Skocz do zawartości

Napięcie ładowania


RafRaf
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Czy napięcie ładowania akumulatora jest stałe w czasie?

Chodzi mi oto czy będzie takie samo napięcie ładowania kiedy akumulator jest naładowany (np. nowy) a kiedy podepniemy aku po dłuższym postoju (np. ma na klemach napięcie 12,5V)

 

Czy regulator napięcia "rozróżnia" takie stopnie naładowania akumulatora i różnicuję napięcie.

 

Pytanie moje czysto teoretyczne bo moja wiedza o zasadzie działania ładowania akumulatora jest nikła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chodzi Ci o napęcie ładowania czli prąd który podawany jest do aku czy chodzi o wartość napięcia w aku po postoju?

MotorcycleStorehouse Dealer.

Wszystko do Twojego amerykańskiego motocykla!

 

Kiedy umrę pochowajcie mnie twarzą do dołu aby cały świat mógł pocałować mnie w dupę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chodzi mi czy napięcie ładowania jest zawsze stałe czy się zmienia.

 

1. Mamy naładowany akumulator.

Moto nie daje sie uruchomić dłuższy czas i trochę kręcimy rozrusznikiem.

Po kilku-kilkunastu próbach moto odpala.

Teraz nasz aku jest np w połowie rozładowany.

Pytanie: Jakie mamy teraz napięcie ładowania?

 

2. Mamy naładowany akumulator.

Moto uruchamiamy od pierwszego naciśnięcia startu.

Nie nadwyrężyliśmy akumulatora.

Jakie jest napięcie ładowania?

 

Mając dwa różne przypadki, jakie jest napięcie ładowania?

 

 

Czy napięcie ładowania zmienia się w czasie kiedy akumulator staje sie naładowany?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

napiecie moze sie zmieniac ale z reguly nieznacznie - stabilizuje je regulator, zdecydowanie jednak zmienia sie natezenie pradu co wynika z roznicy rezystancji naladowanego i rozladowanego akumulatora.

 

pozdrawiam

Mechanika Motocyklowa

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W pojazdach mamy instalacje ze stałym napięciem . Uzyskuje sie to za pomoca regulatora napiecia prądnicy ( alternatora) który stabilizuje napiecie w pewnym zakresie. W instalacjach samochodowych , gdzie jest alternator posiada uzwojenie wzbudzenia napięcie wynosi ok 14,4V i jest praktycznie niezależne od stanu naładowania akumulatora. Im bardziej aku jest rozładowane tym wiekszy prad jest pobierany z alternatora , mimo tego napięcie pozostaje na swoim poziomie.

 

W motocyklach z alternatorem z wzbudzeniem magnesami trwałymi jest podobnie z tym , ze alternator ma duzo mniejsza moc od samochodowego i tu napięcie sie wacha. z reguły jest to przedział 13,5-15,5V . Optymalnie , jesli wynosi ok 14,4V.

Przy rozładowanym aku napięcie w instalacji będzie w dolnym zakresie , czyli ponizej 14V a w pełni naładowanym powyzej 14. Jednak nie da sie tego prosto określic . trzeba po prostu zmierzyć bo w grę wchodzi wiele czynników takich jak stan rozładowania aku , temperatura elektrolitu , reglera i alternatora itp.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

w pierwszym przypadku napięcie ładowania będzie niższe ale tylko wtedy gdy akumulator będzie stanowił aż taki obciążenie że napięcie w instalacji spadnie to zależy od konkretnej instalacji (duży prąd ładowania z racji dużej różnicy napięć)

 

w drugim będzie to maksymalne napięcie minimalnie poniżej lub równe napięcia do którego regulator ogranicza napięcie

(mały prąd ładowania z racji mniejszej różnicy napięć)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...napięcie sie wacha. z reguły jest to przedział 13,5-15,5V...

 

 

Spadki napiec przy rozladowanym aku nie sa rzedu kilku volt poniewaz przy ewentualnym obciazeniu dodatkowo instalacji oswietleniem napiecie musialoby spasc o kolejne volty do poziomu ponizej 12V. W praktyce przy stalej predkosci obrotowej silnika, umozliwiajacej uzyskanie mocy nominalnej alternatra wachania napiecia nie powinny przekroczec wartosci rzedu 0,5V

 

pozdrawiam

Mechanika Motocyklowa

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chodzi Ci o napęcie ładowania czli prąd który podawany jest do aku czy chodzi o wartość napięcia w aku po postoju?

Naiecie czyli prad?? Napiecie i prad to sa dwa odmienne zjawiska fizyczne. Napiecie jest to roznica potencjalow pomiedzy dwoma punktami obwodu elektrycznego. Prad to uporzadkowany ruch elektronow. Wedlug ukladu SI Napiecie podaje sie w V (Volty) prad w A (Ampery)

pod warunkiem ze wszystko dziala prawidłowo............ Alternatory maja zwykle po trzy uzwojenia z ktorych kazde daje troche ponad 6V, razem to jest z 18 ale pod obciazeniem spada na 14,5V i wszystko gra, Niestety czasem potrafi pasc jedno uzwojenie i wtedy mamy ładowanie ale za male. Efekt jest taki, ze naładowany na maxa aku. padnie po tygodniu dopiero. Mialem tak u siebie w motorze dwa lata temu, ladowanie przy 6000 obr/min bylo rzedu 13,5V ale przy 2000 obr/min spadalo juz na 9-10V. Okazalo sie, ze jest przerwa na jednym uzwojeniu i szedł za mały prad na akumulator. Naprawilem i chodzi do dzis...

