Michasiek Opublikowano 11 Grudnia 2005 Udostępnij Opublikowano 11 Grudnia 2005 Witam :PZanim mnie odeślecie do opcji szukaj chcę powiedzieć ze już szukałem i znalazłem duzo ciekawych informacji na forum i poza nim ale chcę coś usystematyzować sobie.. 8) Czytałem dokładnie wątek http://forum.motocyklistow.pl/viewtopic.ph...moment+obrotowygdzie była pewna polemika o momenciku obrotowym i troche mi się namieszało hehe :) Moje pytanie jest następujące.. 8O Jesli mamy dwa motocykle o tej samej masie a różnych momentach obrotowych to znaczy że co? Ze motocykl z mniejszym momentem obrotowym ma wieksze przyspieszenie? a ten drugi szybciej jednak jedzie pod koniec rozwijania predkosci?Jesli mamy moto sportowy i choppera i maja taka sama pojemnosc, taka sama moc a rozne momenty obrotowe to znaczy ze co?:P ze ten ktory ma wiekszy moment obrotowy to szybciej wystartuje? czy odwrotnie.. Chcialem to pojąć tak na chłopski rozum.. Kiedy jest lepiej? Jak moto ma moment obrotowy wczesniej czy pozniej? Ajajajjjjjjjjjjjjj 8O 8O 8O 8O Proszę o jakieś przykłady jak dla matoła bo w sumie to nim jestem jeśli chodzi o sprawy techniczne :P I blagam.. bez linczu ;) :cry: :cry: Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Domieniek Opublikowano 11 Grudnia 2005 Udostępnij Opublikowano 11 Grudnia 2005 Moment obrotowy odpowiada za przyszpieszenie, konie mechaniczne za prędkość max. Im większy moment obrotowy, tym większe przyspieszenie. Jesli mamy moto sportowy i choppera i maja taka sama pojemnosc, taka sama moc a rozne momenty obrotowe to znaczy ze co? Wygra sport bo w tym przypadku bardzo dużą rolę odgrywa waga motocykla, chyba, że sport mierzyłby się z Rocetem III, wtedy nie miałby szans z tym potworem :) Duże choppery mają zazwyczaj duże silniki z dużym momentem obrotowym. Dzięki temu nie trzeba często redukować żeby dobrze przyspieszać, sport np 600 przyspiesza lepiej (nie zawsze oczywiście) bo ma o wiele niższą wagę, a to bardzo wązne w przyspieszeniach jak już wspomniałem wcześniej :P To tyle ode mnie. pozdrawiam Cytuj Motorynka - Komar 50 - Jawa TS 350 x2 - Mz Etz 251e - Kawasaki zx6r 636 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
enduromaster Opublikowano 11 Grudnia 2005 Udostępnij Opublikowano 11 Grudnia 2005 moment będzie przed mocą [ Dopisane: 11-12-2005, 21:25 ]moto z momentem przy niższych obrotach będzie bardziej elastyczne Cytuj transport bus + 4osstała trasa Łódź-Paryż-ŁódźPW, GG lub 663 231 860 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
motórzystka Opublikowano 11 Grudnia 2005 Udostępnij Opublikowano 11 Grudnia 2005 Kiedy jest lepiej? Jak moto ma moment obrotowy wczesniej czy pozniej? to zależy jak moto ma być użytkowanyMoment jest wyrazony stosunkiem mocy użytecznej do obrotów czyli silnik ma tym większy moment im większa moc uzyskuje przy jak najmniejszych obrotach. Sport będzie osiągał maksymalny moment przy wysokich obrotach (sztywna charakterystyka), turystyk przy niższych (charakterystyka elastyczna). Dlaczego tak jest (na chlopski rozum!): zaóżmy teoretycznie, że mamy 2 silniki o tym samym momencie obrotowym, róznią się tylko obrotami przy których jest on osiągany. Jeśli jeden osiąga go przy niskich obrotach to moc również będzie proporcjonalnie niska. Jeśli ten drugi ma ten sam moment przy wysokich obrotach to odpowiednio moc będzie bardzo wysoka. He... zamotałam :oops: musiałabym iść po kalkulator i opisać to na konkretnym przykładzie z liczbami, no i dobrze by było dać wykresy z charakterystyką