Skocz do zawartości

Maksymalny stopien sprezania


gikser
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

Temat moze dziwny,pewnie niewielkie grono uzytkownikow bawi sie w takie rzeczy,ale prosze o informacje ludzi którzy maja doswiadczenie w tym temacie ,a mianowicie jaki maksymalny stopien sprezania stosowaliscie w silniku,zaznaczam ze nie chodzi mi fabryczne dane ,a o własne modyfikacje,jakiego paliwo stosowaliscie ,jak zachowuje sie jednostka napedowa po takich przeróbkach (samozapłon itp.).Jezeli ktos sie w to bawił to prosze takze o info jaki silnik poddawał modyfikacji ,jaki stopien sprezania osiagał,oraz jak podnosił stopien sprezania.

 

 

pozdrawiam i zapraszam do dyskusji

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W starej książce znalazłem ten wykres:

 

http://img166.imageshack.us/img166/6899/st...prezaniaqn2.jpg

 

 

stopień sprężania i liczba oktanowa sa zależne od siebie, co prawda wykres ten kończy sie na stosunkowo niskich wartościach jak na dzisiejsze realia ale dobrze ilustruje te zależność.

PASTOR GARAGE

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moja 2004 R1 ma stopien sprezania okolo 13.5. Usuniete 0.45 mm z powierzchni glowicy i uszczelka pod blokiem cylindrow ( 0.22mm) zostala zastapiona Yamabound.1997 YZF1000r z big bore 77 mm pracuje na 13.2.Spokojnie pracuja na tutejszym odpowiedniku europejskich 97-98 oktanow.

 

Ale chyba bardziej interesujace jest zrozumienie,co,gdzie ,jak i dlaczego niz podawanie gotowych przepisow.

 

Usuniecie materialu z glowice to nie to samo co usuniecie materialu z bloku cylindrowego.W pierwszym przypadku usuwamy plaster z komory spalania ktora przewaznie jest mniejsza niz srednica tloka w drugim

przypadku jest to kawalek walca o takiej samej srednicy co tlok.

 

W przypadku kiedy silnik ma juz wysoki stopien sprezania duzo wazniejsze jest przyblizenie tloka do glowicy wtedy kiedy jest w gornym martwym punkcie.Chodzi oto zeby kiedy silnik jest na maksymalnych obrotach tlok PRAWIE udezal w glowice na zewnatrznych krawedziach.Nastepuje wtedy wycisniecie mieszanki z zewnetrznych zakamarkow komory spalania do srodka co powoduje wzrost mocy i poprawe sprawnosci silnika.Jezeli to nie nastepuje to na zawnatrznych obszarach komory spalania mieszanka lezy niejako oblogiem i nie ulega calokowitemu spalaniu plus poprzez te dodatkowa powierzchnie komory spalanie nastepuja straty ciepla.

 

Fabryczne silniki ,ze zrozomialych wzgledow maja ten dystans usawiony bezpiecznie,na okolo 0.85-0.9 mm lub jeszcze wiecej.Konstruktor musi wziac pod uwage tolerancje produkcyjne jak dlugosc korbowodu,wysokosc tloka,mozliwosc powstanie nagaru,wysokosc bloku cylindrowego,os walu korbowego etc.W przypadku nowoczesnego scigacza 600/1000 made in japan mozne ten dystans bezpiecznie zamknac do 0.65 mm.Luz ten jest potrzebny poniewaz korbowod ulega rozciaganiu wmiere wzrostu obrotow.

 

W silnikach tych spokojnie mozna podniesc stopien sprezania o 1.0-1.3 bez zadnych ubocznych zjawisk.Oczywiscie wszystku musi byc w idealnym stanie,czyste bez nagaru z odpowiednio ustawionym skladem mieszanki.

 

 

Dystans pomiedzy tlokiem a glowica mierzy sie uzywajac strategicznie umiejscowiony drut do lutowania na zewnatrznych krawedziech tloka,przewaznie pomiedzy wycieciami na zawory.Obracamy pare razy walem korbowym,mierzymy grubosc drutu,srednia,itd

 

Tyle marudzenia.

 

Jest wiele czynnikow ktore wplywaja na maksymalny stopien sprezania dla danego paliwa i silnika ale w tak bardzo duzym co wpluwa na to:

 

Srednica tloka,wieksza-gorzej

 

Rodzaj chlodzenia,powietrzne stoleruje mniej,tak nowe BMW boxer maja wysoki stopien sprezania ale glowice chlodzone sa olejem.

 

ksztalt ,rodzaj komory spalania,im bardziej plaska tym gorzej

 

Dlugosc otwarcia walkow rozrzadu,np. opoznienie zamkniecia zaworu ssacego pozwoli na bezpieczne podniesienie stopnia sprezania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...