Skocz do zawartości

LPG a diesel


Klapek
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Tylko tak pozatym to nie nalezy mylic pojec liczby oktanowej i liczby cetanowej. No i silnik ZI oraz ZS pracuja na calkiem innym lambda.

Silnik ZI powiedzmy moze pracowac lambda 0,6 - 1,3 - granica zapalnosci, natomiast silnik ZS na biegu jalowym ma lambde w granicach od 4 do 8, a przy pelnym obciazeniu 1,4 - 1,8.

W ZS wyprzedzenie zaplonu jest nieduze w porownaniu z ZI

 

Przedewszystkim LPG ma większą liczbę oktanową od Benzyny, a co za tym idzie, jest bardziej odporny na spalanie detonacyjne (samozapłon) niż benzyna. Gdy silnik zasilany ON zalejemy benzyną, to odrazu po jej wtryśnieciu (w nowych silnikach z pompowtryskiwaczami ciśnienie wtrysku dochodzi do 2000bar) nastąpi jej zapłon.

 

Czegos tu nie rozumiem. Piszesz ze im wieksza liczba oktanowa tym trudniej doprowadzic do samozaplonu. Benzyna ma wyzsza LO od ON, wiec powinno trudniej benzyne doprowadzic do samozaplonu niz ON. Wiec czemu stwierdzenie na podstawie tego ze po wtrysnieciu od razu nastapi zaplon, predzej niz w przypadku ON.

 

A moim zdaniem predkosc zjawiska samozaplonu bedzie w duzej mierze zalezec od odparowalnosci substancji i predkosci jej rozpadu. I nie dokonca prawda jest ze paliwo po wtrysnieciu do cylindra wZS od razu sie zapala.

 

Dodalem swoje piec groszy bo niemoge sie pogodzic z tym ze faktycznie gdy zalejemy benzyne zamiast ON to powyginaja sie korbowody. Korbowody nie sa robione z byle czego, no i budowe maja odpowiednia (przekroj np dwuteowy) i zeby nastapilo wyboczenie korbowodu to sila osiowa musiala by miec wartosc 8O . Nawet jezeli w ZS przyspieszymy mocno zaplon jadac na oleju napedowym to silnik bedzie sie grzal, tloki beda puchnac, zatrze sie ale korbowody sie nie powyginaja. Nie uwierze dopoki nie zobacze :)

 

[ Dopisane: 11-12-2005, 22:49 ]

Ja co prawda niewiem jak to działa ale widziałem w fabryce MAN autobusy miejskie zasilane gazem. Tyle, że nie LPG a CNG.
CNG ma okolo 105 oktanow . Ja slyszalem cos ze te niby te diesle zasilane gazem to one swiece zaplonowe maja i jest podawana niewielka ilosc on , a reszte gaz. Wiec co to za diesel - ZI z bezposrednikm wtryskiem.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dobra, to i ja dodam swoje 3 grosze...

jesienią byliśmy ze znajomymi na wycieczce (moto) na ukrainie.

zaciekawilo nas wlasnie - bo 2/3 ichnich ciężarówek/autokarów woziło po 5-10 butli gazowych (takich jak się w palnikach acetylonowo-tlenowych stosuje).

śmiesznie to wyglądało - bo np. w autobusach te butle zamontowane były na dachu - tak poprostu - jedna obok drugiej...

tez mi sie wydawalo, ze stopien sprezania w dieselu jest za wysoki, zeby gaz zastosowac, ale jednak...

i nie byly to jakies super-hiper wyszukane instalacje - bo samochody byly ala lata 60-70 - wiec nikt by w nie nie ladowal kosmosow.

nie dam glowy, ze bylo to gazowe zasilanie do silnikow - ale do czego innego mogloby to sluzyc?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Benzyna ma wyzsza LO od ON

Może wyda się wam to dziwne , bo mi też sie tak wydaje ale jakiś czas temu przeczytałam w pewnej książce (skrypt Politechniki Warszawskiej), że wraz ze wzrostem długości łańcucha węglowodorowego wzrasta LO (w sumie to logiczne-izooktan ma wyższe LO od heptanu) i autor twierdził, że ON ma wyższą LO :?: :?: :?:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wojti2001 napisał:

poczytajcie sobie np o autach ktore startuja na 1/4mili, sa tam diesle ze strzalami lpg, wiec musi to cos dawac i nie szkodzic silnikowi.
:-D :-D :-D

 

Poczytaj dokładnie o strzały z jakiego gazu chodzi. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...Benzyna ma wyzsza LO od ON...

