_Monter_ Posted July 17, 2010 Share Posted July 17, 2010 Problem z ładowaniem krok po kroku. Zakładam oczywiście, że wszystkie połączenia klem do akumulatora, masy silnika oraz masa regulatora są wolne od śniedzi i zabrudzeń utrudniających połączenie. 1. Zmierzyć napięcie ładowania na klemach akumulatora. Książkowe napięcie ładowania to 14.4 V DC (napięcie stałe) Biorąc pod uwagę błąd miernika można przyjąć od 14-14.8V przy 3000 tyś obrotów na na min.Pomiarów dokonujemy z obciążeniem. Napięcie obciążone np. światłami około 13.8-14V 2. Jeśli napięcie jest prawidłowe należy zmienić akumulator. 3. Jeśli napięcie jest mniejsze lub większe należy odłączyć regulator napięcia od statora (uzwojenia) zmierzyć napięcia międzyfazowe i rezystancję między fazami a masą motocykla. Z reguły są to trzy żółte lub białe przewody.Pomiar rezystancji: Ustawiamy miernik na omomierz (zakres do 200 omów lub tzw. piszczyk, pomiar diody) i jedna końcówka miernika do masy a drugą dotykamy do każdego z trzech przewodów. Rezystancja musi być nieskończenie wielka. Jakiekolwiek Upływności świadczą o przebiciu do masy czyli uszkodzeniu izolacji uzwojeń. W niektórych przypadkach należy wykonać ten pomiar na zimno i na ciepło z racji problemów z ładowaniem na gorącym silniku.Pomiar napięcia międzyfazowego zmiennego: Ustawiamy miernik na zakres 200V AC(napięcie (zmienne) i sprawdzamy każdą parę końcówkami miernika 1-2 2-3 3-1. Prawidłowe napięcie pomiędzy każdą fazą powinno wynosić 60-90 V i być jednakowe między każdą fazą (oczywiście dokładne dane znajdują się w serwisówkach do danego modelu) przy 3000-5000 tyś. obrotów na min. 4.Prawidłowe napięcie międzyfazowe wskazuje na uszkodzenie regulatora napięcia. 5. Jeśli napięcia międzyfazowe będą odbiegać wartościami jesteśmy zmuszeni wymienić stator. Można wykonać jeszcze pomiar napięć międzyfazowych z podpiętą zwykła żarówką 100W (dobry pomysł kolegi Wueska) do mierzonej pary co w jakimś stopniu pozwoli określić czy uzwojenia nie dostają przebicia pod obciążeniem. Ten pomiar oczywiście również na odpiętym regulatorze napięcia. Jak wyżej napiecia ze wszystkich par powinny mieć prawie identyczny wynik. Jeśli wykonałeś całą procedurę i nadal masz problem załóż temat to pomożemy.Pamiętaj, Ze w żadnym wypadku nie wolno odłączać akumulatora podczas pracy silnika. Jeśli jakieś sugestie to wniosę poprawki. Quote lewa noga: http://forum.motocyk...__1#entry782383 prawa noga: http://forum.motocyk...__fromsearch__1...i tak wszyscy umrzemy... Link to comment Share on other sites More sharing options...
magneto Posted July 18, 2010 Share Posted July 18, 2010 Problem z ładowaniem krok po kroku. 1....Pomiarów dokonujemy bez obciążenia czyli wyłączone światła itp. Jeśli jakieś sugestie to wniosę poprawki. Jedna wlasnie jest;) pzdr;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_Monter_ Posted July 18, 2010 Author Share Posted July 18, 2010 Pomiar pod obciążeniem zmieni wynik.Zmniejszy wartość znamionową. Quote lewa noga: http://forum.motocyk...__1#entry782383 prawa noga: http://forum.motocyk...__fromsearch__1...i tak wszyscy umrzemy... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam M. Posted July 18, 2010 Share Posted July 18, 2010 Pomiar musi byc zawsze pod obciazeniem, pomiary bez obciazenia nic nie znacza. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
saska251 Posted July 19, 2010 Share Posted July 19, 2010 (edited) Sensowne ładowanie powinno zawierać się (z grubsza) w okolicach 13-14v (książkowe 13,8~14,4). Jeśli bez obciążenia będzie ~14, to po włączeniu świateł bankowo zjedzie poniżej 13, czyli de facto ładowania jako takiego nie będzie. Praktyka wykazuje, że w wielu motocyklach, a prawie wszystkich skuterach ładowanie dobija do maks 13.5~13.8 bodajże, więc na książkową wartość mówiącą o 14 można przymknąć, moim zdaniem, oko. Edited July 19, 2010 by saska251 Quote Tchórze zostali w domu, słabi zginęli po drodze, przetrwali emzeciarze. Link to comment Share on other sites More sharing options...
