Skocz do zawartości

Wszystko o KTM EXC 400/450/520/525


Rekomendowane odpowiedzi

odnośnie artykułu

http://www.scigacz.pl/KTM,EXC,250,vs,EXC,450,wybor,jest,tylko,jeden,12627.html

 

i porównaniu kosztów 2t vs 4t artykuł nie bierze pod uwagę zużycia paliwa, ani kosztów mieszanki.

Także podane przebiegi remontów 4T dotyczą raczej SX i torowej jazdy a nie wersji exc 4T jeżdżącego enduro.

 

Przebiegi jakie robi np exc 525 to wg informacji z amerykańskich forów (ale także i na Polskich potwierdzaja niektórzy ) to nawet 500-600 mth czyli mniej więcej 15-20 tyś km.

Takie przeciąganie zniekształca jednak kształt cylindra i w przypadku ostrej jazdy grozi awarią korby.

Realne w miarę bezpieczne przebiegi między remontami w exc 525 to mniej więcej do 300mth czyli około 10 tyś km.

Wtedy czeka nas tłok, korba, łożyska, łańcuszek, co najmniej ssące zawory i sprężyny.

Koszt po 10 tyś km.

tłok 600, korba 550, wbicie korby 150, łożyska wału 400zl łańcuszek 120 zawory ssące ze sprężynami 400, założenie zapięcie zaworów z planowaniem głowicy i uszczelniaczami 200zl, uszczelki silnika 250zł + robota 500 = 3200 nawet jeśli się uprzemy i wymienimy wydechowe zawory plus pierdoły jak łożyska wałka rozrządu to koszt całkowity remontów co 10 tyś km = 4 tyś zł

 

W 2t wg serwisówki wymiana tłoka co 40mth, w praktyce w jeździe enduro też wytrzyma więcej 100mth=3500km

Na 10 tyś km przebiegu tłok wymienimy 3 razy, korbę 1,5 raza (wymiana co drugi tłok, przy trzeciej wymianie wymieniamy sam tłok, czyli trzeba doliczyć połowę kosztów nastepnej wymiany korby)

Koszt na 10 tyś km:

Tłok 400, uszczelki do wymiany tłoka 150 robota nawet własna czyli 0 = 550zl x 3 wymiany = 1650zl

korba 400, wbicie korby 150, łożyska wału 400, uszczelki silnika 250 robota 500 = 1700zl x 1,5 wymiany = 2550zl

Razem po 10 tyś km = 4200zl i to nawet uwzględniając samodzielną wymianę tłoka.

 

 

Zużycia nikasilu, sprzęgieł i zawieszeń na podobnym pozomie więc nie ma sensu liczyć.

 

 

Materiały eksploatacyjne:

Paliwo

525 exc - 8 litrów na 100km

250 2t - 12 litrów na 100km + mieszanka

 

po 10 tyś km paliwo liczone po 5,6zl

 

-exc 525 - 4500zl

-250 2t - 6700 + 30 litrów oleju do mieszanki castrol po 50zl = 1500zl czyli razem 8200zl

 

olej (jeden olej w skrzyni i silniku)

exc 525 - 1,25 litra oleju co 500km, czyli 20 wymian co druga wymiana dochodzą 2 filtry

20x 1,25litra = 25 litrów oleju

olej castrol syntetyczny 4litry po 150zl

czyli 1000zl olej + 10x30zl za filtry - 300zl

razem 1300zl

 

250 2t

wymiana oleju w skrzyni co 10 mth (zaogrągleone w górę tez co 500km)

20 wymian po 0,75litra czyli około 40zł na wymiane - 800zł

 

nasączanie filtra tak samo więc bez porównania.

 

Sumując przejechanie 10 tyś kosztuje uwzględniając remonty silnika i zużycie paliwa i oleju (nie uwzględnione zawieszenie, sprzęgła, nasączanie filtra, opony, napędy, bo to taki sam koszt w obu przypadkach)

 

exc 525:

remont 4000zl

paliwo 4500zl

olej 1300zl

Razem 10 000zl

 

exc 250 2t

remont 4200zl

paliwo z mieszanka 8200zl

olej skrzyni 800zl

Razem 13 000zl

 

Przelicznik 100mth = 3500km to średni przelicznik jaki najczęsciej wychodzi w licznikach ktm, może się różnic jeśli ktoś np robi tylko podjazdy

Zużycie paliwa zaobserwowane na żywo zarówno na 520exc jak i na 250exc 2t (dla porównania XR650r w takich warunkach paliła 10l na 100km)

Okresy między remontami - wynikają z obserwacji zużycia sprzętów moich i kolegów, tu zdaje sobie sprawę zdania mogą się różnić.

