Skocz do zawartości

Usprawnianie M-72


karolsawiak
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

jak co mam nominalne tłoki do Fiata 125p na 1 szlif wersja rozprężająca.

A zabawa z wałkiem rozrządu? To przecież w 4t jest chyba ważne jeśli chodzi o charakterystyke. Jeśli nie to porsze mnie poprawić.

(ale wiem że w enduro 4t wałkiem mozna duzo zmienić. "Ostrzejszy" wałek spowoduje przeniesienie mocy wyzej i coś jeszcze) no ale może się myle..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najlepsze tłoki ze 126p , kupuj nie rzemieślnicze a fabryczne w polmozbycie .Co do tlokó z poloneza 1600 to bierz te czarne teflonowane ,majainny stop,lepszy i wytrzymalszy .Każdy mechanik zaleca je ponad tymi "srebrnymi " . Tak na dobrasprawę chyba stop tłoków malucha i poloneza nie rożni się zbytnio,dodatkowo tłoki te mają stalową wklądkę by nie puchly od temperatury ,są dobrze zowalizowane i o niebo lepsze od oryginalnych radzieckich .

 

Tłoki od 126p pasujateż do urala 650 , trzeba jeno podfrezować w tłoku miejsce na gniazdo zaworowe i chyba zrobić próg ogniowy ,ale nie pamiętam dokłądnie .Kiedysan necie krazyłrysunek techniczny jak podpasować tłoki od malucha do urala .Ludzie chwalili sobie je za jakosć i długotrwałość.

 

 

Fiat 125p i polonez 1600 majątłoki podobne,ale fiatów 125p jest kilka typów , chyba 79mm , 80mm . Wszystkie tłoki są średnicowo podobne ,ale dobierz tłoki tak by od sworznia do denka graly wymiary .

Popularnym jest stosowanie używanych tłokó + nowe pierścienie.Zaletą tego jest ze tłok jest juzwygrzany i nie zmieni wymiarów (między innymi daje siepo to większy luz przy honowaniu bo tłok te 0,02 mm spuchnie ), jeśli robisz luz na 5 setek to najpierw wygrzej tłoki w piekarniku i dopiero daj z cylindrami do warsztatu .Dla polonezowskich luz wynosi 0,06mm dla "czarnych" i 0,04-0,05mm dla klasycznych . Osiem setek to wedle mnei za duzo, będzie żarło olej , ale szlifierzom opłąca sie robictaklie luzy bo nie ma reklamacji o zatarcia tłoka .

 

 

 

Teraz z innej beczki, moment obrotowy.Emka dzięki cieżkiemu zamachowi i duzemu wykorbieniu ma spory moment . Stosowano kiedys takie dzikie patenty: silnik od urala 650 ale z wałem od emki .Do tego podklądki pod cylindry bo wykorbienie większe .Silnik parametrami był identyczny z ks750 i bmw r75 (skok tłoka i średnica cylindra) .Piec taki mial fajną charakterystykę i dobrze "dawał rade"

 

 

Drugi patent tzw "kartofel" .Znaja go moze starci motocykliści... Kartery od urala bodajze, ale wał od emki i cylindry z głowicami od zundapa 600 .

Super wygląd i praca silnika i wszystko podpasowuje bez przeróbek .Kiedys miałe mfotki tego wynalazku ,jak również foty silnika M72 ale z cylindrami i glowicami od ...JUNAKA .To dopiero wynalazek...ale tego nie polecam.

 

 

 

Co do wyzszych krzywek na wałku rozrządu weźcie pod uwage szybsze wyklepywanie gniazd zaworowych i szybsze zużycie wałka (sprężyny mocniej naciskaja na popychacze, większe tarcie itd. Właściwszym byłąby korekta faz rozrządu z pozostawieniem wysokości krzywek bez zmian.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Teraz z innej beczki' date=' moment obrotowy.Emka dzięki cieżkiemu zamachowi i duzemu wykorbieniu ma spory moment . Stosowano kiedys takie dzikie patenty: silnik od urala 650 ale z wałem od emki .Do tego podklądki pod cylindry bo wykorbienie większe .Silnik parametrami był identyczny z ks750 i bmw r75 (skok tłoka i średnica cylindra) .Piec taki mial fajną charakterystykę i dobrze "dawał rade"

Drugi patent tzw "kartofel" .Znaja go moze starci motocykliści... Kartery od urala bodajze, ale wał od emki i cylindry z głowicami od zundapa 600 .