_Monter_ Posted July 20, 2010 Author Share Posted July 20, 2010 Pomiar obciążonego napięcia ładowania mija się z celem ponieważ nie uzyska się prawidłowego wyniku.Nie chodzi nam chyba o to aby ktoś obciążając pomiar stwierdził, że nie ma ładowania? Ja do tej pory mam taki sposób pomiaru i taki tez będę nadal stosował. Wnikając w temat powinno się również pamiętać, że napięcie ładowania będzie się różnic w zależności od stanu naładowania akumulatora. Quote lewa noga: http://forum.motocyk...__1#entry782383 prawa noga: http://forum.motocyk...__fromsearch__1...i tak wszyscy umrzemy... Link to comment Share on other sites More sharing options...
saska251 Posted July 20, 2010 Share Posted July 20, 2010 Pomiar obciążonego napięcia ładowania mija się z celem ponieważ nie uzyska się prawidłowego wyniku. Zwróć uwagę, iż chodzi nam o napięcie wystepujące w "warunkach drogowych", podczas codziennej eksploatacji pojazdu, czyli, de facto, na włączonych światłach, tudzież podłączonych innych wynalazkach (gpsy, ładowarki, radia etc). Pomiar mówiący o napięciu ładowania bez obciążeń jest po prostu niemiarodajny. Jesli zaś chodzi o stan naładowania akumulatora, to owszem, ma on znaczenie, ale zakładamy, że akumulator jest zdrowy, a przynajmniej naładowany w stopniu umozliwiający uruchomienie pojazdu. Z resztą, nawet mocno rozładowane aku już po kilkunastu sekundach pracy nie powinno pokazać poniżej 13 v przy pracującym silniku. ps. Centra/Exide na szkoleniach z obsługi zaleca mierzyć napięcie ładowania na włączonych światłach.. Quote Tchórze zostali w domu, słabi zginęli po drodze, przetrwali emzeciarze. Link to comment Share on other sites More sharing options...
BANANvanDYK Posted July 20, 2010 Share Posted July 20, 2010 Napięcia ładowania nie wolno sprawdzać na biegu jałowym. Tak zachowuje się napięcie ładowania w funkcji obrotów: http://bikepics.com/pictures/2022652/ . Napięcie na włączonych odbiornikach dokonuje się celem sprawdzenia wydajności alternatora. W skuterach wystarczy włączyć światło stop i już akumulator się nie ładuje a rozładowuje. Ponadto przy praktycznie zerowym poborze prądu napięcie na akumulatorze automatycznie staje się nieco wyższe co prowadzi do błędu pomiaru. Ponadto właściwy sposób diagnostyki układów ładowania w motocyklach oraz testowania alternatora przedstawia serwisówka Piaggio: http://www.wotmeworry.org.uk/manuals/usefu...%20Checking.pdf Quote 7,352 osób lubi to. Link to comment Share on other sites More sharing options...
_Monter_ Posted July 20, 2010 Author Share Posted July 20, 2010 W tej instrukcji co wskazałeś Banan nic nie napisano o pomiarze napięcia ładowania pod obciążeniem więc rozumiem, że też jesteś za pomiarem bez obciążenia. Quote lewa noga: http://forum.motocyk...__1#entry782383 prawa noga: http://forum.motocyk...__fromsearch__1...i tak wszyscy umrzemy... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam M. Posted July 21, 2010 Share Posted July 21, 2010 Monter przeciez obciazenie zawsze musi byc, mierzone jest na aku samochodowym miernikiem, ktory od razu obciaza akumulator. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_Monter_ Posted July 22, 2010 Author Share Posted July 22, 2010 Ok. To co Wy na to aby zmienić punkt na pomiar z obciążeniem i bez lub na pomiar tylko z obciążeniem? W sumie dla nas obeznanych to pikuś a chodzi o to aby laik sobie poradził z diagnozą. Quote lewa noga: http://forum.motocyk...__1#entry782383 prawa noga: http://forum.motocyk...__fromsearch__1...i tak wszyscy umrzemy... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam M. Posted July 22, 2010 Share Posted July 22, 2010 Ja oczywiscie bym to zmienil na pomiar tylko z obciazeniem. Jezeli np Klod widzial 13.8V podczas pracy silnika to wiekszosc bedzie uwazala ze uklad ladowania dziala, tymczasem zdajemy sobie sprawe ze oczywiscie nie, bo po wlaczeniu swiatel ladowanie spadnie ponizej 13 i na aku nic nie zostanie. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
walko69 Posted September 28, 2010 Share Posted September 28, 2010 No włąsnie , a czy można przy słaby akumulatorze podłaczyc kable od samochodu? Bez obaw? Mój motocykl postał pare dni i nie chce palic. ledwo kręci. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam M. Posted September 30, 2010 Share Posted September 30, 2010 Mozesz, bez wlaczonego silnika samochodu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kipoix Posted September 30, 2010 Share Posted September 30, 2010 Co do sprawdzania na obciążeniu... Niedawno kupiłem CB500, wracałem 200km od sprzedającego. Po powrocie do domu, lipa - nie pali. Na klemach niby jakieś 13,8V jest, ale po włączeniu świateł spada do ok. 12V. Sprawdzenie regulatora napięcia wyjaśniło przyczynę. Po zmianie regulatora i sprawdzeniu "ze światłami" pięknie ładuje 14,4V. Także zgodnie z serwisówką jak najbardziej ma sens sprawdzenie ładowania pod obciążeniem. Bo przecież to w trakcie jazdy na światłach akumulator musi się doładować. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.