Skocz do zawartości

Luz zaworów


sorier
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

No właśnie. Pomyslcie o jednym. Mamy taką sytuację - głowica ciepła = rozszerzona, jednak zawory mają mniejszą temperaturę niż w czasie pracy, kiedy "puchną" i luz się zmniejsza. Tak na prawdę okazuje się, że pomiar na ciepłym silniku nie jest wiarygodny, bo nie mamy zachowanego rozkładu temperatur jak w czasie pracy silnika. Zawór (szczególnie wydechowy) pracuje w bardzo ciężkich warunkach i bardzo wysokiej tempetraturze. Dolotowe są omywane przez wpadającą do cylindra mieszankę, dlatego rozszerzają się mniej (niższa temperatura) - stąd mniejszy luz.

Np w silniku motocyklowym chłodzonym powietrzem ten rozkład temperatur może się bardzo zmieniać podczas pracy i luzy muszą być do tego dostosowane, np jak jest zimno to mimo, że cylinder jest gorący to głowica jest ledwo ciepła podczas jazdy na trasie a w korkach grzeje się tak, że nie można na niej ręki utrzymać. :icon_mrgreen:

Byćmoże to, że moje moto w chłodne dni znacznie lepiej ciągnie niż w upały związane jest właśnie z rozszerzalnością cieplną elementów układu zaworowego. :bigrazz:

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fajny temat, kiedyś na innym forum też o tym dyskutowaliśmy (i było to chyba o wiele bardziej ostra dyskusja) :bigrazz:

 

Dopiero Paweł zauważył, że ciepły to niezbyt precyzyjne określenie, bo ciepły znaczy jaki ?

Na pytanie postawione w tytule wątku: Luz zaworów, zmniejsza sie czy zwiększa po zagrzaniu silnika?

należałoby najpierw odpowiedzieć sobie na pytanie co to znaczy: po zagrzaniu.

 

Tak jak Paweł stwierdził w XJ-cie na zimnym silniku luz jest mniejszy (wg pomiarów jednej z osób które uczestniczyły we wspomnianej dyskusji) zawór wydechowy pomiędzy 0,15 a 0,20, natomiast na ciepłym silniku był większy: pomiędzy 0,20 a 0,25.

Tylko co to oznacza zimny i ciepły ?

Silnik zimny to znaczy że wszystkie elementy silnika są zimne, czyli mają temperaturę otoczenia. Czyli kilkanaście stopni Celsjusza.

Jeżeli całość podgrzejemy do 100 - 150 stopni to mimo różnej rozszerzalności cieplnej elementów silnika to znaczy zaworów, głowicy itd. luzy będą zbliżone lub niewiele się zmienią. We wspomnianej XJ-cie zwiększa się o około 0,05.

Taka sama sytuacja nastąpi w kilka minut (kilkadziesiąt sekund ?) od momentu zgaszenia silnika. Wszystkie elementy głowicy będą dążyły do wyrównania temperatury, w tym przede wszystkim zawory które przez duże powierzchnie kontaktu z głowica i gniazdem zaworowym bardzo szybko "ostygną" do temperatury zbliżonej do reszty głowicy.

 

 

Silnik gorący to znaczy, ze silnik pracuje i poszczególne elementy mają znaczne różnice temperatur. Zawory ssące osiągają 450-550 stopni (przy grzybku), wydechowe nawet ponad 750 stopni, natomiast głowica przy samej komorze spalania będzie miała pewnie z 200-300 stopni, im dalej od komory spalania tym mniej, w okolicach wałka rozrządy nie więcej niż temperatura oleju który chłodzi silnik czyli poniżej 200 stopni.

Czyli występuje ZNACZNA RÓŻNICA pomiędzy temperatura zaworów, a pozostałymi elementami to znaczy głowica, wałkiem itd.

 

Czyli teoretycznie (bo w praktyce zdjęcie pokrywy trwa zbyt długo ) dla tego typu silnika czyli chłodzony powietrzem i olejem silnik Yamaha XJ regulacja "na ciepło" może wymagać większych luzów niż przy regulacji na zimno, natomiast w czasie pracy silnika luz maleje zbliżając się do zera.

 

Edytowane przez TomaszB
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

sorier napisał:"Chodzi o silniki górnozaworowe z wałkami rozrządu nad zaworami ( DOHC ) i szklankowymi popychaczami. "

Są dwa rodzaje szklanek z płytkami na grzbiecie i pod.Teoretycznie przy pełnej temperaturze pracy luz zaworowy nie powinien być większy jak0.01mm dla szklanek z płytkami pomiędzy szklanką a zaworem.

Dla tej drugiej opcji luz powinien być minimalnie większy ponieważ doliczyć trzeba grubość filmu olejowego pomiędzy płytką a szklanką. Czyli następne 0.01mm. Ale jeżeli w nowych konstrukcjach zawory mają bardzo cieniutkie trzonki należy brać pod uwagę sprężystość dużego stosunkowo grzybka który w momencie zamknięcia zaworu powoduje chwilowe wydłużenie się zaworu. Są to co prawda tysięczne części milimetra ale to one mogą powodować nieszczelności w zbyt ciasno ustawionych zaworach przy wolnych obrotach.

Te same nieszczelności przy obrotach pow. 9000 nie mają już najmniejszego znaczenia i wpływu na moc silnika.

