marvell Opublikowano 26 Lutego 2005 Udostępnij Opublikowano 26 Lutego 2005 banały, bo banały, ale przydatne dla początkującego(takiego jak ja):DOHC, OHC i coś jeszcze.co to są za oznaczenia?co jest lepsze?proszę o jakieś proste wytłumaczenie... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Pawel Opublikowano 26 Lutego 2005 Udostępnij Opublikowano 26 Lutego 2005 W wielkim skrócie - OHC - wałek rozrządu w głowicy, DOHC - dwa wałki w głowicy, OHV wałek w bloku silnika, napęd zaworów popychaczami i dźwigniami. Co jeszcze - trochę o regulacji - mozę być płytkowa (z płytkami na szklance zaworowej lub pod szklankimi, taka mała płyteczka na zaworze ), śrubowa - wtedy napęd zaworu nie jest przekazywany bezpośrednio z wałaka tylko za pośrednictwem dźwigienek (i tutaj też masz różne kombinacje i ułożenie dźwigienek np. w zależności czy masz wałek w głowicy czy w bloku (OHV), czasmi dźwigienka jest w kształcie litery V i napędza dwa zawory itp. - dużo by o tym pisać. Najlepiej jak byś zobaczył na jakiś serwisówkach, czu fiszkach, łatwiej to zrozumiesz. Jest jeszcze regulacja hydrauliczna, którą mam w swojej Hondzie, obecnie wyszła z zastosowania w motocyklach (działa pięknie, ale nie przy bardzo wysokich obrotach), podczas gdy w samochodach jest to bardzo poularne rozwiązanie. Jest też rozrząd desmodroniczny, w którym nie ma spreżyn, tylko zamykanie i otwieranie zaworów jest powodowane dźwigniami. Są wreszcie zawory zamykane pneumatycznie, zamiast spreżyny (Formuła 1). Dobra, kto dalej, bo muszę iśc już .... POzdro, pawel Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Mati Opublikowano 26 Lutego 2005 Udostępnij Opublikowano 26 Lutego 2005 OHC - wałek rozrządu w głowicyZAwsze myslałem żę skrót OHC to jest cos z hydrauliczną regulacją luzów na zaworach czy jakos tak:oops: Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Lukasz01 Opublikowano 27 Lutego 2005 Udostępnij Opublikowano 27 Lutego 2005 OHC - over head camshaft ( wałek rozrządu ponad głowicą)DOHC - double over head camshaft ( to samo tylko 2x)OHV - over head valve - ( zawory ponad głowicą)SV - rozrząd dolnozaworowy ( nie pamiętam co oznacza S ) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Joe Opublikowano 27 Lutego 2005 Udostępnij Opublikowano 27 Lutego 2005 jest jeszcze system Velvetronic (BMW) w ktorym to zawory sterowane sa po przez elektromagnes, w ukladzie tym nie ma przepustnicy Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
MłodyVFR Opublikowano 27 Lutego 2005 Udostępnij Opublikowano 27 Lutego 2005 to jeszcze moze o DESMO napiszemy? zamkniecie zaworu nie jest jak w klasycznym przypadku sila pochodzaca od sprezyny ale wymuszone sila od walka. dzieki temu nastepuje szybsze zamkniecie zaworu osobiscie widze przyszlosc w elektromagnesach, tylko musza dopracowac dynamike jeszcze. sterowanie jest zaje**ste - mozna zmieniac fazy rozrzadu, ba, nawet poszczegolnych cylindrow, czy zaworow jakby ktos sie uparl. zarowno jezeli chodzi o otwarcie jak i zamkniecie. ale do motorow toto sie na razie nie nadaje - za dlugi czas otwarcia/amkniecia w stosunku do mozliowsci "krecenia" wspolczesnych silnikow motocyklowych... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Pawel Opublikowano 27 Lutego 2005 Udostępnij Opublikowano 27 Lutego 2005 Napędy rozrządu to tez fajna sprawa - najcześciej w moto mamy łańcuchem, w samochodach też się do tego zaczyna powracać, bo trwałość jest większa i nie ma takiego ryzyka zerwania jak paska. Wspomniany już pasek - o tyle dobre, bo jest bardzo lekki, najcżeściej prostszy w montażu. Potem koła zębate - stosowane w archaicznym żuku, jak i w Hondzie VFR (Najnowsza nieststy już na łańcuchu śmiga). Koła są prezyzujne, praktycznie nie zużywają się, wydają fajny dźwięk (VFR) ale są drogie