mirek_VN Opublikowano 10 Marca 2010 Udostępnij Opublikowano 10 Marca 2010 Ja też mam chłodzony powietrzem i w instrukcji 4T 15W40, którego brak na rynku. Doczytałem się, że można odstąpić od instrukcji o jedną cyfrę w dól, nigdy w górę. Gdy nie ma 4T 15W40 to zastosować 4T 10W40 półsyntetyk. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
MOC Opublikowano 10 Marca 2010 Udostępnij Opublikowano 10 Marca 2010 Mowisz o pierwszej cyfrze poprzedzajaca litere W rozumiem. Im nizsza ta cyfra tym olej zachowuje swoje wlasnosci i wlasciwosci w nizszych temperaturach. Im wyzsze druga liczba tym olej utrzymuje swoje wlasnosci w wyzszych temperaturach, trudniejszych warunkach pracy i bardziej obciazonych termicznie jednostkach. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Dr.Artur Opublikowano 10 Marca 2010 Udostępnij Opublikowano 10 Marca 2010 Ja też mam chłodzony powietrzem i w instrukcji 4T 15W40, którego brak na rynku. Doczytałem się, że można odstąpić od instrukcji o jedną cyfrę w dól, nigdy w górę. Gdy nie ma 4T 15W40 to zastosować 4T 10W40 półsyntetyk. dlaczego w chlodzonych powietrzem nie stosuje sie 10w/50 np chodzi mi o 50 ?? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
MOC Opublikowano 10 Marca 2010 Udostępnij Opublikowano 10 Marca 2010 NIe sa tak wysilone jak silniki chlodzone ciecza, a co za tym idzie nie generuja tak wysokich temperatur aby uzywac oleji stabilnych w wysokich temperaturach. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mirek_VN Opublikowano 10 Marca 2010 Udostępnij Opublikowano 10 Marca 2010 dlaczego w chlodzonych powietrzem nie stosuje sie 10w/50 np chodzi mi o 50 ?? Ależ stosuje się w Afryce i u nas na wyścigach. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
qba Opublikowano 10 Marca 2010 Udostępnij Opublikowano 10 Marca 2010 ja stosuje 20/50 właśnie dlatego ze silnik sie nagrzewa dość mocno w terenie Cytuj http://czcross.pl Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mirek_VN Opublikowano 10 Marca 2010 Udostępnij Opublikowano 10 Marca 2010 (edytowane) Prawidłowo w trudnych warunkach też ale tą pierwszą liczbę przed W możesz obniżyć do 15. Będzie silnik sprawniejszy na rozruchu i pierwsze kilometry. Zaoszczędzisz na akumulatorze i paliwie szczególnie w dni chłodne. Edytowane 10 Marca 2010 przez mirek_VN Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
qba Opublikowano 10 Marca 2010 Udostępnij Opublikowano 10 Marca 2010 mam kopaje tyle, jeździłem przy -20 ;] z mojej praktyki wynika ze jest dobrze Cytuj http://czcross.pl Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
pawelcio Opublikowano 10 Marca 2010 Udostępnij Opublikowano 10 Marca 2010 Motocykl Kymco Stryker 125, rocznik 2002, przebieg - 6000km. parametry motocykla: - mokre sprzęgło. - chłodzony powietrzem. - filtr oleju - siateczkowy (wygląda jak naparstek) - wiec zapewne prymitywny i mało skuteczny (?) Nie wiem, jaki olej był wcześniej w motocyklu :( Producent zaleca olej 15W40, jednak nie widzę takiego oleju motocyklowego (są tylko mineralne do Diesli). Dodatkowo producent podkreśla, że NIE MOżNA stosować olejów 100% syntetycznych (zapewne z uwagi na rodzaj filtra oleju), Czy Mobil 5100 15W50 będzie odpowiedni? Jest to olej półsyntetyczny - jeżeli poprzedni właściciel używał np. minerala, to czy nie narobię w ten sposób problemów, a może przy tym wieku/przebiegu nie ma to znaczenia). Czy jednak szukać mineralnego (10W40 lub 20W40/50)???? Oczywiście chodziło mi o MOTUL'a 5100:)) Czyli półsyntetyczny 10W40 będzie w powyższym przypadku zdecydowanie najlepszy? