Jump to content

tuning LC4


Recommended Posts

Witam,

zakładam ten temat z zamiarem, aby z biegiem czasu stał się małym kompedium wiedzy n/t tuningu mechanicznego LC4-rek począwszy od układu zasilania, części silnikowych na wydechu kończąc i jednocześnie bazą informacji o kompatybilności podzespołów i co warto na co wymienić. Fajnie byłoby gdybyście dzielili się osiągniętymi rezultatami prac, wskazówkami, adresami, poradami i znalezionymi w internecie materiałami, bo trochę tego jest, ale niestety nie w polskiej sieci, nie tylko dotyczącymi samych LC4, ale i czynności mających zastosowanie w każdym silniku, jak np. porting głowicy. Mam nadzieję, że temat wypali, bo szczególnie, że na forum powinno znaleść się paru zapaleńców, a już sami konstruktorzy ułatwili nam zadanie tworząc ten motocykl jako układankę.

Dla mnie głównym priorytetem jest takie przygotowanie motocykla aby szedł do pionu zawsze i wszędzie :icon_mrgreen: W związku z tym dzielić się możemy również informacjami n/t przełożeń, rozmiarów opon, itp. i opisywać (co prawda subiektywnie) jak i na jakim biegu motocykl sobie radzi (no i kierownik też).

Z mojej strony polecić mogę forum advrider.com, jest tam ogrom informacji o LC4, ale czemu my nie moglibyśmy wydobyć esencji :smile:

 

Jeśli znajdą się chętni mogę podzielić się informacjami n/t gaźników, mam dane o zabiegach je modyfikujących (BST40 i FCR), nastawach, a także doświdczeniem z użytkowania zmotanego Keihina FCR 37 (Dello wyjeb w krzaki)

 

Ja na wstępie chciałbym zapytać się kto z was miał ruszany pierwszy tłumik (presilencer) i jakie są tego efekty?? Czy podmieniał ktoś może wałki rozrządu?

 

EDIT: Spis treści o LC4 na advrider.com

Edited by Yosarian
Link to comment
Share on other sites

Witam, mam KTM SXC 540 z 1998 roku, w sumie jest to najbardziej usportowiona wersja lc4, silnik lc4 bez wałka wyrównoważającego (porażka), lepszy zawias z przodu inny kolektor i glowica, zamiast cylindra z lc4 620 do 540ski wsadzili ze zmniejszona pojemnoscia, u mnie fabryczny jest rozwiercony i wbita tuleja na tlok d=100 z lc4 620 (faktycznie chyba 609), Głowicy nie trzeba bylo ruszac, wszystko pasowalo, nawet oryginalna uszczelka pod glowice z 620stki, korba spokojnie znosi obciążenia (chyba nawet jest identyczna we wszystkich starszych lc4) wszystko smiga az milo na oryginalnym dellorto vhsb38qs, pomimo braku hot startu przy dobrej regulacji pali zawsze i wszedzie.

Co ciekawe pomogła wymiana świecy ngk na denso (mimo ze ngk bylo nowe).

W moim sxc naprawde duzo dala wymiana koszmarnie dlugiego i pozatykanego tlumika koncowego na przelotowy (lepsza reakcja na gaz, szybciej wkreca sie na obroty - jakby odżył).

Grzebanie przy tłumiku środkowym raczej mija się z celem bo to fabrycznie przelotówka z siatką w środku.

Z tego co wyczytałem na zagranicznych forach wynika, że wymienia się kolektory wydechowe na takie jakie ma właśnie sxc, dla jakiegoś tam przyrostu mocy. Jeżeli ktoś to robił, niech się wypowie.

Uważam że każdy tuning lc4 powinno sie zacząć porządnym remontem silnika bo niedostatek mocy w takim sprzęcie to najprawdopodobniej wina zajechanego silnika. Ceny części są wysokie

 

-tłok wossnera 550zł

-korba 650zł

-łożyska na wale 250

-tuleja 250 lub nicasil kolo 600 (ale raczej nie ma sensu dawać nowego nicasilu u mnie na tulei śmiga aż milo a w razie czego to szlif i tlok na nadwymiar - wossner ma tlok o d=101 na tuleje)

-głowica tez pochłonie troche pieniedzy - zawory oryginalne ponad 150zł/sztuke, szlif gniazd i zaworów.

 

W każdym lc4 trzeba też pilnować obiegu oleju, jak wysiądzie, to błyskawicznie pada korba.

Moje SXC wstaje do pionu z gazu na asfalcie na 4 biegu (przełożenia 14/48) ale trzeba trochę praktyki. Przed remontem z 3ki nie potrafił przodu podnieść chyba że strzalem ze sprzegla.

 

Link to comment
Share on other sites

Popieram!!

Najpierw trze

ba zadbać o wnętrze silnika

wymiana środkowego tłumnika nic nie da... tylko końcowego. To zrobieniu przelotówki motor staje się bardziej zrywny. Lepiej staje na kole:)

Edited by orzel125
Link to comment
Share on other sites

Witam, też jestem posiadaczem 540 SXC '98.

Może coś o sprzęgle. Jak to w większości LC4 sprzęgło grzechotało mi jak sieczkarnia. Po wciśnięciu klamki cisza. Szybka rozbiórka, wymiana łożyska pod koszem. Łożysko można zamówić na http://www.albeco.com.pl/

Następnie konfrontacja widoku rozebranego sprzęgła i zdjęcia sprzęgła z serwisówki i zonk! :icon_eek: Ktoś przede mną już tam majstrował i pozbył się tego dużego O-ringa. Oczywiście O-ring dokupiłem i założyłem, ale jaka jest jego funkcja? Po złożeniu sprzęgło ucichło, aż miło.

