Skocz do zawartości

Rozrząd?


marvell
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

W wielkim skrócie - OHC - wałek rozrządu w głowicy, DOHC - dwa wałki w głowicy, OHV wałek w bloku silnika, napęd zaworów popychaczami i dźwigniami. Co jeszcze - trochę o regulacji - mozę być płytkowa (z płytkami na szklance zaworowej lub pod szklankimi, taka mała płyteczka na zaworze ), śrubowa - wtedy napęd zaworu nie jest przekazywany bezpośrednio z wałaka tylko za pośrednictwem dźwigienek (i tutaj też masz różne kombinacje i ułożenie dźwigienek np. w zależności czy masz wałek w głowicy czy w bloku (OHV), czasmi dźwigienka jest w kształcie litery V i napędza dwa zawory itp. - dużo by o tym pisać. Najlepiej jak byś zobaczył na jakiś serwisówkach, czu fiszkach, łatwiej to zrozumiesz. Jest jeszcze regulacja hydrauliczna, którą mam w swojej Hondzie, obecnie wyszła z zastosowania w motocyklach (działa pięknie, ale nie przy bardzo wysokich obrotach), podczas gdy w samochodach jest to bardzo poularne rozwiązanie. Jest też rozrząd desmodroniczny, w którym nie ma spreżyn, tylko zamykanie i otwieranie zaworów jest powodowane dźwigniami. Są wreszcie zawory zamykane pneumatycznie, zamiast spreżyny (Formuła 1).

 

Dobra, kto dalej, bo muszę iśc już ....

 

POzdro, pawel

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to jeszcze moze o DESMO napiszemy? zamkniecie zaworu nie jest jak w klasycznym przypadku sila pochodzaca od sprezyny ale wymuszone sila od walka. dzieki temu nastepuje szybsze zamkniecie zaworu

 

osobiscie widze przyszlosc w elektromagnesach, tylko musza dopracowac dynamike jeszcze. sterowanie jest zaje**ste - mozna zmieniac fazy rozrzadu, ba, nawet poszczegolnych cylindrow, czy zaworow jakby ktos sie uparl. zarowno jezeli chodzi o otwarcie jak i zamkniecie. ale do motorow toto sie na razie nie nadaje - za dlugi czas otwarcia/amkniecia w stosunku do mozliowsci "krecenia" wspolczesnych silnikow motocyklowych...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napędy rozrządu to tez fajna sprawa - najcześciej w moto mamy łańcuchem, w samochodach też się do tego zaczyna powracać, bo trwałość jest większa i nie ma takiego ryzyka zerwania jak paska. Wspomniany już pasek - o tyle dobre, bo jest bardzo lekki, najcżeściej prostszy w montażu. Potem koła zębate - stosowane w archaicznym żuku, jak i w Hondzie VFR (Najnowsza nieststy już na łańcuchu śmiga). Koła są prezyzujne, praktycznie nie zużywają się, wydają fajny dźwięk (VFR) ale są drogie w produkcji.

Pamietacie takie stare rozwiązania jak wałek królewski? Zapierdziela sobie taki wał pionowo do głowicy. Kiedyś w jakimś starym SM czytałem o konstrukcjach, czasami pomysły były naprawde zajebiste (np. zamiast spręzyny śrubowej montowano do cofania zaworów coś w rodzju połowy resoru piórowego jak z Poloneza :-) :-) :-), tylko oczywiscie inna skala i wykonanie. Nie pamiętam już szczegółów, bo dawno miałem ten artykuł w ręku, ale ten rysunek właśnie zapamiętałem.

 

Pozdro, Pawel

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napędy rozrządu to tez fajna sprawa .....Pamietacie takie stare rozwiązania jak wałek królewski? Zapierdziela sobie taki wał pionowo do głowicy.  ...Pozdro, Pawel

 

Kawasaki W650 ma rozrząd na wałku królewskim. Super sprawa tylko drogie w produkcji. Nie zerwie sie , nie wyciaga...same zalety poza spora bezwładnością.

Czarny, ciężki, szybki... Olympus E-3

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 6 miesięcy temu...
Velvetronic (BMW)
Jak już to Valvetronic :)
Skrobnie ktoś coś więcej o wałku królewskim
Jest to wałek z boku cylindra za pośrednictwem którego napędzany jest wałek rozrządu umieszczony w głowicy.Tu jest takie coś http://www.classic-motorrad.de/winni_2002/...0/Kawa_W650.htm A zapewnia to napewno trwałość(nic się nie zerwie jak w przypadku paska czy łańcucha)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

http://jazz.physik.unibas.ch/~woehrle/duca...i/Desmo_big.jpg Nie ma sprężyny zamykającej zawór a otwiera i zamyka go krzywka na wałku rozrządu.Plusem jest min. większa dokładność sterowania zaworem zwłaszcza przy dużych prędkościach obrotowych ale jest to dość drogie i skomplikowane rozwiązanie.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jest jeszcze system Velvetronic (BMW) w ktorym to zawory sterowane sa po przez elektromagnes, w ukladzie tym nie ma przepustnicy

Jest to także DOHC.

 

Co do rozrządu suwakowego to Piotr miał pewnie na myśli silnik czterosuwowy a nie cwajtakta.

Silniki takie gdzie zamiast zaworów grzybkowych były tuleje z wyciętymi oknami wewnątrz których poruszały się tłoki, były popularne w latach 20-tych XX wieku.

Wałek rozrządu poruszał tuleje za pomocą wodzików, tak by w odpowiednich momentach okna w tulejach pokrywały się z oknami w bloku silnika. Tak w wielkim skrócie.

kulikowisko.pl www.facebook.com/KULIKOWISKO

Uwaga!!! Nowa lokalizacja kursów prawa jazdy:

  • teoria: Mokotów-Służew
  • praktyka: Ursus
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...