Skocz do zawartości

Przeciwpochylenie podczas pokonywania zakrętów


Technick
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Dzień dobry 🙂

Panowie i Panie. Od pewnego instruktora usłyszałem , że wychylenie ciała w kierunku przeciwnym do zakrętu powinno mieć miejsce:

90% przypadków przy miejskiej jeździe (proporcje zmieniają się jeśli łamiemy przepisy i jeździmy z niedozwoloną prędkością)

75% przypadków poza miastem

Dodatkowo taki manewr powinien być stosowany przy prędkościach autostradowych przy pokonywaniu lekkich łuków bo "siła odśrodkowa nie wytworzy się"

Czy jest to podejście słuszne? Czy moglibyście poprzeć argumenty za takim stwierdzeniem? 

Edytowane przez Technick
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jedynie słusznych zaleceń jest mniej więcej tyle ilu doświadczonych instruktorów.
Na forum znajdziesz jak sobie to nawzajem teoretycznie wyjaśnią.
Prostują się w zakręcie latający na SM bo myślą że tak wyglądają bardziej zajebiście, odwrotnie jest z latającymi na sportach, znaczy myślą to samo tylko się odwrotnie wyginają.
Prosto jeżdżą turyści, bo tak najlepiej widać nawigację, oraz chpperowcy bo inaczej ich frędzle z kierownicy walą po pyskach.
Cieszę się że mogłem pomóc.

--
Ups, się czy to wysłało?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nawyku wychylania się na zewnątrz (a może trzymania się pionowo na zakrętach) nabrałem na skuterze (miałem habanę custom, taki harley dla ubogich). Po przesiadce na motocykl było mi ciężko szybciej pokonywać zakręty z prędkością ponadskuterową i ten nawyk siedzi we mnie dość głęboko. Jak sobie przypomnę i przyjmę przed zakrętem pozycję bojową, to wychylam się do środka, jak zapomnę, to czasem jest lekka panika, bo dryfuję na zewnątrz (na szczęście nigdy nie zabrakło marginesu). Jeździłem 3 lata małym nakedem, teraz turystykiem adwenczer (to tak, żebyś wiedział, że nie sportem).

Najlepiej zapisz się na szkolenie z zakrętów, na torze. Ja polecam JCGroup w Słomczynie (bo mam blisko), jeszcze nie raz tam pojadę. Tam sobie polatasz i wszystko przetestujesz. W ciągu pół dnia jesteś w stanie zrobić 150 kółek (ja zrobiłem 200, ale ostatnia runda była długa, bo było tylko 7 uczestników, cały program zrobiliśmy szybciej i zostało więcej czasu na własne ćwiczenia). Policz sobie, ile czasu zajęłoby Ci zaliczenie tylu zakrętów na zwykłej drodze. A na miejscu masz instruktorów i możesz z  nimi dyskutować ile chcesz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 godzin temu, Technick napisał:

Dzień dobry 🙂

Panowie i Panie. Od pewnego instruktora usłyszałem , że wychylenie ciała w kierunku przeciwnym do zakrętu powinno mieć miejsce:

90% przypadków przy miejskiej jeździe (proporcje zmieniają się jeśli łamiemy przepisy i jeździmy z niedozwoloną prędkością)

75% przypadków poza miastem

Dodatkowo taki manewr powinien być stosowany przy prędkościach autostradowych przy pokonywaniu lekkich łuków bo "siła odśrodkowa nie wytworzy się"

Czy jest to podejście słuszne? Czy moglibyście poprzeć argumenty za takim stwierdzeniem? 

1. Zapytaj tego Twojego instruktora czemu to wychylanie w przeciwnym kierunku do zakretu ma sluzyc ? 

2. Jakie sa tego korzysci ?

3. W jakich sytuacjach sie ta technike stosuje ? 

 

4. Jaka predkosc jest dla Ciebie " autostradowa " ? Bo tu najprawdopodobnie bedziemy mieli zuuuuuuuuuuuuuuupelnie inne mniemanie !

 

🙂

Edytowane przez ks-rider
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 godzin temu, Technick napisał:

Panowie i Panie. Od pewnego instruktora usłyszałem , że wychylenie ciała w kierunku przeciwnym do zakrętu powinno mieć miejsce:

Hmmm...