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mirek_VN Opublikowano 10 Marca 2010 Udostępnij Opublikowano 10 Marca 2010 Tak Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Adam M. Opublikowano 11 Marca 2010 Udostępnij Opublikowano 11 Marca 2010 Mirek, dla silnika chlodzonego powietrzem 10W40 i 0/10/15/20W50 bedzie rownie dobry a nawet lepszy. Nic sie nie stanie jesli liczba gorna bedzie o 10 wyzsza, nie wiem co za bzdury i dlaczego u was wypisuja. Wlasnie 10W40 bedzie lepszy dla silnikow chlodzonych ciecza z uwagi na ich wieksza stabilnosc cieplna, a olej z koncowka 50 dla silnikow chlodzonych powietrzem, bo one zagrozone sa praca w wyzszych temperaturach ( np latem stojac / przeciskajac sie w korku ). Ale w przypadku pytajacego ( maly singiel ) nie ma to wiekszego znaczenia ktory z tych 2 olei zastosuje. Ja w swoich starych motocyklach chlodzonych powietrzem od jakichs 20 lat uzywam 15 / 20W50 tyle ze syntetykow samochodowych i jakos nigdy nic zlego sie nie dzialo, a wrecz przeciwnie :). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
pawelcio Opublikowano 11 Marca 2010 Udostępnij Opublikowano 11 Marca 2010 Wczoraj "prawie" kupiłem półsynenteyk (Motul 5100 10W40)....prawie, gdyż sprzedawca, wyglądający na osobę kompetentną zdecydowanie go odradził i zaproponował zakup mineralnego Motula'a 20W50. Argumenty były takie: 1. Nie wiadomo czym był zalany wcześniej - w instrukcji zalecają 15W40 (a wiec mineralny) i zabraniają pełnego syntetyka - a ponieważ motocykl był serwisowany w serwisie dealera w Niemczech, to napewno był tam stosowany olej zgodny z instrukcją - (napisałem maila do serwisu w Niemcowni, może mi odpowiedzą, czym zalewają takie sprzęty) 2. Jeśli był stosowany mineralny, to półsynetetyk może narobić szkód. 3. Jest to konstrukcja starego typu (na co wskazuję:płyn hamulcowy DOT3, siatka zamiast filtra powietrza) - co tym bardziej sugeruje stosowanie oleju mineralnego. Wiec pewnie skończy się na mineralnym. Co o tym myślicie? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
MOC Opublikowano 11 Marca 2010 Udostępnij Opublikowano 11 Marca 2010 " Jeśli był stosowany mineralny, to półsynetetyk może narobić szkód." Sugerowalbym zmienic tego "kompetentnego" sprzedawce bo chlop nie wie poprostu co mowi. Uwazam ze polsyntetyk moze jak najbardziej byc, natomiast jezeli producent sugeruje mineralne oleje to lej mineralny - moze bedziesz sie z tym lepiej czul. DO mojego motocykla tez producent sugeruje mineralny, btw. ale tylko dlatego ze oleje syntetyczne nie byly dostepne na rynku :wink: Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
zbyhu Opublikowano 11 Marca 2010 Udostępnij Opublikowano 11 Marca 2010 (edytowane) Yo! Bzdury. Wspolczesne oleje mineralne maja rownie duzo srodkow myjacych w swoim skladzie co oleje polsyntetyczne i syntetyczne (a konkretnie ich ilosc podaje zdajsie liczba TBN), wiec nie rozumiem, jaka katastrofe mialby spowodowac olej polsyntetyczny, czy syntetyczny. Literki przed i za W okreslaja TYLKO i WYLACZNNIE graniczne temperatury, w jakich dany olej zachowuje swoje parametry. Nie rozumiem wiec, dlaczego olej o tak malym zakresie tolerancji temperaturowej jak 15W40 mialby byc najlepszy. Co wiecej literki te w zaden sposob nie determinuja, jaka baze ma olej (mineralna, syntetyczna, czy mieszana). Ten kompetentny gosc nie ma bladego pojecia o czym mowi, a jedynie posluguje sie stereotypami powstalymi za czasow olejow LUX i Mixol. Pozdro Edytowane 11 Marca 2010 przez zbyhu Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
MOC Opublikowano 11 Marca 2010 Udostępnij Opublikowano 11 Marca 2010 a literka "W" oznacza jedynie - wielosezonowy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.