Skocz do zawartości

regulator napiecia czy akumulator?


kelpi80
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

regler motocykli japonskich z alternatorami trojfazowymi ze stalym wzbudzeniem to po prostu prostownik na 6 diodach (2 diody na faze) + uklad stabilizacji

 

Nie wiedzialem, ze w moto obecnie sa stosowane alternetory ze stalym wzbudzeniem. W takim ukladzie regulator napiecia jest o wiele bardziej obciazany co tlumaczyloby zreszta czemu tak czesto padaja. Najprostsza jes wszak regulacja pradu wzbudzenia.

Wiesz moze czemu akurat sa stosowane alternetory ze stalym wzbudzeniem? Sa jakies zalety?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sa jakies zalety?

 

oprocz tej, co Adam napisal:

- powyzej 10000 rpm jest problem z utrzymaniem szczotki przy wirniku. zostaje ona odpychana sila odsrodkowa. zastosowanie mocniejszej sprezyny spowoduje szybsze wytarcie szczotki i slizgow wirnika, wiec i tak zle i tak nie dobrze. (choc i tak chodza przez przekladnie :P )

- brak przelozenia napedu (pasek klinowy, tryby) - mniej elementow

- brak iskrzenia, syfienia i wymiany szczotek

- stala temp. uzwojen (bo sa w oleju) - trudniej przepalic

- wieksza niezawodnosc samego alternatora (czesci elektryczne wirnika zastapione mechanicznymi: uzwojenia->magnesy trwale - niezniszczlne :lapad: )

- uklad o stalym wywazeniu, magnesy sie nie zuzywaja tak jak powierzhcnie slizgowe wirnika

 

mozna i jeszcze wiele na korzysc jednych, lub drugich :P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzieki MłodyVFR za rozsadna argumentacje. Co do wiekszej niezawodnosci to nie mialem watpliwosci. Jesli mozna skorzystac jeszcze z twojej wiedzy to mam pytanko: wszystkie regulatory napiecia sa ukladamy liniowymi (za dawnych czasow robilem taki do mojej SR 500, dzialal bez zastrzezen)? A moze sa tez rozwiazania impulsowe?

Warto tez zaznaczyc dla innych ze jezdzac z wlaczonymi swiatlami regulator ma troche latwiejsze zycie :P

Pozostaje tylko pytanie retoryczne: dlaczego seryjne regulatory tak szybko padaja? Jedynym problemem jest odprowadzanie ciepla, a to mozna konstrukcyjnie zapewnic.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A moze sa tez rozwiazania impulsowe?

 

sa, jezeli zastosowany jest akumulator zelowy. wowczas taki regler dziala na zasadzie prostownika + sterowany klucz (najczesciej tyrystor). czestotliwosc taktowania tyrystora jest odwrotnie proporcjonalna do rpm, zeby zachowac stale (usrednione) napiecie wyjsciowe. impulsowe zalaczanie klucza powowduje ladowanie aku chwilowym napieciem nawet 80V, ale srednia wyjdzie taka, jak trzeba :P

 

 

Pozostaje tylko pytanie retoryczne: dlaczego seryjne regulatory tak szybko padaja?

 

- styki!!!!!! wystarczy, ze jeden styk fazowy jest do bani, to pozostale fazy sa bardziej obciazone (niesymetrycznosc ukladu) i pada mostek lub stabilizator

- strzelanie z wydechu (reglery 6 przewodowe)

- no i cieplo

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

- powyzej 10000 rpm jest problem z utrzymaniem szczotki przy wirniku. zostaje ona odpychana sila odsrodkowa....

 

tak mnie zastanawia o jakiej sile odsrodkowej mowisz :? z tego co ja sie orientuje to szczotka jest w pozyscji nieruchomej w stosunku do obracajacego sie komutatora...

:mrgreen:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tak mnie zastanawia o jakiej sile odsrodkowej mowisz z tego co ja sie orientuje to szczotka jest w pozyscji nieruchomej w stosunku do obracajacego sie komutatora...

 

troche niedopisalem, oczywiscie masz racje. prawie :) wirnik po jakims czasie eksploatacji nie jest idealnie gladki jak i przekroj kola nie jest zachowany. nastepuje podbicie szczotki kazda nierownoscia. o to mi chodzilo. czas, kiedy szczotka jest w powietrzu zalezy od sprezyny, jak i rpm. im wieksze rpm tym szczotka dluzej lewituje :mrgreen: teraz pasi? nierownosci sa minimalne, ale jest to problem. sprezyny dopychajace szczotki musza byc miekkie, ze wzgledu na trwalosc ukladu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witaj ,kiedyś miałem tejn sam problem. miałęm ładowanie a akumulator nie trzymał za długo, i to nie była sprawa, ani regulatora napięcia ani baterii - alternator,oddałem go do przewinięcia i od 3 miechów nie miałem problemu z odpaleniem, pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A moze sa tez rozwiazania impulsowe?

 

Pozostaje tylko pytanie retoryczne: dlaczego seryjne regulatory tak szybko padaja?

 

- styki!!!!!! wystarczy' date=' ze jeden styk fazowy jest do bani, to pozostale fazy sa bardziej obciazone (niesymetrycznosc ukladu) i pada mostek lub stabilizator

[b']- strzelanie z wydechu (reglery 6 przewodowe)

[/b]- no i cieplo

 

a dlaczego strzelanie z wydechów je kończy??, że tłumiki, silnik to rozumiem ale regulator??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...