Koszty części i napraw orientacyjne.

 

uwagi napisane pod wpływem inspiracji kolegów jeżdżących 2t, którzy ciągle myśleli że mają taniej, coś im się nie zgadzało więc szczerze policzyli.

 

Tak przy okazji, właśnie sobie zdałem sprawę, że przejechanie 1km kosztuje 1zł (bez remontu zawieszeń, filtra powietrza, opon, napedów, sprzęgieł)

 

ps.

Wszelkie regulacje, wymiany oleju i drobne naprawy robione we własnym zakresie. Nie wiem ilu użytkowników oddaje ktm do serwisu żeby wyregulować śrubkowe zawory.

EXC 125 -> XR650R -> EXC 520 --> lc4 620 i yz125

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ani ty, ani autor artykułu nie bierzecie pod uwagę podstawowej sprawy, a mianowicie kosztów eksploatacji zaniedbanych, uzywanych motocykli, a tak sie składa, ze w tym pieknym kraju pewnie z 90% motocykli pochodzi z rynku wtornego - trochę inaczej wygląda doprowadzenie do porządku 2T i 4T, bo 4T w którym był olewany serwis będzie skarbonką, a w 2T niekoniecznie

 

oprócz tego 4T duzo szybciej wykańcza łańcuch, a 2T klocki

 

poza tym (jak dla mnie) istotne jest ze 4T jest duzo bardziej uniwersalne, mozna jezdzić dalej "turystycznie", zaś 2T w ciezkim terenie jest mniej męczące i spokojnie na amatorskim poziomie pozwala pogaiac się po torach(mowa o exc)

 

ale ogólnie dobrze napisałeś

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Założenie że cały serwis robi się samemu też jest dość kontrowersyjne, o ile w ktm'ie jest prosta sprawa to yzf czy crf są na płytki i albo odda się do serwisu albo trzeba się zaopatrzyć w specjalistyczne narzędzia co też kosztuje.

Mika Ahola

1974 - 2012

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To prawda, założyłem, że oba moto na starcie są po remoncie, albo nowe. Faktycznie stary zaniedbany 4T może być miną, uszkodzenia głowicy, wałka rozrządu, zębatek łańcuszka itp. Także pierwszy remont na start wyjdzie więcej niż w 2t.

 

Wyliczeniem chciałem jednak pokazać mit tańszego używania 2t, wiele osób szuka ich do enduro, szczególnie 250-300 a to jak widać droższa opcja.

 

Co do napędu czytałem w poradach, że częstsza wymiana samej przedniej zębatki (50zl) znacznie przedłuża jego życie.

 

Co do różnic w prowadzeniu

Na torze nie jeżdżę, ale jak próbowałem to moja 520 jest po prostu klockowata a sx 125 kolegi smigał dużo łatwiej, lżej, sprawniej, to fakt.

Podjazdy tu już zalety dużego 4T są odczuwalne, niby waga ważna, ale konieczność utrzymania obrotów w małym 2t utrudnia a awaryjne strzelanie ze sprzęgła katapultuje sprzęta, gdzie 4t podjeżdża jak traktor...

szybsze proste odcinki z dziurami - exc 250 2t bardziej rzucał, 520 więcej brał na siebie (tu xr650r najlepiej, torpeda pustynnych szybkich przelotow)

zygazki po lesie lepiej 2t bo poręczniejsze ale brakuje hamowania silnikiem i łatwego zerwania przyczepnosci z dolnych obrotow

 

rozumiem maniaków którzy kochają wariackie i trudniejsze do opanowania zachowanie 2t, ale mi bardziej pasuje 4t

a skoro wychodzi na to ze to taniej to juz robie to z czystym sumieniem:-)

 

 

Przy okazji wklejam fajne rady dotyczące używania ktm, robia 50 tys km rocznie po turcji

w offroadzie jako wycieczki

 

http://www.offroadmotorbiketoursinturkey.net/tours/tips-a-tricks.html

 

np.

