Skocz do zawartości

Wypadek - analiza; "500 mil to za mało"


Groszek
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Przeleciałem z nudów ten film na stop-klatkach i uślizg tylnego koła występuje znacznie wcześniej niż jakikolwiek kontakt lewej nogi tego kolesia z jezdnią, więc ewidentnie chodzi o uślizg przy redukcji biegów. Poza tym gość chyba za bardzo przejął się tym moto z którego był robiony film i dlatego trzymał się cały czas prawej strony jezdni, co mu jak widać nie pomoglo... Film był kręcony w Niemczech, co można poznać po tabliczkach dla Bundeswehry określających nośność mostów dla przepraw sprzętu w obydwu kierunkach jednocześnie i w jednym kierunku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chciałbym aby ten filmik był przestrogą dla tych, którzy kupują duże motocykle mając nieduże doświadczenie.

 

[...]

Obecnie przejechalem jakieś 5 tkm i to - jak sądzę daje mi jakieś prawo nieśmiałej wypowiedzi.

 

A animację widziałeś...?

plooscva, bądź teraz(po tych 5 kkm) jeszcze ostrożniejszy niż byłeś w trakcie pierwszych jazd.

Wyraźnie widać, że butem to on dotknął nawierzchni dopiero kiedy wystraszył się sytuacji w jakiej się znalazł. To był taki odruch, próba ratunku przed wywrotką. Zły odruch, tak mógłby się uratować jadąc na hulajnodze, na motocyklu w takiej sytuacji jedynym ratunkiem jest, tak jak pisał Adam M. złożyć się w zakręt. Jak widać Ten motocyklista nie umiał, nie miał wyrobionego takiego odruchu. Mądrzę się tak, bo dokładnie rok temu w bardzo podobny sposób (równie głupi - nie wstydzę się tego przyznać, bo popełniłem takie głupstwo - dokładnie to o którym wspomniał Adam, więc muszę ponosić konsekwencje) pozbyłem się identycznej kawy.

Życzę wszystkim absolutnie bezpiecznych kilometrów.

 

PS

Dobra pogoda, sucho, lekki zakręt, predkość 70-80 i taka masakra?? Szok!

no właśnie, warunki mogły go oszukać. A taka prędkość uderzenia przecież jest bardzo duża!!! Crash testy samochodów przecież odbywają sie około 60km/h.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kill vov, a mozesz mi powiedziec na cholere redukowac w zakrecie z 6 na 1 ???

W zakrecie na zadnym z tych biegow nie powinienes byc.

Cala reszta ktorym tylne kolo slizga sie przy redukcjach powinna isc do szkoly Tomka, czy Motoszkoly i zaczac od poczatku. Takie poslizgi przy duzych i ciezkich motocyklach moga byc bardzo niebezpieczne i prowadzic do skutkow pokazanych na filmie.

Do plooscvy - o wiele latwiej jest uczyc sie jezdzic ( bo to jest to co robimy przez kilka pierwszych sezonow ) na lekkim i zwrotnym moto jak np GS500 niz na ciezkim klocu jak zygzak1100.

O wiele latwiej opanowac sytuacje podbramkowe, nauczyc sie panowania nad moto w zakrecie i cwiczyc roznorakie manewry jak np podstawowy i nieuczony z podziwu godna konsekwencja na kursach jazdy hamowanie z omijaniem juz nie mowie o takich jak omijanie drobnych przeszkod z uzyciem przeciwskretu czy nauka max hamowania.

Mam dziwne wrazenie ze ten typ hamowania opanowany maja tylko uzytkownicy forum robiacy stoppie, reszta uwaza ze ich to nie dotyczy.

Tymczasem kazdy powinien wiedziec na jakim dystansie jest sie w stanie zatrzymac przy np stowie i nauczyc sie kontrolowac to hamowanie tak by nie dopuscic do uslizgu przedniego kola.

Na ciezkim klocku typu zygzak cwiczenie tych manewrow to ciezka praca, specjalnie wszystkie historie zwiazane ze zwrotnoscia - wiem cos o tym bo jezdze na podobnym 1100, tylko Suzuki.

Mimo 35 lat spedzonych na moto kazda wiosna to ciezki proces `odrdzewiania` umiejetnosci i musi przejsc dobrych kilka jazd zanim moge powiedziec ze znowu `czuje` motocykl.

Wiec bedac w pozycji poczatkujacego - poco sie tak meczyc ???

W dodatku nie traci sie za duzo kupujac uzywanego GS i sprzedajac po sezonie czy dwoch. Ja juz nie mowie o sytuacji wiekszosci polskich motocyklistow ktorym litrowy, ciezki i drogi w utrzymaniu potwor wcale nie jest potrzebny, ale musza go miec bo nic innego w towarzystwie kolegow sie nie liczy. Typowe polskie `zastaw sie a postaw sie`.

