Skocz do zawartości

kontrola trakcji made in poland


dragilla
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Czołem,

 

Piszę tego posta żeby podzielić się z Wami moim entuzjazmem i przy okazji zebrać od Was trochę informacji. Otóż pod koniec zeszłego roku postanowiłem wyposażyć moją R1 w kontrolę trakcji. Początkowo problem wydawał się mieć proste rozwiązanie - jest na rynku dość duży wybór różnych kontroli trakcji, jednak po bliższym zbadaniu temat okazał się trudniejszy niż sądziłem. Profesjonalna i porządna kontrole trakcji (np. Nemesis) to koszt kilkunastu tysięcy złotych + gość na etacie, który to ustawi. Inne, typu bazzaz, w moim odczuciu nie do końca rozwiązują problem, nie wykrywają de facto poślizgu tylnego koła. Inne z kolei, np. IRC w dość brutalny sposób wykonują swoją pracę (IRC ma jedynie zabijanie iskry jako metodę kontroli trakcji).

Marzyła mi się kontrola trakcji z prawdziwego zdarzenia jednak za rozsądne pieniądze nie mogłem nic znaleźć. Nawet takie IRC kosztuje w przeliczeniu na PLN około 4 tysięcy złotych.

Postanowiłem zbudować to sam smile.png Mam już za sobą laptimer własnej produkcji, który sprawował się całkiem nieźle i stwierdziiłem że dam radę.

Od prawie roku zajmuję się po godzinach moim małym projektem i jestem prawie gotowy żeby zapakować go do motocykla i zacząć testy i dostrajanie.

Na biurku wszystko działa jak trzeba i jestem dobrej myśli.

W wersji podstawowej jest jeszcze system anty wheelie oraz lauch control.

Jako bonus do mojego urządzonka dorzuciłem slot na kartę SD i loguję sporo danych 20 razy na sekundę:

- pozycję GPS

- prędkość,

- obroty

- bieg

- kąt przechylenia motocykla, w dwóch osiach

- opóźnienie / przyspieszenie

 

Daje to możliwość obróbki tych danych i połączenia ich np. z filmem z kamerki w cenu zrobienia filmiku ala motogp, gdzie na obrazie video z kamerki będzie naniesiona mapka toru razem z miejscem, w którym się znajdujemy + ww. dane. Możliwe jest również wyliczenie czasów okrążen, podziału toru na strefy - dowolnie... co Wam tylko przyjdzie do głowy.

Teoretycznie możliwe jest również ustawianie kontroli trakcji per zakręt, ale to zostawiam na później.

Można również docelowo dorzucić więcej czujników, jak np. :

- przepustnica

- ciśnienie płynu hamulcowego (siła hamowania)

- skok zawieszenia przód / tył

- temperatura opon

 

Możliwości są nieograniczone - wejść w procesorze mi nie brakuje smile.png

 

Oprócz tego myślę, że wziąłem najlepsze elementy z dostępnych na rynku rozwiązań i połączyłem je w jeden produkt, czyli

- moja kontrola trakcji nie wpływa w żaden sposób na pracę motocykla, jeśli nie ma potrzeby - wpina się ją niejako równolegle w instalację motocykla, nie szeregowo - przez co nie ma żadnych opóźnień

- kontrolę trakcji realizuję przez kilka strategii, m.in. poprzez opóźnienie zapłonu oraz przez skrócenie lub zabicie iskry na poszczególnych cylindrach

- biorę pod uwagę realny poślizg tylnego koła, nie zmianę obrotów ani obrót manetki - na 100% wykrywam poślizg

- pętla kontrolująca poślizg działa 100 razy na sekundę, przez co reakcja jest błyskawiczna

- możliwe jest dostrojenie kilku parametrów pod własne upodobania / pod tor / pogodę

 

Dodatkowo moje rozwiązanie można zamontować w praktycznie każdym motocyklu spalinowym, od 1 do 4 cylindrów w dowolnym układzie, na wstrysku i na gaźnikach. Najlepiej sprawdzi się w sprzęcie sportowym, na torze, jednak przy odpowiedniej konfiguracji doskonale spełni swoją rolę w motocyklu drogowym.

 

 

Teraz pytania:

1) co sądzicie o pomyśle?

2) czy bylibyście zainteresowani kupieniem czegoś takiego?

3) czy cena około 2000 zł byłaby dla Was akceptowalna? (koszt części na tym etapie to około 1500)

 

Na wiosnę będę zaczynał testy - na pewno będę potrzebował jakiegoś śmiałka / śmiałków do pomocy smile.png

 

Pozdrawiam,

--

Dragilla Łukasz Sacha

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dlaczego nie uderzysz z pomysłem do producentów motocykli?

Zestaw naprawczy zacisku hamulcowego Brembo BMW R850 R1100 K1200 K100 K1 K1100

https://allegro.pl/oferta/zestaw-naprawczy-zacisku-brembo-przod-bmw-r-1100-850-k-1200-gs-r-rs-s-rt-lt-14830948090

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie chciałbym być źle zrozumiany, ale nie wierzę, że sztab inżynierów i pewnie duże pieniądze na badania z profesjonalnych firm są całkowicie marnowane, bo ktoś w garażu wymyślił system który za 500 euro mierzy kilka razy więcej danych, jest w stanie je analizować i wprowadzać odpowiednie korekty do komputera każdego silnika spalinowego.

Gdybyś wymyślił takie coś i był w stanie przeprowadzić odpowiednie badania za kwotę np. do 50tys euro (czyli tyle ile kosztuje tylko trochę ponadprzeciętny motocykl), byłbyś geniuszem!

