Skocz do zawartości

Dobór dysz gaźnika na podstawie wskazań AFR


rider143
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

Po wspawaniu sondy lambda i podłączeniu wskaźnika AFR okazało sie, że trzeba dostroić gaźniki. Na wolnych obrotach mieszanka jest za uboga a podczas jazdy za bogata. Obecnie mam zamontowane dysze 117,5. O ile należy mniej wiecej zmniejszyc rozmiar dysz do uzyskania właściwej pracy silnika w pełnym zakresie obrotów?

http://img40.imageshack.us/i/afr11.jpg/

Legenda do obrazka:

żółty zakres-praca silnika na biegu jałowym

błekitny zakres-jazda przy stałym obciążeniu w dzień

fioletowy zakres-jazda przy stałym obciążeniu w nocy

Podczas przyspieszania na niskich biegach afr wskazuje maksymalnie bogatą mieszankę, delikatnie przyspieszając na wysokich biegach afr nieznacznie wychyla sie w prawo z polozenia ustalonego podczas jazdy ze stałym obciążeniem silnika i nie dochodzi do max. Podczas jazdy wychylenia wskazówki są nieznaczne i mieszczą sie w tych kolorowych kółkach które zaznaczyłem na obrazku. Wskaznik jest zrobiony na silniczku krokowym i dosc szybko reaguje na zmianę obciążenia.

Tak wiec jakie dysze zakupic? Nie chce kupowac wielu kompletów i sprawdzac po koleji, moze ktos mial z tym stycznosc i pomoze dobrac jakies przyblizone rozmiary.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wyglada to sonde waskozakresowa.Szerokozakresowe sa wyskalowane numerycznie,tzn 14:1 ,itd.

 

Dysze glowa dobiera sie pod katem gornego zakresu obrotow i otwartej przepustnicy.Po tym jak ona jest dobrze dobrana mozemy sie bawic z reszta.W bardzo,bardzo duzym skrocie na sklad mieszanki w zakresie malych i srednich obciazen ma wplyw uklad biegu jalowego oraz iglica i jej wysokosc zamocowania oraz poziom paliwa.

 

Wylada ze masz zbyt ubogie ustawienia na biegu jalowym matomiast podczas normalnej jazdy zbyt bogata.Wykrecenie sruby regulacji skladu wolnych obrotow owszem wzbogaci mieszanke w tym zakresie ale tez do pewnego stopnia i podczas normalnej jazdy za stala predkoscia gdziej jak napisales mieszanka jest juz bogata.Wyglada na to wiec ze dysza paliwa wolnych obrotow jest zbyt duza.Uklad biegu jalowego wchodzi progresywnie do akcji w miare otwierania przepustnicy.Na samym poczatku na sklad ma wplyw dysza biegu jalowego i pozycja sruby regulujacej natomiast pozniej to juz glownie tylko dysza paliwa biegu jalowego .Dlatego tez korekta skladu mieszanki poprzez zmiane dyszy a zmiane pozycji sruby regulacyjnej to nie jedno i to samo.Inne sa efekty.

 

Reasumujac,przestrojenie gaznikow to nie jest zajecie dla amatorow,dlatego tez wymyslono Jet Kits. :icon_biggrin:

Kupujac je glownie placisz za wiedze a nie czesci.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Iglice nie posiadają regulacji, poziom paliwa chce zachowac fabryczny ze wzgledu na delikatne plywaki. Ze wzgledu na zastosowane magnetyzery mieszanka jest za bogata. Zjechalem wczesniej z dyszami ze 130 na 117,5 bo nie dalo sie jechac, zalewalo silnik i przerywal. Nadal jednak mieszanka jest za bogata-takze na wysokich obrotach a nie tylko w poblizu jałowych. Wydaje mi sie że lekarstwem na to bedą mniejsze dysze glowne oraz regulacja gaznikow po ich montazu. Jednak jakie dysze kupic to jeszcze nie wiem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Korzystając sondy wąskopasmowej (w tym wypadku) lepiej nie sugerować się odczytami na wolnych obrotach, do tego znacznie lepszy będzie zwykły analizator spalin z pierwszej lepszej stacji diagnostycznej. Co do odczytów na pełnej petardzie to fakt mieszanka jest za bogata, zejdź na 115. Co do stanów przejściowych (przyspieszanie) sonda wąskopasmowa nie nadaje się wcale.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Iglice nie posiadają regulacji, poziom paliwa chce zachowac fabryczny ze wzgledu na delikatne plywaki. Ze wzgledu na zastosowane magnetyzery mieszanka jest za bogata. Zjechalem wczesniej z dyszami ze 130 na 117,5 bo nie dalo sie jechac, zalewalo silnik i przerywal. Nadal jednak mieszanka jest za bogata-takze na wysokich obrotach a nie tylko w poblizu jałowych. Wydaje mi sie że lekarstwem na to bedą mniejsze dysze glowne oraz regulacja gaznikow po ich montazu. Jednak jakie dysze kupic to jeszcze nie wiem.

 

Polecam najpierw zapoznac sie z zasada dzialania gaznika, a potem cokolwiek w nim grzebac.

Delikatne plywaki? Iglice nie posiadaja regulacji, co nie znaczy ze nie da sie ich regulowac.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Polecam najpierw zapoznac sie z zasada dzialania gaznika, a potem cokolwiek w nim grzebac.

Delikatne plywaki? Iglice nie posiadaja regulacji, co nie znaczy ze nie da sie ich regulowac.

 

 

Polecam najpierw zapoznac sie z regulaminem a potem udzielac rad.

Bez komentarza, nabijaj posty gdzie indziej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Polecam najpierw zapoznac sie z regulaminem a potem udzielac rad.

Bez komentarza, nabijaj posty gdzie indziej.

 

Ktory pkt zlamalem? Czy to taka odgrywka za zwrocenie uwagi?

 

Sorry, ale jesli chcesz regulowac gazniki bez zmiany ustawien poziomu paliwa to swiadczy tylko o twojej wiedzy i zycze ci powodzenia. W swoim GPZcie wielokrotnie zmienialem poziom paliwa i nie wiem co jest takiego delikatnego w plywakach. W GPZcie nie ma regulowanych iglic, ale stosuje sie podkladki.

 

Chyba ze mnie nie lubisz za to ze twierdzilem ze luzny lancuszek rozrzadu nie ma wplywu na trwalosc silnika...

Edytowane przez jimi11
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ktory pkt zlamalem? Czy to taka odgrywka za zwrocenie uwagi?

 

Sorry, ale jesli chcesz regulowac gazniki bez zmiany ustawien poziomu paliwa to swiadczy tylko o twojej wiedzy i zycze ci powodzenia. W swoim GPZcie wielokrotnie zmienialem poziom paliwa i nie wiem co jest takiego delikatnego w plywakach. W GPZcie nie ma regulowanych iglic, ale stosuje sie podkladki.

 

Chyba ze mnie nie lubisz za to ze twierdzilem ze luzny lancuszek rozrzadu nie ma wplywu na trwalosc silnika...

 

Przeczytalem pare Twoich postów, to mi wystarczy.

 

Dobrze wiem ze mozna stosowac podkladki pod iglice ale to prowadzi do wzbogacenia mieszanki a przeciez nie o to chodzi w tym temacie-wystarczy czytac ze zrozumieniem.

Wg Pana R. Dmowskiego autora ksiazki "Gaźniki motocyklowe" (siegam do niej wielokrotnie) zbyt bogata mieszanka powstaje gdy:

-zalozona jest za duza dysza glowna

-iglica jest zawieszona za wysoko

-jest za wysoki poziom paliwa w komorze plywakowej

-uszkodzony jest zawor iglicowy

-uszkodzony uklad ssania

-zabrudzony filtr powietrza

 

Gaźniki mam w dobrym stanie technicznym, filtr powietrza jest nowy. Poziom paliwa jest ustawiony na fabrycznym poziomie. Ssanie dziala prawidlowo. Iglicy opuscic nie moge. Regulacje nalezy rozpoczac od zmiany dyszy glownej nastepnie nalezy dokonac korekty polozeniem iglicy/poziomem paliwa w komorze plywakowej. Chyba że cos sie pozmienialo i ten tok myslenia jest nieaktualny.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przeczytalem pare Twoich postów, to mi wystarczy.

