Skocz do zawartości

Projekt SHL Gazela (ABcar Oldtimers)


Berger
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

"to jest fizyka" zamyka temat 🤣

Zestaw naprawczy zacisku hamulcowego Brembo BMW R850 R1100 K1200 K100 K1 K1100

https://allegro.pl/oferta/zestaw-naprawczy-zacisku-brembo-przod-bmw-r-1100-850-k-1200-gs-r-rs-s-rt-lt-14830948090

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To ja moze zapytam Grzeska,dlaczego uwaza ze akurat silnik Wiatra jest odporny na podnoszenie osiagow, a panow Tommo i opozycje poprosze o zaprzestanie skakania sobie do oczu?

Dla wyjasnienia moje przekonanie ze aku + instalacja rozruchowa nie byla pozadana w motocyklach sportowych bierze sie stad ze we wszystkich sportowych modelach starych angoli, ktorymi sie zajmuje mialy akumulator zastepiony duzym kondensatorem pozwalajacym na rozruch z kopa. 73 Trident ktorym jezdze jest lzejszy od wersji z rozrusznikiem o jakies 20 kg, no ale to byly lata 70 te kiedy to projektowano i produkowano. Nawet zgadzajac sie z teza Tommo ze najwieksze znaczenie dla szybkosci max ma oplywowa sylwetka moto, to jak oplywowe sa ksztalty oryginalnej Gazeli. W dodatku caly czas dyskusja zajmuje sie mozliwosciami silnika, a jak z napedem pierwotnym, sprzeglem, zawieszeniami a nawet mozliwosciami samej ramy nie bedacej nawet zadna kratownica tylko zespawana pojedyncza rura z dospawanymi blachami do ktorych np przymocowany jest tylny wahacz? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 minut temu, Adam M. napisał:

Nawet zgadzajac sie z teza Tommo ze najwieksze znaczenie dla szybkosci max ma oplywowa sylwetka moto, to jak oplywowe sa ksztalty oryginalnej Gazeli. W dodatku caly czas dyskusja zajmuje sie mozliwosciami silnika, a jak z napedem pierwotnym, sprzeglem, zawieszeniami a nawet mozliwosciami samej ramy nie bedacej nawet zadna kratownica tylko zespawana pojedyncza rura z dospawanymi blachami do ktorych np przymocowany jest tylny wahacz? 

W ogóle nie jest opływowe. Dlatego głównie z czym będzie walczył silnik to potężne opory powietrza dochodząc do granicy prędkości maks.

Co do ramy to na takich samych wątłych ramach ludzie wtedy się ścigali i jakoś radę dawali. 

Zobaczymy jak ten projekt się rozwinie. Ja bym wolał żeby trochę nawet odeszli od oryginału na zysk lepszych własności jezdnych, zawiasu i hamulców.

Audi Sport

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szczególnie zawias w Gazeli ledwo dawał sobie radę z ówczesnymi prędkościami.... Ciekawi mnie jak sobie zechce z tym poradzić... Szczególnie przodem.... 

"O ładnie złożony... O nieźle zapierd..a... O ładna pozycja i dobrze patrzy... O Rura po bułki jedzie..." - Komentarze przy oglądaniu zdjęć z SD ;-) - made by Rufi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Każdy kto jeździł trochę takimi demoludami wie że prędkość 90+ to prędkość kosmiczna, a z każdym kolejnym kilometrem śmierć zagląda nam przez ramię. Pchany wahacz z przodu to ogólnie porażka jeżeli chodzi o przednie zawieszenie, można wyrżnąć przy byle podbiciu, ogólnie brak tam jakiejkolwiek sztywności.

2 godziny temu, Tommo napisał:

Co do ramy to na takich samych wątłych ramach ludzie wtedy się ścigali i jakoś radę dawali. 

Gdzie były takie wyścigi, gdzie ściągała się gazela?  Bo z tego co wiem ścigali się zupełnie innymi motocyklami, np metalexami, gdzie rama nijak ma się do ramy gazeli, nasze motocykle "fabrycznie" to miały gównie nazwę z fabrycznych.  

