Saszka Opublikowano 14 Marca 2003 Udostępnij Opublikowano 14 Marca 2003 Na shimmy (wobble) mają wpływ głównie:- na częstość drgań własnych: odcinek wyprzedzenia (m.in. rozmiar opony), moment bezwładności przedniego widelca, kąt pochylenia główki ramy, położenie środka masy (m.in. pozycja jierowcy i pasażera)- na współczynnik tłumienia: amortyzator skrętu (tłumienie wiskotyczne) i w/w ale w innej kolejności.Hej. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Administrator Dominik Szymański Opublikowano 14 Marca 2003 Administrator Udostępnij Opublikowano 14 Marca 2003 Dominik niewiem skąd wytrzasnołes te ceny amorów skretu??!!! to chyba ohlinsa jakies racingi po tyle stoją ,normalnie za 300zł znajdziesz a bodajże seryjnie amora w motoguzi california sport dają to cudoBardzo by mnie interesowało, Szramer, gdybyś dał mi jakiś namiar na tańsze amorki. Szukałem bracie w Poznaniu do Ducata amorki i poniżej 1000 zł nie chcieli zejść. A jest mi naprawdę potrzebny, o czym przekonały mnie pierwsze tegoroczne jazdy. Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
micek Opublikowano 16 Marca 2003 Udostępnij Opublikowano 16 Marca 2003 Hey Wszystkim ! Czytam Wasze posty i zastanawiam się czy przejmować sie zjawiskiem shimmy w mojej eMZecie,fakt że na razie jest rozłożona ale chce założyć opony enduro najszersze jakie sie da,na przód już mam,tył musi poczekać. Czy możliwe że złapie shimmy na eMZecie przy prędkościach max 90 km/h na bardzo szerokich oponach? i czy jest sens żebym sie tym przejmował,w końcu są to małe prędkości :) Pozdrawiam Grzesiek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
vx800 Opublikowano 16 Marca 2003 Udostępnij Opublikowano 16 Marca 2003 Zakładanie szerokich opon do MZ spowoduje:1. pożądany z pewnością przez Ciebie efekt wizualnego "obciążenia" sprzęta, który w rzeczywistości będzie wyglądał śmiesznie (tak jak maluch z walcami zamiast kół) ... o gustach się nie dyskutuje.2. zwiększenie oporów toczenia, co wpłynie na zmniejszenie przyspieszenia, spadek prędkości maksymalnej, wzrost zużycia paliwa.3. zmneijszenie poręczności (która dla mnie była największą zaletą MZ, szybkie winkle itd.) objawiające się potrzebbą wkładania większej siły w każdy manewr, a także tym, że na koleinach motocykl będzie sam decydował, gdzie jechać. Zastanów się. A na tendencje do shimmy (to o ile pamiętam jest błędna nazwa zjawiska) nie powinno chyba wpłynąć.Pozdrówka. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Pawel Opublikowano 16 Marca 2003 Udostępnij Opublikowano 16 Marca 2003 Czesc! Mialem cos takiego w swoim malym Cl350 w zeszlym roku. Zachcialo mi sie opony typu enduro na tylnym kole. Moja mala Honda ma krotki rozstaw osi i male wyprzedzenie, poza tym amortyzatory starego typu. Zmienilem waska 3,50 calowa(taka w oryginale) tylna opone na enduro 4,5 calowa.Opona enduro ,nie dosc ze szersa , to i wyzsza(tego na poczatku nie zauwazylem), zmienila extremalnie kat nachylenia osi glowki ramy , w rezultacie podczas wyprzedzania i przejezdzania "krechy"na osi jezdni przy ok.130k/h ,najpierw kierownica wpadla w rezonansi latanie od jednego ogranicznika do drugiego, nie moglem tego opanowac -musialem moto polozyc i 100 metrow d...po asfalcie.. Tak wiec, przed zmienianiem opon na nieoryginalne rozmiary najpierw radze dobrze sie zastanowic.Pozdrawiam.Janek. A jednak VX nie masz racji ! jesto to loigiczne, inne ogumienie może diametralnie zmienić wyprzedzenie w motocyklu, a skutki jak widać są konkretne. Pozdrawiam, Paweł Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jannikiel Opublikowano 16 Marca 2003 Udostępnij Opublikowano 16 Marca 2003 Czesc! Oj bolało... , ale poza zniszczona kurtka , kierunkiem,spodniami nic mi sie nie stalo, kurde mam nauczke zeor experymentow z oponami.Kiedys czytalem artykul w SM o Suzi GSF600 Katana jak koles zalozyl szersza opone to mial to samo co ja. Jeszcze wiem napewno ze szersza opona w starszych sprzetach moze doprowadzic do "plywania tylu-"halsowania"- a to tez jest nieciekawa sprawa.Pozdrawiam.Janek. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Vlaad Opublikowano 16 Marca 2003 Autor Udostępnij Opublikowano 16 Marca 2003 - na częstość drgań własnych: odcinke wyprzedzenia (m.in. rozmiar opony), moment bezwładności przedniego widelca, kąt pochylenia głoki ramy, położenie środka masy (m.in. pozycja jierowcy i pasażera)Jeżeli wiesz i możesz to napisz jakie są zależności pomiędzy konkretnym parametrem a tendencją do wpadania w shimmy (np im większy kąt główki tym większa tendencja [nie wiem czy to prawda, ale o tego typu zależności mi chodzi]) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Pawel Opublikowano 16 Marca 2003 Udostępnij Opublikowano 16 Marca 2003 Vlaad, im większy kąt, czyli większe wyprzedzenie koła, tym mniejsza tendencja do Shimmy. Zasada jest prosta (uogólniam !) Duże wyprzedzenie = dobra jazda na wprost, ciężej złożyś sprzęta w zakręt = mała tendencja doi shimmy. Małe pyprzedzenie (wszystkie mtoto supersport i pochodne) = rewelacyjne sładanie się w zakręty, ale niska stabilność na wprost i mozliwośc shimmy (najczęsciej an wybojach, na wyjściu z zakrętu na odciążonym przodzie, w momencie postawienia przodu po jeździe na gumie). Czytałem gdzieś, że moto używane w zawodach (np. superbike itp) mają tak poustawiane zawieszenie, że normalny kierowca (to naczy taj jak ja amator w 100%)ma 99% na glebe na naszych dziurawych drogacj, jakby chciał poszaleć. pozdrawiam Paweł Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
vx800 Opublikowano 16 Marca 2003 Udostępnij Opublikowano 16 Marca 2003 A jednak VX nie masz racji ! jesto to loigiczne, inne ogumienie może diametralnie zmienić wyprzedzenie w motocyklu, a skutki jak widać są konkretne. Pozdrawiam, Paweł Hej,nie wiem, czy jest sens się kłócić, ale to Ty nie masz racji, bo ja pisałem tylko (!) o zmianie opon na szersze i o związanych z tym różnicach w prowadzeniu motocykla. Nie wspomniałem o zmianie gum na wyższe/niższe, ani o zmianie kół na wieksze/mniejsze. Czytałem post Jannikiela, zapamiętałem przesłanie. :lol: Pozdrówka. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Pawel Opublikowano 16 Marca 2003 Udostępnij Opublikowano 16 Marca 2003 Oczywiscire że nie ma się o co kłócić. Założyłem tylko że Micek może zakładając oponę na zasadzie "im grubsza, tym lepsza" może nie zwrócić uwagi na dokładne obliczenie wysokości i dojdzie do pewnych przesunięc w tym względzie. Tak najczęściej bywa. Nie wspominam już o wpływie szerokoścu gumy na koleiny, ale to już inna historia. Pozdrawiam, Paweł Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
micek Opublikowano 16 Marca 2003 Udostępnij Opublikowano 16 Marca 2003 Hmmm, po niedzielnych przemyśleniach założe jednak normalne tzn. szosowe oponki nie większe niż orginalne,Vx ma racje co do celu jakiego dążyłem chcąc założyć jak najszersze kapcie. Jak już gadam o oponkach to wpadł mi w ręce laczek Dunlopa K530,nigdy niejeździłem na takich oponach,mam wrażenie że na pierwszym winklu sie wyłoże jak wpadne w jakiś żwirek,jakoś niemam przekonania do takich opon od dużych i szybciutkich maszyn,są dla mnie za "łyse" :) zabardzo kombinuje z tymi oponami,założe najnormalniejsze i już PozdrawiamGrzesiek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Michał Opublikowano 17 Marca 2003 Udostępnij Opublikowano 17 Marca 2003 shimmy to zjawisko bardzo złożone, zależy od bardzo wielu czynników, a szerokość opony z pewnością nie jest najważniejszym. Tu bardziej chodzi o geomerię motocykla środek ciężkości i sam ciężar i środek ciężkości przedniego zawieszenia. założenie szerszych opon przy suchej równej i ciepłej nawierzchni zwiększy przyczepność i właśnie po to się je zakłada. Spowoduje natomiast dużo gosze zachowanie się motocykla w koleinach, na mokrej i zimnej jezdni. Dlatego do naszych gównianych dróg nie poleca się takich zmian. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Saszka Opublikowano 18 Marca 2003 Udostępnij Opublikowano 18 Marca 2003 Mam nadzieję, że wszyscy mówią o tym samym zjawisku mając na myśli shimmy. 8O Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Administrator Dominik Szymański Opublikowano 18 Marca 2003 Administrator Udostępnij Opublikowano 18 Marca 2003 Mam nadzieję, że wszyscy mówią o tym samym zjawisku mając na myśli shimmy. 8O Shimmy - "rybka". Najczęstsze powody: 1. Air in the system 2. Front end alignment incorrect 3. Front wheels or brake drum out of balance 4. Badly worn or unevenly worn tires 5. Wheel bearings improperly adjusted or worn 6. Worn U joints and/or center support 7. Out of balance drive shaft 8. Components of steering system binding or seizingZa: "Power Steering Specialists", 690 Green Crest Drive, Westerville, OH 43081. Mogę przetłumaczyć, ale chyba większość wie o co chodzi w poszczególnych punktach. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Saszka Opublikowano 20 Marca 2003 Udostępnij Opublikowano 20 Marca 2003 To chyba z innej beczki? 8O Czy w motocyklach występuje shimmy? :) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.