Cos chyba nie halo. Napiecie miedzyfazowe na alternatorze moze wynosic nawet 80V a nie tak jak piszesz 6V. Pozniej sa diody prostownicze ktore z pradu przemiennego prostuja na prad staly i regulator napiecia ktory ma za zadanie utrzymywac napiecie do 13,8V

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Calkowicie potwierdzam slowa Storm007. Dodam jeszcze ze regulator wspolpracujacy z alternatorem z magnesem stalym (taki jakie sa w wiekszosci motocykli japonskich) dziala na takiej zasadzie ze po prostu nadmiar pradu "wyrzuca" na mase, a regulatory alternatorow obcowzbudnych dzialaja na zasadzie regulacji napiecia wzbudzenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spadki napiec przy rozladowanym aku nie sa rzedu kilku volt poniewaz przy ewentualnym obciazeniu dodatkowo instalacji oswietleniem napiecie musialoby spasc o kolejne volty do poziomu ponizej 12V. W praktyce przy stalej predkosci obrotowej silnika, umozliwiajacej uzyskanie mocy nominalnej alternatra wachania napiecia nie powinny przekroczec wartosci rzedu 0,5V

 

pozdrawiam

 

Sprobuj na rozładowanym aku zapalic swiatła to sie przekonasz ile spada napięcie . Oczywiście zależy to tez od obrotow silnika.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sprobuj na rozładowanym aku zapalic swiatła to sie przekonasz ile spada napięcie . Oczywiście zależy to tez od obrotow silnika.

 

napisalem, ze przy obrotach gwarantujacych nominalna prace alternatora, a druga sprawa to zdecydowanie najbardziej zalezec to bedzie od wydajnosci alternatora, w malym pierdku beda nawet i duze spadki napiecia, w duzym motocyklu gdzie alternator ma kilkaset wat nie beda prawie zauwazalne

 

pozdrawiam

Mechanika Motocyklowa

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy napięcie ładowania akumulatora jest stałe w czasie?

 

nie jest. zalezy od wielu czynnikow, rpm, obciazenia, stanu naladowania aku

 

Chodzi mi oto czy będzie takie samo napięcie ładowania kiedy akumulator jest naładowany (np. nowy) a kiedy podepniemy aku po dłuższym postoju (np. ma na klemach napięcie 12,5V)

 

z czasem bedzie takie samo. stan ustalony. ale wpierw moga wystapic roznice. zalezy tez od rpm, o czym przedmowcy wspomnieli - taka po prostu jest charakterystyka altka

 

Czy regulator napięcia "rozróżnia" takie stopnie naładowania akumulatora i różnicuję napięcie.

 

nie rozroznia. to jest to o czym zawsze trabie. wszelkie ladowarki itp, sa i tak zbyt wyidealiozwane z rzeczywistoscia, czyli tym, ze regulator utrzymuje stan stalego napiecia, a nie pradu ladowania akumulatora. regulator napiecia ma za zadanie utrzymac staly w czasie stan napiecia, wynoszacy w zaleznosci od regulatora od 14 do 15.5V, niezaleznie od stanu akumulatora oraz obciazenia. w praktyce w motocyklu niemozliwe, ze wzgledu na mala wydajnosc przy obrotach jalowych. generalnie napiecie wraz z obrotami rosnie do pewnego stanu stabilizowanego przez regulator, mowi sie o pomiarze przy obrotach rzedu 5000, gdzy wtedy silnik moto japonskiego ma "normalne" czyli robocze obroty.

 

Dobrze by bylo gdybyscie ustalili jedna wersje dla japonskiego sredniaka z samowzbudnym altkiem o mocy powiedzmy 240W, czyli jednak nie powalajacej.

 

chyba Adam bedzie ciezko, gdyz wszystko zalezy jeszcze od regulatora. ja w vfr testowalem 3 reglery, lacznie z oryginalnym fabrycznym i kazdy z nich stabilizowal inaczej. ciekawostka jest fakt, ze regler od kawy wsadzony do hondy super stabilizowal w zakresie obrotow od jalowych od powiedzmy 5000, a nastepnie cos mu odbijalo i dalej juz trzymal 16V, czyli za zdecyodwanie za duzo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Calkowicie potwierdzam slowa Storm007. Dodam jeszcze ze regulator wspolpracujacy z alternatorem z magnesem stalym (taki jakie sa w wiekszosci motocykli japonskich) dziala na takiej zasadzie ze po prostu nadmiar pradu "wyrzuca" na mase,

Nadmiar prądu wyrzuca na mase :)

To by była niepotrzebna strata energii wywalana w kosmos i jeszcze niepotrzebne obciążanie silnika. Nie może regulator po prostu obniżać napięcia?

Następna sprawa, to rozwiązanie z wirującym magnesem to nie jest przypadkiem prądnica a nie alternator?

Już sobie pozapominałem te róznice między prądnicą a alternatorem ale takie rozwiązanie z wirującym magnesem było stosowane w prądnicach np WSK, no ale w sumie alternator to też prądnica tyle, że prądu zmiennego.

Prosze o uświadomienie :banghead:

Edytowane przez Luca
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...