Skocz do zawartości

Obiektywna ocena opon motocyklowych


samolot
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Przeprowadzono wiele testów opon motocyklowych. Co najbardziej mnie w nich drażni to to ze często sa w nich subiektywne oceny, które raczej na samym dole powinny być jako uwagi.

Nie lepiej dokonać pomiaru prędkości w zakręcie, drogi hamowani, drogi przyspieszania niż czytać żale ze ta opona jest mniej pewna w zakrętach, na tej trudniej sie złożyć itd. Te informacje owszem są przydatne ale na początek powinny być dane liczbowe .

Mozę ktoś z was wie jaka droga hamowania będzie w przypadku opon sportowo-turystycznych, sportowych, i torowych ? obiło mi sie o uszy ze miedzy sportowa a torowa ze 100km/h różnica jest w zależności od marki itd 1 do 2 metrów. Opony torowe zużywają sie w mig wiec w kraju takim jak Polska nie możną by było zabronic stosowania slicków chcąc w ten sposób zminimalizować koszty startów?

 

Tak na marginesie nie wildze tez sensu stosowania rajdowego paliwa za ponad 30 zl za litr w rajdach. Paliwo dużo droższe od zwykłego a mocy raptem kilka % więcej. Wiem ze czasem każdy ułamek sekundy sie liczy lae to nie jest żaden argument wtedy gdyby wszyscy tankowali by na CPN.

 

Ma to być sport dla wyjątkowych bogaczy czy jak?

Komar 2320 > WSK 125 > CBR 600F2 > CBR F4I SPORT > Kymco Active > YBR 125 > CBR 600RR PC 40

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Samolot, WRÓCIŁEŚ :P :banghead: :banghead:

Huraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa :banghead:

Kawasaki GPZ500S 1991 -> Honda CBR 600 F3 1998 -> Suzuki GSX-R 750 K7 -> Suzuki DRZ 400 SM K5 -> Triumph Street Triple R 2014 & Vespa ET4 125 2004 -> BMW R NineT 2017

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

musze powiedzieć że średnio rozumiem co chcesz poruszyć? To że ludzie z kasą mogą sobie pozwolić na 6 razy droższe paliwo żeby uzyskać czas lepszy o kilka sekundos? Że kupują slicki na tor które ścierają sie w moment żeby lepsze czasy krecić, uzyskiwać lepsze złożenia itd.

 

Takie życie, jak sie nie ma co sie chce to sie lubi co sie ma i na co człowieka stać.

 

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chodziło mi raczej o analizę przyjemności z jazdy w odniesieniu do kosztów. Płaci sie za wyczynowe opony czy paliwo ogromne kwoty ale czy przyjemność jazdy jazdy będzie tez sie ogromnie różniła?

Polska nie jest bogatym krajem wiec po co wchodzić w rajdowe paliwa i slicki na wyścigach w Poznaniu? żeby tym biedniejszym ograniczyć możliwość robienia kariery sportowej?! żeby odbierać im radość z jazdy?

Uważam ze w Polsce w wyścigach ingerencja w seryjny motocykl powinna byc jak najmniejsza ze względu na owe koszty.

Komar 2320 > WSK 125 > CBR 600F2 > CBR F4I SPORT > Kymco Active > YBR 125 > CBR 600RR PC 40

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szukasz dziury w całym moim zdaniem. Jeden kupuje sobie kask za 299 zl a inny za 2990. A inny na motocyklu za 5900 a następny na sprzęcie za 59000. Czy przyjemnosc z jazdy jest 10x większa? Nie sądzę. Ale każdy ma to na co go stać. Wiadomo, że lepsze osiągi zawsze będą kosztować więcej i naiwnością byłoby wierzyć, żeby ktoś w imię najbardziej świetlanej idei zrezygnował z tych kilku sekund jeśli może sobie na nie pozwolić finansowo. Sporty motorowe to droga zabawa jak świat długi i szeroki. I jeszcze jedno mówimy tu o przyjemości z jazdy czy o rywalizacji sportowej? Bo wiesz, taka jedna sekunda, dla człowieka nastawionego na rywalizację i wynik to największa przyjemność, jaką ma on z jazdy na motocyklu.

