Skocz do zawartości

przepisy na rondach


k21
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Art 22.5 Kierujący pojazdem jest obowiązany zawczasu i wyraźnie sygnalizować zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu oraz zaprzestać sygnalizowania niezwłocznie po wykonaniu manewru.

 

Źródło: http://www.kodeksdrogowy.com.pl/obowiazuja...zdzial3oddzial5

 

i Policja:

 

"O interpretację tego problemu redakcja Mojeauto.pl poprosiła funkcjonariuszy Komendy Głównej Policji z sekcji Ruchu drogowego. O to co odpowiedzieli.

Wojciech Traczyk, mojeauto.pl/ 2006-08-23 14:33

Jazda po rondzie nie różni się niczym od jazdy po zwykłym skrzyżowaniu. Ponieważ przy wjeździe na rondo nie zmieniamy kierunku jazdy (skręt jest wymuszony jedynie geometrią jezdni), więc bezzasadne jest w takim przypadku użycie kierunkowskazu. Użycie lewego kierunkowskazu może oznaczać tylko i wyłącznie chęć zmiany pasa ruchu"

 

pzdr

 

Kolego , Ty twierdzisz, że "w ruchu okrężnym nie trzeba...." . Pan policjant twierdzi, że przy "wjeździe na na rondo". Cytowany przez Ciebie pan twierdzi zresztą również, że: "Bezwzględnie obowiązkowe jest włączenie odpowiednio wcześnie prawego kierunkowskazu przed opuszczeniem ronda. " co świadczy, że nawet on uważa, że jednak trzeba używać kierunkowskazów w ruchu okrężnym. Poza tym jest to tylko i wyłącznie czyjaś interpretacja, nawet jeśli policjanta. Co do rondek na trasie otwockiej to przy jeździe na wprost faktycznie masz rację.

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie rozumiemy się, przy zjeździe z ronda kierunkowskaz jak najbardziej ma być włączony, chodzi mi o to ze jak wjeżdżam na rondo i jadę po nim wkoło, to nie muszę mieć kierunkowskazu w lewo włączonego (chociaż czasem włączam żeby pokazać co chce zrobić) Może źle się wyraziłem z ruchem okrężnym, powinienem napisać " jadąc wokoło ronda" ;)

 

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niby dlaczego ? Żeby jakiś dekiel wyjechał mi przed nos ? Niestety jest tak, polowa gamoni nie wie, ze w ruchu okrężnym nie trzeba włączać kierunkowskazu, ale kiedy jedziesz bez, to myślą ze jedziesz prosto, szczególnie często spotykane jest to na małych rondach, których na linii Otwockiej jest sporo, sorry, w takim przypadku logicznym jest żeby pokazać jakie się ma zamiary (co i tak nie zwalnia z obserwacji), szczególnie jadąc motocyklem, bo co mi z tego ze prawo po mojej stronie jak będę się zwijał na asfalcie ?

 

Tak się dziwnie składa, że w ruchu okrężnym-jeżeli jedziemy w lewo to włączamy lewy kierunkowskaz (sygnalizujemy zamiar skrętu w lewo), przed zjazdem sygnalizujemy skręt w prawo i opuszczamy rondo. I tu uwaga-jeżeli jest to rondo bez sygnalizacji świetlnej ZAWSZE sygnalizujemy zjazd z ronda prawym kierunkowskazem (jeżeli jest działająca sygnalizacja świetlna-nie mamy tego obowiązku). Jeżeli jedziemy prosto-nie włączamy ŻADNEGO kierunkowskazu i dopiero prawy przy opuszczeniu (chyba że jest sygnalizacja), a skręcając w prawo wjeżdżamy na rondo mrugając dziarsko w prawo.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak się dziwnie składa, że w ruchu okrężnym-jeżeli jedziemy w lewo to włączamy lewy kierunkowskaz (sygnalizujemy zamiar skrętu w lewo), (...)

