wueska Opublikowano 19 Czerwca 2007 Udostępnij Opublikowano 19 Czerwca 2007 nie koniecznie musza byc utwardzane... wkońcu ogulnie wiadomo jak japończyki sa czułe na oleje. Azotowanie stosuje sie do najwiekszych obciazeń(ropniaki, bezyniak o duzym sprezeniu), przewaznie raczej odkuty wysokozahartowany(czyli nie taki twardy czop) wystarcza. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Daro36 Opublikowano 19 Czerwca 2007 Udostępnij Opublikowano 19 Czerwca 2007 nie koniecznie musza byc utwardzane... wkońcu ogulnie wiadomo jak japończyki sa czułe na oleje. Azotowanie stosuje sie do najwiekszych obciazeń(ropniaki, bezyniak o duzym sprezeniu), przewaznie raczej odkuty wysokozahartowany(czyli nie taki twardy czop) wystarcza. witam >> nie bardzo rozumiem do czego zmierzasz? ale po azotowaniu nie staje się miększy tylko twardszy >> wiec o co ci chodzi? Będąc w pracy. Montując po raz kolejny sterte kabli do Volvo myślałem nad tym wszytskim. W sumiue to nie pompa decyduje ile ciśnienia dać na panewki. Tam jest jakiś zawór ze sprężyną. Normalnie jest zamknięty. Powyżej jakiegoś ciśnienia upuszcza ciśnienie z układu. Bo pompa działa liniowo? Na max obrotach silnika bu wszystko wywaliło? Czyli może sie okazać ze w wielu silnikach jest różnie. Może pompa dawać kupe ciśnienia od wolnych obrotow a w wyższych partiach zawór odcina zawysokie ciśnienie... Czyli treba by zabrać i wkręcić coś w blok do zmierzenia ciśnienia w danym motocyklu.... Witam>>> zapewne to jakie ciśnienie ma być podane pomiędzy panewkę i czop decyduje ten co projektuje silnik >>> a zaworek jest dlatego żeby pozbyć się nadmiaru oleju przy dużych obrotach wału (wtedy gdy pompa daje zbyt wysokie ciśnienie. Pompa dla silników jest tak zaprojektowana by dawac mozliwie optymalne ciśnienie przy jak najmniejszych obrotach ale rodzi to pewien problem że jeśli rosną obroty wału to i wydatek pompki rośnie razem z nimi i wtedy kontrolę nad tym przejmuje własnie ten zaworek który ma za zadanie nie dopuścić do tego żeby uszczelki i zimeringi tudziez inne elementy silnika z niego wypadły . Pozdrawiam Naczelnego Filozofa Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Luca Opublikowano 20 Czerwca 2007 Udostępnij Opublikowano 20 Czerwca 2007 (edytowane) Piotr >> sprawdzę dokładnie ten temat >>> sprawdze też twardość czopów wału w mojej Kawie bo mam ja w proszku z wyjętymi bebechami >>> i wtedy odpowiem ci jasno i zwięźle na twoje pytania >>> Zastanawia mnie tylko jedna rzecz a mianowicie surowy wał bez obróbki cieplnej jest miekki ok 35 hrc ( może trochę więcej ) . jestem więcej niż pewny ze czopy tych wałów sa poddawane jakiemuś procesowi utwardzania lub napylany jest na nie jakis twardszy materiał do przynajmniej 55/60 hrc. Będę to wszystko wiedział jak tylko pomierze twardość czopów wału w swoim moto. PozdrawiamCzłowiek to się przez całe życie uczy, też sądziłem, że raczej będą utwardzane. Przeważnie twardość wiąże się z odpornością na ścieranie i spadkiem wytrzymałości na przeciążenia skrętne, czy gnące.Jeśli w japońcach bardzo dobrze jest rozwiązane smarowanie i utrzymanie klina olejowego to tarcie jest znikome i nie ma potrzeby stosowania dodatkowej obróbki cieplnej przy zastosowaniu wystarczająco twardego materiału o strukturze umożliwiającej bardzo dobre przyleganie warstewki oleju do powierzchni wału.Niemniej jednak jestem ciekawy wyników twardości wału jakiegoś japońca, dobrze by było zmierzyć w miejscu styku panewki i od czoła jeśli się da dla porównania. Edytowane 20 Czerwca 2007 przez Luca Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