 

pozdr

Edytowane przez jurjuszi

"Łudududududududududuuuu... Łudududududududduddddd" - Theodor (Zegrze 2010)

"Hondy mają taki dziwny dźwięk..." - Autor nieznany (Udrzyn 2010)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Samolot gratulacje :lalag: Powrót z klasą :(

 

Uważam ze w Polsce w wyścigach ingerencja w seryjny motocykl powinna byc jak najmniejsza ze względu na owe koszty.

Dlatego właśnie wymyślono podział na kategorie. Jedni ścigają się w stockach, czyli na maszynach prawie seryjnych, a inni na superbike'ach, czyli maszynach z dużą ilością modyfikacji. Każdy lata w takiej kategorii jaka mu się podoba, na takim motocyklu na jaki go stać. Nie wprowadzaj lepiej komunistycznych wizji, że wszyscy powinni latać na seryjnych motocyklach, bo tym co mają mniej kasy jest przykro, że ich nie stać na lepsze podzespoły.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No dobra a co z ta drogą hamowania. Ten sam rozmiar, ten sam motocykl tylko z innymi gumami: sport-owo turystyczne, sportowe i slicki?

Komar 2320 > WSK 125 > CBR 600F2 > CBR F4I SPORT > Kymco Active > YBR 125 > CBR 600RR PC 40

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

hmm... prędkość będzie zależała od wielu czynników, w tym tego jak dany kierowca będzie się czuł na tych oponach. podobnie kwestia hamowania: może na motocyklu z abs dałoby się to w miarę obiektywnie ocenić - ciśniemy klamkę na maksa i liczymy drogę hamowania. w innych wymienionych zakresach marnie widzę ten "obiektywizm". czynnikiem decydującym będzie mimo wszystko w sporym stopniu człowiek, a nikt przy zdrowych zmysłach nie będzie precyzyjnie próbował wchodzić za każdym następnym razem w winkiel +1kmh, aż do wywrotki. z resztą i tak nie osiągnie 100% powtarzalności warunków jazdy

 

IMHO jednym z lepszych pomysłów zastosowanych dotychczas jest testowanie przez wiele osób, kierowców, dziennikarzy którzy potrafią czytelnie zwerbalizować odczucia, w różnych warunkach jazdy. każdy pisze swoje subiektywne opinie, ale kilka takich powtórzonych dla danej opony staje się zbiorową, obiektywną oceną

jsz

„Warunkiem istnienia dyktatury jest ciemnota tłumu, dlatego dyktatorzy bardzo o nią dbają, zawsze ją kultywują.”
[R. Kapuściński]
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej. Jeśli chodzi np. o zużywanie się opon to zauważyłem, że w Polsce dzieje się to w znacznie wolniejszym tempie niż np. w Niemczech - wnioskuję z opinii nt. przebiegu na różnych forach. Zdaje się, że u nas są mocno wyślizgane szosy, dające znacznie mniejszą przyczepność i tarcie :clap: Tym bardziej opłaca się kupować nowe, najwyższej klasy oponki do jazdy.

 

Trazy

Edytowane przez Trazymach
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...czynnikiem decydującym będzie mimo wszystko w sporym stopniu człowiek, a nikt przy zdrowych zmysłach nie będzie precyzyjnie próbował wchodzić za każdym następnym razem w winkiel +1kmh, aż do wywrotki. z resztą i tak nie osiągnie 100% powtarzalności warunków jazdy ...

 

jsz

 

Jeden z naszych kolegów, nicka nie wymienię bo może sobie tego nie życzyć :clap: ZROBIŁ TO :P Testował zakręt aż za którymś razem dowiedział się gdzie leży punkt przegięcia :clap: ... o ile pamiętam trafił przy okazji w jedyny wystający od ziemi znak drogowy ... generalnie był wqrzony i bolało.