 

wróć na kurs... jadąc na rondzie jednym pasem nie zmieniasz kierunku jazdy. lewy kierunek służy tylko do zmiany pasa na wewnętrzny, prawy do zmiany na zewnętrzny i wyjazdu - dopiero wyjazd z ronda jest zmianą pasa ruchu. przyjrzyj się oznakowaniom: na zwykłym zakręcie też mrugasz kierunkami? nie - bo jedziesz ciągle po tym samym pasie ruchu

rondo z sygnalizacją nie jest rondem, tylko zgrupowaniem skrzyżowań i tak też je traktujemy w zakresie używania kierunków: każde skrzyżowanie z osobna

jsz

„Warunkiem istnienia dyktatury jest ciemnota tłumu, dlatego dyktatorzy bardzo o nią dbają, zawsze ją kultywują.”
[R. Kapuściński]
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wszyscy macie i nie macie racji:P

Kuba jeździ głównie po Poznaniu gdzie większość "rond" to skrzyżowania z wyspą centralną (wg nomenklatury budowlańców) z wyznaczonymi pasami ruchu i sygnalizacją świetlną

ale też Kuba nie ma racji do końca

wjeżdżają na takie skrzyżowanie, chcąc jechać w lewo zajmujemy pas wyznaczony do skrętu w lewo, oczywiście sygnalizując zamiar skrętu w lewo jak na normalnym skrzyżowaniu, będąc po drugiej strony wyspy wyłączamy kierunek bo dalej chcąc zjechać z ronda jedziemy już prosto pasem wyznaczonym do jazdy prosto (jeśli nie zmieniamy kierunku jazdy na skrzyżowaniu, jeśli nie zmieniamy pasa ruchu to kierunek jest zbędny)

autor tematu powinien narysować konkretny schemat i pokazać konkretną sytuację aby rozstrzygnąć jego problem

jeśli mielibyśmy odpowiedzieć na jego pytanie ogólnie to musiałbym napisać referat

 

Jeszua - czy widziałeś kiedyś w kodeksie określenie "rondo" i jego objaśnienie?

występuję tylko znak c-12 (ruch okrężny), który nie reguluje pierwszeństwa przejazdu a tylko nakazuje jazdę dookoła wyspy

kwestia pierwszeństwa i zachowania (w tym także używanie kierunkowskazów) na tzw. rondzie w zależności od konstrukcji reguluje sygnalizacja świetlna, znak A-7, pierwszeństwo prawej strony i rozrysowanie pasów ruchu i do tych rzeczy należy się dostosować

Edytowane przez konrad1f

Zestaw naprawczy zacisku hamulcowego Brembo BMW R850 R1100 K1200 K100 K1 K1100

https://allegro.pl/oferta/zestaw-naprawczy-zacisku-brembo-przod-bmw-r-1100-850-k-1200-gs-r-rs-s-rt-lt-14830948090

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wszyscy macie i nie macie racji:P

Kuba jeździ głównie po Poznaniu gdzie większość "rond" to skrzyżowania z wyspą centralną (wg nomenklatury budowlańców) z wyznaczonymi pasami ruchu i sygnalizacją świetlną

ale też Kuba nie ma racji do końca

wjeżdżają na takie skrzyżowanie, chcąc jechać w lewo zajmujemy pas wyznaczony do skrętu w lewo, oczywiście sygnalizując zamiar skrętu w lewo jak na normalnym skrzyżowaniu, będąc po drugiej strony wyspy wyłączamy kierunek bo dalej chcąc zjechać z ronda jedziemy już prosto pasem wyznaczonym do jazdy prosto (jeśli nie zmieniamy kierunku jazdy na skrzyżowaniu, jeśli nie zmieniamy pasa ruchu to kierunek jest zbędny)

autor tematu powinien narysować konkretny schemat i pokazać konkretną sytuację aby rozstrzygnąć jego problem

jeśli mielibyśmy odpowiedzieć na jego pytanie ogólnie to musiałbym napisać referat

 

Jeszua - czy widziałeś kiedyś w kodeksie określenie "rondo" i jego objaśnienie?

występuję tylko znak c-12 (ruch okrężny), który nie reguluje pierwszeństwa przejazdu a tylko nakazuje jazdę dookoła wyspy

kwestia pierwszeństwa i zachowania (w tym także używanie kierunkowskazów) na tzw. rondzie w zależności od konstrukcji reguluje sygnalizacja świetlna, znak A-7, pierwszeństwo prawej strony i rozrysowanie pasów ruchu i do tych rzeczy należy się dostosować

Dzięki-jeden co coś kuma. A koledzy moderatorzy mogli by się trochę podszkolić, a nie "mądrzyć".

