Skocz do zawartości

Przechładzany silnik? Jak to ugryźć? FZS 1000 2003


Buber
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam!

Chciałbym Wam zapodać kwestię która mnie zastanawia od jesieni w sumie. Może ktoś z doświadczeniem coś dorzuci?

Co się dzieje - silnik się nie dogrzewa. Pacjent, FZS 1000 2003 rok, na gaźnikach, taki standard. W temperaturach powyżej 20st, silnik na trasie ładnie trzyma 80st, czyli optymalną temperaturę pracy. Ale jak się robi zimniej, to on też od razu zimniej. A to ma konsekwencje takie że w zimie (czy tam jesieni czy na wiosnę) jak jest powyżej 4 a mniej niż 15, to nawet jadąc "w trasie" nie robi się cieplejszy niż 50 parę stopni. I od razu to widać w zużyciu wachy. Od pewnego czasu regularnie dwa razy w tygodniu robię trasę 70km, taką po zakrętach, więc jadę 5-7k obrotów, i widzę te różnice w temperaturze.

Co zrobiłem - wymieniłem termostat na nufkę sztukę, zmieniłem płyn w chłodnicy. No i w desperacji wiosną wstawiłem tekturkę na pół chłodnicy - tekturka pomogła, inne rzeczy nie. 

Myślałem że to może czujnik temperatury po prostu podaje za niską wartość, ale nie. Jak się podgrzeje do 100st to wiatrak, jak w instrukcji, od razu się zapina. Więc w jakimś tam zakresie tolerancji, ale działa tak jak powinien.

Więc ki czort? System chłodzenia powinien być tak skonstruowany by utrzymywać optymalną (75-85st) temperaturę. I główną rolę ma tu pełnić termostat. Zmieniłem - nic. Wsadziłem oba do garnka i powoli ogrzewałem - otwierają się razem w podobnej temperaturze, powyżej myślę 50-60 st, bo palca ciężko było wsadzić.

Czyżbym miał pecha i ten co kupiłem jest tak samo felerny jak ten z moto? Co jeszcze mógłbym zrobić żeby dojść o co chodzi? A może ten typ tak ma, i mam wkładać tekturkę?

Chętnie poczytam co Wam przychodzi do głowy. Dzięki!

Dezinformacja i fake newsy opierają się na tendencyjności w naszym myśleniu. Nie lubimy otrzymywać informacji, które są sprzeczne z tym, jak postrzegamy świat. Wolimy wiadomości, które potwierdzają nasze przekonania. Problem w tym, że wobec takich przekazów jesteśmy mniej krytyczni, więc jeśli dezinformacja będzie zgodna z tym, w co i tak już wierzymy, łatwiej będzie się nam na nią nabrać. Pamiętajmy, dezinformacja ma na celu radykalizację naszego światopoglądu, a nie jego zmianę.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mi to coś nie pasuje... Skoro przykrycie chłodnicy daje efekt to ewidentnie ciepło ucieka przez chłodnice czyli otworzony jest duży obieg. 

Jeśli bedziesz miał na trasie w te zimne dni 50st na silniku i zatrzymasz się to chłodnica zapewne będzie miała tę samą temp czyli bedzie mocno ciepła bo nie działa mały obieg.

Jeśli termostaty sprawne to trzeba się przyjrzeć powierzchnią z którymi pracuje termostat. Może są jakieś odkształcenia, wżery?

Już podczas rozgrzewania silnika na postoju po kontroli ciepła na chłodnicy można zaobserwować przy jakiej temp. silnika otwiera się duży obieg. To będzie cenna wskazówka...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No dziwne to jest właśnie. Może mi się uda pożyczyć gdzieś termometr taki kuchenny do pieczenia, to skali wystarczy. A termostaty (obydwa) ładne są 🙂 żadnych wżer, uszkodzeń, no w końcu ten drugi to nówka sztuka.

No trochę mnie dziwi, jak inżynier skonstruował ten system chłodzenia. Po mojemu to termostat po prostu do dupy, bo nie spełnia swojej funkcji. A może jakiś samochodowy pasuje? Wiem że np. Honda tak ma, że do XX pasuje termostat samochodowy Hondy... 