 

 

Ogólnie są dwa różne założenia, zróbmy piękny oryginał który będzie wyścigówką, a do tego zróbmy to jak w latach 60-70, to się nie łączy jakoś.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Miały seryjne ramy które były przebudowane pod motorsport czyli wzmocnione, całkowicie inne zawieszenie, inne koła (felgi alu z zagarnicy), silniki przebudowane z innymi gażnikami np bing z zapłonem sem itp Seryjna jest jak pisałem nazwa 🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nigdy w zycui nie uwierze ze to mogly byc seryjne ramy i te motocykle mogly z nimi jezdzic ponad 200 km/godz o czym mowil nasz mentor Wojtek. Ale poszukajmy na necie czym scigali sie ludzie w latach 70 tych i jak to bylo zbudowane.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Adam bo nie były, po prostu Tommo pisze z uporem maniaka o rzeczach o których nie ma pojęcia, a szkoda bo temat fajny, ale jak widać nie da się go odkleić 🙂

 

 

A te prawdziwe szybkie wyścigówki to były metalexy z silnikami od CZ cross przystosowanych do wyścigów szosowych. 

Edytowane przez qpa
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 minut temu, qpa napisał:

Adam bo nie były, po prostu Tommo pisze z uporem maniaka o rzeczach o których nie ma pojęcia, a szkoda bo temat fajny, ale jak widać nie da się go odkleić 🙂

 

 

A te prawdziwe szybkie wyścigówki to były metalexy z silnikami od CZ cross przystosowanych do wyścigów szosowych. 

Oglądałeś materiał z Abcaru i co Wojtek opowiadał?

Audi Sport

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie 

.. Nawet moja M21 W2S2 pomimo tego, że widelec wyglądał na seryjny, to seryjny nie był. Inne tuleje ślizgowe, inne sprężyny o progresywnej charakterystyce, a nie stałym zwoju, nie pamiętam teraz czy aby nie była inna średnica lagi. A z wierzchu "seria" omal, bo wizualnie brak by) o oczek na goleniach do mocowania błotnika i itwór spustowy miała zaślepiony bodaj śrubką.... I tylko niecałe 1700 czy 1800 sztuk wyszło i większość na eksport. 

A od Gazeli lepiej się prowadzi M11W "kiwaczka". Dłuższy wachaczyk i inne amorki sporo dają... Też taka jeszcze czasami jeździ... 😉😁

"O ładnie złożony... O nieźle zapierd..a... O ładna pozycja i dobrze patrzy... O Rura po bułki jedzie..." - Komentarze przy oglądaniu zdjęć z SD ;-) - made by Rufi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To jest przednia czesc ramy mego Tridenta, ktora wykazuje pewne podobienstwo do ramy Gazeli z ta roznica ze ma  kolyske pod silnikiem i poprzeczke wzmacniajaca gorna rure i glowke. Zwroccie uwage ze okuwka mocowania wahacza jest przymocowana do tylnej rury bez zadnych wzmocnien. Do tej czesci dokreca sie czesc tylna z podwojnymi rurami podtrzymujacymi podstawe kanapy:

2ef2d116e9535df563588a282f8eb6ee37975e71

Ta rama jest typowa rama wszystkich modeli ktore w latach 50 tych gdy silniki Triumpha byly zdolne do osiagniecia mocy tych 30 paru KM fatalnie sie prowadzily juz przy 100 km/godz, Dlatego w polowie lat 50 tych zostaly zmodyfikowane w ten sposob ze dokrecana tylna czesc ramy, mocowanie wahacza i tylna czesc silnika sa skrecone zewnetrznymi blachami grubosci 7 mm w jeden zespol jak na tym zdjeciu Tridenta z wmontowanym silnikiem i te ramy dawaly rade z modelami ktore mogly sie rozpedzic od 160 do 200, a nawet wiecej km/godz

Swing-Arm-In-1.jpg

Dlatego uwazam ze pojedyncza rura bez wzmocnien z dospawanymi blachami nie da rady. Tytulem ciekawostki specjalnie przygotowany do bicia rekordow szybkosci Triumph 650 w tej ramie na dnie jez Bonneville pojechal pond 310 km/godz w 1955r. Stad pozniejsza nazwa modelu T120.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Adam ale nie porównuj cztero suwa w 2 garach do singla 2t o trzy razy mniejszej pojemności.