 

Co do końcowego wydechu, to mój został poddany lekkiej operacji odchudzającej :biggrin: . W środku nie ma już nic oprócz końcowej siateczki.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Skoro piszecie, że środkowy tłumik to przelot, to czemu KTM w 620 montował tam zwykłą S-rurę? Poza tym jeżeli popatrzeć na tuningowe wydechy, każda firma oferuje taki właśnie substytut fabrycznego rozwiązania. Ciekawe, czy spowodowane jest to wyłącznie zmniejszeniem masy i poprawą dźwięku..

schemat

Maciej 540 SXC to nie masz tam wygłuszenia? Jak to chodzi :biggrin:

xden dobrze napisał, żeby kontrolować obieg oleju. Na tą chwilę spotkałem się już z 4 LC4, która stanęła poprzez brak tłoczka lub sprężynki w zaworze By-pass albo jego zatarcie. Warto też ściągnąć kapę sprzęgła i przy użyciu latarki oblukać stan zębatek plastikowych od napędu pompek. Ja to robię co zmianę oleju.

 

Czy na waszych Dellorto zauważacie znaczącą różnice w osiągach silnika teraz ~3st, a na przykład przy 15-20st. wiosną, latem?

Link to comment
Share on other sites

Panowie,czy do sxc 540 podejdzie głowica high flow?

Pytałeś czy podejdzie.. Tak, ale nie od razu.

Jeśli masz kompletną głowice HF od powiedzmy 625, pozostaje Ci wymiana mi.n cylindra lub wstawienie tulei na 101mm z 95mm, które ma 540, przy okazji również tłoka, uszczelki pod głowicą, cylkiem itd itd. Łatwiej jest z 620/640, bo wiele z tych gratów pasuje. Tylko 540 zje*ali i dali cylinder rodem z 400 i 600. Koszt wymiany wszystkich tych elementów może przewyższyć wartość używanego, ale świeżego silnika do LC4 już z HF, rozruchajką i wałkiem. Szczególnie, że ostatnio widziałem, że taka głowiczka poszła za 430EUR :| Natomiast jeśli chcesz zaupgrade'ować kopanego, popatrz np. TU. Koleś jako niejedyny opisuje swojego mod'a wraz ze zdjęciami. Szcunek dla niego za to, i za to, że robi z rocznika 97 technicznego pięknisia :P

Edited by Yosarian
Link to comment
Share on other sites

Skoro czapa jest to już więcej niż połowa skcesu. Może warto pomierzyć kompresję w 540 i a nóż widelec wyjdzie, że już tłoczek trzebaby wymienić :D Chyba, że to na razie plany? Jaki gaźnik przewidywałeś? I głowica z jakiego źródła, z Polski czy z zagranicy? Sam się zastanawiałem nad wrzuceniem jej do siebie, ale na razie to jest be sensu, gdyż na nowym tłoku mam nalatane z 1,5tys km..

Link to comment
Share on other sites

u mnie fabryczny jest rozwiercony i wbita tuleja na tlok d=100 z lc4 620 (faktycznie chyba 609), Głowicy nie trzeba bylo ruszac, wszystko pasowalo, nawet oryginalna uszczelka pod glowice z 620stki,

Analizując temat, doszedłem do wniosku, że moze warto pójść tym tropem? Skoro głowica z 540 pasowała do rozwierconego na 620 cylindra, uszczelka pod głowicę również to może HF też podejdzie? Trzebaby się wgłębić w temat, przeorać forum do którego dałem linka, bo być może jest to jednak wykonalne na starym garze.. Jest tylko jedno ale, pomijając problemy "kompatybilności": czy sens jest zakładać głowicę policzoną do większej pojemności, z większymi zaworami na cylinder 540.. No chyba, że stara się posypała. Zakładam, że wykorzystany byłby również FCR 41, który też podchodzi bardziej pod większą pojemność. W LC4 dobrze spisują się 39 i nawet 37.

Link to comment
Share on other sites

Chyba na razie odpuszczę temat (kat nic jeszcze nie potrzebuje,modyfikacje to tylko kaprys,dla zwiększenia mocy) a graty niech czekają,może kiedyś znajdę jeszcze cylinder z tłokiem pod HF...

Takie komplety można znależć w miarę tanim kosztem, np. ten, tyle że używane. Ale racja, jak nic zmieniać nie trzeba to chyba nie warto ładować tyle $ w silnik. Notabene najlepszym rozwiązaniem wyczytanym przeze mnie na jakimś forum jest połączenie góry HF z dołem w starej kaście (bez wałka). Takie rozwiązanie owocuje uniknięciem "wygładzenia" charakteru silnika (nie mówię o wibracjach), które wałek wyrównoważający powoduje.

Edited by Yosarian
Link to comment
Share on other sites

Witam.wie ktoś może czy zmiana dyszy głównej w gazniku membranowym podniesie moc!!! obecnie mam 142.5 !A przycisk który jest na gazniku przy dodaniu pełnego gazu(aktywny) to czujnik położenia przepustnicy czy EPC jak poznam czy to mam :notworthy:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...