Jump to content
_Monter_

Problem z ładowaniem-krok po kroku.

Recommended Posts

Problem z ładowaniem krok po kroku.

Zakładam oczywiście, że wszystkie połączenia klem do akumulatora, masy silnika oraz masa regulatora są wolne od śniedzi i zabrudzeń utrudniających połączenie.

1. Zmierzyć napięcie ładowania na klemach akumulatora.
Książkowe napięcie ładowania to 14.4 V DC (napięcie stałe)
Biorąc pod uwagę błąd miernika można przyjąć od 14-14.8V przy 3000 tyś obrotów na
na min.Pomiarów dokonujemy  z obciążeniem. Napięcie obciążone np. światłami około 13.8-14V

2. Jeśli napięcie jest prawidłowe należy zmienić akumulator.

3. Jeśli napięcie jest mniejsze lub większe należy odłączyć regulator napięcia od statora (uzwojenia) zmierzyć napięcia międzyfazowe i rezystancję między fazami a masą motocykla.
Z reguły są to trzy żółte lub białe przewody.

Pomiar rezystancji:

Ustawiamy miernik na omomierz (zakres do 200 omów lub tzw. piszczyk, pomiar diody) i jedna końcówka miernika do masy a drugą dotykamy do każdego z trzech przewodów. Rezystancja musi być nieskończenie wielka. Jakiekolwiek Upływności świadczą o przebiciu do masy czyli uszkodzeniu izolacji uzwojeń.
W niektórych przypadkach należy wykonać ten pomiar na zimno i na ciepło z racji problemów z ładowaniem na gorącym silniku.

Pomiar napięcia międzyfazowego zmiennego:

Ustawiamy miernik na zakres 200V AC(napięcie
(zmienne) i sprawdzamy każdą parę końcówkami miernika 1-2 2-3 3-1.
Prawidłowe napięcie pomiędzy każdą fazą powinno wynosić 60-90 V i być jednakowe między każdą fazą (oczywiście dokładne dane znajdują się w serwisówkach do danego modelu) przy 3000-5000 tyś. obrotów na min.

4.Prawidłowe napięcie międzyfazowe wskazuje na uszkodzenie regulatora napięcia.

5. Jeśli napięcia międzyfazowe będą odbiegać wartościami jesteśmy zmuszeni wymienić stator.

 

Można wykonać jeszcze pomiar napięć międzyfazowych z podpiętą zwykła żarówką 100W (dobry pomysł kolegi Wueska) do mierzonej pary co w jakimś stopniu pozwoli określić czy uzwojenia nie dostają przebicia pod obciążeniem. Ten pomiar oczywiście również na odpiętym regulatorze napięcia. Jak wyżej napiecia ze wszystkich par powinny mieć prawie identyczny wynik.

Jeśli wykonałeś całą procedurę i nadal masz problem załóż temat to pomożemy.Pamiętaj, Ze w żadnym wypadku nie wolno odłączać akumulatora podczas pracy silnika.

Jeśli jakieś sugestie to wniosę poprawki.

  • Upvote 2

lewa noga: http://forum.motocyk...__1#entry782383
prawa noga: http://forum.motocyk...__fromsearch__1
...i tak wszyscy umrzemy...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Problem z ładowaniem krok po kroku.

 

 

1....Pomiarów dokonujemy bez obciążenia czyli wyłączone światła itp.

 

 

Jeśli jakieś sugestie to wniosę poprawki.

 

 

Jedna wlasnie jest;)

 

 

 

 

pzdr;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pomiar musi byc zawsze pod obciazeniem, pomiary bez obciazenia nic nie znacza.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sensowne ładowanie powinno zawierać się (z grubsza) w okolicach 13-14v (książkowe 13,8~14,4).

Jeśli bez obciążenia będzie ~14, to po włączeniu świateł bankowo zjedzie poniżej 13, czyli de facto ładowania jako takiego nie będzie.

 

Praktyka wykazuje, że w wielu motocyklach, a prawie wszystkich skuterach ładowanie dobija do maks 13.5~13.8 bodajże, więc na książkową wartość mówiącą o 14 można przymknąć, moim zdaniem, oko.

Edited by saska251

Tchórze zostali w domu, słabi zginęli po drodze, przetrwali emzeciarze.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pomiar obciążonego napięcia ładowania mija się z celem ponieważ nie uzyska się prawidłowego wyniku.Nie chodzi nam chyba o to aby ktoś obciążając pomiar stwierdził, że nie ma ładowania?

Ja do tej pory mam taki sposób pomiaru i taki tez będę nadal stosował.

Wnikając w temat powinno się również pamiętać, że napięcie ładowania będzie się różnic w zależności od stanu naładowania akumulatora.