Powiedzmy, że przy zawracaniu na ciasnej drodze (jak mocno pochylisz moto, to poprawia średnice skrętu) lub na luźnym terenie można by to wykorzystać, ale... wtedy wyrabiasz sobie niepotrzebny nawyk.

Jeśli na zakręcie pochylasz się wraz z siłą odśrodkową, wtedy motocykl zwiększa kąt pochylenia jadąc ciągle tym samym torem, a to Ci do niczego nie potrzebne (chyba, że szukasz "haka" jak przytrzeć podnóżek).

Możesz to sprawdzić jadąc na wprost - po prostu podnieś dupę, stań na jednym podnóżku... motocykl pochyli się w przeciwną stronę, a będzie jechał prosto.

Daj koniecznie znać ile lat ma ten instruktor i skąd pochodzi. Stawiam, że pochodzi z Marsa. Albo przynajmniej z ciemnej strony Księżyca.

Edytowane przez Damian85
  • Lubię to! 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Panowie za odzew!

8 hours ago, ks-rider said:

1. Zapytaj tego Twojego instruktora czemu to wychylanie w przeciwnym kierunku do zakretu ma sluzyc ? 

2. Jakie sa tego korzysci ?

3. W jakich sytuacjach sie ta technike stosuje ? 

4. Jaka predkosc jest dla Ciebie " autostradowa " ? Bo tu najprawdopodobnie bedziemy mieli zuuuuuuuuuuuuuuupelnie inne mniemanie !

Zapytać nie zapytam bo człowiek dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem na ramach swojego bloga. Odpowiadając na pytania:

1.  Ma służyć bezpieczniejszemu i szybszemu pokonywaniu zakrętu

2.  Zwiększone pochylenie motocykla, które pozwala na mniejszy promień skrętu. 

3. Z tego co zrozumiałem to niemal w każdych sytuacjach. Pochylanie się razem z motocyklem czy do wewnątrz zakrętu powinno być stosowane tylko w nielicznych przypadkach (przy dużych prędkościach i mocnych łukach)

4. Instruktor miał na myśli prędkość 140km/h

Informacje zaczerpnąłem z tej strony: https://szkola-motocyklowa.blogspot.com/2016/05/skrecanie.html, jednak po przeczytaniu komentarzy i tamtejszej dyskusji z osobą, która twierdzi, że nie powinno się tak robić mam wątpliwości czy jest to słuszne podejście. Teraz mam mętlik w głowie i nie wiem która strona ma rację dlatego zwracam się do Was żebyście wyjaśnili kompletnemu laikowi dlaczego tak powinno/nie powinno się robić

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

57 minut temu, Technick napisał:

Dzięki Panowie za odzew!

Zapytać nie zapytam bo człowiek dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem na ramach swojego bloga. Odpowiadając na pytania:

1.  Ma służyć bezpieczniejszemu i szybszemu pokonywaniu zakrętu

2.  Zwiększone pochylenie motocykla, które pozwala na mniejszy promień skrętu. 

3. Z tego co zrozumiałem to niemal w każdych sytuacjach. Pochylanie się razem z motocyklem czy do wewnątrz zakrętu powinno być stosowane tylko w nielicznych przypadkach (przy dużych prędkościach i mocnych łukach)

4. Instruktor miał na myśli prędkość 140km/h

Informacje zaczerpnąłem z tej strony: https://szkola-motocyklowa.blogspot.com/2016/05/skrecanie.html, jednak po przeczytaniu komentarzy i tamtejszej dyskusji z osobą, która twierdzi, że nie powinno się tak robić mam wątpliwości czy jest to słuszne podejście. Teraz mam mętlik w głowie i nie wiem która strona ma rację dlatego zwracam się do Was żebyście wyjaśnili kompletnemu laikowi dlaczego tak powinno/nie powinno się robić

Jak w takim razie skręcamy?
Aby skręcić motocyklem musimy go chociaż delikatnie przechylić w stronę zakrętu (to jest to ziarenko prawdy z legendy). Następnie w zależności od prędkości albo, przy wolnej jeździe, normalnie skręcamy (często bardzo mocno) kierownice w stronę zakrętu, albo, przy szybszej, są to bardzo delikatne ruchy niekoniecznie w stronę w którą skręcamy.