 

 

wróć na kurs... jadąc na rondzie jednym pasem nie zmieniasz kierunku jazdy. lewy kierunek służy tylko do zmiany pasa na wewnętrzny, prawy do zmiany na zewnętrzny i wyjazdu - dopiero wyjazd z ronda jest zmianą pasa ruchu. przyjrzyj się oznakowaniom: na zwykłym zakręcie też mrugasz kierunkami? nie - bo jedziesz ciągle po tym samym pasie ruchu

rondo z sygnalizacją nie jest rondem, tylko zgrupowaniem skrzyżowań i tak też je traktujemy w zakresie używania kierunków: każde skrzyżowanie z osobna

jsz

Ooooooooooo. To znaczy że chcąc jechać w lewo nie daję kierunkowskazu, bo nie zmieniam kierunku jazdy? Czyli nie jadę w lewo???????? A skoro jednak jadę to chyba jednak zmieniam kierunek NIEPRAWDAŻ???? Polecam kupić zestaw pomocy naukowych dla kursantów i poczytać o zasadach poruszania się na rondzie i używaniu kierunkowskazów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kuba: czytaj ze zrozumieniem. na zakręcie też włączasz kierunkowskaz? tylko w lewo czy w prawo też? na serpentynach mrugasz obiema na zmianę? (uwaga: nadal mówimy o rondzie, a nie tzw. rondzie z sygnalizacją)

 

Konrad: wiem, że nie ma pojęcia ronda w przepisach. czyli stosujemy ogólne: nie zmieniając pasa ruchu, nawet jeśli ten pas skręca - nie używa się kierunkowskazu, co usiłuje nam wpierać mój agresywny przedmówca

jsz

„Warunkiem istnienia dyktatury jest ciemnota tłumu, dlatego dyktatorzy bardzo o nią dbają, zawsze ją kultywują.”
[R. Kapuściński]
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie ma żadnych ogólnych przepisów dotyczących ronda (btw - nie ma takiego pojęcia - jest skrzyżowanie o ruchu okrężnym), a to kiedy włączamy kierunkowskaz i jak się zachowujemy zależy w 100% od układu znaków poziomych.

 

Różne szkoły róznie uczą, w różnych miastach różnie się jeździ a co najlepsze w różnych miastach egzaminatorzy wymagają czego innego - temat rzeka.

 

Narysuj konkretną sytuację to będzie można coś powiedzieć (z dokładnym odwzorowaniem pasów poziomych na rondzie i znaków poziomych na pasach i pionowych przed rondem).

Edytowane przez krycek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Konrad: wiem, że nie ma pojęcia ronda w przepisach. czyli stosujemy ogólne: nie zmieniając pasa ruchu, nawet jeśli ten pas skręca - nie używa się kierunkowskazu, co usiłuje nam wpierać mój agresywny przedmówca

jsz

 

Twój "agresywny przedmówca" rozważa zupełnie inny przypadek, właśnie gdy zmienia kierunek na skrzyżowaniu, jedzie w lewo więc daje kierunkowskaz w lewo!

tak jak wcześniej pisałem, większość dużych "rond" w Poznaniu to skrzyżowania sterowane sygnalizacją świetlną i z konkretnie wyznaczonymi pasami ruchu, których zajęcie już na wjeździe determinuje Cię do podróży w konkretnym kierunku

 

Kuba nie masz racji, ponieważ jeżeli skręcam w lewo na rondzie nigdy nie włączam kierunkowskazu, dopiero jak zjeżdżam z ronda to sygnalizuje manewr. I to jest poprawne zachowanie.

