moca, przy umiarkowanym momencie obrotowym. Co skutkuje osiaganiem mocy maksymalnej w waskim zakresie(bardzo wysokich zreszta) obrotow. Silnik taki jest malo elastyczny, bo wspolczynik elastycznosci silnika rowny jest Mmax/Mznam ,czyli stosunek maksymalnego momentu obrotowego do momentu przy maksymalnej mocy. W silniku wyscigowym moment obrotowy przy obrotach mocy maksymalnej jest juz duzo nizszy od maksymalnego momentu obrotowego. Analogicznie, silnik elastyczny, to taki w ktorym moment obrotowy przy obrotach maksymalnej mocy jest niewiele nizszy od maksymalnego momentu obrotowego. Mam nadzieje ze teraz jest juz to troszke jasniejsze ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odpowiedź jest prosta, tylko samolot przyjął błędne założenia wynikające z nieznajomości tematu:

 

skoro:

Nie jest chyba tajemnica ze predkosc maksymalna zalezy tylko od mocy maksymalnej

 

To motocykle osiągną identyczną prędkość max po pewnym czasie. Wygra więc ten' date=' który szybciej się rozpędzi. Nie jest prawdą, że :

 

okazuje sie ze w warunkach pelnego wykorzystania przyspieszenia moment na kolach obu pojazdow bedzie identyczny

ponieważ motocykl z większym silnikiem pomimo możliwych różnic w przełożeniach będzie miał większy moment na tylnym kole. Prędkość max w obu maszynach osiągana jest przy podobnej prędkości obrotowej silnika, więc motocykle będą miały podobne przełożenia i co za tym idzie różne momenty obrotowe na kole (nie było w temacie zastrzeżenia że jest inaczej).

Jeżeli jednak ktoś zrobiłby motocykl o większej pojemności z identycznym momentem na kole co maszyna z mniejszą pojemnością , czyli przy bardzo różnych przełożeniach ( co z założenia jest głupie) to i tak wygrałby motocykl z większą pojemnościa, bo miałby mniej zmian biegów i wcześniej osiągnąłby prędkość max.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jescze raz cytuje janusza "Caly ten temat doskonale ilustruje poziom wiedzy i doswiadczenia szeregowych entuzjastow motocyklizmu w Polsce. " Aker moment obrotowy bedzie taki sam na kolach w obu motocyklach. A predkosc obrotowa przy predkosci maksymalnej bedzie w wiekszym motocyklu znacznie mniejsza........

Komar 2320 > WSK 125 > CBR 600F2 > CBR F4I SPORT > Kymco Active > YBR 125 > CBR 600RR PC 40

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

.... A co do doboru przelozej to chodzilo mi o "zwyczajny dobor" to jest gdzie 5 i 6 jest nadbiegiem. Zawsze przy takim doborze jest tak ze dazy sie do tego aby motocykl jechal jak najszybciej. Natomiast 1 bieg dobiera sie tak aby kolo nie buksowalo na sychyma aswalcie' date=' a jednoczesnie zeby jedynka byla jak najsilniejsza. Reszte biegow to jest 2,3,4,5 wyznzacza sie "uniesczajac je "miedzy 1 i 6. Wiecej przelozen niz 6 i mniej niz 6 raczej sie nie produkuje...[/quote']

 

Na fizyce się niestety nie znam ale co do innych rzeczy: pojęcie nadbiegu zostało wprowadzone w czasach kiedy popularne były w samochodach proste dwuwałkowe skrzynie o 4 biegach, wtedy najwyższy bieg miał zawsze przełożenie bezpośrednie czyli 1 (łopatologicznie - ilość obrotow na wejsciu do skrzyni rownała sie ilosci obrotow na wyjsciu), dążąc do zmniejszenia zużycia paliwa i zmniejszenia hałasu w latach 70 producenci zaczęli komplikować skrzynki dokładając V bieg i ponieważ jego przełożenie z natury rzeczy musiało być jeszcze wyższe niż IV biegu to owczesne silniki dalej predkosc maksymalną osiągały na biegu IV a V była nawet w instrukcji okreslana jako bieg autostradowy do jazdy z ustabilizowaną prędkością. Dlatego ośmielę się stwierdzić że w zdecydowanej większości produkowanych obecnie samochodów nie ma nadbiegów a na pewno nie ma ich w 99% motocykli bo jeżeli motocykl na standardowym przełożeniu osiąga prędkość maksymalną na najwyższym biegu to oznacza to że ten bieg NIE JEST nadbiegiem. Natomiast w prosty sposób (zmieniając zębatkę) możemy taki bieg uzyskać. Np w katanie 550 po zmianie zębatki zdawczej z 15 na 16 zębów okazało się że na VI osiągam 165 a na V 175 km/godz więc VI stała się nadbiegiem.