wueska Opublikowano 20 Czerwca 2007 Udostępnij Opublikowano 20 Czerwca 2007 tu chyba chodzi o obroty! Otóz co jest twarde to musi byc kruche, duza amplituda drgań niszczyłą by bardzo twarde powierzchnie. Hartowanie wysokie (hartowanie + odpuszczanie) wiec twardosc najniższa z wszystkich hartowań. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Daro36 Opublikowano 20 Czerwca 2007 Udostępnij Opublikowano 20 Czerwca 2007 Człowiek to się przez całe życie uczy, też sądziłem, że raczej będą utwardzane. Przeważnie twardość wiąże się z odpornością na ścieranie i spadkiem wytrzymałości na przeciążenia skrętne, czy gnące.Jeśli w japońcach bardzo dobrze jest rozwiązane smarowanie i utrzymanie klina olejowego to tarcie jest znikome i nie ma potrzeby stosowania dodatkowej obróbki cieplnej przy zastosowaniu wystarczająco twardego materiału o strukturze umożliwiającej bardzo dobre przyleganie warstewki oleju do powierzchni wału.Niemniej jednak jestem ciekawy wyników twardości wału jakiegoś japońca, dobrze by było zmierzyć w miejscu styku panewki i od czoła jeśli się da dla porównania. Cześć >>> tak właśnie zamierzam to pomierzyć >>> ale niestety mogę to zrobić tylko na czopie głównym w miejscu gdzie nie przylega panewka >> bo pomiar niestety zostawia slad na materiale , ale postaram sie zmierzyć tak aby był wiarygodny >> nie powiem jak głęboko jest utwardzony gdyż musiałbym szlifować i mierzyć (a ten wał jest mi jeszcze potrzebny ) >>>chyba ze ktoś ma jakiegoś szrota wtedy mógłbym zrobić mu sekcje i dowiedzieli byśmy się wszystkiego. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Lukass Opublikowano 20 Czerwca 2007 Udostępnij Opublikowano 20 Czerwca 2007 Ja sądzę, że musi być powierzchnia czopa w jakis sposób utwardzona. Przecież silnik w swojej historii kilkakrotnie przynajmniej ma niewystarczajace smarowania, szczególnie kiedy długo stał, niska temp., olej scieknięty do miski, a magistrala pusta, lub też przy wysokich obrotach, duzym obciązeniu i bardzo wysokiej temp. może dojśc do przerwania filmu. Ale Daro, pomierz, jesli możesz to w kilku punktach, jak masz jakiś inny wał od japońca na stole to też porób pomiary. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
JĘDRZEJ Opublikowano 20 Czerwca 2007 Udostępnij Opublikowano 20 Czerwca 2007 Zgadzam się z Piotrem,japońskie wały korbowe NIE SĄ UTWARDZANE ani na czopach głównych,ani korbowych.Zainteresowanych odsyłam do moich wczesniejszych postów w temacie (pytanie o szlify wałów i cylindrów)W obu kawach, zzr 750 i zzr1100,wały miały najwyżej do 35 HRC.Razem z kolegą naprawiliśmy silniki tych motocykli.Pzdr Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
wueska Opublikowano 20 Czerwca 2007 Udostępnij Opublikowano 20 Czerwca 2007 hmm a jak by tak sprawe przytjuningować i jednak sie pokusic o utwardzenie i zwykłe panwie, jednosczenie obnizajac cisnienie pompy? Oczywiscie miałą by być to metoda regeneracji. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Lukass Opublikowano 20 Czerwca 2007 Udostępnij Opublikowano 20 Czerwca 2007 Zgadzam się z Piotrem,japońskie wały korbowe NIE SĄ UTWARDZANE ani na czopach głównych,ani korbowych.Zainteresowanych odsyłam do moich wczesniejszych postów w temacie (pytanie o szlify wałów i cylindrów)W obu kawach, zzr 750 i zzr1100,wały miały najwyżej do 35 HRC.Razem z kolegą naprawiliśmy silniki tych motocykli.Pzdr We wszystkich motocyklach japońskich? Nawet tych pancernych z lat 70 oraz tych z 2007 roku? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
JĘDRZEJ Opublikowano 20 Czerwca 2007 Udostępnij Opublikowano 20 Czerwca 2007 Tego nie wiem ,zzr 1100 był z 92 r.a 750 z 91r.Co prawda jak robiliśmy wał do zx-9 to też twardość nie przekraczała 35HRC,a moto było z 98 r.Pzdr Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Luca Opublikowano 21 Czerwca 2007 Udostępnij Opublikowano 21 Czerwca 2007 (edytowane) Czyli Honda Goldwing mniemam, że też. No proszę a przebiegi takie piękne można na tym uzyskać :lalag: Tajemnica pewnie tkwi w dokładności wykonania i konstrukcji silnika zapewniającej dobre utrzymywanie klina olejowego. Taka mała dygrasja, jak kiedyś obrabiałem w produkcji seryjnej tłoczyska do