Yuby - na pewnego rodzaju "rondach" robimy to tak jak piszesz, a na innych dokładnie nie tak :biggrin:

a wynika to jak już wcześniej napisałem z konstrukcji "ronda"

Edytowane przez konrad1f

Zestaw naprawczy zacisku hamulcowego Brembo BMW R850 R1100 K1200 K100 K1 K1100

https://allegro.pl/oferta/zestaw-naprawczy-zacisku-brembo-przod-bmw-r-1100-850-k-1200-gs-r-rs-s-rt-lt-14830948090

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tak jak wcześniej pisałem, większość dużych "rond" w Poznaniu to skrzyżowania sterowane sygnalizacją świetlną i z konkretnie wyznaczonymi pasami ruchu, których zajęcie już na wjeździe determinuje Cię do podróży w konkretnym kierunku

 

być może, nie znam poznania i jego rond. natomiast 1 wypowiedź Kuby odwoływała się do wcześniej wymienionego "małego ronda" i nie było mowy o sygnalizatorach

posłużmy się obrazkiem: zgodnie z orzeczeniem sądu pojazd 2 porusza się nieprawidłowym pasem względem obranego kierunku jazdy - powinien wjechać na rondo na środkowy pas. pojazd 1 jedzie poprawnie, ale jest sprawcą kolizji, ponieważ nie ustąpił pierwszeństwa pojazdowi ze swojej prawej w czasie zmiany pasa (zjazdu z ronda); ale to mniej istotne. wracając do używania kierunkowskazów: żaden z nich na obranym torze jazdy - a oba de facto skręcają w lewo! - nie powinien używać lewego kierunku; w miejscu kolizji pojazd 1 powinien natomiast sygnalizować zjazd z ronda prawym kierunkiem (a pojazd 2 powinien go włączyć dopiero za miejscem kolizji)

jsz

„Warunkiem istnienia dyktatury jest ciemnota tłumu, dlatego dyktatorzy bardzo o nią dbają, zawsze ją kultywują.”
[R. Kapuściński]
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak zwykle dużo stron i zero konkretów.A przecież KD określa wyraźnie,kiedy należy użyć i jakiego kierunkowskazu.Zasada podstawowa jest taka,że najpierw należy zdefiniować pojęcie skrzyżowania z ruchem okrężnym , a wtedy wszystko staje się jasne.Nie można powiedzieć,Konrad,na jednych tak, na innych nie.Zasady są wszędzie takie same.Mówiąc obrazowo,na skrzyżowaniu,przedstawionym przez Yubego,jedynym kierunkiem,jaki wrzucamy,jest PRAWY,sygnalizujący zjazd ze skrzyżowania.W sytuacji, gdyby na takim skrzyżowaniu pojawiłyby się światła,skrzyżowanie to traktowane jest jak zwykle i wtedy,:objeżdżając"je używamy lewego kierunku,tak jak na zwykłym skrzyżowaniu,"krzyżowym"Proste?

pozdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jestem studentem Polibudy na kierunku Budownictwo Drogowe, stad moje pytania.

Zakladamy ze banadnym obiektem jest rondo min 2 pasmowe z wlotami i wylotami na rondo dwupasmowymi.

(...)

Co to jest pasmo?

 

(...) Mówimy oczywiście o klasycznym rondzie,nie o skrzyżowaniu o ruchu okrężnym

:icon_eek:

 

Na rondzie Babka w W-wie włączam lewy kierunkowskaz jak jadę dookoła, wrzucam prawy przy zjeździe ... tak na wszelki ... A wczoraj czyli 18 grudnia Anno Domini 2009 jeszcze rękę prze okno wystawiłem, nie było widać namalowanych pasów i każdy jeździł jak mu się zdawało ... oj było wesoło :icon_eek:

Tak, zgadzam się. Dla niewtajemniczonych: Rondo Radosława, czyli dawna Babka w Warszawie, posiada obecnie dośc durne oznaczenie poziome, co skłania wszyskich do dośc defensywnej jazdy :rolleyes:

 

Niby dlaczego ? Żeby jakiś dekiel wyjechał mi przed nos ? Niestety jest tak, polowa gamoni nie wie, ze w ruchu okrężnym nie trzeba włączać kierunkowskazu, ale kiedy jedziesz bez, to myślą ze jedziesz prosto, szczególnie często spotykane jest to na małych rondach, których na linii Otwockiej jest sporo, sorry, w takim przypadku logicznym jest żeby pokazać jakie się ma zamiary (co i tak nie zwalnia z obserwacji), szczególnie jadąc motocyklem, bo co mi z tego ze prawo po mojej stronie jak będę się zwijał na asfalcie ?