Spodobało mi się również określenie że " Reszte biegow to jest 2,3,4,5 wyznzacza sie "uniesczajac je "miedzy 1 i 6" otóż to między ma podstawowe znaczenie zwłaszcza w motocyklu sportowym i własnie zestopiniowanie tych pozostałych biegów ma najwazniejsze znaczenie przy dynamicznej jezdzie bo jak często używamy I i VI lecąc po winklach??

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No dobra panowie teoretycy jeżeli moc nie ma wpływu na przyspieszenie to pora przejść do doświadczeń. Zapraszam kogoś kto posiada jakąś armature z obojętną pojemnoscią i obojętnie wielkim momentem byle większym niż ma gsxr 1000 do skonfrontowania waszej teorii z praktyką. Wystarczy kawałek prostej drogi. Zresztą nie ma po co, wiadomo jaki będzie rezultat. Tylko moc ma tu znaczenie cały czas to podkreślam i dostaje za to zj**ki. A do tej próby bede potrzebował jakiegoś grubego pasażera (bez urazy :) ) wyposażonego w wyłącznik strachu. ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zajac czym wieksza moc na silniku tym lepsze przyspieszenie. i moment na silniku nie ma nic do rzeczy. Na tomiast jak riszasz z kopyta to co obraca twoje kolo moment obrotowy na tylnym kole - ktory jest zalezy od momentu na silniku i przelozen. W morde jeza czy to tak trudno zrozumiec? A z tymi nadbiegami to zgadzam sie nie zawsze tak jak napisalem 5i 6 jest nadbiegiem w choperach i turystykach, w sportach zazwyczaj nie. A co do doboru przelozen miedzy 1 a 6 ( jak sie j1 i 6 wyznacza to juz wczesniej napisalem)- na jedynce idzie sprzet np 100 na 6 - 250 i ta roznice predkosci dzielimy dzielimy na 5 rownych czesczesci a potem dodajemy . CZyli 150/5 =30 na 2 100+30=130 na trojce 130+30= 160 itd. Aha jest to troche sposob uprosczony ale w rzeczywistosc malo on odbiega od praktycznego.

Komar 2320 > WSK 125 > CBR 600F2 > CBR F4I SPORT > Kymco Active > YBR 125 > CBR 600RR PC 40

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No dobra panowie teoretycy jeżeli moc nie ma wpływu na przyspieszenie to pora przejść do doświadczeń. Zapraszam kogoś kto posiada jakąś armature z obojętną pojemnoscią i obojętnie wielkim momentem byle większym niż ma gsxr 1000 do skonfrontowania waszej teorii z praktyką. Wystarczy kawałek prostej drogi. Zresztą nie ma po co' date=' wiadomo jaki będzie rezultat. Tylko moc ma tu znaczenie cały czas to podkreślam i dostaje za to zj**ki. A do tej próby bede potrzebował jakiegoś grubego pasażera (bez urazy ;) ) wyposażonego w wyłącznik strachu. ;)[/quote']

I tutaj znow klania sie JAK dluga prosta sobie wyobrazasz?

Wezmy pod uwage np. Triumph Rocket. ponad 200 Nm osiaganych przy :) 2500 obr/min.do tego moc ponad 140 KM osiaganych przy 5700 obr/min. Na krotkim odcinku nie masz zadnych szans z tym potworem, przeciwstawiajac mu zaledwie 100 Nm ,ale osiaganych przy 8300 obr/min(dane z hamowni, moc zmierzona na tylnym kole). Przy starcie stabilnosc i duza masa pomaga Triumphowi, mozna ruszyc znacznie dynamiczniej-nie ryzykujac nakryciem sprzeta. Widac to wyraznie w wyscigach na 1/4 mili, gdzie plastiki zostaja z tylu za ciezkim Vmaxem... Oczywiscie przy wyzszych predkosciach motocykle sportowe pokazuja na co je stac, ale na krotkich prostych sprawa nie wyglada tak jaskrawo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

....A co do doboru przelozen miedzy 1 a 6 ( jak sie j1 i 6 wyznacza to juz wczesniej napisalem)- na jedynce idzie sprzet np 100 na 6 - 250 i ta roznice predkosci dzielimy dzielimy na 5 rownych czesczesci a potem dodajemy . CZyli 150/5 =30 na 2 100+30=130 na trojce 130+30= 160 itd. Aha jest to troche sposob uprosczony ale w rzeczywistosc malo on odbiega od praktycznego.

 

Potwornie odbiega od rzeczywistego!! im wyższy bieg tym różnice mniejsze np jesli jedynka 100 a VI 250 to raczej V 235 IV 215 III 190 II 150 i absolutnie nie możemy tego podzielic na równo bo byłaby to kastracja motocykla :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...