 


lewa noga: http://forum.motocyk...__1#entry782383
prawa noga: http://forum.motocyk...__fromsearch__1
...i tak wszyscy umrzemy...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pomiar obciążonego napięcia ładowania mija się z celem ponieważ nie uzyska się prawidłowego wyniku.

 

Zwróć uwagę, iż chodzi nam o napięcie wystepujące w "warunkach drogowych", podczas codziennej eksploatacji pojazdu, czyli, de facto, na włączonych światłach, tudzież podłączonych innych wynalazkach (gpsy, ładowarki, radia etc). Pomiar mówiący o napięciu ładowania bez obciążeń jest po prostu niemiarodajny.

Jesli zaś chodzi o stan naładowania akumulatora, to owszem, ma on znaczenie, ale zakładamy, że akumulator jest zdrowy, a przynajmniej naładowany w stopniu umozliwiający uruchomienie pojazdu. Z resztą, nawet mocno rozładowane aku już po kilkunastu sekundach pracy nie powinno pokazać poniżej 13 v przy pracującym silniku.

 

ps. Centra/Exide na szkoleniach z obsługi zaleca mierzyć napięcie ładowania na włączonych światłach..

 


Tchórze zostali w domu, słabi zginęli po drodze, przetrwali emzeciarze.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Napięcia ładowania nie wolno sprawdzać na biegu jałowym. Tak zachowuje się napięcie ładowania w funkcji obrotów: http://bikepics.com/pictures/2022652/ . Napięcie na włączonych odbiornikach dokonuje się celem sprawdzenia wydajności alternatora. W skuterach wystarczy włączyć światło stop i już akumulator się nie ładuje a rozładowuje. Ponadto przy praktycznie zerowym poborze prądu napięcie na akumulatorze automatycznie staje się nieco wyższe co prowadzi do błędu pomiaru.

 

Ponadto właściwy sposób diagnostyki układów ładowania w motocyklach oraz testowania alternatora przedstawia serwisówka Piaggio:

http://www.wotmeworry.org.uk/manuals/usefu...%20Checking.pdf


lubisztosuko.gif7,352 osób lubi to.

Share this post


Link to post
Share on other sites

W tej instrukcji co wskazałeś Banan nic nie napisano o pomiarze napięcia ładowania pod obciążeniem więc rozumiem, że też jesteś za pomiarem bez obciążenia.


lewa noga: http://forum.motocyk...__1#entry782383
prawa noga: http://forum.motocyk...__fromsearch__1
...i tak wszyscy umrzemy...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Monter przeciez obciazenie zawsze musi byc, mierzone jest na aku samochodowym miernikiem, ktory od razu obciaza akumulator.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok. To co Wy na to aby zmienić punkt na pomiar z obciążeniem i bez lub na pomiar tylko z obciążeniem?

W sumie dla nas obeznanych to pikuś a chodzi o to aby laik sobie poradził z diagnozą.


lewa noga: http://forum.motocyk...__1#entry782383
prawa noga: http://forum.motocyk...__fromsearch__1
...i tak wszyscy umrzemy...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja oczywiscie bym to zmienil na pomiar tylko z obciazeniem.

Jezeli np Klod widzial 13.8V podczas pracy silnika to wiekszosc bedzie uwazala ze uklad ladowania dziala, tymczasem zdajemy sobie sprawe ze oczywiscie nie, bo po wlaczeniu swiatel ladowanie spadnie ponizej 13 i na aku nic nie zostanie.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

No włąsnie , a czy można przy słaby akumulatorze podłaczyc kable od samochodu? Bez obaw? Mój motocykl postał pare dni i nie chce palic. ledwo kręci.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Co do sprawdzania na obciążeniu... Niedawno kupiłem CB500, wracałem 200km od sprzedającego. Po powrocie do domu, lipa - nie pali. Na klemach niby jakieś 13,8V jest, ale po włączeniu świateł spada do ok. 12V. Sprawdzenie regulatora napięcia wyjaśniło przyczynę. Po zmianie regulatora i sprawdzeniu "ze światłami" pięknie ładuje 14,4V. Także zgodnie z serwisówką jak najbardziej ma sens sprawdzenie ładowania pod obciążeniem. Bo przecież to w trakcie jazdy na światłach akumulator musi się doładować.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam.

Panowie mam problem z ładowaniem w skuterze. Z racji tego, że miałem aku w kiepskim stanie wymieniłem go na nowy. Po około 2 tygodniach stania akumulator był tak słaby, że nie dał rady zakręcić rozrusznikiem. Jedyny odbiornik, który przez te 2 tygodnie pobierał prąd to był elektroniczny zegarek, ale wątpię, żeby pobierał tyle prądu, żeby rozładować aku.