Popieram. Na małych rondach, gdzie wokoło wysepki mamy jeden pas ruchu, włączajmy lewy kierunkowskaz przed skretem w lewo, by jadący z przeciwka miał dodatkową informację, że jednak skręcamy i niech nam nie wjeżdża. Na pewno, bedziemy uzywać prawego kierunkowskazu przed opuszczeniem skrzyżowania, co jest cenną informacją na dojezdżających droga w którą zjeżdżamy, gdyż upłynniamy ruch. Nonszalanckie skrecanie w lewo bez kierunkowskazu lewego na rondzie "kompaktowym" jest proszeniem się o niemiłą niespodziankę.

 

 

Będzie wspaniale, jak wszyscy zaczną używać kierunkowskazów przy zjeździe i zmianie pasa... Wystarczy, naprawdę.

Zgadzam się. Niech wszyscy zaczną używać "migaczy" przed manewrem a nie w połowie manewru, jak się to nagminnie widzi w Polsce i na Ukrainie :smile:

 

 

Tak jak napisali wcześniej koledzy instruktorzy z forum, słowo rondo jest okresleniem potocznym i nie występuje w aktach prawnych składających się na tzw. Kodeks Drogowy.

Mamy w ustawie zapis mówiący, że nalezy zawczasu i wyraźnie sygnalizować zamiar zamiany kierunku jazdy. Mamy różne ronda na drogach: kompaktowe (jeden pas w kółko), wielopasowe o ruchu niekierowanym, o ruchu kierowanym sygnalizacją swietlną, o pasach ruchu wyznaczonych po okręgu lub po prostej, warszawska Babka, która wymyka się wszelkim konwenansom "rondowym". Przede wszystkim kierujmy się zasadami: ograniczonego zaufania do innych kierujących, gdy np. oznaczenie jezdni jest dziwne - Babka, sygnalizowania w sposób wyraźny i jednoznaczny dla innych, zaniechania gdy ktoś przed nami/obok nas, robi cos dziwnego.

Pamiętajmy, że zmieniając pas ruchu, musimy ustapić jadącemu po pasie na który mamy zamiar wjechać i wjeżdżającemu na ten pas z prawej strony. Wsjo.

kulikowisko.pl www.facebook.com/KULIKOWISKO

Uwaga!!! Nowa lokalizacja kursów prawa jazdy:

  • teoria: Mokotów-Służew
  • praktyka: Ursus
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

 

 

Cyt;Popieram. Na małych rondach, gdzie wokoło wysepki mamy jeden pas ruchu, włączajmy lewy kierunkowskaz przed skretem w lewo, by jadący z przeciwka miał dodatkową informację, że jednak skręcamy i niech nam nie wjeżdża. Na pewno, bedziemy uzywać prawego kierunkowskazu przed opuszczeniem skrzyżowania, co jest cenną informacją na dojezdżających droga w którą zjeżdżamy, gdyż upłynniamy ruch. Nonszalanckie skrecanie w lewo bez kierunkowskazu lewego na rondzie "kompaktowym" jest proszeniem się o niemiłą niespodziankę.

 

Na małych rondach,nie jesteś w stanie /albo prawie nie jesteś /włączyć lewego,a następnie zaraz prawego kierunkowskazu, przynajmniej z dwóch powodów;za mało czasu a i konstrukcja automatycznego wył.kierunku w większości samochodów nie pozwala na takie"miganie"przełącznikiem,bez obawy o uszkodzenie tegoż mechanizmu.Więc nie bądźmy bardziej papiescy itd. :biggrin:I nie próbujmy zmieniać prawa.Raczej stosujmy je wszyscy jednakowo,wtedy nie będzie podobnych rozterek.

 

IMO zakaz używania lewego kierunku przy wjeździe na rondo,powinien być karany wysokim mandatem,podobnie jak i brak prawego przy zjeździe.Wtedy nie byłoby tylu wypadków.

pozdr

Edytowane przez jerzyk7
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...