 

Dezinformacja i fake newsy opierają się na tendencyjności w naszym myśleniu. Nie lubimy otrzymywać informacji, które są sprzeczne z tym, jak postrzegamy świat. Wolimy wiadomości, które potwierdzają nasze przekonania. Problem w tym, że wobec takich przekazów jesteśmy mniej krytyczni, więc jeśli dezinformacja będzie zgodna z tym, w co i tak już wierzymy, łatwiej będzie się nam na nią nabrać. Pamiętajmy, dezinformacja ma na celu radykalizację naszego światopoglądu, a nie jego zmianę.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odpal zimny silnik i co chwile kontroluj ręką przy jakiej temp silnika(wskaźnik temp) chłodnica zacznie robić się ciepła - to będzie odpowiedź czy w ogóle układ małego obiegu działa i do jakiej temperatury czy też może już od samego początku układ jest otwarty na duży obieg.

ps. Co do wżerów i odkształceń to mi chodzi bardziej o wew. powierzchnie obudowy do której montujesz termostat...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Termometr nie jest niezbędny, po kilku minutach pracy wystarczy dotknąć chłodnicę ręką. Przy sprawnym termostacie powinna być zimna do momentu osiągnięcia przez silnik temperatury 85-90 stopni celciusza. Miałem kiedyś takie zdarzenie w przypadku auta że trzykrotna wymiana termostatu nie dawała efektów. Okazało się że wewnątrz obudowy brakowało uszczelki wewnątrz i termostat wciąż przepuszczał.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Znalazłem jakieś tam rozwiązanie. Pomierzyłem ten termostat, i jest pińcet samochodowych które spasują. Temperatura pracy silnika spalinowego jest ta sama w każdym wypadku, więc kupię za cenę "samochodową" - już widzę że to 2/3 - połowa ceny części oryginalnej - i się zobaczy.. 🙂

Wybuchnąć nie wybuchnie, będę obserwować kontrolkę. I dam Wam znać - może komuś się ta wiedza przyda?

Uszczelki.. hmm, zaraz przestuduiję serwisówki gdzie i jak ma być.. bo na fiszce części jest tylko jedna.. Dzięki za trop, kto wie?

Dezinformacja i fake newsy opierają się na tendencyjności w naszym myśleniu. Nie lubimy otrzymywać informacji, które są sprzeczne z tym, jak postrzegamy świat. Wolimy wiadomości, które potwierdzają nasze przekonania. Problem w tym, że wobec takich przekazów jesteśmy mniej krytyczni, więc jeśli dezinformacja będzie zgodna z tym, w co i tak już wierzymy, łatwiej będzie się nam na nią nabrać. Pamiętajmy, dezinformacja ma na celu radykalizację naszego światopoglądu, a nie jego zmianę.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Patrzyłem na zdjęciach jak wygląda obudowa takiego termostatu i jak się nie mylę jest to demontowalna część mocowana na wężach. Myślę że można by zdemontować ten element i próbować dmuchnąć przez niego powietrze. Jeśli jest sprawny to powinien trzymać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

o, też dobra koncepcja. Będę się bawił, na pewno. Dzięki! 

Uszczelka dobrze założona - wg. serwisówki...

Dezinformacja i fake newsy opierają się na tendencyjności w naszym myśleniu. Nie lubimy otrzymywać informacji, które są sprzeczne z tym, jak postrzegamy świat. Wolimy wiadomości, które potwierdzają nasze przekonania. Problem w tym, że wobec takich przekazów jesteśmy mniej krytyczni, więc jeśli dezinformacja będzie zgodna z tym, w co i tak już wierzymy, łatwiej będzie się nam na nią nabrać. Pamiętajmy, dezinformacja ma na celu radykalizację naszego światopoglądu, a nie jego zmianę.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temperatury pracy silników samochodowych nie są takie same. Może być termostat pracujący przy 87 stopniach, a są i takie co otwierają przy 105 stopni celcjusza. Więc niekiedy sprawny termostat nie otworzy się we wrzątku. Przykład BMW E46 1.8. Co ciekawe pomimo stabilizacji temperatury silnika na 105 stopni wskaźnik w kabinie pokazuje 90 stopni.

