Skocz do zawartości

Jawa 350 - tłoki pracujące razem


mtx32
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich,

 

Jestem tu nowy więc proszę o wybaczenie jeśli coś będzie nie tak.

 

Szukam informacji na temat silnika Jawy 350 z tłokami pracującymi razem. Znalazłem na tym forum wypowiedź Pana Piotra Dudka, że miał z taką Jawą 350 do czynienia i jej osiągi były znacznie lepsze. Tomasz Sałek w swoich artykułach również wspomina po przerobieniu wału aby tłoki chodziły razem (oryginalnie chodzą na przemian).

 

Policz sobie powierzchnię obu tłoków i zobacz co z tego wyniknie w porównaniu z np.Junakiem.

Jezdzi taka przeróbka w Sosnowcu Zagórzu od kilku lat. Trochę trzęsie ale staje na kole po odkręceniu gazu. Kwestja doważenia przeciwwag.

 

Źródło: http://forum.motocyklistow.pl/index.php/topic/17583-jawa-350-z-tlokami-chodzacymi-jednoczesnie/

 

Czy jest ktoś spotkał tak przerobiony silnik? Czy faktycznie taka modyfikacja podnosi moc, a wibracje są na przeciętnym poziomie?

Czy ma ktoś informacje jak wyważyć wał przy takiej zmianie ?

 

Mam drugi silnik w trakcie remontu i się zastanawiam czy nie zaryzykować i ustawić tłoki razem.

 

 

Oto moja Jawa 350 z zamontowaną podkową i wypełnionym wałem:

img_4690.jpg?w=627

img_2799_zpsficwkwt2.jpg?w=627

img_2802_zpsxyudxj8f.jpg?w=627

Edytowane przez mtx32
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Osiągi na pewno będą lepsze,bo na logikę ,dwa tłoki w jednym cyklu spalania mieszanki w tym samym momencie,dadzą większą siłę,niz spalając ją oddzielnie.

Problemem moze być przeróbka wału,ale pewnie istnieją zakłady,które są w stanie zrobić takie rzeczy,oraz druga rzecz - zapłon.

Przy takiej przeróbce iskra musi być w tym samym momencie na dwóch cylindrach,a nie na przemian,jak jest to zrobione fabrycznie.

Jak będzie z kultura pracy oraz wibracjami, ....? Równiez dobre pytanie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Da się to zrobić ale:

Wibracje dużo większe, wał wytrzyma 10 000 km o ile wytrzyma.
Potrafi urwać się mocowanie silnika - pęknie aluminium od drgań.

Trzeba bardzo dobrze dostroić silnik i wykonać pełny profesjonalny remont...
zajrzyj na jawacz bo chłopaki tam kiedyś o tym dyskutowali...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W takim silniku tloki dalej pracuja oddzielnie ( jeden ma prace a drugi wydech, gdy oba przechodza przez GMP ) i zaplon moze byc na podwojnej cewce z tracona iskra. Mialem przez ostatnie 10 lat tak pracujacego 4 suwa i rzeczywiscie odejscie jest lepsze ale kosztuje to w wibracjach silnika.

Nie ma obiadu za darmo - o tym warto pamietac.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolega, bzdury gadasz!

To jest dwusuw!

Zapłon jest zawsze, gdy tłok jest u góry.

Dwa tłoki w górze - dwa zapłony na raz.

J.bnięcie potężne. Dla łożysk na pewno. Czy tak pracujący silnik będzie miał zadowalający przebieg krzywej momentu i mocy, to już inna sprawa....

 

Żużu77, Cieszyn, R12RT

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mozliwe, nigdy dwusuwami sie nie interesowalem.

Po doswiadczeniach z 4 suwami pracujacymi jak 2 polaczone single ( british twin ),

nie sadze ze tak pracujacy silnik bedzie przyjazny w uzytkowaniu.

A w wypadku Jawy ze dlugo posluzy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W ogóle to na zdjęciu powyżej to jest jakaś hybryda bo nadwozie jest ze starszego modelu 6V a silnik z wersji TS 12V.

Poza tym TS nigdy nie lubiłem, ponieważ przekonstruowali silnik, podnieśli moc ale łożyska zostawili. Skutkiem była znacznie mniejsza trwałość...

 

Żużu77, Cieszyn, R12RT

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolega, bzdury gadasz!

To jest dwusuw!

Zapłon jest zawsze, gdy tłok jest u góry.

Dwa tłoki w górze - dwa zapłony na raz.

J.bnięcie potężne. Dla łożysk na pewno. Czy tak pracujący silnik będzie miał zadowalający przebieg krzywej momentu i mocy, to już inna sprawa....

 

Żużu77, Cieszyn, R12RT

Nie zawsze...

 

Zakładam zapłon vape Z04 i mam iskrę kiedy jeden tłok jest na dole i a drugi u góry - na obu garach naraz...

 

W ogóle to na zdjęciu powyżej to jest jakaś hybryda bo nadwozie jest ze starszego modelu 6V a silnik z wersji TS 12V.