ladowanie na boki nowych lozysk smaru wodoodpornego przedluza zywot 2 razy

punkt1

 

czesta zmiana przedniej zebatki (3 przednie na 1 tylna) znacznie przedluza

zywot lancucha

punkt2

 

jezdza na podwujnych detkach, normalna i jedna wycieta obklada ta pierwsza

nie do przebicia ponoc

punkt3

 

manetki z lozyskami sa wieczne :-)

punkt22

 

jak ci cieknie pompa wody (a w rfs czesto cieknie jak moja) zmien sprezynke

w zimeringu

na krutsza, pomoze:-)

punkt25

 

zamiast drogiego plynu hydraulicznego do magury mozna uzywac lhm od

zawieszenia citroena

(mam 20zl za litr)

punkt26

 

punkt 34 mowi jak ulozyc rurki spustowe z gaznika zeby moto ladnie przez

wode jezdzil

 

nie uzywac rurek z jednokierunkowym odpowietrznikiem w baku, bo owszem

pozwalaja

ssac powietrze jak ubywa ale w upal jak benzyna paruje w baku rosnie

cisnienie

i wzbogaca mieszanke

punkt42

 

w instrukcji jest zapis ze nie wolno smarować WD dolnego łożyska tylnego

amora

a oni z doswiadczenia mowią, że to bzdura i jak smarujesz to dzila 2 razy

dluzej

punkt 50.

 

kolejna sprawa, ślizg łańcucha (o ile dobrze zrozuniałem) ma jakieś

aluminiowe wzmocnienia

jak je usuniesz to dziala w cholere dłużej bo jest elastyczny a nie

sztywny (to chyba w wersji powyzej 2007 bo moj tego nie ma)

punkt 32

EXC 125 -> XR650R -> EXC 520 --> lc4 620 i yz125

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Marcel111 sporo przesadziłeś z tym porównaniem. W 4t częstotliwość przyjąłeś z kosmosu a dla 2t z serwisówki. Zapominałeś jeszcze o kilku sprawach w 4t jak pompa oleju wałek rozrządu to też się zużywa. Przyjmij częstotliwość wymian jak podaje serwisówka wtedy koszta sporo wzrosną. Życzę powodzenia twojemu silnikowi jak jeździsz 300 mth na jednym łańcuszku rozrządu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Marcel111 sporo przesadził i o wielu rzeczach nie napisał. A co do tych porad to niektóre są kompletnie wyssane z palca, podwójna dętka powoduje co najwyżej wyższą odporność na przyszczypnięcia, WD 40 nie smaruje się żadnych łożysk, zamiast wymieniać sprężynki w uszczelniaczu lepiej chyba kupić nowy za 2zł pozatym przyczyną cieknącej pompy w RFS są najczęściej dwa oringi, ściągnięcie aluminiowej osłony prowadnicy łańcucha nie przedłuża jej żywotności ten zabieg ma na celu kompletnie co innego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Miejsce współpracujące z uszczelniaczami ulega zużyciu (tak np było u mojego kumpla) Problem wracał puki nie zawiózł wałka gdzieś na fabrykę i poprawiali powierzchnię (o szczegóły mogę go spytać to dam tu znać co i jak). pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

<W 4t częstotliwość przyjąłeś z kosmosu a dla 2t z serwisówki

 

wg przytoczonego w linku artykułu pisanego pod dyktando serwisu ktm wymiana tłoka w 450 co 90mth, a w 250 2t co 40mth

 

podane przy wyliczeniach wymiany tłoka 100mth dla 2t to 2,5 raza dłużej niż sugerował serwis ktm (2,5 x 40 = 100)

a dla 4t to 3,3 raza różnica niewielka.

 

co do łancuszków to w xr650r wymieniałem po 20 tyś km, kuzyn w LC4 SXC po 16 tyśkm ma w połowie, w EXC pewnie zużyje się szybciej ale być może starczy na te 8-10 tyś km (300mth) będę sprawdzał ząbek to się dowiem.

 

 

-co do dętek nie wiem

-nie pisałem że wd40, przez pomyłkę napisałem z rozpędu wd myśląć o smarze, w oryginale pisze, że smar wodoodporny dawać na dolne łożysko tylnego amora pomimo, że serwisówka pisze "nie"

- nikt nie piszę o wymianie sprężynek w zużytym zimeringu !!!! tylko jeśli nowy Ci i tak cieknie to spróbuj z mniejszą sprężynką (ale rada kolegi dotycząca wyrobionych gniazd ma sens)

-ja się nie obrażę jak zdradzisz co ma na celu ściągnięcie tej metalowej osłony :-)

 

 

Wyliczenia 2t-4t może nie są mega dokładne, ale pokazują jak duży wpływ na koszty ma waha i że warto ją brać pod uwagę.