 

Dobrze wiem ze mozna stosowac podkladki pod iglice ale to prowadzi do wzbogacenia mieszanki a przeciez nie o to chodzi w tym temacie-wystarczy czytac ze zrozumieniem.

Wg Pana R. Dmowskiego autora ksiazki "Gaźniki motocyklowe" (siegam do niej wielokrotnie) zbyt bogata mieszanka powstaje gdy:

-zalozona jest za duza dysza glowna

-iglica jest zawieszona za wysoko

-jest za wysoki poziom paliwa w komorze plywakowej

-uszkodzony jest zawor iglicowy

-uszkodzony uklad ssania

-zabrudzony filtr powietrza

 

Gaźniki mam w dobrym stanie technicznym, filtr powietrza jest nowy. Poziom paliwa jest ustawiony na fabrycznym poziomie. Ssanie dziala prawidlowo. Iglicy opuscic nie moge. Regulacje nalezy rozpoczac od zmiany dyszy glownej nastepnie nalezy dokonac korekty polozeniem iglicy/poziomem paliwa w komorze plywakowej. Chyba że cos sie pozmienialo i ten tok myslenia jest nieaktualny.

 

Nie tyle nieaktualny co zbyt ogolny.Tak jak napisalem wczesniej proba korekty skladu mieszanki w zakresie wolych,srednich obrotow i obciazen poprzez zmiane dyszy glownej jest niewlasciwa.I koniec.Tak jak 2+2=4.Nie podlega dykusji.

Ksiazka ta jest wyraznie napisana na bardzo bazalnym poziomie i do diagnozy twojego problemu jest niewystarczajaca.Nic nie jest wspomniane o ukladzie wolnych obrotow ktory ma decydujace znaczenie mniej wiecej do 10% uchylenia przepustnicy.A ten uklad jest zle ustawiony w twoim motocyklu.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Według Autodaty GPZ 500 posiadał fabrycznie dysze w rozmiarach 100, 105 i 130 w zaleznosci od rocznika i kraju na jaki był wypuszczany. Sprawdz jaka barwe maja elektrody swiec i elentualnie obniz poziom paliwa i d tego reg. składem mieszanki i bedzie oki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wg Pana R. Dmowskiego autora ksiazki "Gaźniki motocyklowe" (siegam do niej wielokrotnie) zbyt bogata mieszanka powstaje gdy:

-zalozona jest za duza dysza glowna

-iglica jest zawieszona za wysoko

-jest za wysoki poziom paliwa w komorze plywakowej

-uszkodzony jest zawor iglicowy

-uszkodzony uklad ssania

-zabrudzony filtr powietrza

 

Tylko Pan Dmowski miał na myśli tak bogata mieszankę, że świece były czarne jak smoła. A przy zmianach jakie ty przewidujesz, albo efektach jakie oczekujesz, potrzeba bardziej wyrafinowanych metod niż "czyszczenie filtra powietrza".

Jaki efekt chcesz osiągnąć zmniejszając "AFR"? Chcesz zmniejszyć zużycie paliwa, albo chcesz być bardziej proekologiczny? Albo po prostu chcesz poprawić fabrykę?

Najlepszy teoretycznie zestaw dysz/rozpylaczy/rurek emulsyjnych/iglic/poziomów paliwa już masz fabrycznie. Nikt na forum ci nie poradzi jaką dysze główną paliwa założyć żeby osiągnąć pewien cel. Do tego trzeba doświadczenia/czasu/hamowni i sprzętu lepszego niż gadżet AFR Auto Gauge.

 

Edytowane przez sorier
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...