No ale to juz zupelnie inna historia.

 

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kill vov, a mozesz mi powiedziec na cholere redukowac w zakrecie z 6 na 1 ???

 

a pewnie, że mogę :) kompletnie nieznana mi traska, jadę sobie powoli jak zwykle 80-90 była dłuuuga prosta i TEN zakręt, oznaczony takimi czerwonymi strzałkami, czyli teoretycznie ostry :( wiec dojeżdzam, redukcja, hamowanie, [dalej] zbijam biegi, odpuszczam sprzęgło gdzieś przy 60km/h a obroty od razu na czerwone pole, a dupa wziuuu, odruch wysprzęglenia, biegi w górę i jakoś takoś to mniejwięcej wyglądało :)

 

to ze zbiłem az do jedynki to nie wiem jak mi to wyszło :lol: ale szczerze ździwiłem się, że 'to już jedynka!'

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

... wiec dojeżdzam, redukcja, hamowanie, [dalej] zbijam biegi, odpuszczam sprzęgło gdzieś przy 60km/h a obroty od razu na czerwone pole, a dupa wziuuu, ...

 

Totalny brak pojęcia jak się powinno redukować biegi, do tego brak przewidywania - upraszczając, po każdym zejściu bieg niżej powinieneś na chwilę puszczać sprzęgło. Potrenuj, naprawdę warto.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

... wiec dojeżdzam, redukcja, hamowanie, [dalej] zbijam biegi, odpuszczam sprzęgło gdzieś przy 60km/h a obroty od razu na czerwone pole, a dupa wziuuu, ...

 

Totalny brak pojęcia jak się powinno redukować biegi, do tego brak przewidywania - upraszczając, po każdym zejściu bieg niżej powinieneś na chwilę puszczać sprzęgło. Potrenuj, naprawdę warto.

 

Tak czytam i potwierdza się to co obserwowałem patrząc jak jeżdżą ludzie po drogach. Połowa motocyklistów, nawet jeżdżacych kilka lat nie umie zmieniać biegów! Sam jeżdżę krótko, to mój pierwszy sezon i mam za sobą dopiero pierwsze 10kkm, ale biegi na szczęście zmieniać umiem. Nawet jak czasami coś spartaczę i muszę zredukować bieg w zakręcie to nie ma specjalnego problemu. Poprawna zmiana biegów to jedna z fajniejszych rzeczy jakich nauczyli mnie Tomek i Piotrek. Nie mówię, że po kursie robiłem to idealnie, ale wiedziałem już do czego dążyć.

 

Kil|vov: Nie zalewa Cię krew jak tak stukasz tą skrzynią i blokujesz koło? Teoria jest prosta i już 1000 razy była na forum (przegazówki). Natomiast dobrze, żeby ktoś kto umie pokazał Ci to w praktyce. Mi bardzo pomogło jak Tomek powiedział co i jak, po czym wsiadł na motocykl, ja jako plecak i rozpędzamy się do 4 i potem hamowanie i kolejno 3 2 1. Gdyby nie rosnące obroty to nie wiedziałbym, że biegi poszły w dół.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie zalewa Cię krew jak tak stukasz tą skrzynią i blokujesz koło?

 

zalewa!!! ludzie, ja mam za sobą jakieś 250km W ŻYCIU! czego Wy odemnie oczekujecie :lol: już gdzieś tu pisałem na forum, że przyszły sezon (obecny skończył się dla mnie kilka tyg temu...) będę musiał zacząć od nauki redukcji z przegazówkami :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie zalewa Cię krew jak tak stukasz tą skrzynią i blokujesz koło?

 

zalewa!!! ludzie' date=' ja mam za sobą jakieś 250km W ŻYCIU! [..']

 

Ooops - no to rzeczywiście przesadziłem, myślałem że więcej jeździłeś. Tak czy inaczej trenuj jak tylko będziesz miał okazję. Wzrasta przyjemność z jazdy kiedy ładnie dogadujesz się z motocyklem i wszystko jest płynne, bez szarpania :).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W tysiączce ciut łatwiej zblokować tylne koło niż małej 125tce, to tak do postu Kilvova.

 

Natomiast co do dzwona, nikt nie zwrócił uwagi że gość cały czas hamował ( świeci się stop ), moim skromnym zdanie zaczął hamować tylem, zablokował koło i strach nie pozwolił mu odpuścić hamulca, po prostu blokada psychiczna. Oczywiście nie wykluczona jest też zła redkucja ... mogły wystąpić oba te czynniki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...