 

jeszcze nie slyszalem zeby ON mial liczbe oktanowa.....

:mrgreen:

 

 

 

P.S.

Normalnie maslo maslane 8O

 

[ Dopisane: 12-12-2005' date=' 09:30[/i'] ]

Powiem krotko i na temat w razie watpliwosci i pytan odsylam do literatury fachowej 8) Diesle moga byc zasilane gazem zimnym badz propan-butanem, z tego wzgledu ze paliwa te charakteryzuja sie duzymi wartosciami liczby oktanowej a wiec sa odporne na spalanie detonacyjne. Dlatego mozna je stosowac w dieslach, ktore to jak wiemy maja wysokie stopnie sprezania. Problem stanowi jedynie kontrola procesu poczatku spalania i to regulowane moze byc poprzez wtrysk ON w wielkosci 5% dawki przypadajacej na cykl badz tez jak ma to miejsce w przypadku silnikow Zi poprzez iskre. Widzialem juz wiele autobusow zasilanych CNG, wiec moze byc to i wykorzystywane w ciezarowkach, choc powiem szczerze ze jeszcze takowej na wlasne oczy nie widzialem...

:mrgreen:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

- Co do autobusów zza Buga - na Ukrainie, Białorusi i reszcie postsowietów, użytkowane są masowo zwykłe benzyniaki przerobione na gaz ziemny. ZIŁ i pochodne, jeżdżą na gazie wyposażone w zwykłe instalacje mieszalnikowe i baterię butli na dachu lub za kabiną w przypadku ciężarówek budowlanych. Nic nowego.

- Co do stosowania gazu w silnikach diesla to mamy do rozwiązania dwa problemy: inicjowanie zapłonu i stopień sprężania.

Zapłon może być realizowany przez wtrysk ON w celu inicjacji, wtedy mamy pompę ustawioną na bieg jałowy i zamontowany mieszalnik gazu z przepustnicą na kolektorze ssącym. Wtedy pedał gazu połączony jest z ową przepustnicą a nie z pompą wtryskową. Jest to rozwiązanie stosowane w jednym z warszawskich autobusów w ramach eksperymentu. Ikarus ten jeździ na gaz ziemny. Czyli w tym przypadku silnik spala gaz i ON.

Drugi sposób przerobienia silnika jest bardziej skomplikowany. Zamiast instalacji wtryskowej ON stosuje się iskrową instalację zapłonową, jak w klasycznym benzyniaku. Czyli zamiast pompy wtryskowej mamy aparat zapłonowy, a coraz częściej impulsator współpracujący z mocułem, jak w Waszych motocyklach. Zamiast wtryskiwaczy mamy świece zapłonowe, a tłoki wymienia się na inne, gdzie kształt denka jest korzystniejszy dla warunków spalania gazu. Na kolektorze ssącym mamy instalację mieszalnikową. lub wtryskiwanie gazu do każdego kolektora oddzielnie. Taki patent proponuje wytwórnia silników w Mielcu, co ciekawe, jest to przeróbka proponowana przy okazji remontów i napraw silników autobusowych.

 

Wsio.

 

P.S. Niedawno w telewizji pokazywali dostawczy samochód IVECO fabrycznie dostosowany do spalania gazu. Silnik oparty był konstrukcyjnie na dieslu - blok i układ korbowy.

kulikowisko.pl www.facebook.com/KULIKOWISKO

Uwaga!!! Nowa lokalizacja kursów prawa jazdy:

  • teoria: Mokotów-Służew
  • praktyka: Ursus
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Znalazlem wlasnie w ksiazce takie cos:

lolc.jpg

 

No i wg tego np olej napedowy o LC= 50 ma LO= 20

 

Z tego rysunku wynika ze przy dzisiejszych paliwach benzyna 95 oktan ma wieksza liczbe oktanowa niz ON. I nie nalezy utozsamiac liczby oktanowej tylko z benzyna, a liczby cetanowej tylko z ON, bo widac ze w pewnych zakresach wystepuja razem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Weźta sie nie kłóćta.

Liczba oktanowa mówi o odporności paliwa na samozapłon, a liczba cetanowa mówi o skłonnościach do samozapłonu. Czyli LO jest przeciwieństwem LC. Dlatego tak jak mówi Ural, każdemu paliwu można przypisać liczbę oktanową i cetanową.

Wsio.

 

P.S. To jak z tymi dieslami na gaz?..

kulikowisko.pl www.facebook.com/KULIKOWISKO

Uwaga!!! Nowa lokalizacja kursów prawa jazdy:

  • teoria: Mokotów-Służew
  • praktyka: Ursus
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...