zewnętrzną, najlepiej wyjaśniłaby ci to jakś książka Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Pepik Opublikowano 11 Grudnia 2005 Udostępnij Opublikowano 11 Grudnia 2005 Nie można porównywać motocykla sportowego i choppera nawet jeżeli maja takie same parametry silników i masę. Jest jeszcze tak bardzo ważna sprawa jak przełożenie skrzyni biegów i przełożenie końcowe (przekładni łańcuchowej, zębatej, itp.). Z cała pewnością przełożenia tych dwóch typów motocykli są różne i nawet jeżeli chopper będzie miał większy moment w dolnym zakresie obrotów, a mniejsze przełożenie całkowite to przegra na starcie ze sportem bo mniejsza siła napędowa wystąpi na kole (siła ta to najogólniej mówiąc właśnie moment obrotowy silnika pomnożony przez przełożenie calkowite ukł. napędowego i podzielony przez promień dynamiczny koła). pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Adik Opublikowano 11 Grudnia 2005 Udostępnij Opublikowano 11 Grudnia 2005 A ja dodam jeszcze do wypowiedzi Pepika ze moment obrotowy jest to sila na ramieniu (sila razy ramie). Wlasnie dlatego Nm (niutonometr) (N * m). Dlatego przy kupowaniu pojazdu (w szczegolnosci auta) patrz na to przy jakich obrotach i jaki moment uzyskuje silnik. Bo moment jest troche wazniejszy od mocy. Wolalbym miec auto co ma 75KM i 150Nm niz 85KM i 100Nm. W moto to inaczej sie ma ze wzgledu na mase. Ale jak kupujesz auto to patrz na niutonometry bo to daje przyspieszenie i w przypadku dlugiego nadbiegu wieksza predkosc maksymalna. Chcesz porownania?? Oki. VW golf III. 1,8i i 1,9 TDI.. Po 90 koni. 1,8 idzie lepiej do 100 a dieselek od 100 wzwyz :mrgreen: Pozdro Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Michasiek Opublikowano 11 Grudnia 2005 Autor Udostępnij Opublikowano 11 Grudnia 2005 Ahh tego mi trzeba było :)dziekuje slicznie za pomoc :P teraz juz mniej wiecej wiem o co chodzi.. jak bede mial moto to napewno bede rozumial na czym polega rzecz w praktycznym pojęciu :P dzieki serdeczne, chyba ze ktos jeszcze cchce coś dopowiedzieć to chętnie posłucham :P strasznie lubie przykłady obrazowe hehe pomagają mojej wyobrazni :-) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
bekriss Opublikowano 12 Grudnia 2005 Udostępnij Opublikowano 12 Grudnia 2005 jesli bedziesz mial tej samej wagi motocykle o tej samej predkosci maksymalnej i pojemnosci jeden o mocy 100KM przy powiedzmy 10000 i sporemu momentowi obrotowemu a drugi bedzie mial 110KM przy 13000 (napisalem wieksza moc bo z reguly tak jest ze silnik wysokoobrotowy osiaga wieksza moc) ale sporo mniejszy moment to wygra silnik wysoko obrotowy. Zapewne sportowe motot wystartuje odrobinke wolniej ale gdy juz zacznie sie wkrecac to wyjdzie na prowadzenie. Jesli maja ta sama predkosc maks tzn ze wysoko obrotowa maszyna moze miec krotsze przelozenia skrzyni co w raz z wieksza moca spowoduje spora przewage w wyscigu na prostej. W przypadku silnikow samochocdowych jest tak samo. Silnik diesla jest wolniejszy dlatego ze kreci sie do ok 5000 a zwyczajny benzyniak do 6500. Przy tej samej mocy w wyscigu na prostej benzyna wygra. Zaleta diesla jest lepsza elastycznosc ktora daje o sobie znac na trasie i mniejszy predkosciach obrotowych. Jesli potrafisz trzymac benzyniaka w zakresie obrotow odpowiadajacych maksymalnemu momentowi obrotowemu to na torze tez wygrasz. A jesli masz benzyne z turbina czy kompresorem to pozamiatane i diesel nie ma szans. Z reszta to benzyniaki sa w wiekszosci najszybsze we wszelkiego rodzaju sportach motorowych. Dla mnie moment jest wazniejszy to w trasie mniej namachasz sie biegami, mniej spalisz paliwa a i wieksze bezpieczenstwo jazdy jest jesli nie musisz redukowac biegu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