Edytowane przez Stefan Kowalski
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No ofkors. Poszukam takiego co ma zakres pracy mojego silnika, wg serwisówki 71-85 stopni ma nastąpić otwarcie. 

Dezinformacja i fake newsy opierają się na tendencyjności w naszym myśleniu. Nie lubimy otrzymywać informacji, które są sprzeczne z tym, jak postrzegamy świat. Wolimy wiadomości, które potwierdzają nasze przekonania. Problem w tym, że wobec takich przekazów jesteśmy mniej krytyczni, więc jeśli dezinformacja będzie zgodna z tym, w co i tak już wierzymy, łatwiej będzie się nam na nią nabrać. Pamiętajmy, dezinformacja ma na celu radykalizację naszego światopoglądu, a nie jego zmianę.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ano znalazłem, za w sumie pół ceny motocyklowego, temp. otwarcia 78st, jak dojedzie to założę. I w trakcie zakładania zbadam czy zamyka dmuchając w rurę. 

Dajcie mi dwa dni 🙂 

Obiektywność badań? system się nie zmieni, za wyjątkiem termostatu. a czujnik mam z cyfrowym wyświetlaczem, więc widzę co do stopnia, jakkolwiek by to nie było wyskalowane. Coś będzie widać...

Dezinformacja i fake newsy opierają się na tendencyjności w naszym myśleniu. Nie lubimy otrzymywać informacji, które są sprzeczne z tym, jak postrzegamy świat. Wolimy wiadomości, które potwierdzają nasze przekonania. Problem w tym, że wobec takich przekazów jesteśmy mniej krytyczni, więc jeśli dezinformacja będzie zgodna z tym, w co i tak już wierzymy, łatwiej będzie się nam na nią nabrać. Pamiętajmy, dezinformacja ma na celu radykalizację naszego światopoglądu, a nie jego zmianę.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Miałem ten sam problem, w TDM900, generalnie układ chłodzenia jest mocno ułomny w wielu motocyklach, małego obiegu nie ma, zamiast jego jest mała dziurka w termostacie, która puszcza trochę wody na chłodnice i ona zawsze będzie trochę ciepła nawet chwilę po odpaleniu, ja ze względu że dużo jeżdżę nawet jak jest 5st. Zrobiłem mały obieg jako wymiennik ciepła w zbiorniku oleju. Tdm ma suchą miske. Wymieniłem termostat na cieplejszy i bez tej dziury ori miał 82,teraz jest 89. W obudowie termostatu zrobiłem wyjście na mały obieg i powrót w chłodnice, teraz przy 5 stopniach trzyma 89 stopni cały czas a przy temp powyżej 20 trzyma podczas jazdy 93 cały czas, dodatkowo mi też zależało żeby się olej szybciej grzał, przez to że jest poza silnikiem jak woda ma 90 to olej dopiero 30, po zamontowaniu wymiennika jest o 10 stopni więcej, do kompletu zamontowany jest zewnętrzny sterownik wentylatora, który uruchamia go przy 98 st. A wyłącza przy 95. Po tych wszystkich zabiegach 90 st osiąga po 3 kilometrach a olej ma 70 po 10.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No fajnie, ale to jest temat o FZS 1000, gdzie serwisówka, o czym pisałem wcześniej, zaleca inne temperatury. 🙂

 

Dezinformacja i fake newsy opierają się na tendencyjności w naszym myśleniu. Nie lubimy otrzymywać informacji, które są sprzeczne z tym, jak postrzegamy świat. Wolimy wiadomości, które potwierdzają nasze przekonania. Problem w tym, że wobec takich przekazów jesteśmy mniej krytyczni, więc jeśli dezinformacja będzie zgodna z tym, w co i tak już wierzymy, łatwiej będzie się nam na nią nabrać. Pamiętajmy, dezinformacja ma na celu radykalizację naszego światopoglądu, a nie jego zmianę.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...