w produkcji. Pamietacie takie stare rozwiązania jak wałek królewski? Zapierdziela sobie taki wał pionowo do głowicy. Kiedyś w jakimś starym SM czytałem o konstrukcjach, czasami pomysły były naprawde zajebiste (np. zamiast spręzyny śrubowej montowano do cofania zaworów coś w rodzju połowy resoru piórowego jak z Poloneza :-) :-) :-), tylko oczywiscie inna skala i wykonanie. Nie pamiętam już szczegółów, bo dawno miałem ten artykuł w ręku, ale ten rysunek właśnie zapamiętałem. Pozdro, Pawel Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Avalon Opublikowano 27 Lutego 2005 Udostępnij Opublikowano 27 Lutego 2005 Napędy rozrządu to tez fajna sprawa .....Pamietacie takie stare rozwiązania jak wałek królewski? Zapierdziela sobie taki wał pionowo do głowicy. ...Pozdro, Pawel Kawasaki W650 ma rozrząd na wałku królewskim. Super sprawa tylko drogie w produkcji. Nie zerwie sie , nie wyciaga...same zalety poza spora bezwładnością. Cytuj Czarny, ciężki, szybki... Olympus E-3 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Piotr Dudek Opublikowano 27 Lutego 2005 Udostępnij Opublikowano 27 Lutego 2005 Lukasz1 przeoczył jeszcze skrót do rozrządu górno-dolnego.A słyszał może o rozrządzie suwakowym?Jutro coś więcej nasmaruję, może. Cytuj Człowiek mądrzeje z wiekiem i zwykle jest to wieko od trumny Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Avalon Opublikowano 27 Lutego 2005 Udostępnij Opublikowano 27 Lutego 2005 Suwakowy, membranowy, tarczowy...ale to chyba dwusuwy? Cytuj Czarny, ciężki, szybki... Olympus E-3 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
yuzzek Opublikowano 9 Września 2005 Udostępnij Opublikowano 9 Września 2005 Skrobnie ktoś coś więcej o wałku królewskim i o desmo? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Domel Opublikowano 9 Września 2005 Udostępnij Opublikowano 9 Września 2005 Velvetronic (BMW)Jak już to Valvetronic :) Skrobnie ktoś coś więcej o wałku królewskim Jest to wałek z boku cylindra za pośrednictwem którego napędzany jest wałek rozrządu umieszczony w głowicy.Tu jest takie coś http://www.classic-motorrad.de/winni_2002/...0/Kawa_W650.htm A zapewnia to napewno trwałość(nic się nie zerwie jak w przypadku paska czy łańcucha) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
yuzzek Opublikowano 9 Września 2005 Udostępnij Opublikowano 9 Września 2005 http://www.classic-motorrad.de/winni_2002/w650/Kawa_W650.htmgelesen, verstanden: danke!poproszę o desmo... :) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Domel Opublikowano 9 Września 2005 Udostępnij Opublikowano 9 Września 2005 http://jazz.physik.unibas.ch/~woehrle/duca...i/Desmo_big.jpg Nie ma sprężyny zamykającej zawór a otwiera i zamyka go krzywka na wałku rozrządu.Plusem jest min. większa dokładność sterowania zaworem zwłaszcza przy dużych prędkościach obrotowych ale jest to dość drogie i skomplikowane rozwiązanie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Tomek Kulik Opublikowano 9 Września 2005 Udostępnij Opublikowano 9 Września 2005 jest jeszcze system Velvetronic (BMW) w ktorym to zawory sterowane sa po przez elektromagnes, w ukladzie tym nie ma przepustnicyJest to także DOHC. Co do rozrządu suwakowego to Piotr miał pewnie na myśli silnik czterosuwowy a nie cwajtakta.Silniki takie gdzie zamiast zaworów grzybkowych były tuleje z wyciętymi oknami wewnątrz których poruszały się tłoki, były popularne w latach 20-tych XX wieku.Wałek rozrządu poruszał tuleje za pomocą wodzików, tak by w odpowiednich momentach okna w tulejach pokrywały się z oknami w bloku silnika. Tak w wielkim skrócie. Cytuj kulikowisko.pl www.facebook.com/KULIKOWISKOUwaga!!! Nowa lokalizacja kursów prawa jazdy: teoria: Mokotów-Służewpraktyka: Ursus Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.