Skocz do zawartości

Azotowanie Cieplno - Chemiczna Wałow


kusztyk
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Wiadomo ze bez smarowania nawet orginaly nie pochodza ;) he Ja mam nadzieje ze spokojnie 30 tys powinienem walnac tym walem i z tymi panewkami jak bedzie do dobrze zrobione i dobrze bede dbal o smarowanie. Ale wlasnie ten temat jest o pisaniu doswiadczen na temat metody azotowania :evil:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odświeżam trochę temat.

Mam podobne doświadczenia jak Jędrzej.

Mierzyłem mikro twardościomierzem twardość wału w TDM 850 i miał on 35 HRC – czyli miękki.

Szczerze mówiąc zdziwiło mnie to.

Pamiętam z praktyk w zakładzie produkującym silniki spalinowe jak wały ( kute ) były hartowane powierzchniowo , obrabiane a później azotowane.

 

P.S. Metoda Shore’a stosowana jest do pomiarów twardości elastomerów – czyli miedzy innymi gumy ( chodź to baaaardzo szerokie pojęcie )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dla ścisłości po azotowaniu powinieneś otrzymać znacznie wiekszą twardość tyle tylko że mierzoną innym sposobem, 50HRC otrzymasz dla wiekszości materiałów (stali węglowych, nisko i wysokostopowych) po hartowaniu i odpuszczaniu,

skoro twardość jest decydującym parametrem i wg Was orginalne wały maja twradość na poziomie 50HRC, to jaki sens ma azotowanie??

na koniec dla elementów utwardzanych powierzchniowo, cieplnie lub cieplno-chemicznie nie możecie mierzyć twardości metodą Rockwela, bo w wyniku otrzymujecie wartość odpowiednią dla rdzenia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak zgadza się, twardość elastomerów mierzy metodą Shore'a, ale nie tylko.... można ją stosować również do b. twardych materiałów... ale nie będę się powtarzał... macie tu link jak ktoś chce, to niech sobie sprawdzi

Pomiar twardosci

Może znajdziecie jeszcze coś nt. wałów, bo nie przeglądałem całej strony.

Pozdro Seb

www.ducati-klub.pl

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzisiaj dostalem wal po tej regeneracji cala operacja z wyslanie i przyslaniem 2tyg i 1 dzien :icon_eek: trwala.

 

Wiec tak wal dostalem i narazie co moge powiedziec to to ze jeden korbowod jest nizej od drugiego. ale w bardzo niewielkim stopniu sworzen przechodzi przez dwa korbowody ale przez ten drugi juz ciezej idzie, czyli nie sa rowno. Czy to bedzie zle? Czy mozna tak zostawic?

 

Teraz jeszcze czekam na czesci z yamahy spod juz skladam znaczy moj mechanik :flesje: he

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

sworzen przechodzi przez dwa korbowody ale przez ten drugi juz ciezej idzie, czyli nie sa rowno

Nie bardzo łapię... A sprawdzasz tym samym sworzniem oba? Powinieneś sprawdzać tymi co były na każdym korbowodzie. I w razie co zainwestować niestety w nowe sworznie.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niewiem w jakiej firmie robicie azotowanie wałów,ale pewien znajomek z moich okolic tez dawał wał do azotowania oraz panewki do dorobienia dla jakiejś firmy z Warszawy.Efekt był taki ,że wał rzeczywiście był dobrze utwardzony,ale był problem z dorobionymi panewkami.Wyrażnie było czuc że jedne były ciasniejsze i stawiały większy opór przy obracaniu od innych.Pozatym samo dopasowanie tych zamków dzieki którym trzymają się na korbowodach równierz nie było nailepszej jakości.To nie są moje słowa tylko mechanika który składał silnik.Teraz tez miałem dylemat czy azotowac wał ,czy znależc używany ,w nienagannym stanie-tylko ze takowego nie mogę znależc,wiec zostaje mi tylko azotowanie.Jednak u siebie będę chciał żeby zregenerowali wał do nominalnych wymiarów i zastosowac wtedy orginalne panewki i to powinno wtedy działac.Wydaje mi się również że przy uszkodzonych panewkach warto przyjrzec sie pompie oleju zanim złoży sie silnik,czesto jest porysowana i moze nie spełniac juz dobrze swojej funkcji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tego co wiem to silnik był złozony jakis miesiąc temu teraz juz w sumie zima to pewnie nie jeżdzi,narazie nic się nie dzieje,ale pewnie za dużo nie jeżdził.Mogę dodac od siebie jeszcze ,że jak kupowałem swój motocykl to miał on dorabianą jedną panewkę(oczywiscie nie wiedziałem o tym przed kupnem-dopiero gdy się sypnęło).Wał był tylko szlifowany bez azotowania itp ,z dorobioną odpowiednio większą panewką.Przejachałem w ten sposób prawie 8 tys km,ile było wczesniej nie wiem(moto może było tylko zrobione i sprzedane).Myśle że jest to niezły wynik jak na takia tandetną naprawe ,zatem po azotowaniu powinno byc super.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mojim zdaniem wszystko zalezy od jakosci wykonania... poniewaz moze nawet po azotowaniu przejechac 1tys i padnie jak bedzie zle wykonane.

 

ZXR pochwal sie jaki to masz motor?

 

A kolega jakim motorze to robil? Bo mysle ze to tez ma roznice jakie to silniki bo np jakies sportowe sa bardziej wyzylowane wiesze obroty itp. niz takie choperki co purkaja sobie :P he wiec to tez trzeba wziac pod uwage.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...