Skocz do zawartości

Składanie dyfra w ruskach.


 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witajcie! Czy składanie dyfra to operacja skomplikowana, czy raczj nie? Da się to wykonać czytając podpowiedzi w internecie (tu myslę o was drodzy Forumowicze :D), czy jednak potrzebaby zaprzęgnąc do pomocy kogoś obeznanego? Myślę o kupnie trybów dyfra 10. Jednym z wyjść jest rozebranie mojej starej 8 i wsadzenie tam dychy. To tyle z moich mniej lub bardzie trafnych przemyśleń na ten temat. Teraz czas na braki w wiedzy :D. Słyszałem coś o dystansowaniu takiej przekładni, by zachować odpowiedni luz na zębach. Brzmi logicznie. Nie mam jednak pojęcia jak to się robi (dorabia się jakieś podkładki, podkładki sa gotowe, itd. itp.)? Drugą, równie poważną sprawą jest mój tok myślenia - rozebrać starą 8 i tam po prostu wymienić jedynie tryby, a całe "zdystansowanie" pozostawić jak w 8...

Chcę się zorientować, czy da się to zrobić samemu zabierając się do tego po raz pierwszy. Ewentualnie podliczyć koszty i zastanowić się 5 razy. Czekam na podpowiedzi, opinie, wiedzę... Pozdrawiam!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czynnosc nie trudna, podkladki sa miedziane gotowe, roznej grubosci - kasuja luz miedzyzebny.

przy kazdej nowej przekladni trzeba dystansowac od nowa. operacja jest dosc pracochłonna bo trzeba zwykle wydystansowac, skrecic obudowe i patrzec jaki luz, jak zle to apiać. i tak do kilku razy..

jezeli nigdy tego nie robiłes to radziłbym zeby ktos nad toba stał - co dwie głowy to nie jedna..

sama operacja skladania i dystansowania w literaturze jest....pewnie teoretycznie wiesz co i jak.

pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

cyborg78 ma rację - muszą być z twardego materiału. A co do dystansowania to spróbuj pobawić się samemu - jak rozbierzesz i złożysz przekładnę kilka razy to załapiesz o co chodzi. W ŚM ok. 10 lat temu był cykl artykułów p. Dmowskiego dotyczących M-ki i był też o dystansowaniu przekładni. Jak nie masz to mogę przesłać Ci skany. Raczej nic nie powineneś zepsuć a przynajmniej nikt Ci nie zarzuci że nie znasz budowy tego podzespołu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z miłą chęcia zapoznam się z owymi materiałami Pepiku. Jeśli można i nie będzie to dla Ciebie problemem - poproszę owe skany :icon_biggrin:. Zawsze lepiej wiedzieć jak zbudowane jest coś na czym się jeździ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dyfer dystansuje się za pomocą podkładek na wałku atakującym oraz w razie potrzeby grubością uszczelki pomiędzy obudową a pokrywa na której łożyskowane jest koło talerzowe.

Kryterium dobrego zdystansowania dyfra nie jest brak luzu, tylko wspóraca obu kół zębatych na praktycznie całej szerokości zębów.

Sprawdza się to za pomocą specjalnej pasy która smaruje sie koła, następnie napędza i hamuje dyfer, i sprawdza się ślady współprace.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prawidlowe zlozenie przekladni glownej to nie takie hop siup. Luz miedzyzebny to akurat drugorzedna sprawa (jednak takze wazna). Najwazniejsza jest odpowiednia wspolpraca zebow talerza i ataku. Jezeli nie wiesz jak to powinno wygladac to musisz sobie poszukac np w ksiazce lub gdziekolwiek indziej. Oczywiscie slady wspolpracy ktore znajdziesz to sa idealne i czasami przy bdb wykonanych trybach udaje sie takie otrzymac, a w wiekszosci przypadkow nalezy sie do nich jak najbardziej zblizyc. Tak jak juz wczesniej wspomniano uzywa sie pasty (ja uzywam zwyklego czarnego tuszu kreslarskiego). Smarujesz sie tym zeby i krecisz atakiem do przodu i do tylu stawiajac opor zabierakowi kola (czyli talerzowi), po czym rozbierasz przekladnie i sprawdzasz slady wspolpracy na obydwu powierzchniach zeba . Ja gdy smaruje tuszem kreslarskim to przy kreceniu z miejsca styku zebow wyciera sie przyschniety tusz i zostaja biale pola. Jezeli slady sa prawidlowe to wtedy zabierasz sie za odpowiedni luz miedzyzebny.

Podkladki dystansowe stalowe:

-wystepuja na walku atakujacym (pomiedzy lozyskiem dwurzedowym a obudowa - odsuwasz nimi walek od kola) oraz pomiedzy deklem dyfra a tym duzym lozyskiem kulkowym zabieraka. Oczywiscie podkladki moga byc potrzebne do tego aby ustalic odpowiedni wymiar na walku atakujacym miedzy lozyskiem dwurzedowym a koncowka kardana (wbijanie klina). Ja akurat zrobilem to szlifujac na wymiar bieznie wewnatrzna lozyska kulkowego.

Podkladka dystansowa z brazu wystepuje pomiedzy powierzchnia zabieraka a bieznia lozyska (slizgowego- panewki, badz nowsza wersja z lozyskiem igielkowym). Podkladkia ta ma dodatkowo takie naciecia dla lepszego smarowania. Podkladki te najlepiej dorobic w roznych grubosciach (jezeli sie posklada dyfer i go wyreguluje to mozna wstepnie ocenic jej grubosc poprzez zmierzenie). Kiedys poprosilem kumpla i dorobil mi takie podkladki z brazu o roznych grubosciach od 1 do 2mm. W niektorych przypadkach (lozysko igielkowe zabieraka) trzeba szlifowac bieznie lozyska igielkowego gdyz niemozliwoscia jest wykonanie bardzo cienkiej podladki i z dodatkowo nacieciami bocznymi.

Glowny problem z dystansowaniem to miec odpowiednie podkladki dystansowe. Ja osobiscie mam podkladki stalowe o grubosciach od 0,05 do 1mm - na walek atakujacy i 0,05 do 0,4 na zabierak (oczywiscie nie na sprzedaz). A zdobylem te podkladki rozbierajc roznego rodzaju rzeczy np pompy wtryskowe. Podkladki te pasuja takze do dystansowania skrzyni biegow Ural/M72/K750.

Oczywiscie kombinowac mozesz takze z gruboscia uszczelki pod dekiel dyfra.

Jezeli nigdy nie skladales zadnej przekladni glownej to najlepiej aby ktos te Twoje prace nadzorowal, bo ta 10 swoje kosztuje.

Przekladnie w ruskich motocyklach sa stosunkowo proste do ustawienia. Jezeli chcesz aby nowy zestaw pokrecil troche to przyloz sie do tego (zero nerwow i pospiechu). Przez internet nie da sie wszystkich szczegolow opisac, tak wiec najlepiej zglos sie do zaprzyjaznionego i majacego duzo cierpliwosci fachowca i skladaj to razem z nim.

 

Drugą, równie poważną sprawą jest mój tok myślenia - rozebrać starą 8 i tam po prostu wymienić jedynie tryby, a całe "zdystansowanie" pozostawić jak w 8...

Oczywiscie zapomnij o tym !! Zly tok myslenia.

Edytowane przez ural_zgora
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...