Przy spokojnej jeździe do mniej więcej 30 km/h możliwe jest skręcanie poprzez skręcenie kierownicy (zawsze mimo wszystko towarzyszy temu lekkie pochylenie motocykla), powyżej tej prędkości ruch kierownicą jest bardzo delikatny, a to jak mocno chcemy skręcić będzie uwarunkowane od tego jak mocno pochylimy motocykl w stronę zakrętu.

 większość Twojej codziennej jazdy po mieście będzie wymagała wychylania się w przeciwną stronę niż motocykl.

jedziesz 140 km/h po autostradzie i zaczyna się zakręt autostradowy, mimo tak dużej prędkości siła odśrodkowa nie ma szans na wytworzenie się ponieważ promień takich zakrętów jest kilka razy większy niż promień idealnego zakrętu dla tej prędkości.
Wniosek: znowu wychylamy się przeciwnie do motocykla.

To co tu wycytowalem jest totalna bzdura i tyczy sie bardziej bajki z mchu i paproci niz jazdy jednosladem.


Ten " instruktor " cos tam uslaszal ale nie do konca zakumal o co chodzi. Zworoc uwage ze nawet nie podal jak nazywa sie ta technika a co gorsza nie podal prawidlowo w jakich sytuacjach sie ja stosuje.

 

KAzdy jeden zakret wchodzisz kladac sie razem z motocyklem. Jezeli tego nie robisz, to znaczy, ze sie boisz i jeszcze sie nie " rozlezdziles " - mala pryktyka jazdy. Technike " cisniecia / ciskania ( w j. niemieckim  " Drücken " stosuje sie 

 

1. przy malych perdkosciach w celu skretu w ciasny winkiel a czesciej podczas zawracania o 180 stopni, przy czym nalezy jak najdalej patruyc do tylu przez lewe ramie !  

2. Jezeli cos lub ktos wyskoczy Ci przed jednoslad 

3. musisz ominac cos, co lezy / jest na jezdni 

Czyli przy naglych przypadkach gdy niemasz czasu na zastosowanie konwencjinalniej metody pochylenie / zlozenia sie w zakret.

W ze te bzdury na autostradzie przy 140 km/h to zabral bym mu papiery instruktorskie !  A o fizyce to juz wogole niema pojecia, bo podal jedynie dwie sily a wystepuja cztery ! 

 

🙂

 

 

 

 

8 godzin temu, Damian85 napisał:

Hmmm...

Powiedzmy, że przy zawracaniu na ciasnej drodze (jak mocno pochylisz moto, to poprawia średnice skrętu) lub na luźnym terenie można by to wykorzystać, ale... wtedy wyrabiasz sobie niepotrzebny nawyk.

Jeśli na zakręcie pochylasz się wraz z siłą odśrodkową, wtedy motocykl zwiększa kąt pochylenia jadąc ciągle tym samym torem, a to Ci do niczego nie potrzebne (chyba, że szukasz "haka" jak przytrzeć podnóżek).

Możesz to sprawdzić jadąc na wprost - po prostu podnieś dupę, stań na jednym podnóżku... motocykl pochyli się w przeciwną stronę, a będzie jechał prosto.

Daj koniecznie znać ile lat ma ten instruktor i skąd pochodzi. Stawiam, że pochodzi z Marsa. Albo przynajmniej z ciemnej strony Księżyca.

 

I tyle w temacie, a swoja droga, to chcialbym keidys wybrac sie na kurs dla instruktorow nauki jazdy na kat A.


Jeszcze bardziej chcialbym wybrac sie na kurs szkolenia technik jazdy motocyklem, ale z tego co czytam i slysze, to wyrzucona kasa w bloto, niestety ! 

 

:)

Edytowane przez ks-rider
  • Dzięki! 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zauważyłem u siebie taką manierę, że gdy ostro przyspieszam wychylam się do przodu, co jest raczej oczywiste ale też jednocześnie lekko pochylam motocykl w lewą stronę. Trwa to chwilę i co ciekawe motocykl nadal jedzie idealnie prosto. Macie coś podobnego u siebie?