Wiem jednak, że świat zna większych wynalazców i dlatego trzymam kciuki za ten projekt! Może kiedyś powiem, że szef tej największej firmy od ustawiania zawieszeń i silników na torze, kiedyś odpisał mi na forum ;)

GOOD LUCK!

 

P.S. Gdybym miał maszynę na tor, to głębiej zapoznałbym się z tym przedsięwzięciem.

Edytowane przez TWin_78

Yamaha XJ600

Honda CBF 1000A

Honda VFR1200F DCT

BMW K1300R

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie chciałbym być źle zrozumiany, ale nie wierzę, że sztab inżynierów i pewnie duże pieniądze na badania z profesjonalnych firm są całkowicie marnowane, bo ktoś w garażu wymyślił system który za 500 euro mierzy kilka razy więcej danych, jest w stanie je analizować i wprowadzać odpowiednie korekty do komputera każdego silnika spalinowego.

 

No takiego bazzaza też sztab inżynierów nie wymyślał a jakoś chyba działa, więc wszystko jest możliwe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Część,

widzę, że jakieś zainteresowanie jest - bardzo mnie to cieszy :)

Do producentów, żeby uderzyć to trzeba mieć duuużo godzin testów i jakąś renomę myślę. To jest mój projekt po godzinach, który ma tyle budżetu ile nie przejemy z rodzinką z mojej pensji, czyli tyle ile mi bank dał kredytu odnawialnego ;) Już i tak wsadziłem w to kupę kasy, ale to kilka rzędów mniej niż pakują w to duże firmy, które mają całe sztaby inżynierów. Jednak się nie łamię, bo wbrew pozorom temat jest w założeniach prosty. Jest dużo czynników, ale chyba wszystko ogarniam.

Czy biorę pod uwagę "chciany uślizg". Myślę, że tak. Jak pisałem można wszystko ustawić pod konkretne upodobania albo pogodę, więc i poziom dozwolonego poślizgu również.

Postaram się update'ować ten wątek raz na jakiś czas, co byście widzieli jakie są postępy w projekcie :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Polak potrafi, a tym bardziej polski inżynier! Brawa za determinację oraz chęć samodzielnego skończenia takiego projektu.

 

Powiedz mi tylko, czy prędkość i obroty czytasz z czujników czy np. prędkość wyznaczasz GPS-em? Czy może korzystasz z akcelerometru? Do przechyłu używasz żyroskopu? Jak chcesz mierzyć temperaturę opon oraz ciśnienie płynu hamulcowego? Jakiego dokładnie procesora używasz? Jak to testujesz? Na jakimś wirtualnym środowisku/symlatorze?

 

P. S. Osobiście to wolałbym te 2k wydać na inne rzeczy, typu opony, wacha i wpisowe za jazdy, no ale projekt jest bardzo ciekawy :) .

Edytowane przez Sikor

Sikor#44 Moto Training

https://www.facebook.com/Sikor44/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sikor. Sporo pytanek :)

Temperatury opon i cisnienia płyny hamulcowego jeszcze nie mierze - to jest do zrobienia kiedyś - nie są to parametry używane chwilowo w kontorli trakcji.

Prędkość wyznaczam porządnym 20hz gps-em - on stanowi sporą część kosztów. Kąt przechylenia... cóż, o tym można by książkę napisać. Nie wystarczy ani akcelerometr ani żyroskop, ani nawet połączenie tych dwóch. Potrzeba połączyć 3 osiowy akceleroment z 3-osiowym żyroskopem, gps-em oraz czujnikiem odległości (żeby wykryć odrywające się przednie koło). Opracowanie algorytmu wyliczającego kąt przechyłu zajęło mi jak na razie najwięcej czasu. Ale mam to i z tej części jestem bardzo dumny :)

Procek to LPC1769. Testuje na biurku. Mam oscyloskop taki prosty na usb, który ma w sobie również prosty generator sygnałów. Generuję sygnał symulujący zapłon, obramiam i wynik zczytuję oscyloskopem :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

20 Hz sensor GPS to po prostu bardzo często ściągany pomiar GPS, ale błędu (niemałego) samego standardu GPS, nie zniwelujesz. Do lap timera to wystarczy, ale tutaj (?). Warto by tu jakoś podłączyć się pod ECU motocykla (a właściwie pod czujniki, które do niego biegną, jeśli w ogóle można z tego czytać takie dane). Masz w planach pomiar prędkości obu kół z osobna (bo to kluczowe dla kontroli trakcji)?

 

Na prawdziwym moto dojdzie jeszcze mnóstwo "feature'ów", no ale na pewno takie testy będą ciekawe :) .

Sikor#44 Moto Training

https://www.facebook.com/Sikor44/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zczytuję prędkości obu kół - to podstawa. A pomiar gps jest obarczony błędem, ale jeśli chodzi o pozycję. Predkość z gps jest bardzo dokładna, a w każdym bądź razie wystarczająco dokładna - tak wskazywałyby dotychczasowe testy. Nie chcę wchodzić w zbyt duże szczegóły. Robię ten projekt już prawie rok i uwierz mi, że rozważałem już chyba wszsytkie możliwe opcje. Zmieniać na tym etapie już nic nie będę, jedynie jeśli okaże się. że coś nie działa tak jak założyłem.

Do ecu można się podpinać, ale zrezygnowałem z tego. W moim podejściu żeby dostosować mój sprzęt do moto potrzeba jedynie dorobić mocowania czujników i wpiąć się odpowiednimi kostkami w wiązki biegnące do cewek. To wszytko. Przy ecu trzeba by robić osobme modele pod różne marki/modele - masakra :) Po za tym producenci nie udostępniają jak działa takie ECU, można jedynie zgadywać w jakiej formie wpada sygnał. Ja mam swoje czujniki i dokładnie dają mi to czego potrzebuję.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...