 

Sprawdziłem ładowanie i okazało się, że przy włączonych światłach daje mi 15,3-15,8V, czyli za dużo. Czy wystarczy zmienić regulator napięcia, czy szukać innej przyczyny?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Czy twoj akumulator oprocz tego ze nowy jest rowniez dobry ?

Zeby to sprawdzic naladuj go ladowarka stacjonarna malym pradem ( nie przekraczajacym 1 A i zmierz napiecie na wlaczonych swiatlach, ale z wylaczonym silnikiem po czym zmierz po 2 minuitach. Jezeli spadnie ponizej 12V to niestety nie jest dobry.

czyty robione na zepsutym aku nie sa miarodajne.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ziomale, instrukcję przeczytałem, chyba pierwszy raz w życiu, zastanawia mnie jedynie sugestia - zawsze przed ładowaniem odłącz uziemienie? O co kaman? :icon_eek:

 

Znaczy tyle, że przed ładowaniem aku w motocyklu odłącz klemę minusową akumulatora, bo może narozrabiać w ECU i innych.

Instrukcje piszą obcokrajowcy " znający " j. polski i trzeba brać poprawki.

Edited by kawa2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Najpierw trzeba sprawdzić ile zegarek pobiera, myślę że jeśli jest chiński to jednak może rozładować akumulator. Prąd mierzymy amperomierzem. Co do regulatora tak jest do wymiany. Napięcie powinno być obcięte do 14,5V.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie chciałem zakładać nowego tematu, więc przepraszam za off'a :) Monter, Wodzu, czy mogę bez obaw podłączyć tą ładowarkę...

 

http://www.4bikes.pl/product_info.php?products_id=6160

 

...na dłuższy okres czasu? Można bez obaw podłączyć to to na całą zimę?

Kupilem ostatnio podobny Optimazer marki Hein Gericke REWELACJA z tego co wyczytalem z instrukcji jak i porad i doswiadczenia innych z tego wlasnie typu ladowarkami jak to nazwales ..warte kazdego pena ja za moja zaplacilem 50 funow .. podlaczylem aku od razu ocenil kondycje i dobral poprawny system ladowania hula piknie....!!! I najwazniejsze Mozesz zostawic aku a nawet powinienes podpiety wlasnie do OPTI laduje tylko do momentu a potem podtrzymuje w stanie jak by hibernacji.. Polecam kazdemu kto mysli o zimowaniu swojej zabawki ... miesiac dzien czy nawet 7 miesiecy.. Mechanikem niestety nie jestem ale moge tylko powiedziec ze swojego jak i moich znajomych doswiadczenia ..REWELACYJNA sprawa.. Pozdrawiam .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam spalił mi się regulator napięcia w cbr 600 i sprawdzałem wszystko tak jak na pierwszej stronie i wyszło mi przy pomiarze rezystancji że ma przebicie do masy tzn te 3 kable mają połączenie z masą. Teraz co lepiej kupić używany alternator czy może ktoś nawija nowe uzwojenia (regeneruje uszkodzone) i jeszcze jaki regulator http://allegro.pl/regulator-napiecia-cb-cbr-500-600-900-vt-vfr-ntv-i1636192121.html da rade czy szukać droższego?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Najpierw doprowadź do porządku alternator, bo regulator mógł ale nie musiał się usmażyć. Możesz próbować przezwajać, jeśli koszt nowego alternatora będzie wysoki (powiedzmy drugie tyle co za przezwajanie).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam

A jak ma się sprawa z alternatorem obcowzbudnym ? Mam xs400 sohc i tam jest taki alternator.Sprawdzałem rezystancje między trzema białymi kabelkami i jest taka sama , ale napięcie jakie wychodzi z alternatora to tylko 20-22 v na wszystkich parach.Jedynie czego nie sprawdziłem to czy jest przejście na masę między tymi kabelkami.Czy gdyby było uszkodzone jedno uzwojenie to rezystancja i napięcie było by takie same na każdej parze ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie. bylaby roznica.

Skad wiesz ze to altek obcowzbudny i na jakich obrotach mierzyles to napiecie ?

Mam nadzieje ze mierzyleś to na skali napięcia zmiennego ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oczywiście prąd zmienny.W załączniku schemat z serwisówki. Z opisu wynika że między białymi ma być 0,72omy +- 10% - a u mnie jest 1,5oma , a między zielonymi 4 omy i tak jest u mnie.Nie ma przebicia na masę.I jeszcze jedno pytanie-zakupiłem drugi alternator i on ma cztery białe kabelki-do czego jest ten czwarty? i co może być przyczyną takiego niskiego prądu?Prąd mierzony przy około 3000obr.

alternator.pdf

Edited by jgdarek

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...