Super wygląd i praca silnika i wszystko podpasowuje bez przeróbek .

 

Co do wyzszych krzywek na wałku rozrządu weźcie pod uwage szybsze wyklepywanie gniazd zaworowych i szybsze zużycie wałka (sprężyny mocniej naciskaja na popychacze, większe tarcie itd. Właściwszym byłąby korekta faz rozrządu z pozostawieniem wysokości krzywek bez zmian.[/quote']

 

Prostszy byl patent mego kolegi z blokiem K750 + cylindry i glowice od BMW R75 oczywiscie potrzebne byly podkladki pod cylindry. Te wydumki mialy parametry moze troche lepsze od oryginalnego R75, czyli wiekszy moment w dole obrotow, ale nikt tego nie sprawdzal na hamowni wiec ciezko cos powiedziec. Ja nigdy do ruskich czesci nie mialem nabozenstwa, wiec mialem wsadzony silnik R75 w rame Kaski ze skrzynia Urala i oryginalnym dyfrem BMW 9 / 35 ( potem 10 / 36 ).

Ciezko bylo natomiast przescignac charakterystyke KS 750, bo ten dzieki specjalnym czasom rozrzadu i jednemu gaznikowi mial bardzo duzy moment przy bardzo niskich obrotach i szarpal calym zaprzegiem z 3 osobami na pokladzie z drugiego biegu.

W Mce przerobka walka, a specjalnie zwiekszanie wzniosow krzywek jest bez sensu, nie wytrzyma tego slaby materialowo uklad zaworow, gniazd i sprezyn - to co mozna zrobic to tylko zastosowac jak najlepsze komponenty do silnika zwiekszajac jego trwalosc i popracowac nad ukladem jezdnym (hamulce kola zawieszenie ) aby jezdzic troche szybciej i przyjemniej.

 

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przerobienie silnika Urala na ten z wałem od M72 polega jedynie na dopasowaniu owego wału w blok silnika oraz na podkłądkach pod cylindry, czy jest to jednak przeróbka na większą skalę i nie wystarczy kompletny silnika Urala (dajmy na to M63), wał od M72 i pare przeróbek? Jestem ciekaw ile rzyczy trzeba dokupić/dorobić, by wiedzieć ile mniej więcej kassy trzebaby w to władować. Prędzej czy później czeka mnie remont kapitalny, z łożyskami, szlifem i wszystkim co powinno się zrobić... Może taka mała wewnętrzna przeróbka wchodziłaby w grę...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jest nieco większa chyba ,ale są przynajmniej wywazone ,ja dodatkowo wyważylem na wadze elektronicznej (jest nawet tam nadlew z którego sie zbiera material, taki cycek z boku . W emce masz tak ze dwa tłoki przeciwsobne,wiec jeśli waga większa to i tak jakoś to rozklądasie symatrycznie, chyba chodzi że drgania 1 rzędu siewyrównują czy coś.Ogólnie chodzi super na tych tłokach .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Zdaje sie ze system GOST jest wymagany w Rosji, Ukrainie, Bialorusi. Jezeli cos produkujesz to musisz uzyskac ich certyfikaty aby cos tam sprzedac.

 

http://www.polcargo.gda.pl/gost.php

 

A oryginalne ruskie lozyska maja wlasnie takie dzikie oznaczenia wg tego systemu, wiec nie wiem w czym tkwi problem :banghead:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam ja mam do was pytanko czy ktos posiada moze rysunki techniczne czesci do m-72. Moze ktos ma w formie elektronicznej to ja bym poprosil :P bo szukam na necie ale znalesc nie moge. moze bysmy stworzyli jakas obszerna CD na ktorej bylo by wszystko co zwiazane z m-72

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

co do wałka rozrządu: podczas zimowego remontu okazało się, że mój się kfalifikuje do wymiany..

udało mi się dotrzeć do firmy naprawiającej i tuningującej wałki, zleciłem przesunięcie momentu obrotowego w górę (troszkę pochopna decyzja, bo śmigam z koszem :-/ )..

 

Z tego co wymierzyłem wałek przed i po, to wznios krzywki jets o 0,3mm mniejszy, ale są dłuższe i przesunięte czasy otwarcia (276 st / 276 st /0,4 <-- cokolwiek by to oznaczalo ;] ).

 

Luz zaworowy kazali ustawic fabryczny.

Wrazen z jazdy jeszcze niemam, bo ziiiima u mnie, ale jak tylko wyjade - napewno dam znac.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...