amortyzatorów to po chromowaniu szły na tzw superfinish , czyli dogładzanie oscylacyjne. Specjalnie gładkiej powierzchni nadawało się odpowiednią chropowatość. Gdy chropowatość była za mała to uszczelka ściągała cały olej z powierzchni tłoczyska co było powodem suchego tarcia i szybkiego wycierania uszczelki i chromu z tłoczyska. Natomiast jak chropowatość była zbyt duża to tłoczysko działało jak pilnik i wycierało uszczelkę. Chropowatość była tak dobierana aby cząteczki oleju zagnieżdzały się w rysach i tworzyły warstewkę oleju na powierzchni po której poruszała się uszczelka a spora część oleju i tak zostawała niemalże przyklejona broniąc przed suchym tarciem. Morał z tego taki, że choć wygląda podobnie to diabeł tkwi w szczegółach. :lalag: Edytowane 21 Czerwca 2007 przez Luca Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Daro36 Opublikowano 21 Czerwca 2007 Udostępnij Opublikowano 21 Czerwca 2007 Zgadzam się z Piotrem,japońskie wały korbowe NIE SĄ UTWARDZANE ani na czopach głównych,ani korbowych.Zainteresowanych odsyłam do moich wczesniejszych postów w temacie (pytanie o szlify wałów i cylindrów)W obu kawach, zzr 750 i zzr1100,wały miały najwyżej do 35 HRC.Razem z kolegą naprawiliśmy silniki tych motocykli.Pzdr Witam >>> no i muszę was zaskoczyć >> pomierzyłem wał korbowy od mojego prywatnego Kawasaki VN750 i szok >> twardość na stożku wału przy kole rozrządu wynosi ok 55HRC więc jest dość twarde. Natomiast przeciwwaga ma ok 35 HRC . Dowodzi to niezbicie ze czopy (bynajmniej główne ) sa utwardzane . Ważnym wydaje mi się też kolor przebarwień metalu w okolicach czopów ( na przeciwwagach ) wskazujacy najprawdopodobniej na indukcyjną metode utwardzania metalu. WNIOSEK JEST TAKI ŻE NIE WSZYSTKIE JAPOŃCE MAJĄ MIĘKKIE CZOPY !!!! VN 750 MA UTWARDZONE !!!!! POSTARAM SIĘ W PRZYSZŁOŚCI POMIERZYĆ JAKIŚ WAŁ OD " SZLIFIERKI" WTEDY WYJAŚNIĄ SIĘ WSZYSTKIE WĄTPLIWOSCI . POZDRAWIAM Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
wueska Opublikowano 21 Czerwca 2007 Udostępnij Opublikowano 21 Czerwca 2007 mozliwe ze motocykle przystosowane do niższych obrotó maja wały utwardzane. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
henio Opublikowano 22 Czerwca 2007 Udostępnij Opublikowano 22 Czerwca 2007 A nie przyszło wam do głowy że skoro jest 4 producentów motocykli japońskich działają od dziesięcioleci zatrudnili prze ten czas xxxx konstruktorów to rozwiązania konstrukcyjne w silnikach mogą być różne? Przecież oni cały czas coś kombinują. Ich praca nie polega na powielaniu tych samych rozwiązań ale na tworzeniu wciąż nowych. Więc dyskusja czy wały są utwardzane czy nie, nie ma sensu. No chyba że skupicie się na jednym modelu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Luca Opublikowano 22 Czerwca 2007 Udostępnij Opublikowano 22 Czerwca 2007 Witam >>> no i muszę was zaskoczyć >> pomierzyłem wał korbowy od mojego prywatnego Kawasaki VN750 i szok >> twardość na stożku wału przy kole rozrządu wynosi ok 55HRC więc jest dość twarde. Natomiast przeciwwaga ma ok 35 HRC . Dowodzi to niezbicie ze czopy (bynajmniej główne ) sa utwardzane . Ważnym wydaje mi się też kolor przebarwień metalu w okolicach czopów ( na przeciwwagach ) wskazujacy najprawdopodobniej na indukcyjną metode utwardzania metalu. WNIOSEK JEST TAKI ŻE NIE WSZYSTKIE JAPOŃCE MAJĄ MIĘKKIE CZOPY !!!! VN 750 MA UTWARDZONE !!!!! POSTARAM SIĘ W PRZYSZŁOŚCI POMIERZYĆ JAKIŚ WAŁ OD " SZLIFIERKI" WTEDY WYJAŚNIĄ SIĘ WSZYSTKIE WĄTPLIWOSCI . POZDRAWIAM Czyli nie jest tak bardzo utwardzony, a nie nie było możliwości dokonać pomiaru od czoła czopa, gdzieś przy osi? Nie znam konstrukcji tego wału ale mniemam, że to monolit i nie zostały tam zastosowane dwa rózne materiały. Pewnie teraz złapałeś bakcyla i będziesz robił pomiary na każdym napotkanym wale :) No to czekam cierpliwie na kolejne wieści :) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.