EXC 125 -> XR650R -> EXC 520 --> lc4 620 i yz125

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

<W 4t częstotliwość przyjąłeś z kosmosu a dla 2t z serwisówki

 

wg przytoczonego w linku artykułu pisanego pod dyktando serwisu ktm wymiana tłoka w 450 co 90mth, a w 250 2t co 40mth

 

podane przy wyliczeniach wymiany tłoka 100mth dla 2t to 2,5 raza dłużej niż sugerował serwis ktm (2,5 x 40 = 100)

a dla 4t to 3,3 raza różnica niewielka.

 

co do łancuszków to w xr650r wymieniałem po 20 tyś km, kuzyn w LC4 SXC po 16 tyśkm ma w połowie, w EXC pewnie zużyje się szybciej ale być może starczy na te 8-10 tyś km (300mth) będę sprawdzał ząbek to się dowiem.

 

 

-co do dętek nie wiem

-nie pisałem że wd40, przez pomyłkę napisałem z rozpędu wd myśląć o smarze, w oryginale pisze, że smar wodoodporny dawać na dolne łożysko tylnego amora pomimo, że serwisówka pisze "nie"

- nikt nie piszę o wymianie sprężynek w zużytym zimeringu !!!! tylko jeśli nowy Ci i tak cieknie to spróbuj z mniejszą sprężynką (ale rada kolegi dotycząca wyrobionych gniazd ma sens)

-ja się nie obrażę jak zdradzisz co ma na celu ściągnięcie tej metalowej osłony :-)

 

 

Wyliczenia 2t-4t może nie są mega dokładne, ale pokazują jak duży wpływ na koszty ma waha i że warto ją brać pod uwagę.

Ściągnięcie aluminiowej osłony prowadnicy łańcucha spowoduję, że podczas uderzenia nią np. o kamień ta odkształci się na chwile po czym wróci do poprzedniego kształtu, możliwe że przy tym zrzuci łańcuch z zębatki, uderzenie aluminiową osłoną powoduje jej wygięcie i blok łańcucha a co za tym idzie kłopoty na dłuższą chwilę. Zawodnicy często stosowali tę metodę na trasach enduro gdyż w razie wypadku mniej czasu zajmuję nałożenie łańcucha na zębatkę niż prostowanie tej osłony.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam , po dłuższej przerwie chcę wrócić do enduro. poprzednio jeżdziłem na xt 600, ale sprzedałem bo nie dawała do końca fanu. Teraz opcją dla mnie jest DRZ 400 E, ale bardziej skłaniam sie ku modelom EXC.

I w związku z tym proszę o pomoc znawców. Mam 190 cm wzrostu i 120 kg wagi. Od miesiąca szukam głównie EXC 520, ale kompletnie nic nie ma w miarę blisko mnie, lecz ukazały się 2 sztuki, które obejmują mój zasięg oglądactwa: ]

 

http://moto.allegro....2202997861.html - jakies uwagi ? [ mało mnie przekonuje, ale może..]

 

http://otomoto.pl/kt...g-M3080855.html - czy nie bedzie dla mnie za słaby i czy to nie jest LC4 , jakis dziwny mi sie wydaje ?

 

Nie jestem super - hiper wymiataczem, raczej amator z zacięciem na coś wiecęj. Jezdze głównie w niedziele, głównie drogi szutrowo - leśne, małe podjazdy/żwirek, trochę orki na polu i to tyle.

 

Proszę Was o każde mądre słowo.

Edytowane przez Drwal84
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja jeszcze jakiś czas temu ważyłem 112kg i 525 było po prostu w sam raz i wydaje mi się że jakakolwiek mniejsza pojemność powodowała by braki w niektórych sytuacjach. Aczkolwiek znałem gościa który ważył ze 140kg i był niski a na exc 125 wmiatał na prawdę nie źle. Ta 400 niby wszystko ma tak jak trzeba ale coś faktycznie nie gra. Silnik, plastiki, zawias wszystko takie jak ma być ale jakoś tak kąty nie te. Wydaje mi się że głównie ten bagażnik i przeszycie na kanapie robi takie złudzenie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...