Skocz do zawartości

Puszka akumulatora do Urala


Stefan Kowalski
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Planuje zamontować akumulator w Uralu w dedykowanym do tego miejscu. Obecnie jest większy akumulator w wózku, ale nie podoba mi się to rozwiązanie. Chciałbym by akumulator nie szpecił, a był ozdobą tego niewątpliwie pięknego klasycznego motocykla. Dlatego padł wybór na puszkę akumulatora. Są dostępne różne modele:

Screenshot_20231216_113946.thumb.jpg.1dd30acebbe21d8d13b9a6b8cd384f10.jpgScreenshot_20231216_113730_pl.allegro_edit_50888754769317.thumb.jpg.d077deff4819b771f446ff71ffedbbb8.jpgAle nie jestem pewny która puszka będzie pasować. Ta pierwsza ma wymiary 80x90x135 i wydaje się że na styk wejdzie. Mam wrażenie że miejsca na akumulator w tym motocyklu jest bardzo mało. Blisko są dźwignie sprzęgła i rozrusznika. Ma ktoś z Was taką puszkę w swoim motocyklu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam instalacje 12V. Faktycznie do takiej puszki nie mieści się żaden normalny akumulator 12V, albo nie potrafię znaleźć. Ale myślę że mógłbym zastosować pakiet ogniw li-ion. Przy takim napięciu, jeśli zastosować 9 ogniw 18650 to można uzyskać pojemność od 7,5 do 10,5Ah w zależności od użytych ogniw. Nie mam pewności jak zachowa się układ BMS dla takich ogniw przy napięciu 14V, ponieważ ogniwa przy połączeniu w szereg pracują od 10,8V do 12,6V i przekroczenie tego napięcia grozi wybuchem i pożarem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podstawa akumulatora ma 8 cm x 12 cm. Niestety ze względu na wymiary skrzyni biegów przestrzeń na akumulator jest ograniczona do 8 cm x 9 cm. Za to w górę jest sporo miejsca około 22 cm. No żaden normalny akumulator tu nie pasuje, ale liczę że ta węższa puszka na styk wejdzie.Screenshot_20231218_190247_com.gspace.android_edit_134575098904984.thumb.jpg.9f940eda85dc5a782fdf94b7eb29b6df.jpgTakie rozwiązanie też mi się podoba. Zastanawiam się czy obejma z zapięciem to rzemieślnicza produkcja, czy może jest to jakiś standart ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Kupiłem taka puszkę i okazało się że można do niej zmieścić 24 ogniwa li-ion 18650.IMG_20240109_132359.thumb.jpg.f23aaa504c34b483d7f90bfa32ae6849.jpg Dołożyłem do tego układ BMS 40A i zrobiłem próby ładowania. Dla akumulatorów połączonych w  3 w szeregu napięcie nie może przekroczyć 12,6V i pomimo ładowania napięciem 16,5V napięcie na akumulatorach wynosiło dokładnie 12,6V.

Na gotowość wygląda to takIMG_20240109_131255_edit_83742572135658.thumb.jpg.681502d80ec717ec08aff7b164b98d98.jpg

Niestety ogniwa które posiadam mają niską pojemność. Chińczyk sprzedawał je jako Sony VTC6 o pojemności ponad 3000mAh, ale pomiary wykazały że mają tylko 1500mAh. Przy połączeniu 8 sztuk równolegle daje to pojemność około 12Ah przy napięciu 12,6V. Gdyby ogniwa miały większą pojemność to przy tak kompaktowych wymiarach akumulatora można by osiągnąć ponad 24Ah.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No ale nie potrzeba ci wiekszej pojemnosci w przypadku Urala gdzie nie masz elektrycznego rozrusznika. W moich staych angolach 6 AH jest wystarczajace, choc sam uzywam 8-9 AH. Napiecie tez jest OK, normalny AGM po pelnym ladowaniu ma 12.7 V.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podłączyłem go dziś do motocykla i sprawdzałem jak się zachowuje. Motocykl odpalił normalnie, ale pojawił się problem z migającymi światłami. Okazuje się że akumulator w tym układzie nie stabilizuje napięcia z alternatora. Alternator wytwarza napiecie 14,8V i w tej sytuacji przy naładowanych ogniwach układ BMS  odcina alternator od ogniw. Powoduje to miganie świateł na wolnych obrotach. Zastanawiam się nad rozwiązaniem problemu, prawdopodobnie dołożę kondensator o dużej pojemności wewnątrz lampy.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Klasyczny moim zdaniem przykład przerostu formy nad treścią. Kup zwykły akumulator i problemu nie bedzie. A że nie będzie wygladał jak stary Bosch? Ważne by działał a nie by bohatersko rozwiązywać problemy, które samemu się tworzy. Bez urazy, to tylko moja opinia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, HD1940 napisał:

Klasyczny moim zdaniem przykład przerostu formy nad treścią. Kup zwykły akumulator i problemu nie bedzie. A że nie będzie wygladał jak stary Bosch? Ważne by działał a nie by bohatersko rozwiązywać problemy, które samemu się tworzy. Bez urazy, to tylko moja opinia.

ale w zabawie chodzi o to aby się bawić. idąc dalej tym tokiem rozumowania mógłbyś napisać aby kupił chińską 125tkę bo ważne aby tanio na ryby jeździć a nie bohatersko walczyć z ruską materią co przecież niemało kosztuje.

Stefan się bawi, kombinuje, dzieli się doświadczeniami - przynajmniej może inny juz nie będzie musiał popełniać tych samych błędów i wykorzysta już przetrenowane rozwiązania. I w takich przypadkach fajne są podpowiedzi sensowne jak Adama. po to są takie tematy 😉

Zestaw naprawczy zacisku hamulcowego Brembo BMW R850 R1100 K1200 K100 K1 K1100

https://allegro.pl/oferta/zestaw-naprawczy-zacisku-brembo-przod-bmw-r-1100-850-k-1200-gs-r-rs-s-rt-lt-14830948090

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szukałem pasującego akumulatora 12V i nie znalazłem. W moim motocyklu jest bardzo mało miejsca. Jedna z przyczyn to skrzynia biegów od Dniepra która jest dłuższa. Poza tym oryginalnie był tam akumulator 6V który ma inne wymiary niż współcześnie produkowane akumulatory 12V. Oczywiście mógłbym kupić oryginalną skrzynie, wywalić alternator i wstawić prądnicę 6V i być może kiedyś to zrobię. Ale obecnie nie chcę.

Istnieją też fabryczne rozwiązania akumulatorów li-ion do motocykli. Chyba ktoś z Kolegów na takie coś w swoim motocyklu. Zastanawia mnie jak rozkładają się napięcia w takim przypadku? Ale chyba nie może być mocno inaczej niż u mnie poza jednym szczegółem. W Uralu mam klasyczny alternator ze wzbudzeniem jak w samochodzie, a większość motocykli ma alternatory z magnesami, gdzie stabilizacja napięcia ma charakter równoległy i jest inaczej rozwiązana niż w samochodach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na wschodzie nie mają problemow z wielkością akumulatora. Nawet traktorowy mieści się w koszu. A poważnie to doskonale rozumiem na czym polega problem ale miejsce mozna zawsze gdzieś znaleźć. Jak nie nad skrzynią biegów, to gdzieś z tyłu ramy. Można dorobić dodatkowy uchwyt, puszkę itp.  Twój sprzęt to i tak "ulep" z części z różnych modeli i marek więc niestandardowe dodatki nie powinny być problemem. Rozumiem, że tworzenie własnych rozwiazań to rodzaj wyzwania, zabawy itp. Tylko już tysiące użytkowników radzieckich zaprzegów przetestowało chyba wszystkie możliwe opcje. Wystarczy z nich korzystać. Robienie akumulatora, który negatywnie wpływa na pracę alternatora to moim zdaniem niedobry kierunek. Ale kazdy moze robić to co chce. W końcu to jego kasa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...