W konkluzji nawet jeżeli zawory mają tendencję do zmniejszania się luzu ustawienie na 0.05 nie powinno szkodzić silnikowi. Z tej teoretycznej opowieści wyłamują się silniki np. Kawasaki ZZR1100 i pochodne gdzie na wydech zejście poniżej 0.30 powoduje zauważalną stratę mocy i głośną pracę rozrządu.

Paweł ma rację że należy zwracać uwagę na zalecenia producenta danego silnika.

Poprawnie wyregulowane luzy muszą być ustawione na podany wymiar np.0.08mm bez kombinowania z tolerancją. Dla przykładu HONDA fabrycznie montuje płytki w rozmiarach co 0.01mm a w handlu można spotkać płytki co 0.05mm.

Człowiek mądrzeje z wiekiem i zwykle jest to wieko od trumny

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Macie racje, luz "na ciepło" to po pojęcie bardzo ogólne. Raczej nie da się go w żaden sposób uściślić. A już na pewno nie da się go porównać miedzy różnymi silnikami. Wiec niemożliwe jest jednoznaczne stwierdzenie czy luz się powiększa czy zmniejsza.

Luz zaworowy to wypadkowa konstrukcji, materiałów, sposobu eksploatacji, klimatu w jakim ma się poruszać motocykl, interwałów serwisowych, itd. itp. ... Inny na zimno i na ciepło, inny podczas rozgrzewania i stygnięcia silnika, inny przy minimalnym obciążeniu i inny przy maksymalnym, itd.

Teoria jest taka, że luz nie powinien się zmieniać, wtedy silnik będzie miał identyczne czasy otwarcia zaworów, wiec i idealna ,założoną przez konstruktora, charakterystykę.

Jedyny logiczny i niepodważalny wniosek to trzymanie się zaleceń producenta.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam Wszystkich.

Przerabiałem ten temat jak jeszcze ujeżdzałem DragStara 1100, moto kupiłem niemal nowy z przebiegiem 5000km, gdy nakręcił około 10tyś zawory zaczęły klekotać, typowy objaw powiększonych luzów. Jednak po pomiarach okazało się, że luzy są idealne. Efekt był taki, że moto zimny chodził cichutko, po przejechaniu kilkunastu km, stukało, a kilkudziesięciu (zwłaszcza latem) już nie stukało tylko napier...ło po cylindrach. Potem na forum przeczytałem, że Dragi tak mają. Dla spokoju ducha po jakimś czasie jeszcze raz sprawdziłem luzy, tym razem i na zimniym i na ciepłym silniku. Na zimnym były idealne, na ciepłym powyżej normy, (musiałbym odkopać dokładne dane z pomiarów jakby ktoś chciał). Niektórzy ustawiali mniejszy luz, ale myśle, że to zwieksza ryzyko wypalenia gniazd, więc już niech lepiej sobe stukają.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

szkodzić silnikowi. Z tej teoretycznej opowieści wyłamują się silniki np. Kawasaki ZZR1100 i pochodne gdzie na wydech zejście poniżej 0.30 powoduje zauważalną stratę mocy i głośną pracę rozrządu.

Ale przecież zzr ma zalecany luz 0,18-0,24?

8.96s 1/4mili GSX-R K1 1000 TURBO/NITRO
SPEEDBIKE.PL TURBO TAKŻE W TWOIM MOTOCYKLU!

SERWIS MOTOCYKLI- WARSZAWA, HAMOWNIA - STROJENIE

https://www.facebook.com/bados84/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Poprawnie wyregulowane luzy muszą być ustawione na podany wymiar np.0.08mm bez kombinowania z tolerancją. Dla przykładu HONDA fabrycznie montuje płytki w rozmiarach co 0.01mm a w handlu można spotkać płytki co 0.05mm.

 

 

 

Ten tekst powinien być wywieszony w większości naszych serwisów, gdzie luz 0,18 to "nie wchodzi 0,20 ale 0,15 luźno"... :banghead: :banghead: :banghead:

 

potem ludzie się dziwią że maszyny nie chodzą jak trzeba a po regulacji i tak wszystko szlag trafił.

 

Rozumiem takie zabiegi na chinskiej stonce, gdzie i tak dane producenta nijak maja sie do rzeczywistosci, ale w maszynie krecacej 15 czy 18 tysiecy obrotow za takie cos powinni wieszac za jaja.

 

 

pzdr;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bez wdawania się w durne dyskusje- ustaw na 0.18 i olej temat.

Zero konsekwencji w twoich wypowiedziach.

Tak się składa że moim dobrym znajomym jest mechanik ASO Kawasaki, (z WIELOLETNIM DOŚWIADCZENIEM) i ustawiali luzy zalecane i motocykle jeździły jak należy.

8.96s 1/4mili GSX-R K1 1000 TURBO/NITRO
SPEEDBIKE.PL TURBO TAKŻE W TWOIM MOTOCYKLU!

SERWIS MOTOCYKLI- WARSZAWA, HAMOWNIA - STROJENIE

https://www.facebook.com/bados84/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozumiem takie zabiegi na chinskiej stonce, gdzie i tak dane producenta nijak maja sie do rzeczywistosci,

Zgadza się, co serwis to inaczej ustawia luzy bo nie ma jednoznacznych informacji do danych modeli chińskich motocykli. Rozbiezności są ogromne i trzeba sobie jakoś radzić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 11 lat później...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...