Audi Sport

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

50 minut temu, Tommo napisał:

Zauważyłem u siebie taką manierę, że gdy ostro przyspieszam wychylam się do przodu, co jest raczej oczywiste ale też jednocześnie lekko pochylam motocykl w lewą stronę.

Panie Tommo, nieświadomie stosujecie techniki anty-wheelie. 

Na nawet lekko pochylonym sprzecie moto nie idzie tak ochoczo na koło, jak na wyprostowanym.

1 godzinę temu, ks-rider napisał:

To co tu wycytowalem jest totalna bzdura i tyczy sie bardziej bajki z mchu i paproci niz jazdy jednosladem.

Ten " instruktor " cos tam uslaszal ale nie do konca zakumal o co chodzi

Zgadza się. Aż oczy bolą od czytania tych jego kocopołów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Tommo napisał:

Zauważyłem u siebie taką manierę, że gdy ostro przyspieszam wychylam się do przodu, co jest raczej oczywiste ale też jednocześnie lekko pochylam motocykl w lewą stronę. Trwa to chwilę i co ciekawe motocykl nadal jedzie idealnie prosto. Macie coś podobnego u siebie?

Pochyla się w lewo, bo minimalnie robisz anty-przeciwskręt 🙂
Odkręcając gaz nadgarstek, który był "za" manetką idzie "pod" manetkę i w efekcie ciągniesz prawą stronę kierownicy o te 1-2 cm do siebie.

 

A tu można zaobserwować szybkie ciasne zawrotki z wychyleniem na zewnątrz, ale to inna liga 🙂 (z forum v-stromów)

Edytowane przez PiotrEm
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, PiotrEm napisał:

A tu można zaobserwować szybkie ciasne zawrotki z wychyleniem na zewnątrz, ale to inna liga 🙂 (z forum v-stromów)

I tu wlasnie stosujesie technike " Drücken " 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

21 hours ago, Technick said:

1.  Ma służyć bezpieczniejszemu i szybszemu pokonywaniu zakrętu

pomyśl: gdyby tak faktycznie było wszyscy zawodnicy na torach stosowaliby tą metodę. a teraz obejrzyj sobie dowolny współczesny wyścig - wnioski?

jeśli mnie pamięć nie myli, opisana technika była "prawidłowa" kilkadziesiąt lat temu. podobnie jak starzy instruktorzy, zwłaszcza bez własnego doświadczenia na motocyklu, odradzają używanie przedniego hamulca, "bo przelecisz przez kierownicę". tyle, że współczesne motocykle mają z przodu 2x 300mm, a z tyłu 1x 150 (wartości przykładowe), więc tak jakby dokładnie odwrotnie to współcześnie wygląda...

jsz

„Warunkiem istnienia dyktatury jest ciemnota tłumu, dlatego dyktatorzy bardzo o nią dbają, zawsze ją kultywują.”
[R. Kapuściński]
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

26 minut temu, jeszua napisał:

pomyśl: gdyby tak faktycznie było wszyscy zawodnicy na torach stosowaliby tą metodę. a teraz obejrzyj sobie dowolny współczesny wyścig - wnioski?

jeśli mnie pamięć nie myli, opisana technika była "prawidłowa" kilkadziesiąt lat temu. podobnie jak starzy instruktorzy, zwłaszcza bez własnego doświadczenia na motocyklu, odradzają używanie przedniego hamulca, "bo przelecisz przez kierownicę". tyle, że współczesne motocykle mają z przodu 2x 300mm, a z tyłu 1x 150 (wartości przykładowe), więc tak jakby dokładnie odwrotnie to współcześnie wygląda...

jsz

Ale przy niskich prędkościach tak się właśnie robi

Damian85: ,,Łapy mają być luźne i mają sobie "dyndać", tj. wisieć jak flaki.”

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie no koles nie ma pojecia o czym mowi.

Ale takim mamy i tu pelno;)

oczywiscie to co sam napisalem nie jest w 100% prawdziwe bo jest to poniekad wyrwane z kontekstu. 
Przy wyzszych predkosciach tez mozna ale jest to conajmniej nienaturalne ...

 

Damian85: ,,Łapy mają być luźne i mają sobie "dyndać", tj. wisieć jak flaki.”

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...