Wtedy bardzo walczono z masą bo brakowało mocnego silnika. Niektóre motocykle ważyły 80 kg żeby rekompensować małą moc silnika. Zdrowy chłop taki motocykl wziął pod pachę i przeniósł w całości. To był zgniły PRL ludzie lepili motocykle z czego się dało po minimalnych kosztach.

Audi Sport

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 godzin temu, Adam M. napisał:

To ja moze zapytam Grzeska,dlaczego uwaza ze akurat silnik Wiatra jest odporny na podnoszenie osiagow, a panow Tommo i opozycje poprosze o zaprzestanie skakania sobie do oczu?

Dla wyjasnienia moje przekonanie ze aku + instalacja rozruchowa nie byla pozadana w motocyklach sportowych bierze sie stad ze we wszystkich sportowych modelach starych angoli, ktorymi sie zajmuje mialy akumulator zastepiony duzym kondensatorem pozwalajacym na rozruch z kopa. 73 Trident ktorym jezdze jest lzejszy od wersji z rozrusznikiem o jakies 20 kg, no ale to byly lata 70 te kiedy to projektowano i produkowano. Nawet zgadzajac sie z teza Tommo ze najwieksze znaczenie dla szybkosci max ma oplywowa sylwetka moto, to jak oplywowe sa ksztalty oryginalnej Gazeli. W dodatku caly czas dyskusja zajmuje sie mozliwosciami silnika, a jak z napedem pierwotnym, sprzeglem, zawieszeniami a nawet mozliwosciami samej ramy nie bedacej nawet zadna kratownica tylko zespawana pojedyncza rura z dospawanymi blachami do ktorych np przymocowany jest tylny wahacz? 

To może zacznijmy od cylindra w który nie ma materiału żeby sensownie dowiercić dodatkowych  "okienek mocy" . Rzeźba w tym cylindrze polega na powiększaniu tego co jest choć i to jest mocno ograniczone przez tłok który nie lubi dużych kanałów z racji kruchych, grubych jak cegła pierścieni. W tym przypadku trzeba trzymać się wzoru na wielkość okien w stosunku do średnicy tłoka, druga sprawa to głowica z przesuniętą komorą spalania, tutaj powinna być zastosowana komora centralna odpowiednio ukształtowana z powiększonym stopniem sprężania wtedy możemy liczyć na te dodatkowe 3-5KM max. Głowica prawdopodobnie bez spawania się nie obejdzie, a w latach 70 raczej to nie było na porządku dziennym choć w sumie jest na to sposób, ale zobaczymy co chłopaki wymyślą, następnie korbowód gdzie musi być zastosowane łożysko igiełkowe na sworzniu bo przy tak wysokich obrotach tulejka raczej przy długim maksymalnym obciążeniu nie jest w stanie tego udźwignąć. Prawdę mówiąc w tym czasie Japonia, Niemcy i Czesi byli technologicznie z 10lat za Polską dlatego zawodnicy często ścigali się na jednostkach zagranicznych, ale mniejsza oto, następny słaby punkt W2 to tłok który do takich mocy bez apelacyjnie jest do wymiany nawet z racji tego że przy obrotach rzędu powyżej 10tys doświadczymy zjawiska ring flutter, kolejna istotna sprawa jak nie najważniejsza w tym silniku to 4 stopniowa skrzynia biegów, ciężko będzie dograć wydech, moc i moment żeby nie wypaść z rezonansu bo ten silnik tylko w tym zakresie będzie miał moc, a na czwórce ciężko  będzie dokręcić do tych obrotów bez zaworu i zapłonu ze zmiennym punktem wyprzedzenia dlatego np. rs 125  mamy 6 biegów gęsto zestopniowane. Mamy jeszcze sprzęgło, platynkowy zapłon bo o samej ramie nie wspomnę 😄 gdzie trzeba dołożyć kolejne parę KM ze względu na aerodynamikę czyli jakieś 45KM 🙂 w sumie żeby powalczyć o te 180km/h . Tommo ja wiem że może i jesteś urodzonym optymista i wierzysz w to co Ci goście mówią bo maja fejm, zaplecze, flotę i wiele projektów zrobili że nie jednemu kopara opadła, ale trzeba realnie podejść do tematu. Miałeś kiedyś do czynienia z WSK? 130km/h to walka o przetrwanie jak w amazońskiej dżungli.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...