Dla ułatwienia dodam że kolega jest z Pyrlandii ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla ułatwienia dodam że kolega jest z Pyrlandii ;)

 

Czyzby moj ulubieniec ? :icon_biggrin:

 

:clap:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

hmm... prędkość będzie zależała od wielu czynników, w tym tego jak dany kierowca będzie się czuł na tych oponach. podobnie kwestia hamowania: może na motocyklu z abs dałoby się to w miarę obiektywnie ocenić - ciśniemy klamkę na maksa i liczymy drogę hamowania. w innych wymienionych zakresach marnie widzę ten "obiektywizm". czynnikiem decydującym będzie mimo wszystko w sporym stopniu człowiek, a nikt przy zdrowych zmysłach nie będzie precyzyjnie próbował wchodzić za każdym następnym razem w winkiel +1kmh, aż do wywrotki. z resztą i tak nie osiągnie 100% powtarzalności warunków jazdy

 

IMHO jednym z lepszych pomysłów zastosowanych dotychczas jest testowanie przez wiele osób, kierowców, dziennikarzy którzy potrafią czytelnie zwerbalizować odczucia, w różnych warunkach jazdy. każdy pisze swoje subiektywne opinie, ale kilka takich powtórzonych dla danej opony staje się zbiorową, obiektywną oceną

jsz

 

 

Jeszua, zle podchodzisz do problemu. Temat jest bardzo ciekawy i moim zdaniem wcale nie bez sensu.

 

Po co?

 

Wyobrazmy sobie sytacje drogowa. Poruszamy sie droga z pierszenstwem i w pewnym momencie ktos wymusza na nas pierszenstwo zajezdzajac droge. Zalozmy ze policja chce uznac nas wspolwinnymi poniewaz przekroczylismy predkosc. Jedynym dowodem jaki policja ma w garsci, sa slady na jezdni a dokladnie chodzi mi o droge hamowania. Policjant robi potrzebne pomiary na miejscu zdarzenia i wysyla je do bieglego. Biegly jedynie na podstawie ustalonej dlugosci drogi hamowania stwierdza przekroczenie predkosci. W tej sytuacji jestesmy juz praktycznie na przegranej pozycji. Kazdy wie jak ciezko by bylo obalic opinie bieglego, jak kosztowne by to bylo i jak dlugo trwalo. My bedac pewnymi, ze do przekroczenia predkosci nie doszlo chcemy odowodnic swoja niewinnosc. Przydala by nam sie np. tabela zawierajaca wyniki badan ktore jednoznacznie wskazywaly by ze dany model opony w okreslonych warunkach atmosferycznych przy okreslonej predkosci zapewnia droge hamowania pomidzy x a y metrow.

 

Jak?

 

Przyznaje Ci racje, ze badania prowadzone na motocyklu charakteryzowaly by sie zbyt duzym bledem pomiarowym. Ale czemu nie podejsc do problemu w inny sposob. Wystarczy zbudowac laboratorium. W takim laboratorium powinna znajdowac sie maszyna umozliwiajaca badanie opon w kontrolowanych warunkach. Badania powinny uwzgledniac wiele czynnikow m. in sila docisku opony do podloza ( uwgladnialo by to czynnik nacisku osi w roznych modelach motocykli) temperatura (zarowno powietrza, podloza jak i opony) i wilgotnosc, sila hamowania (czyli opoznienia jako zjawisko fizyczne) rodzaje podloza (wspolczesne technologie pudowy drog pozwalaja precyzyjnie okreslic wspolczynniki tarcia dla roznych rodzajow asfaltu jak i innych rodzajow podloza) W wyniku takich badan powstala by obszerna tabela ktora mogla by nam pomoc w odpowiedzi na zadane przez nas pytanie: "prosze mi udowodnic ze moja opona w temperaturze jaka panowala podczas zdarzenia powinna miec krotsza droge hamowania" albo z drugiej strony " prosze mi udowodnic ze moja predkosc wynosila "x" poniewaz moja droga hamowania wyniosla "y", bo moim zdaniem moja opona z predkosci "z" zapewnia wlasnie taka droge hamowania jaka uzyskalem w chwili zdarzenia"

 

Jestem przekonany, ze zbudowanie takiej maszyny pomiarowej dajacej 99% powtarzalnosc wynikow jest mozliwe. Dla przykladu podam firme Adidas. Badacze zatrudnieni w tej firmie zbudowali sztuczna noge uzbrojona w prawdziwy but. Celem byly badania nowej pilki projektowanej na ostatnie mistrzostwa swiata. Uzyskali oni 99% powtarzalnosc kopniec oraz celnosc rzedu kilku cm. Sztuczna noga potrfila "zestrzelic" pilke znajdujaca sie na glowie ochotnika wlasnie z 99% powtarzalnoscia. Zreszta nie takie maszyny czlowiek potrafi zbudowac.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...