Poza tym TS nigdy nie lubiłem, ponieważ przekonstruowali silnik, podnieśli moc ale łożyska zostawili. Skutkiem była znacznie mniejsza trwałość...

 

Żużu77, Cieszyn, R12RT

 

Montowane były silniki z 350ts do ramy/modelu 634, tak że to nie jest jakaś hybryda i jak napisał Mostasz oznaczono go 638-5.

 

Różnice w wyglądzie pomiędzy 634 a 638-5 to: obrotomierz i inna tylna lampa no i sam silnik, pomijam malowania.

 

Obecnie na fali nostalgii do dawnych modeli a szczególnie do do 634/oczywiście po przeróbkach nadwozia ale zachowując ,,dawną linię,, włożono silnik 4 suwowy, 400ccm jednocylindrowy o mocy około 30KM z katalizatorem i abs, maszyna w kwocie +/_ 16 kilozł/Czechy...

 

Tu nt tego sprzęta...

 

http://inforiders.pl/2017/02/23/czy-to-powrot-motocykli-jawa-czy-sen-nowe-modele-350-ohc-oraz-660-vintage/

Edytowane przez Gość
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ta jawa jest robione przez koncern mahindra w Indiach i dzięki temu zaczęli robić bardzo dużo dobrych części silnikowych w Czechach do starych jaw ;) Przy okazji... Indyjskie motocykle są bardzo dobre- jeden kolega z forum jawowego ma Royal Enfielda który jest robiony do dziś w Indiach - kupił nowego w tamtym roku...

Edytowane przez mostasz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak ostatnio byłem na wycieczce, to na polu namiotowym w Szkodrze spotkałem Czechów. Jeden był na Jawie 600 lub 650 na silniku Rotaxa. Jutro wrzucę zdjęcia bo dziś w robocie i nie mam dostępu.

 

Żużu77, Cieszyn, R12RT

Zgadza się, klepali te Jawki z Rotaxem 650. Ten silnik był dość szeroko stosowany, mam go w F650, był również w Pegaso 650, Bombardier kładł do do swoich quadów i pewnie jeszcze gdzieś by się znalazło.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bombardier dalej robi piece. Teraz jest dwucylindrowiec poj. 800.

Ładują go do bmw f650gs, f700gs, f800gs.

W 650 dla zachowania linii modelowej moc obcięli do 75 kuniów. Wyższych aż tak dokładnie nie znam.

Natomiast najmniejszy z rodziny wyjątkowo wdzięczny i oszczędny. Spacerowo Polskę w koło ale po wsi przy samych granicach wąchał 3.8. Jak na średnie enduro to ładny wynik.

 

Żużu77, Cieszyn, R12RT

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Widzę, że koledzy mocno odeszli od tematu.

 

W ramach sprostowania:


W ogóle to na zdjęciu powyżej to jest jakaś hybryda bo nadwozie jest ze starszego modelu 6V a silnik z wersji TS 12V.

To nie jest hybryda tylko taki model (Jawa 638-5-00).

 


zajrzyj na jawacz bo chłopaki tam kiedyś o tym dyskutowali...

Na jawacz.pl to raczej koneserzy i na temat tuningu mają zdanie "... zwiększysz na pewno, ale spalanie...", a większość nigdy nic nie próbowała modyfikować/stroić. Opisują przypadek ustawienia tłoków razem ale bez szczegółów.

 

 

Wracając do tematu:

Pan Tomasz Sałek (słynący z artykułów oraz książki o tuningu motocykli) opisywał, że przy zwiększaniu mocy Jawy 350 należy wał przerobić tak, aby tłoki pracowały razem. Mam książkę Pana Sałka i rozmawiałem z nim telefonicznie w tej sprawie. Przeróbka tłoków pracujących razem dotyczy starych modeli Jawy 350 (np. Jawa 354) które miały wg. Pana Tomasza Sałka inaczej wyważony wał niż Jawy 634 / CZ 350 oraz Jawy 350 TS. W tych modelach Jawy faktycznie przerobienie wału powoduje nadmierne wibracje i nie jest opłacalne. Dodatkowo przy takiej konfiguracji konieczne są dwa gaźniki.

T_Sa_ek1.jpg
T_Sa_ek2.jpg

 

Oprócz wyjaśnienia sprawy przestawienia wału Pan Sałek polecił poszerzenie kanałów płuczących o 2mm (idealnie symetrycznie), podniesienie okna wydechowego o 2mm oraz modyfikację tłumika. Okno ssące bez zmian. Podobno te silniki fabrycznie są zdławione i podniesienie okna wydechowego nie przeniesie mocno maksymalnej mocy w górne obroty. Spalanie oczywiście trochę wzrośnie.

 

To tyle na temat. Jak mi się uda potwierdzić te modyfikacje to pewnie opublikuję to na swoim blogu.

katnica.jpg

Mniej gadać, więcej robić :)

Edytowane przez mtx32
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...