Skocz do zawartości

ZX6R F3 1997 - wypalony tlok - przyczyna??


Rekomendowane odpowiedzi

qmpel w zeszlym sezonie wyjechal z domu, wjechal na trojmiejska autobane, wycial do 180 (silnik podobno byl rozgrzany) i... moto zaczelo slabiej isc. zajechal jeszcze 20km i tam zaczelismy rozbierac. wstepnie zygalo olejem z odmy i nie palilo na 2 gar. myslelismy - uszczelka pod glowica. za remont sie wzial dopiero teraz (od tamtej pory nie jezdzil) i sie okazalo, ze ma wypalona dziure w tloku 8O oraz tlok ma slady wyraznego zatarcia. wszystko od strony wydechu, a patrzac od gory, idealnie pod jednym z zaworow jakby. dodatkowo na tym tloku jest luz na sworzniu tlokowym i prawdopodobnie na panewce - to sie stwierdzi przy dalszej rozbiorce silnika. moto ma przelotowy wydech (kupiony, nie dlubanka). tlok 3 ma juz malutkie ryski tez jakby od zatarcia. tloki 1 i 4 sa ok. qmpel niestety jak rozbieral, nie pomierzyl luzow na zaworach. ja obstawiam za maly czas otwarcia zaworu wydechowego :?: kolory swiec: mocno brazowe, swieca 2 ciut mniej, ale brazowa wyraznie. chlodzenie bylo ok, olej tez. wiec co sie stalo?? zanim sie toto zlozy (przekladka bloku+tloki z innego silnika), chcielibysmy dojsc do znalezienia przyczyny awarii.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A nie ma sladow od zaworu??

wlasnie, ze nie. ani na zaworze, ani na tloku w miejscu wypalenia. to by swiadczylo wlasnie o tym wystukanym sworzniu i panewce. tlok w miejscu pracy jednego zaworu wydechowego (na denku) ma wypalona dziure. dziura ta idzie w kierunku krawedzi tloka i tam tez jest przetopiony i zatarta tuleja. z tym paliwem, to moze i racja, latalismy po kaszubach i tankowalo sie z koniecznosci w roznych dziwnych miejscach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Od spalania stukowego i zbyt wys. temp. spalania moze "przeciagnac" sie glowka korbowodu i przegrzac sworzen. Siece ciemnobraz. to nie dobrze- a porcelit jaki- rozne dziwne wzory-brazowe, fioletowe na porcelicie i w srodku swiecy (jak da sie zauwazyc) tez swiadcza o zbyt wys. temp. Oj. duzo pracy bedzie przy tym silniku. Komplet tlokow+sworznie+korbowody+wal korbowy+ szlif cylindrow(jak mozna)-zawory z tego beda najtansze. Too bad... Janek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Motocykl miał tuningowy tłumik i to była przyczyna wypalenia dziury w tłoku.

Mogę się założyć , że ani przed ani po założeniu tuningowej końcówki motocykl nie widział hamowni a silniki Kawasaki nie lubią partyzantki.

Człowiek mądrzeje z wiekiem i zwykle jest to wieko od trumny

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem mogła, to być wina wadliwego smarowania połączona z przelotowym wydechem. Pamiętajmy, że wenętrzne cylindt w silniku rzędowym (nawet chłodzonym cieczą) zawsze są gorzej chłodzone niż zewnętrzne. Denko tłoka oddaje ciepło pobrane z kompry spalania przez pierścienie, oraz przez skraplający się olej na spodniej części denka (zawór natomiast przez przylgnię i prowadnicę). Jeśli oleju było niewiele (poziom mógł być wystarczający aby smok zasysał), wiec mgiełka olejowa słaba. To wszystko w połączeniu z ch..ową wachą i wydechem, mogło dać opisany powyżej skutek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mi do opisu uszkodzeń najbardziej pasuje wersja Piotra Dudka. Uboga mieszanka,przegrzewanie się silnika i w efekcie dziura w tłoku. Ślady zatarcia mogły powstać podczas

moto zaczelo slabiej isc. zajechal jeszcze 20km i tam zaczelismy rozbierac.
.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem mogła, to być wina wadliwego smarowania połączona z przelotowym wydechem. Pamiętajmy, że wenętrzne cylindt w silniku rzędowym (nawet chłodzonym cieczą) zawsze są gorzej chłodzone niż zewnętrzne

wlasnie, bo 3 garnek tez juz byl b. lekko zaciagniety. tez mi cos nie pasi z chlodzeniem lub/i smarowaniem

 

Mi do opisu uszkodzeń najbardziej pasuje wersja Piotra Dudka. Uboga mieszanka,przegrzewanie się silnika i w efekcie dziura w tłoku.
mi tez by pasowala, gdyby nie bardzo brazowe swiece i sam fakt, ze stalo sie to tylko na jednym tloku. reszta tlokow ma denka ok, bez jakichkolwiek sladow przegrzania.