lolek Opublikowano 12 Grudnia 2005 Udostępnij Opublikowano 12 Grudnia 2005 .... jak porównasz choppera i sporta które mają te same moce max ale choper ma wiekszy moment obrotowy od sporta a przełożenia skrzyni i to na napędzie będa identyczne to chopper wygra... ...czyli tak jak mówi Pepik - wszystko zależy jeszcze od przełożeń , zarówno w motocyklach jak i w puszkach... 8) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Michasiek Opublikowano 12 Grudnia 2005 Autor Udostępnij Opublikowano 12 Grudnia 2005 dziekuje wszystkim za pomoc i za cierpliwość :P ok jeszcze ostatni przyklad :)jesli mamy dwa moto: 1. Kawasaki ZXR400 (ktora ma max. mom. 36 Nm przy 13000 obrotow)2. Yamaha FJ1100 (ktora ma max. mom. 93 Nm przy 6500 obrotow) to znaczy ze gdy jamaszka osiagnie 6500 obrotow to odstawi daleko w tyle kawę? w koncu moment jest 3x wiekszy.. i wczesniej.. prosilbym o wynik wyscigu na prostej (powiedzmy nieograniczonej) gdy yamaha ma ten sam moment obrotowy przy 6500 i co by bylo gdyby miala go w późniejszych obrotach koncowych nie wiem ile ma na budziku jamaszka :P powiedzmy przy 12000 RPM ?:P Dzieki :* Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
lolek Opublikowano 12 Grudnia 2005 Udostępnij Opublikowano 12 Grudnia 2005 dziekuje wszystkim za pomoc i za cierpliwość :P ok jeszcze ostatni przyklad :)jesli mamy dwa moto: 1. Kawasaki ZXR400 (ktora ma max. mom. 36 Nm przy 13000 obrotow)2. Yamaha FJ1100 (ktora ma max. mom. 93 Nm przy 6500 obrotow) to znaczy ze gdy jamaszka osiagnie 6500 obrotow to odstawi daleko w tyle kawę? w koncu moment jest 3x wiekszy.. i wczesniej.. prosilbym o wynik wyscigu na prostej (powiedzmy nieograniczonej) gdy yamaha ma ten sam moment obrotowy przy 6500 i co by bylo gdyby miala go w późniejszych obrotach koncowych nie wiem ile ma na budziku jamaszka :P powiedzmy przy 12000 RPM ?:P Dzieki :* .... do odpowiedzi brakuje podanych przełożeń skrzyni biegów i napędu... można gdybać że "jamaszka" :roll: odstawi kawe ale tak jak napisałem zależy to od przełożeń ... jeżeli są identyczne to kawa nie ma szans 8) czy to na końcu to buziak :oops: :-D Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Michasiek Opublikowano 12 Grudnia 2005 Autor Udostępnij Opublikowano 12 Grudnia 2005 ok wszystko jasne juz :) dzieki sliczne teraz moge spac spokojnie khykhy :P Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
wueska Opublikowano 12 Grudnia 2005 Udostępnij Opublikowano 12 Grudnia 2005 Ziomek z Rzeszowa:D Moim zdaniem przyrównywanie silników .. mataki sobie sens... W tamtym temacie który podałeś ... wszystko było badzo łądnie wyjaśnione.. Dlaczego małe silniki maja duze obroty a duże silniki maja małe obroty. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Lukasz Opublikowano 13 Grudnia 2005 Udostępnij Opublikowano 13 Grudnia 2005 http://www.hondapl.org/technika/momobrvsmo...omobrvsmoc.html pod tym linkiem kryje się obszerny ale jasny opis tego co to jest moemnt obrotowy, jego historia i porównanie do mocy silnika. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Michasiek Opublikowano 13 Grudnia 2005 Autor Udostępnij Opublikowano 13 Grudnia 2005 swietny artykulik 8) polecam niedoinformowanym takim jak ja sam :D :D Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.