Skocz do zawartości

wyważanie wału


kubajawax
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

wał korbowy jak wiadomo się kręci i to szybko i żeby silnik się nie rozpadł, to na wał muszą działać takie siły odśrodkowe aby się one sumowały do zera

w dodatku suma mas po jednej stronie osi wału musi być równa sumie mas po drugiej (wliczajac kompletne tłoki i korbowody)

a na czym to polega? hmm ... po odlaniu bądź odkuciu wału sosuje się głównie zasadę ujmowania masy przez wiercenie otworów w przeciwciężarach, przetaczanie lub też stosowanie przeciwciężarów o odpowiedniej masie (przykręcane), na koniec przychodzi koło zamachowe (samochody), które musi także być wyważone i dopasowane do silnika (montowane tylko na jeden sposób bez możliwości obrócenia go wzgledem wału), w motocyklach kołęm zamachowym jest sam wał, więc ten kłopot odpada

chyba nic nie pominąłem, a jeśli tak, to proszę o dopowiedzenie ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zrobilem ten temat poniewaz chce sobie zregenerowac wal samemu poniewaz mam odpowiednie narzedzia prase tokarke frezarke i inne i czy po wymianie samego łożyska musze wyważać ?? jak to trzeba by było zrobic czy potrzebny jest do tego jakis specjalny sprzęt

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wątpię aby twojej "jawce", ktoś fundnął wyważanie, jeśli już to centrowanie, jak słusznie zauważył Piotrek. Wały wyważane sa fabrycznie, możesz je wyważać przez ew. zbieranie materiału z przeciwwag, lub denek tłoków. W sumie, to może i dało by to całkiem nie złe rezultaty i po takiej operacji uspokoił byś pracę jawy... ale pytanie czy warto to robić? Sądzę, że raczej powinienneś ograniczyć się do dobrego centrowania i wymiany łożysk.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 lata później...

Sz. Koledzy,

wkrótce czeka mię regeneracja wału korbowego w Awo Sport, zastanawiam się czy nie wyważyć przy okazji wału, podobno to wydłuża żywotność silnika? Warto bawić się w coś takiego przy zabytku? Nie wiecie ile to może kosztować?

 

Thank ju from the mointain

Wojtek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W Junaku miałem oryginalny wał z tłokiem od Fiata...oczywiście nie centrowany...wibracje miał jak młot udarowy...Kiedy zmienia się np. tłok na inny niż fabryczny (inna masa) to wtedy trza wywarzyć cały układ... jeśli wszystko zostaje fabryczne... (masy zachowane) takiej konieczności nie ma...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sz. Koledzy,

wkrótce czeka mię regeneracja wału korbowego w Awo Sport, zastanawiam się czy nie wyważyć przy okazji wału, podobno to wydłuża żywotność silnika? Warto bawić się w coś takiego przy zabytku? Nie wiecie ile to może kosztować?

 

Thank ju from the mointain

Wojtek

Czytaj dokładniej cały wątek. Po wymianie korbowodu wał podlega centrowaniu a nie wyważaniu.

W Krakowie jest dobra firma która się tym zajmuje.

O dynamicznym wyważaniu możesz zapomnieć.

Człowiek mądrzeje z wiekiem i zwykle jest to wieko od trumny

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za uwagi.

 

Chodziło mi o to że w usportowionych, "małonakładowych" wersjach Awo , wał był wyważany. Nie marzę o tuningu, ale zastanawiam się nad podniesieniem żywotności i zwiększeniem kultury pracy silnika w którym jest oryginalny, nominalny tłok org. korbowód itd.

 

Hmm, czemuż mogę zapomnieć o dynamicznym wyważaniu? Nie ma potrzeby? nie da się? nikt się tego nie podejmie? To za drogie?

 

Dzięki za odzew.

Wojtek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za uwagi.

 

Chodziło mi o to że w usportowionych, "małonakładowych" wersjach Awo , wał był wyważany. Nie marzę o tuningu, ale zastanawiam się nad podniesieniem żywotności i zwiększeniem kultury pracy silnika w którym jest oryginalny, nominalny tłok org. korbowód itd.

 

Hmm, czemuż mogę zapomnieć o dynamicznym wyważaniu? Nie ma potrzeby? nie da się? nikt się tego nie podejmie? To za drogie?

 

Dzięki za odzew.

Wojtek

Sam sobie odpowiedziałeś zadając kilka pytań. Potrzeba może byłaby gdybyś chciał na tym silniku pobijać jakieś rekordy np. długowieczności.

W naszym kraju nikt tego nie potrafi zrobić może poza inż.Czwordonem ale nie stać Cię na jego usługi.

Teoretycznie zachodzi potrzeba dowaźania dynamicznego po zamianie tłoka na lżejszy ale tylko teoretycznie.

Ostatnio montowałem tłoki Wiseco do stareńkiej Kawasaki Z750 na rozwiert 820cc.

Mają inną wagę niż oryginalne a silnik pracuje spokojniej czyli generuje mniejsze wibracje.

Ten temat nadaje się na pracę naukową i nie widzę potrzeby dalszej dyskusji ponieważ wału silnika jednocylindrowego i tak nie da się doważyć na 100 procent nawet teoretycznie.

Jedyny sposób jaki dotychczas wymyślono to zastosowanie dwóch przeciwbieżnych wałów dla jednego cylindra ale to skomplikowana konstrukcja o bardzo mocnym karterze.

Człowiek mądrzeje z wiekiem i zwykle jest to wieko od trumny

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jako absolwent technikum mechanicznego musiałem ten dział przetrwać i nawet dostałem małe zadnie projektowe aby teoretycznie wyrysowac siły...

 

w skrócie chodzi oto zeby umiescic dana mase na danym ramieniu która równowazy mase tłoka zawieszona na ramieniu o długosci korbowodu;] zeby było jeszcze trudniej tłok nie ma mas rozmieszczonych symetrycznie;]

 

Nie istnieje narazie potrzeba by wyrównoważać wały w 100%;] W starszych konstrukcjach o mniejszych obrotach wał był wyrównowazony w 60% i to juz było duzo;]

 

Jak nielubisz wibracji na ramie to zamocuj silnik na przegubach stalowo gumowych i po sprawie;] to juz bedzie tańsze rozwiazanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Walu silnika 1 cylindrowego wywazyc nie mozna, w silnikach wielocylindrowych wywazaniem osiagamy nie zmniejszenie wibracji ( moze do pewnego stopnia ) ale glownie umieszczenie ich w takim zakresie obrotow, by byly jak najmniej uciazliwe.

Wal mego BSA ( 2 cylindrowy ) wywazany byl dynamicznie i silnik jest spokojny do jakichs 100 km/h - powyzej wibruje i ciezko jest jechac z naprawde duza stala szybkoscia np 140 km/h.

Prawdziwym panaceum na wibracje jest uklad walkow rownowazacych silnik, ale to mozliwe jest tylko w silniku projektowanym od podstaw, a nie w odbudowywanym zabytku.

 

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...