 

Moze paliwo- kupione w podejrzanej stacji- mam w tym wzgledzie doswiadczenie. Dziura w tloku moze powstac z powodu spalania stukowego

 

jak na razie ta wersja wg. mnie bedzie najbardziej prawdopodobna. moglo sie stac tak, ze zapchalo ciut gaznik i ten garnek dostawal za uboga mieszanke. jaki jest skutek - teraz wiemy...

 

a moze nieszczesliwy zbieg okolicznosci? tlumik, paliwo->przypchane gazniki? qrcze, ale czemu ta dziura jest idealnie pod jednym z zaworow wydechowych???? przypadek? chyba nie pozostanie nic innego, jak przy skladaniu pomierzyc luzy, tyle ze teraz to wyniki moga ulec zmianie

 

P.S. przypomnialo mi sie :!: gazniki w tym sprzecie maja podgrzewanie plynem chlodzacym. otoz tam po drodze jest filterek i byl kompletnie przypchany i to podgrzewanie nie dzialalo. nie wiem, czy to moze miec duze znaczenie w tej sprawie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hmm moze to sie wydac niebyt udanym wytlumaczeniem, ale tak na logike (nie mam doswiadczenia praktycznego odnosnie silnikow) to to ze te wypalenie jest pod zaworem wydechowym moze byc takie:

 

-spalanie stukowe, zdaje sie polega na samozaplonie mieszanki pod wplywem posrednio cisnienia i bezposrednio temperatury (temp. mozemy uzyskac wykanoujac prace nad gazem)

 

-zawor wydechowy dlatego ze, spaliny maja wieksza temp. nizeli mieszanka (logiczne), w zwiazku z czym wydaje mi sie ze zawory wydechowe beda goretsze od ssacych,

 

-gorace zawory + cisnienie moga wytworzyc ognisko zapalne w rejonie wlasnie tego goracego zaworu (choc moze to nieco przeczyc teorii spalania detonacyjnego <<stukowego>>)

 

-dodatkowy czynnik w postaci ubogiej mieszanki...

 

MlodyVFR, a czy ten zawor pod ktorym jest dziura, a takze jego uszczelniacz, nie wygladaja jakos podejrzanie?

 

Zaznaczam ze moje rozwazania sa czysto teoretyczne...

 

Pozdrawiam,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

MlodyVFR, a czy ten zawor pod ktorym jest dziura, a takze jego uszczelniacz, nie wygladaja jakos podejrzanie?

maszyna jest qmpla i to on rozbiera. glowicy nie rozbieral, wiec nic nie mozna powiedziec. jak rozbierze - dam znac. na chwile obecna widac tylko zawor, i jego powierzchnia nie nosi najmniejszego sladu stycznosci z tlokiem. rowniez kolor (brazowy) nie swiadczy o jakiejs wysokiej temperaturze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak juz kolega cos rozbiera- to niech zajrzy na dol silnika-jak miske odkreci bedzie widac i wal i po pokreceniu walem rysy na cylindrach, bo podejrzewam wieksze straty niz sie wydaje. Jesli chodzi o pusty(tuningowy ) wydech to jeszcze chyba wypalalyby sie zawory i swieca bylaby koloru bardzo jasnego i nadtopiona. Moze byla jakas usterka w module zaplonowym(jesli to nie wina paliwa)- przestawil sie zaplon... Janek. Nie ma zresta gdybac , tylko weryfikowac straty i naprawiac co sie da- a jak nie to zostaje wymiana silnika( chyba bedzie taniej- pytanie czy ten drugi silnik bedzie O.K.)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

rysy na cylindrach

rysy widac, bo w zx6r blok zlazi osobno od karteru i juz jest zdjety i rysy i przytarcia wyraznie widac. co do miski i reszty silnika: bedzie wszystko rozkrecane, ale wstepnie myslelismy, ze to uszczelka pod glowica, a to sie dalo zmienic bez wyciagania silnika z ramy. po obejrzeniu aktualnych uszkodzen silnik trzeba niestety wywalic z ramy i rozebrac w drobny mak i zweryfikowac reszte czesci - glownie wal i korbowody.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

POM to wszystko zależy od stopnia zubożenia mieszanki.

Spotkałem już silniki w których po zgubieniu gumy zabezpieczającej rurkę podciśnienia wypalało dziurę w tłoku a w innym drastycznie poupalało zawory wydechowe.

Inny przypadek z naszego rynku gdzie kolo założył do z550 świece BRISK o zwiększonej energii i miał nadpalone wszystkie tłoki.

Człowiek mądrzeje z wiekiem i zwykle jest to wieko od trumny

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...